handdator

Visa fullständig version : problem att gå upp i vikt.


Lot
2007-06-13, 18:31
Då säger ni "Ät mer!"

Men om man inte har råd att äta så väldigt mycket då? :em:

Jag äter normalt, dvs frukost, lunch, middag och något på kvällskvisten.

Vill ju kunna träna och göra ökningar :(

Jäkla ekonomi :smash: :furious:

tp_88
2007-06-13, 18:36
Ät billigare mat alt. prioritera maten.

Köp storpack och gör lådor till frysen, ät mkt fett och kolhydrater (fruktansvärt billigt)

WHITEFOLKS
2007-06-13, 18:37
Vad äter du nu? Ska nog inte vara några problem att pula ihop 5000kcal som är billigare än det du äter nu ;)

regus
2007-06-13, 18:42
Fullkornspasta 1 kg 12 kr är väl ca 3500 kcal
1 halvliter Röd mjölk 4 kr - 350 kcal (?)

Sir Klabbe
2007-06-13, 19:10
Då säger ni "Ät mer!"

Men om man inte har råd att äta så väldigt mycket då? :em:

Jag äter normalt, dvs frukost, lunch, middag och något på kvällskvisten.

Vill ju kunna träna och göra ökningar :(

Jäkla ekonomi :smash: :furious:


500g kvarg, 60g protein ... 10 kr.

Vad har du för inkomst?

Kung Ichmil
2007-06-13, 19:11
Havregryn, mejeriprodukter, mackor, ost, jordnöttsmör.

Jag lägger kanske ut runt 500kr på maten per månad.
Sen att det inte är jättegott varenda måltid är en annan femma. ;)

Sir Klabbe
2007-06-13, 19:13
Havregryn, mejeriprodukter, mackor, ost, jordnöttsmör.

Jag lägger kanske ut runt 500kr på maten per månad.
Sen att det inte är jättegott varenda måltid är en annan femma. ;)

Allt du rapade upp är gott.

Vad som inte är gott är väl ... soppor, torr mat, sallad (sallad är extremt gott om man blandar med andra grönsaker).

Kung Ichmil
2007-06-13, 19:16
Allt du rapade upp är gott.

Vad som inte är gott är väl ... soppor, torr mat, sallad (sallad är extremt gott om man blandar med andra grönsaker).

Bara man hittar rätt saft att blanda med blir det faktiskt ganska gott. Sen att man lever så billigt gör ju att man kan unna sig lite extra när man tröttnar på det man brukar äta.

Jag brukar tänka att jag får i mig 600kcal på ett mål som tar typ 2-3 minuter att dricka å då slinker det ner rätt lätt.

Lot
2007-06-13, 19:39
Jag är arbetslös och har lägsta akassan, dvs 320:-/dag.

Jag äter i princip vad ni säger, kanske inte "fett" men mkt kolhydrater iaf.
Sen avskyr jag att äta skitmat, mår inte bra av det.

Dock har jag lite genetiskt problem också, mina föräldrar/syskon va också räkor i min ålder.

Jaja, får väl kämpa vidare med jobbsökandet ;)

Sir Klabbe
2007-06-13, 19:41
Jag är arbetslös och har lägsta akassan, dvs 320:-/dag.

Jag äter i princip vad ni säger, kanske inte "fett" men mkt kolhydrater iaf.
Sen avskyr jag att äta skitmat, mår inte bra av det.

Dock har jag lite genetiskt problem också, mina föräldrar/syskon va också räkor i min ålder.

Jaja, får väl kämpa vidare med jobbsökandet ;)

Sök job ffs, ingen kan bygga utan pengar.

Handcuff
2007-06-13, 19:42
Jag är arbetslös och har lägsta akassan, dvs 320:-/dag.

Jag äter i princip vad ni säger, kanske inte "fett" men mkt kolhydrater iaf.
Sen avskyr jag att äta skitmat, mår inte bra av det.

Dock har jag lite genetiskt problem också, mina föräldrar/syskon va också räkor i min ålder.

Jaja, får väl kämpa vidare med jobbsökandet ;)

Alla...precis alla som äter för lite tycks vara genetiska underverk :Virro

Det går att köpa väldigt många kalorier för relativt få penningar..som dessutom är riktigt bra mat :thumbup:

Kung Ichmil
2007-06-13, 19:43
Jag är arbetslös och har lägsta akassan, dvs 320:-/dag.

Jag äter i princip vad ni säger, kanske inte "fett" men mkt kolhydrater iaf.
Sen avskyr jag att äta skitmat, mår inte bra av det.

Dock har jag lite genetiskt problem också, mina föräldrar/syskon va också räkor i min ålder.

Jaja, får väl kämpa vidare med jobbsökandet ;)

320kr/dag? Det kan du ju leva som en kung för ju. Sen kan du ju söka lite i butikerna efter kort datum grejjer. Vi har en affär här i Eksjö som jämt har kilovis med kött, ost, pålägg, allt möjligt varje dag!

skaparn
2007-06-13, 19:43
Jag är arbetslös och har lägsta akassan, dvs 320:-/dag.

Jag äter i princip vad ni säger, kanske inte "fett" men mkt kolhydrater iaf.
Sen avskyr jag att äta skitmat, mår inte bra av det.

Dock har jag lite genetiskt problem också, mina föräldrar/syskon va också räkor i min ålder.

Jaja, får väl kämpa vidare med jobbsökandet ;)

Vad är skitmat? Om ditt mål är att gå upp i vikt så kan du nog vara mindre selektiv med vad du äter eftersom du ändå lär tillfredställa ditt behov av mikronutrienter trots att du valde det vita goda brödet. Proteinbehovet är inte heller samma flaskhals när du ligger på energiöverskott, så det finns inget som helst behov att äta magra kycklingfiléer byggarstylee. Köp hem pasta, en rejäl falukorvsring och ketchup. Stek upp korven och avnjut en klassisk måltid. På helgerna kan du stuva makaronerna för en känsla av lyx.

Lot
2007-06-13, 22:36
Alla...precis alla som äter för lite tycks vara genetiska underverk :Virro

Det går att köpa väldigt många kalorier för relativt få penningar..som dessutom är riktigt bra mat :thumbup:

Förstod att någon skulle säga det ändå.

Det roliga är att då folk är grova som fan så är de helt plötsligt genetiska.

320kr/dag? Det kan du ju leva som en kung för ju. Sen kan du ju söka lite i butikerna efter kort datum grejjer. Vi har en affär här i Eksjö som jämt har kilovis med kött, ost, pålägg, allt möjligt varje dag!

haha, skämtar du?
Jag har hyra, räkningar, försäkringar osv och dem kan jag inte dra ner på mer.
Blir inte mycket över då det börjas en ny månad.

Går segt på jobbfronten dock, företaget jag jobbar åt får jag bara jobba extra åt ibland. Och ja, jag söker jobb varje dag.
Det gör 100 kanske 1000tals på samma jobb.
Men det dyker väl upp något snart.. :thumbup:

mini
2007-06-13, 22:46
Skippa alla lightprodukter, och häll ett par matskedar olja (gärna rapsolja) över maten dagligen.

Trance
2007-06-13, 23:12
Ser helt klart ditt problem, vissa har rätt svårt att trycka i sig mat och då krävs disciplin för att trycka tråkig mat. Naturligt smal måste kämpa för att gå upp i vikt på samma sätt som de som är genetiskt disponerade för att bli stora måste kämpa hårdare för att gå ner i vikt.

Men det finns en del tricks som redan nämnts i tråden. Billig mat är storpack av pasta, ris och potatis. Så med andra ord kolhydrater är billigt. Sedan storpack frysta kycklingfilé, billigt kött i storpack, köttfärs etc. För att öka energiinnehåll lägg på lite rapsolja som mini säger.

Spagetti och köttfärssås är en billig klassiker.

jwzrd
2007-06-13, 23:13
Ser helt klart ditt problem, vissa har rätt svårt att trycka i sig mat och då krävs disciplin för att trycka tråkig mat. Naturligt smal måste kämpa för att gå upp i vikt på samma sätt som de som är genetiskt disponerade för att bli stora måste kämpa hårdare för att gå ner i vikt.

Men det finns en del tricks som redan nämnts i tråden. Billig mat är storpack av pasta, ris och potatis. Så med andra ord kolhydrater är billigt. Sedan storpack frysta kycklingfilé, billigt kött i storpack, köttfärs etc. För att öka energiinnehåll lägg på lite rapsolja som mini säger.

Spagetti och köttfärssås är en billig klassiker.

Lägg ägg till det!

überstarken
2007-06-13, 23:14
Ja kan du inte stoppa i dig mer så se till att göra av med mindre istället :D Träna hårt när det väl gäller och ligg i dvala resten av tiden hehe :hbang:

WHITEFOLKS
2007-06-13, 23:37
Hur mycket pengar har du att lägga på mat varje månad?