handdator

Visa fullständig version : Styrketräning varannan dag?


alex_85
2007-06-13, 17:06
Jag har gått på gymmet varannan dag i ca 2 mån nu. Har hört att om att musklerna måste vilan runt 24 ibland upp till 48 timmar för återuppbyggnaden av musklerna ska hinna klart. Är det ok att köra varannan dag överkropp en dag underkropp en annan?...

:hbang:


Bor i barcelona och bygger på rätt ok!!!!!!

Rahf
2007-06-13, 17:25
Du känner själv om du är fullt återställd efter 2 dygn eller inte. Har jag kört ett råtungt pass så kommer jag behöva 2-3 dagar innan jag är återställd.

GymTT
2007-06-13, 17:42
Rätt individuellt tror jag, som Rahf säger, gå på känslan! Lär känna din kropp, det tar tid.

z_bumbi
2007-06-13, 18:01
Vikten man lyfter, hur många reps och set, hur stor del av kroppen man tränar under varje pass, den egna förmågan att återhämta sig osv avgör hur ofta man kan träna. Att köra halvkroppsupplägg med träning flera dagar i rad verkar oavsett det ovan slitigt, att träna - vila -träna - vila verkar mer rimligt.

Har jag kört ett råtungt pass så kommer jag behöva 2-3 dagar innan jag är återställd.

Så tungt är det nog inte om du är återställd på så kort tid. :) 2-3 veckor är inte helt ovanligt att det tar att återhämta sig efter ett tyngre pass.

Liten Men Fet
2007-06-13, 18:20
Vikten man lyfter, hur många reps och set, hur stor del av kroppen man tränar under varje pass, den egna förmågan att återhämta sig osv avgör hur ofta man kan träna. Att köra halvkroppsupplägg med träning flera dagar i rad verkar oavsett det ovan slitigt, att träna - vila -träna - vila verkar mer rimligt.



Så tungt är det nog inte om du är återställd på så kort tid. :) 2-3 veckor är inte helt ovanligt att det tar att återhämta sig efter ett tyngre pass.

Jag vill inte säga att du har fel för det har du inte men jag vill göra ett påpekande om att det är ganska få som kör så hårt om dom inte är tränar SL eller OL på elitnivå.
Bara så att dom nya på forumet inte tror dom behöver vila två veckor för att dom maxat i bänk på sista passet....

Jag kör gärna två dagars träning och en dag vila, två dagers träning osv. Men då kör jag nog en tre-splitt. Det går säkert bra att köra träning var annan dag på halvkroppssplitt, men det beror ju som tidigare påpekats på hur mycket man tar ut sig.
Jag klarar att köra två-splitt varannan dag men jag kör väl kanske inte så vansinnigt tufft. 2 övningar per muskelgrupp.
Det mesta går bra om man har vett att lyssna på kroppen och stanna hemma om man känner sig sliten.

Rahf
2007-06-13, 18:22
Så tungt är det nog inte om du är återställd på så kort tid. :) 2-3 veckor är inte helt ovanligt att det tar att återhämta sig efter ett tyngre pass.

Jag är ju nybörjare så ett råtungt pass för mig tar inte ut mig riktigt sådär mycket. Däremot så är jag riktigt slut i de valda muskelgrupperna i minst 3-4 dygn, men sett till hela kroppen så är jag hyfsat ok efter 2-3 dygn.

Methone
2007-06-13, 19:02
Man kan köra 5 ggr i veckan i ett par veckor, sen vila en hel vecka. Max-ot

Lexidos
2007-06-14, 13:57
Just nu kör jag helkroppspass varannandag, kör iof bara 1 övning/muskelgrupp. Funkar bra hittils men jag tror det bara är något jag kommer köra under en begränsad tid.

Deceiver85
2007-06-14, 14:07
Så länge du inte kör samma muskelgrupp varannan dag så bör det väl inte vara några problem.

z_bumbi
2007-06-14, 14:36
Jag vill inte säga att du har fel för det har du inte men jag vill göra ett påpekande om att det är ganska få som kör så hårt om dom inte är tränar SL eller OL på elitnivå.
Bara så att dom nya på forumet inte tror dom behöver vila två veckor för att dom maxat i bänk på sista passet....

Det går ganska lätt att nå den nivån för många som tränar eftersom det är få som är fullt återhämtade till nästa pass och lägger man då på lite mer volym/vikt så är två till tre veckor inget konstigt. Därmed inte sagt att man måste vila men gör man ett riktigt tungt pass kan det vara läge att ta det lite lugnare i en period, den periodens längd bestäms däremot av hur erfaren man är.