handdator

Visa fullständig version : 1-1.5g protein/kg kroppsvikt vid deff?


Knowledge
2007-06-13, 17:03
Är det tillräckligt, eller ryker musklerna då? Bör väl tillägga att jag inte lyfter vikter, utan kör mest konditionsträning, om det nu påverkar proteinbehovet.

King Grub
2007-06-13, 17:26
Runt 1.2 g per kilo kroppsvikt och dygn behövs för en konditionstränande individ för att nå positiv kvävebalans.

Findings from this study show that variations in protein intake can modulate WBPTO and that protein intake approximating the current recommended dietary allowance was not sufficient to achieve nitrogen balance in the endurance-trained males in this investigation. Our results suggest that a protein intake of 1.2 g/kg or 10% of total energy intake is needed to achieve a positive nitrogen balance. This is not a concern for most endurance athletes who routinely consume protein at or above this level.

Metabolism. 2006 Apr;55(4):501-7.

Det är möjligt att siffran kan revideras uppåt något vid kalorirestriktion. 1.5 gram är i alla fall fullt tillräckligt.

Redan 1988 visade Tarnopolsky att allt över 1.7 g/kg/dygn oxiderar för en konditionsidrottare.

Tarnopolsky et al. (1988) have clearly demonstrated that intakes above 1.7 g BW day simply result in oxidation of the ingested excess.

Tipton, Wolfe 2004.

Knowledge
2007-06-13, 18:51
Skönt att veta! Stort tack. :)

Torwald
2007-06-13, 19:56
Och för en som styrketränar eller en som styrketränar och konditionstränar? Är det 2g/kg/dygn som gäller då?

L-Sami
2007-06-13, 21:47
Och för en som styrketränar eller en som styrketränar och konditionstränar? Är det 2g/kg/dygn som gäller då?

1,3g-2g spelar inte så stor roll, det är bara bortkastat och dyrt att få i sig mer.

jojjep91
2007-06-16, 01:21
hmm, sami jag har för mig jag läste nånstanns att du låg på 250grm prott om dagen,? är de inte negativt?

King Grub
2007-06-16, 04:22
hmm, sami jag har för mig jag läste nånstanns att du låg på 250grm prott om dagen,? är de inte negativt?

Bara ev för plånboken, då det är slöseri utan att ge något extra, om man inte är väldigt tung.

überstarken
2007-06-16, 04:26
Bara ev för plånboken, då det är slöseri utan att ge något extra, om man inte är väldigt tung.

Grub hur låg det till med testosteronhalter vid väldigt höga intag av protein? Det ger låga nivåer av fritt testosteron i blodet har jag läst, men är det positivt eller negativt?

Eddie Vedder
2007-06-16, 06:21
Och för en som styrketränar eller en som styrketränar och konditionstränar? Är det 2g/kg/dygn som gäller då?

För en styrketränande person på kaloribalans/översktott är proteinbehovet lägre eftersom styrketräningen i sig stimulerar muskelproteinsyntesen. Du kan alltså ha ett relativt lågt proteinintag om bara övrigt energiintag är adekvat.

Och ju mer träning desto högre energibehov och ju högre energibehov desto mer käk krävs helt logiskt för balans/överskott. Med en blandkost kommer man då upp i tillräcklig (troligtvis mer än tillräckligt) utan några som helst problem.:thumbup:

Vid deff är ju dock proteinbehovet högre men det handlar inte den här tråden om.:)

Handcuff
2007-06-16, 10:17
Grub hur låg det till med testosteronhalter vid väldigt höga intag av protein? Det ger låga nivåer av fritt testosteron i blodet har jag läst, men är det positivt eller negativt?

Mm..känns som om den aspekten har försvunnit ur proteindiskussionen. Kanske inte gör någon praktisk skillnad?

myling
2007-06-16, 18:35
Vid deff är ju dock proteinbehovet högre men det handlar inte den här tråden om.:)

Eh, jooo? *whistle*

Trådskaparens rubrik: 1-1.5g protein/kg kroppsvikt vid deff?

Eddie Vedder
2007-06-16, 18:42
Eh, jooo? *whistle*

Trådskaparens rubrik: 1-1.5g protein/kg kroppsvikt vid deff?

Åh herregud! Nu förtjänar jag en stor.:smash:

Skulle kunna ta bort ditt inlägg och ändra mitt eget istället men jag erkänner mitt pinsamma misstag istället.:D

Handcuff
2007-06-16, 18:46
Åh herregud! Nu förtjänar jag en stor.:smash:

Skulle kunna ta bort ditt inlägg och ändra mitt eget istället men jag erkänner mitt pinsamma misstag istället.:D

Haha :hbang:

myling
2007-06-16, 18:48
Åh herregud! Nu förtjänar jag en stor.:smash:

Skulle kunna ta bort ditt inlägg och ändra mitt eget istället men jag erkänner mitt pinsamma misstag istället.:D


:D Det är berusande med makt! Nu vet du vilket ansvar som superhjältar har. Detta inlägg får du ta bort dock, är ju helt ot...

-=Kotten=-
2007-06-19, 23:07
För en styrketränande person på kaloribalans/översktott är proteinbehovet lägre eftersom styrketräningen i sig stimulerar muskelproteinsyntesen.



:confused:

King Grub
2007-06-20, 04:16
:confused:

Vadå :confused: ? Proteinbehovet sjunker vid energiöverskott. Och en person som börjar styrketräna får inte ett högre proteinbehov, snarare tvärtom.

Eddie Vedder
2007-06-20, 07:09
:confused:

Vad exakt undrar du över? Du får gärna vara mer konkret än sådär om du inte förstår vad jag skriver så jag kan förklara.


Inte för att jag kan förstå vad som behöver förklaras, tycker jag skrev ganska tydligt i citatet från ditt inlägg.

überstarken
2007-06-20, 07:12
Vadå :confused: ? Proteinbehovet sjunker vid energiöverskott. Och en person som börjar styrketräna får inte ett högre proteinbehov, snarare tvärtom.

Det låter grymmt motsägelsefullt i mina öron. Någon som bryter ner sina muskler i större grad borde väl behöva mer byggstenar för att reparera dessa igen?
Jag har fått för mig att proteinsyntesen är ett mått på hur mycket av det intagna proteinet som används till att bygga muskler, och att man alltså skulle tjäna på att äta mycket protein, då proteinsyntesen är som mest positiv, men så är det kanske inte? :confused:

Eddie Vedder
2007-06-20, 07:19
Det låter grymmt motsägelsefullt i mina öron. Någon som bryter ner sina muskler i större grad borde väl behöva mer byggstenar för att reparera dessa igen?
Jag har fått för mig att proteinsyntesen är ett mått på hur mycket av det intagna proteinet som används till att bygga muskler, och att man alltså skulle tjäna på att äta mycket protein, då proteinsyntesen är som mest positiv, men så är det kanske inte? :confused:

Du tränar på ett sätt som i sej påverkar muskelproteinsyntesen (d.v.s. du styrketränar), du ligger på ett energiöverskott vilket innebär att maximalt av det proteinet du äter kan användas som just byggstenar och inte mer än nödvändigt oxiderar till energi..

Det är inte enbart protein som krävs för att bygga upp en kropp, EAA bygger upp muskelprotein men finns inte den totala energin i tillräcklig mängd kommer inte musklerna växa. Tänk på att den största delen av muskelproteinsyntes är redan befintliga aminosyror i muskulaturen som återanvänds, det är inte så att du bryter ner dina muskler och sen växer dom beroende på hur mycket tonfisk du tvingar i dej.

Vart ser du det motsägelsefulla?

King Grub
2007-06-20, 07:23
Det låter grymmt motsägelsefullt i mina öron. Någon som bryter ner sina muskler i större grad borde väl behöva mer byggstenar för att reparera dessa igen?
Jag har fått för mig att proteinsyntesen är ett mått på hur mycket av det intagna proteinet som används till att bygga muskler, och att man alltså skulle tjäna på att äta mycket protein, då proteinsyntesen är som mest positiv, men så är det kanske inte? :confused:

Mindre än 50% av proteinet du äter, mindre än 60% kanske, används i proteinomsättningen. Resten oxiderar till energi i vilket fall som helst.

Styrketräning gör proteinsyntesen effektivare, och om något minskar proteinbehovet när en person börjar styrketräna.

It is thought that resistance exercise results in an increased need for dietary protein; however, data also exists to support the opposite conclusion. The purpose of this study was to determine the impact of resistance exercise training on protein metabolism in novices with the hypothesis that resistance training would reduce protein turnover and improve whole-body protein retention. Healthy males (n = 8, 22 +/- 1 y, BMI = 25.3 +/- 1.8 kg.m(-2)) participated in a progressive whole-body split routine resistance-training program 5d/week for 12 weeks. Before (PRE) and after (POST) the training, oral [15N]-glycine ingestion was used to assess nitrogen flux (Q), protein synthesis (PS), protein breakdown (PB), and net protein balance (NPB = PS-PB). Macronutrient intake was controlled over a 5d period PRE and POST, while estimates of protein turnover and urinary nitrogen balance (N(bal) = N(in) - urine N(out)) were conducted. Bench press and leg press increased 40% and 50%, respectively (p < 0.01). Fat- and bone-free mass (i.e., lean muscle mass) increased from PRE to POST (2.5 +/- 0.8 kg, p < 0.05). Significant PRE to POST decreases (p <0.05) occurred in Q (0.9 +/- 0.1 vs. 0.6 +/- 0.1 g N.kg(-1).d(-1)), PS (4.6 +/- 0.7 vs. 2.9 +/- 0.3 g.kg(-1).d(-1)), and PB (4.3 +/- 0.7 vs. 2.4 +/- 0.2 g.kg(-1).d(-1)). Significant training-induced increases in both NPB (PRE = 0.22 +/- 0.13 g.kg(-1).d(-1); POST = 0.54 +/- 0.08 g.kg(-1).d(-1)) and urinary nitrogen balance (PRE = 2.8 +/- 1.7 g N.d(-1); POST = 6.5 +/- 0.9 g N.d(-1)) were observed. A program of resistance training that induced significant muscle hypertrophy resulted in reductions of both whole-body PS and PB, but an improved NPB, which favoured the accretion of skeletal muscle protein. Urinary nitrogen balance increased after training. The reduction in PS and PB and a higher NPB in combination with an increased nitrogen balance after training suggest that dietary requirements for protein in novice resistance-trained athletes are not higher, but lower, after resistance training.

Appl Physiol Nutr Metab. 2006 Oct;31(5):557-64. Resistance training reduces whole-body protein turnover and improves net protein retention in untrained young males.

We aimed to determine the impact of intense resistance training, designed to increase lean body mass (LBM), on both fasted and fed whole body protein kinetics in untrained young men. Twelve healthy males (22 +/- 2 y of age; BMI, 24.3 +/- 2.4 kg/m(2)) participated in a 12-wk (5-d/wk) resistance training program. Before and after training, a primed constant infusion of [1-(13)C]leucine was used to measure whole body leucine turnover, protein breakdown, and nonoxidative leucine disposal in the fasted and fed states. Participants were studied during 5-d controlled diet periods that provided a moderate protein intake [1.4 g/(kg body wt . d)]. We estimated protein turnover and nitrogen balance. Training increased LBM (61.6 +/- 6.9 vs. 64.8 +/- 6.7 kg, P < 0.05). After training, whole body leucine turnover was reduced (P < 0.01) in both fasted (167 +/- 18 vs. 152 +/- 17) and fed (197 +/- 23 vs. 178 +/- 21) states [all values micromol/(kg LBM . h)]. Training-induced decreases (P < 0.01) in protein breakdown occurred in the fasted (165 +/- 18 vs. 144 +/- 17) and fed (111 +/- 23 vs. 93 +/- 20) states. Following training, nonoxidative leucine disposal was similarly reduced (P < 0.01) in the fasted (144 +/- 18 vs. 126 +/- 18) and fed (151 +/- 20 vs. 133 +/- 19) states. Nitrogen balance was more positive after training (13.7 +/- 8.1 vs. 33.4 +/- 12.5 g/(kg LBM . d), P < 0.01) indicating an increased retention of dietary nitrogen. Intense resistance training alters whole body protein kinetics in novice weightlifters regardless of feeding status. The increase in nitrogen balance after training demonstrates a more efficient utilization of dietary nitrogen, suggesting that protein requirements for novice weightlifters are not elevated.

J Nutr. 2007 Apr;137(4):985-91. Resistance training reduces fasted- and fed-state leucine turnover and increases dietary nitrogen retention in previously untrained young men.

überstarken
2007-06-20, 07:41
det är inte så att du bryter ner dina muskler och sen växer dom beroende på hur mycket tonfisk du tvingar i dej.


Det var som fan! :thumbup:

Vart ser du det motsägelsefulla?


Det känns helt enkelt inte rätt att tillföra mindre byggmaterial när man faktiskt bryter ner mera, och när behovet att dessutom bygga upp mer även blir större tack vare stimulering av muskeluppbyggnad.
Men du menar att om en person som äter te x 1 gram protein/kg/dygn och ligger i proteinbalans utan att något protein oxiderar (nu är vi teoretiska) och sedan börjar styrketräna kommer oxidera mer protein, vid samma intag av protein och samma energibalans, eftersom proteinbehovet blir mindre tack vare stimulerad proteinsyntes? Det känns inte rätt, men kroppen fungerar väl inte så logiskt alltid antar jag :confused:

Eddie Vedder
2007-06-20, 07:50
Det känns helt enkelt inte rätt att tillföra mindre byggmaterial när man faktiskt bryter ner mera, och när behovet att dessutom bygga upp mer även blir större tack vare stimulering av muskeluppbyggnad.
Men du menar att om en person som äter te x 1 gram protein/kg/dygn och ligger i proteinbalans utan att något protein oxiderar (nu är vi teoretiska) och sedan börjar styrketräna kommer oxidera mer protein, vid samma intag av protein och samma energibalans, eftersom proteinbehovet blir mindre tack vare stimulerad proteinsyntes? Det känns inte rätt, men kroppen fungerar väl inte så logiskt alltid antar jag :confused:

Byggmaterialet är först och främst energin! Är energibehovet tillfredsställt behövs bara tillräcklig mängd EAA för att stimulera till nybildning, och den mängden är gravt överskattad. Troligtvis en myt spridd av kosttillskottsföretag tillsammans med Starke Adolf på gymmet som käkar två kg kött om dagen och sedan "övertygar" oss alla med "har alltid funkat för mig"-argument.
Det är det jag menade med det där om tonfisken. Det var givetvis skämtsamt menat från min sida men det jag försöker säga är att det inte är en linjär kurva mella mer dietärt protein desto mer muskelprotein.

Att en kropp där proteinsyntesen stimuleras på bästa sätt genom yttre stimuli och som dessutom varhe dag har ett överskott av energi att tillgå kräver ett relativt litet proteinintag (d.v.s. i förhållande till överdrivna mängder såsom exempelvis 2-3g per kg kroppsvikt) från kost ser jag som något väldigt logiskt.

Läs abstracten som King Grub postade.

King Grub
2007-06-20, 07:55
Den största källan till aminosyror för nybildning av muskelprotein är inte kosten. Det är nedbrutet muskelprotein som återanvänds till att bilda nytt sådant.

King Grub
2007-06-20, 08:07
Det känns inte rätt, men kroppen fungerar väl inte så logiskt alltid antar jag :confused:

Det är logiskt att proteinbehovet sjunker vid styrketräning.

Varför arbetar människan fysiskt hårt? För att överleva. Vad krävs för att överleva? Föda.

När det finns gott om föda, finns det ingen anledning att arbeta hårt. När det ont om föda, finns den anledningen. Det vore inte logiskt att proteinbehovet ökade när människan är tvungen att arbeta hårt, i och med att hon arbetar hårt när det är ont om föda.

überstarken
2007-06-20, 09:37
Byggmaterialet är först och främst energin! Är energibehovet tillfredsställt behövs bara tillräcklig mängd EAA för att stimulera till nybildning, och den mängden är gravt överskattad. Troligtvis en myt spridd av kosttillskottsföretag tillsammans med Starke Adolf på gymmet som käkar två kg kött om dagen och sedan "övertygar" oss alla med "har alltid funkat för mig"-argument.
Det är det jag menade med det där om tonfisken. Det var givetvis skämtsamt menat från min sida men det jag försöker säga är att det inte är en linjär kurva mella mer dietärt protein desto mer muskelprotein.


Nej det förstod jag med, men jag trodde däremot att proteinbehovet var någorlunda proportionerligt mot hur mycket musklerna har brutits ned.

På vilket sätt används kolhydrater och fett som byggstenar i en muskel? Förutom vid uppfyllnad av glykogen då självklart.
Jag förstår att energin utnyttjas till proteinsyntesen, men där är det väl fortfarande aminosyror som lagras in i musklerna?

Förvandlas aminosyror till energi vid för lågt energiintag?

Den största källan till aminosyror för nybildning av muskelprotein är inte kosten. Det är nedbrutet muskelprotein som återanvänds till att bilda nytt sådant.

Okej, det visste jag inte.

Det är logiskt att proteinbehovet sjunker vid styrketräning.

Varför arbetar människan fysiskt hårt? För att överleva. Vad krävs för att överleva? Föda.

När det finns gott om föda, finns det ingen anledning att arbeta hårt. När det ont om föda, finns den anledningen. Det vore inte logiskt att proteinbehovet ökade när människan är tvungen att arbeta hårt, i och med att hon arbetar hårt när det är ont om föda.

Dendär förklaringen köper jag inte. Enligt det resonemanget vore det ju även logiskt att det behövs mindre föda ju mer man arbetar, vilket enligt fysikens lagar inte låter logiskt öht.


Men anledningen till att man skulle behöva en mindre mängd protein då man styrketränar är alltså att en större del av proteinet man äter utnyttjas till muskeluppbyggnad?

Mycket frågor är det, hoppas ni har tid och ork att svara :)

King Grub
2007-06-20, 09:39
På vilket sätt används kolhydrater och fett som byggstenar i en muskel?

Det gör dom inte.

Förvandlas aminosyror till energi vid för lågt energiintag?

Alltid, oavsett energiintag. Mer än hälften av aminosyrorna blir energi direkt. Även efter upptag i muskeln kan en stor mängd aminosyror oxidera till energi.

King Grub
2007-06-20, 09:41
Appl Physiol Nutr Metab. 2006 Dec;31(6):647-54. Dietary protein for athletes: from requirements to metabolic advantage. Phillips SM. (http://article.pubs.nrc-cnrc.gc.ca/ppv/RPViewDoc?_handler_=HandleInitialGet&journal=apnm&volume=31&calyLang=eng&articleFile=h06-035.pdf)

J Nutr. 2006 Feb;136(2):525S-528S. Skeletal muscle protein metabolism and resistance exercise. (http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/136/2/525S.pdf)

Sir Klabbe
2007-06-20, 09:47
På vilket sätt används kolhydrater och fett som byggstenar i en muskel?

Det gör dom inte.

Förvandlas aminosyror till energi vid för lågt energiintag?

Alltid, oavsett energiintag. Mer än hälften av aminosyrorna blir energi direkt. Även efter upptag i muskeln kan en stor mängd aminosyror oxidera till energi.

Hijack ...

Men kolhydrater då, blir dom också fett?

King Grub
2007-06-20, 09:51
Inte per automatik, men alla energigivare kan omvandlas till fett.

überstarken
2007-06-20, 09:57
På vilket sätt används kolhydrater och fett som byggstenar i en muskel?

Det gör dom inte.


Därmed kan man väl inte påstå att energin verkar som byggstenar i en muskel?

Förvandlas aminosyror till energi vid för lågt energiintag?

Alltid, oavsett energiintag. Mer än hälften av aminosyrorna blir energi direkt. Även efter upptag i muskeln kan en stor mängd aminosyror oxidera till energi.

Nedbrytningen av muskelprotein är större vid styrketräning, men inlagringen överstiger nedbrytningen vid ett tillräckligt högre intag av energi, detta förutsatt att man tränar rätt och inte bryter ner musklerna onödigt mycket? Proteinbehovet måste väl öka vid någon gräns då man (kanske) tränat "onödigt hårt"?

King Grub
2007-06-20, 10:15
Därmed kan man väl inte påstå att energin verkar som byggstenar i en muskel?

Har jag inte gjort heller.

Nedbrytningen av muskelprotein är större vid styrketräning, men inlagringen överstiger nedbrytningen vid ett tillräckligt högre intag av energi, detta förutsatt att man tränar rätt och inte bryter ner musklerna onödigt mycket? Proteinbehovet måste väl öka vid någon gräns då man (kanske) tränat "onödigt hårt"?

Proteinsyntesen är inte bara "inlagring" av aminosyror. Klicka länkarna i inlägg 27. Du behöver grundläggande kunskaper om proteinmetabolism.

Karl_alfred
2007-06-20, 10:27
Mentzer lär ha sagt att han deffade på 80g protein om dagen inför mr o 1980. Hurvida det är sant eller om han ville jävlas med Wider vet jag inte. Men mycket av denna överto på proteiner lär ligga till grund från kosttilskottsförsäljningen.

überstarken
2007-06-20, 11:15
Därmed kan man väl inte påstå att energin verkar som byggstenar i en muskel?

Har jag inte gjort heller.


Nej, det var Eddie som påstod det.

Nedbrytningen av muskelprotein är större vid styrketräning, men inlagringen överstiger nedbrytningen vid ett tillräckligt högre intag av energi, detta förutsatt att man tränar rätt och inte bryter ner musklerna onödigt mycket? Proteinbehovet måste väl öka vid någon gräns då man (kanske) tränat "onödigt hårt"?

Proteinsyntesen är inte bara "inlagring" av aminosyror. Klicka länkarna i inlägg 27. Du behöver grundläggande kunskaper om proteinmetabolism.

Jag har läst igenom men har endå inte klurat ut svaret på min fråga.

King Grub
2007-06-20, 11:26
Okej, men det står i klartext att proteinbehovet snarare sjunker vid hård träning, inte tvärtom, och varför.

überstarken
2007-06-20, 11:29
Okej, men det står i klartext att proteinbehovet snarare sjunker vid hård träning, inte tvärtom, och varför.

Usch då, får väl ta och läsa igenom en gång till då ;)

Eddie Vedder
2007-06-20, 11:44
Därmed kan man väl inte påstå att energin verkar som byggstenar i en muskel?

Det var aldrig riktigt så jag menade, ber om ursäkt för dåligt ordval från min sida.

Det jag menade med byggstenar i just det fallet var inte muskelproteinsyntesen utan rent allmänt vad som krävs för att en kropp ska kunna växa, förstår du?

Det som används till muskelproteinsyntes är aminosyror, men ju högre energiintag i allmänhet desto mindre protein behövs eftersom mer av det dietära proteinet kan utnyttjas som just byggstenar. Så proteinintaget och det totala energiintaget går alltså hand i hand. Men fett och kolhydrater

Förklarade jag mej tydligare nu?

überstarken
2007-06-20, 14:47
Det var aldrig riktigt så jag menade, ber om ursäkt för dåligt ordval från min sida.

Det jag menade med byggstenar i just det fallet var inte muskelproteinsyntesen utan rent allmänt vad som krävs för att en kropp ska kunna växa, förstår du?


Jajjemän!

Det som används till muskelproteinsyntes är aminosyror, men ju högre energiintag i allmänhet desto mindre protein behövs eftersom mer av det dietära proteinet kan utnyttjas som just byggstenar. Så proteinintaget och det totala energiintaget går alltså hand i hand. Men fett och kolhydrater

Förklarade jag mej tydligare nu?

Nu förstår vi varandra igen :thumbup:

Sniggel
2007-06-21, 06:46
Om du (syftar mest på überstarken) lägger på dig 3kg muskelmassa (vilket är mindre än 1kg muskelprotein) på ett år så behöver du ha en positiv proteinbalans på mindre än 1000/365g om dagen. Hur många gram aminosyror är det? Då inser man hur mycket av proteinet man får i sig som utnyttjas till muskeluppbyggnad.
Kan va värt att ha i åtanke...

überstarken
2007-06-21, 11:47
Om du (syftar mest på überstarken) lägger på dig 3kg muskelmassa (vilket är mindre än 1kg muskelprotein) på ett år så behöver du ha en positiv proteinbalans på mindre än 1000/365g om dagen. Hur många gram aminosyror är det? Då inser man hur mycket av proteinet man får i sig som utnyttjas till muskeluppbyggnad.
Kan va värt att ha i åtanke...

Ja det är klart, men samtidigt vet man (eller iaf jag) ju inte hur mycket som bryts ner under träningen. Dock ifrågasätter jag inte mängden protein i sig, utan mängden som bör tillföras utifrån för maximal muskeluppbyggnad hos en icke tränande resp. en hårt styrketränande individ.

Sniggel
2007-06-22, 08:48
Har för mig att runt 150g muskelprotein bryts ner och återanvänds varje dag.
Det finns gott om aminosyror som kan användas, gäller bara att få kroppen att bygga in dom.
Därför borde det vara logiskt att man har ett mindre behov av protein om man styrketränar. Men självklart kan man ju förbättra förutsättningarna för muskeltillväxt, men då är man utanför behovet.

piraten99
2007-06-22, 21:22
om man styrketränar på gymmet så ska man alltså ha 2,5 g protein?

alltså så grymt enerverande att det hela tiden sägs olika saker. kan inte nån bara säga att så är det och sen köra på det? postade inte king grub en studie från 2004 att 2,5 g protein är hallellulja men nu är det för mkt?

Handcuff
2007-06-22, 21:23
om man styrketränar på gymmet så ska man alltså ha 2,5 g protein?

alltså så grymt enerverande att det hela tiden sägs olika saker. kan inte nån bara säga att så är det och sen köra på det? postade inte king grub en studie från 2004 att 2,5 g protein är hallellulja men nu är det för mkt?

Titta i tråden där du postade en länk nyss :)

King Grub
2007-06-22, 21:23
Man "ska" inte ha en viss gramsiffra. En vettig siffra att sikta på är 2 gram per kilo och dygn. Det ger antagligen en viss marginal, och högre intag har inte visat sig effektivare.

piraten99
2007-06-22, 21:34
ok,,jag är trött på det här med protein. jag kommer räkna och se hur mkt som jag får genom vanlig kost och sen kanske skippa drinkarna. förutom gainern efter träning! tills king grub kommer med den senaste nya forskningen 2008 år som har gjort en ännu bättre studie än 2007s studie.

det verkar svårt det här med att göra protein studier? verkar ju vara amatörer som håller på med det! det måste ni ju erkänna?

überstarken
2007-06-23, 01:43
ok,,jag är trött på det här med protein. jag kommer räkna och se hur mkt som jag får genom vanlig kost och sen kanske skippa drinkarna. förutom gainern efter träning! tills king grub kommer med den senaste nya forskningen 2008 år som har gjort en ännu bättre studie än 2007s studie.

det verkar svårt det här med att göra protein studier? verkar ju vara amatörer som håller på med det! det måste ni ju erkänna?

Skippa inte heller den innan träning, om du nu tar en sådan.
Och eftersom det tydligen inte finns något bevisat negativt med ett lite lätt överdrivet intag (<3,5g/kg/dygn), så tillåt det inte att bli någon begränsande faktor och satsa hellre uppåt 2-2,5 för att ligga på den säkra sidan.

Jag håller med om att det finns många studier som verkar peka på olika resultat, och jag känner inte heller att jag kan lita helt på dom (eller på enbart den senaste, vilket alla andra verkar göra). Mitt sunda förnuft säger mig att varför medvetet begränsa mängden byggmaterial då man faktiskt är ute efter att bygga så mycket som möjligt? Och om lite (kanske hälften, kanske mer) går till spillo? Shit happens, men det är som sagt inte den begränsande faktorn iallafall.

King Grub
2007-06-23, 02:10
verkar ju vara amatörer som håller på med det! det måste ni ju erkänna?

Ha, ha, nä. Det finns inga kunnigare personer på området i världen än Wolfe, Tipton, Rennie, mfl. I princip allt vi vet om aminosyreintag i samband med styrketräning är kunskap vi fått från studier utfördda i Robert Wolfes laboratorium sedan 1995. Det är skillnad som från grottmänniska -> nutidsmänniska på kunskapen dessa tre plus en handfull till vaskat fram på lite mer än ett decennium.

Forskningen har heller inte ändrat rekommendationerna något speciellt över åren; man har aldrig visat att jättemängder protein skulle innebära större muskeltillväxt, från nybörjare till Mr Universumnivå.

überstarken
2007-06-23, 02:20
Ha, ha, nä. Det finns inga kunnigare personer på området i världen än Wolfe, Tipton, Rennie, mfl. I princip allt vi vet om aminosyreintag i samband med styrketräning är kunskap vi fått från studier utfördda i Robert Wolfes laboratorium sedan 1995. Det är skillnad som från grottmänniska -> nutidsmänniska på kunskapen dessa tre plus en handfull till vaskat fram på lite mer än ett decennium.

Det är mycket sant att dom bidragit till en stor del kunskap, men du förstår väl att det kan ses som förvirrande för oss "vanliga dödliga" när nästan varje ny studie presenterar ett annorlunda resultat än den föregående?

überstarken
2007-06-23, 02:31
Forskningen har heller inte ändrat rekommendationerna något speciellt över åren; man har aldrig visat att jättemängder protein skulle innebära större muskeltillväxt, från nybörjare till Mr Universumnivå.

Men som den studien någon nämnde då dom prövat 1,2g vs 2,1, där 2,1g visade sig vara markant bättre än 1,2. Jag utgår ifrån att rekommendationerna du ger folk är grundade på deras studier, och kan då inte förstå varför du säger att 2 gram ger "god marginal". Jag tycker snarare det verkar som ett minimum om man är ute efter så god tillväxt som möjligt, om man ser till den studien.

King Grub
2007-06-23, 04:16
Men som den studien någon nämnde då dom prövat 1,2g vs 2,1, där 2,1g visade sig vara markant bättre än 1,2.

Men om 2.1 inte är "markant bättre" än, säg, 1.6... är väl 2.0 marginal?

überstarken
2007-06-23, 12:58
Men om 2.1 inte är "markant bättre" än, säg, 1.6... är väl 2.0 marginal?

Jag håller med dig, om skillnaden är obefintlig mellan 1,6 och 2,1.

EIGuapo
2009-12-02, 12:41
Om jag har förstått detta rätt så kan man väl tänka sig att 1.5g per kilo kroppsvikt under bulk och kanske så mycket som 2.0 vid deff vore lagom siffror?

King Grub
2009-12-02, 12:56
För lågt i båda fallen för största muskeluppbyggnad/minskad muskelnedbrytning. Ju mer protein, desto mer muskler. Finns inga nackdelar med 2.5-3 g, kanske ännu mer, per dygn.

Ristretto
2009-12-02, 14:10
För lågt i båda fallen för största muskeluppbyggnad/minskad muskelnedbrytning. Ju mer protein, desto mer muskler. Finns inga nackdelar med 2.5-3 g, kanske ännu mer, per dygn.

När kom man på det? Läste i början av tråden att det inte fanns några fördelar med mer än 2g per kg.

King Grub
2009-12-02, 14:33
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3840400&postcount=29

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3839993&postcount=22

Sniggel
2009-12-02, 17:37
När kom man på det? Läste i början av tråden att det inte fanns några fördelar med mer än 2g per kg.

Var det den här?


Man "ska" inte ha en viss gramsiffra. En vettig siffra att sikta på är 2 gram per kilo och dygn. Det ger antagligen en viss marginal, och högre intag har inte visat sig effektivare.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2369979&postcount=43

Skilj på "har inte visats" och "finns inte".

Grandmaster
2009-12-02, 19:29
Minst 2,5 g/kg under diet vid normal bf%. Ännu mer vid låg bf %.

Anders The Peak
2009-12-03, 11:37
Minst 2,5 g/kg under diet vid normal bf%. Ännu mer vid låg bf %.

I energiprocent E% vad rekommenderar du då GM?

mikaelj
2009-12-03, 11:43
Det varierar ju med energiintaget. ~35E% på 2kkcal och 73 mjuka kg, ~45E% om de är hårda.

Anders The Peak
2009-12-03, 12:12
Det varierar ju med energiintaget. ~35E% på 2kkcal och 73 mjuka kg, ~45E% om de är hårda.

Nu förstår jag inte vad du skriver. Kan du förtydliga ?

mikaelj
2009-12-03, 12:47
Du undrade vad GM rekommenderar i energiprocent.

Om han skriver 2,5g per kg kommer mängden protein i energiprocent att variera beroende på kaloriintag och kroppsvikt. För 2000 kcal och 73 kg för någon som inte är särskilt mager blir det 35E%. Närmare 45E% om vi ökar siffran till 3g och 73 kg.

Eller syftade du på något annat?

Sniggel
2009-12-03, 12:48
Han menar väl att vara fet innebär inte ett större proteinbehov än att vara normalviktig, om muskelmassan är densamma. Det är kaloribehovet som ökar vid ökad vikt pga fetma.

Sen är ju proteinbehovet också större ju lägre kaloriintag man ligger på, vilket på vissa dieter kan innebära skyhöga procentangivelser (t ex psmf) bättre att ange gramangivelser då imo.

Allt detta förutsatt att man vill behålla muskelmassa.

Anders The Peak
2009-12-03, 15:28
För min del handlar det om lean massa om man ska börja beräkna proteinintag och gram. 73kg ca 1800 kcal vid normal aktivitet. Fettprocent ca 6% ger kanske kring 68 kg lean massa och då skulle det ge ca 170 gr protein för att nå 2.5 gr/kg och motsvara ca 37 E%.

Jag själv ca 90 kg ca 7-8 fettprocent. 83 kg lean massa det ger ca 207 gr protein det ger ca 24 % av energiintaget. Fast i verkligheten ligger jag kring 150-170 gr protein per dag och det ger 19% av energiintaget och det räcker till och blir över för min del.

mikaelj
2009-12-03, 15:44
Men nu var det under energiunderskott. Äter du samma mängd protein då, Anders?

Anders The Peak
2009-12-03, 16:06
Men nu var det under energiunderskott. Äter du samma mängd protein då, Anders?

Inte procentuellt vid mindre energi ökar andelen procentuellt men jag ligger periodvis alltid på energiunderskott alternativt på energibalans det aktiverar kroppens alla system på ett bra sätt och håller fettnivån låg.

Men då får man komma ihåg att jag har tränat länge och ligger nära mitt muskelmax så jag behöver inte fundera på sådana saker som att öka kroppsvikt utan mer på att trimma det som jag har.