handdator

Visa fullständig version : Vätternrundan 2007 - vilka ska cykla?


Jompan
2007-06-13, 15:01
Som topic: Vilka ska cykla vätternrundan 2007?

Hur många mil i benen har ni? Några tidsmål?

Själv landar jag på 75 mil i år, förra året hade jag endast 35 mil och en rejäl förkylning men kom in på en tid på 14 h 44 min. Det är mitt mål att slå min tid från förra året. :)

Frustrator
2007-06-13, 20:55
Som topic: Vilka ska cykla vätternrundan 2007?

Hur många mil i benen har ni? Några tidsmål?

Själv landar jag på 75 mil i år, förra året hade jag endast 35 mil och en rejäl förkylning men kom in på en tid på 14 h 44 min. Det är mitt mål att slå min tid från förra året. :)

Ska inte cykla i år men jag siktar på nästa år, tänker nog försöka mig på en svensk klassiker :)
(Flickvännen får bogsera mig de sista 3 km på vansbrosimningen tror jag...)

Torwald
2007-06-13, 21:01
Förlåt mig en mycket dum fråga, men vilka dela ingår i klassikern? Vasan, vätternrundan, vansbrosimmet, vad mer? Lidingöloppet?

EDIT: Stava fel och la till LL

Jompan
2007-06-13, 21:15
Förlåt mig en mycket dum fråga, men vilka dela ingår i klassikern? Vasan, vätternrundan, vansbrosimmet, vad mer? Lidingöloppet?

EDIT: Stava fel och la till LL

Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet och Lidingöloppet ingår i svenska klassikern. Istället för vasaloppet så kan man även köra Engelbrektsloppet som är på 6 mil istället.

Här kan du hitta mer info om En svensk klassiker. KLICKA! (http://www.ensvenskklassiker.com/docs/page27.html)

machine gun
2007-06-13, 21:31
Istället för vasaloppet så kan man även köra Engelbrektsloppet som är på 6 mil istället.

Fast ingen skulle räkna det som en riktig Klassiker ;) Vasaloppet känns ju nästan som grundbulten i hela klassikern.

Jompan
2007-06-13, 21:46
Fast ingen skulle räkna det som en riktig Klassiker ;) Vasaloppet känns ju nästan som grundbulten i hela klassikern.

Nej, jag håller helt klart med dig. Antingen är det Vasaloppet eller inget. Fast man kan ju alltid köra Engelbrektsloppet för att kolla formen, eventuellt skaffa sig bättre placering vid starten till Vasaloppet.

Funderade på det förut, just med Engelbrektsloppet att det är ju en fördel om man gjorde den, tänk om Vasaloppet är det sista man har kvar på klassikern, så får man förhinder att starta. Surt läge alltså. Då kan det ju vara bra att ha kört Engelbrektsloppet. Det är ju inte alla som är så fanatiska att de orkar göra alla lopp en gång till. :)

machine gun
2007-06-13, 21:53
Nej, jag håller helt klart med dig. Antingen är det Vasaloppet eller inget. Fast man kan ju alltid köra Engelbrektsloppet för att kolla formen, eventuellt skaffa sig bättre placering vid starten till Vasaloppet.

Funderade på det förut, just med Engelbrektsloppet att det är ju en fördel om man gjorde den, tänk om Vasaloppet är det sista man har kvar på klassikern, så får man förhinder att starta. Surt läge alltså. Då kan det ju vara bra att ha kört Engelbrektsloppet. Det är ju inte alla som är så fanatiska att de orkar göra alla lopp en gång till. :)

Bor man i Stockholm är annars Värmdöloppet (5 mil) ett bra formtest, dessutom även seedningslopp för Vasan. Dock gäller det ju att snötillgången är tillräcklig...

Jo, jag vet att många dubblerar för att vara på den säkra sidan där och det kan nog vara smart, iaf om man har Vasan sist. Så får man ju extra långloppsträning på köpet med. Fast... jag skulle ändå göra om alla lopp för att få en riktig klassiker med Vasalopp och allt isf :D

Torwald
2007-06-14, 06:24
Visste faktiskt inte att man kunde köra engelbrektsloppet som backup! Jag har en farmor som körde klassikern 10 år i rad när hon var 55-65 år. Bra kämpat tycker jag! Kanske borde följa i hennes fotspår någon gång! :D

Jompan
2007-06-14, 08:50
Bor man i Stockholm är annars Värmdöloppet (5 mil) ett bra formtest, dessutom även seedningslopp för Vasan. Dock gäller det ju att snötillgången är tillräcklig...

Jo, jag vet att många dubblerar för att vara på den säkra sidan där och det kan nog vara smart, iaf om man har Vasan sist. Så får man ju extra långloppsträning på köpet med. Fast... jag skulle ändå göra om alla lopp för att få en riktig klassiker med Vasalopp och allt isf

Fanatiker!!! :D *popcorn*

Torwald: Skulle tro det är många som just vandrar den vägen. Man har en släkting som är fanatiker, sen blir man sugen på att bli en själv. Fanatiker kanske är ett milt ord förresten för det hela. Skulle idagsläget påstå att man måste vara minst sagt spritt språngande galen för att utsätta sig för dylika saker. Vansbrosimmet är väl det enda som kan klassas lite normalt. Men lyssna inte på mig för all del, jag är ju galen. *gah!* Fasiken det slog mig just att det är fredag imorgon. *spy* Nu satte tävlingsnerverna på. Skönt egentligen att jag lyckas förtränga all till och från. :Virro

Torwald
2007-06-14, 09:00
Jag har faktiskt simmat vansbro två gånger! Kallt så att själva helvetet hade frusit till is, men inte särskilt jobbigt. En bra början :)

Ironwoman
2007-06-14, 09:15
Jag ska veva runt sjön.

Sedan 8 april har jag 5 st 47 km pass, 7 st 73 km pass samtliga med ryggsäck, 1 st 103 km pass och en tävling på 133 km. Så 98 mil, på 38 timmar och 19 min. + 10 timmar trainer sedan 8 april. Innan dess MTB+trainer. All cykelträning ute är på rel kuperade slingor och solokörning med kryckor, fast ingen riktig tempobåge.

Tidsmålet är under 10 timmar. Men jag tror det blir lite svårt, för att klara det måste jag ha bra flyt hela vägen, bra med klungor, väder, inga svackor, inga punkteringar. Kommer att köra i princip utan stopp, bara fylla på vätskeflaskorna, iaf så länge jag ligger enligt tidsplanen. Jag är nog tillräckligt tränad, men har för dålig erfarenhet av klungkörning så att jag kan inte utnyttja klungorna lika bra som det går. Vätternrudan för mig är halvseriös, inte årets mål, men samtidigt en bra tävling för formbesked och cykelfokus. Som triathlet behöver jag förbättra min cykling för där finns tid att plocka.

Startar på slutet av fältet, 4,40, funderar på att betala upp mig till en tidigare start för att få fler klungor som kommer bakom och värdet ska bli sämre mot kvällen, så det skulle vara skönt att hinna imål tidigt.

Jompan
2007-06-14, 09:26
Ironwoman: Bra med träning innan. :thumbup:

Förstår att du vill ha en tidigare start. Själv startar jag strax innan 10, så jag cyklar större delen under natten, och förhoppningsvis kommer man klara sig undan regnet.

Förra året när jag cykla så ilade de med sena starter förbi en om och om igen. Känns lite taskigt när en annan varit ute och cykla flera timmar, så kommer de som bara varit ute ca 5h och pendlar förbi en. Så vem vet du kommer säkert pinna förbi mig med och undan vädrets makter också kanske. :)

Lycka till!!! :thumbup:

Ironwoman
2007-06-14, 09:49
Ja, men inte så mycket tidigare. Vill slippa att ha lyse på cykeln + få några timmars sömn innan, så kanske en timme tidigare.

Ironwoman
2007-06-18, 09:43
Jag misslyckades med mitt mål under 10 timmar. Som jag trodde skulle jag behöva fint flyt hela vägen. Nu hade jag inte flyt hela vägen. Hade jag haft flyt så tror jag att jag skulle ha klarat målet. Gick bra första 6 milen som jag passerade på 1,52, med den planerade pulsen. Sedan fick jag lite problem. Jag har 2 svagheter, att köra på fort i uppförsbackar och klungteknik. Efter 6-7 mil så kom endel uppförsbackar och jag hade tappat explosiviteten i benen och blev avhängd. Dessutom var jag påväg att somna ett tag (startade ju 4,40 på morgonen). Körde i princip ensam till 10-11 mil, så fort det blev uppför tappade jag klungorna. Då kom pappa och lillasyster ikapp mig. Pappa skulle dra runt lillasyster på en så bra tid som hon klarar. Så jag tog sällskap med dem resten av vägen. Vi fick 11,40 varav 1 timmes paus totalt. Jag hade 138 i medelpuls, med ett maxlopp borde jag ha klarat av att ha 10 slag högre i medelpuls. Vädret var fint, lite blåsigt bara, från sidan. Är inte speciellt besviken. Det var en lika fin känsla att få gå imål på en linje med pappa och lillasyster än att ensam klara 10 timmar. Jag är en riktigt stolt storasyster, lillasyster är 18 år, fyller 19 senare iår och har tränat 50-60 mil, iövrigt har hon knappt tränat någonting mer under våren.

En lång rapport kommer i min träningsdagbok senare under dagen.

Jompan
2007-06-18, 18:34
Bra jobbat ändå Ironwoman. Jag är helt klart impad. :thumbup:

Själv bröt jag loppet. Hade inte fokus på målet och var därmed helt omotiverad. Står mer om det i min journal.

Just det där med tröttheten tycker jag är svårt. I årets lopp starta jag ju när det var ljust fortfarande på kvällen så jag fick cykla mest under mörker, kände mig väldigt trött. Förra året däremot cykla jag bara 1h ungefär i mörkret och det kändes mycket bättre. Man kanske inte ska starta så tidigt eller sent, utan nånstans mittemellan. Dels får man cykla i mer ljus och har fler klungor att välja mellan. :)