handdator

Visa fullständig version : Varma koppen protein?


Lellan
2003-03-28, 12:53
Om man kokar vatten(värmer mjölk om man är så knäpp att man gillar mjölkprottedrinkar) och sedan vispar ner lite proteinpulver så smakar det varm choklad, men är det osmart? Förstörs proteinet eller nåt sånt?:confused:

Janna
2003-03-28, 13:04
om temperaturen blir för hög denatureras proteinet vilket gör att cellerna inte kan utnyttja det lika bra

men om du inte har kokhett vatten så lär det inte vara någon fara

Droog
2003-03-28, 15:19
Proteinet MÅSTE denatureras för att kunna tas upp. Därefter måste det spjälkas upp i kortare bitar sk peptider eller helt enkelt fria aminosyror. Alltså kommer det inte att göra något Lellan att du vispar i proteinpulver eftersom det måste "förstöras" för att kunna tas upp.

Jag tror att det som Janna pratar om är en gammal gymmyt som har sitt ursprung i att reningen av vasslet skall vara skonsam och inte denaturera proteinet. Detta är önskvärt för att behålla den fina sammansättningen som vasslet har. DÄREFTER spelar det dock ingen roll om ditt protein är denaturerat eller inte, i alla fall inte då det gäller upptaget. Det är nästan så jag skulle vilja påstå att proteinet (aminosyrorna) tas upp lite bättre i vissa fall.

Ordlista:

Denaturerat protein - protein som inte har sin normala form. Jmf okokt ägg - kokt ägg. Proteinet "stelnar".

Protein - kan delas upp i peptider som i sin tur består av aminosyror.

Patte
2003-03-28, 16:10
Det som Droog säger stämmer mycket bra :)

För att cellmembranet ska kunna släppa igenom proteiner (med hjälp av transportproteiner i membranet), krävs det att proteinet är sönderdelat till aminosyror. Alla proteiner som kroppen själv använder tillverkar den själv. Aminosyror kan kroppen ta upp via maten eller syntetisera själv (de flesta men ej de essentiella aminosyrorna).

Om ett protein denatureras ska inte det inte ur näringssynpunkt förrändras men det kan däremot förändra eller inaktivera deras funktion, såsom om det är ett enzym eller liknande. Men ur näringssynpunkt menar jag bara ta upp och använda till energi och uppbyggnad. Jag vet inte hur det ligger till med deras biokemiska egenskaper i mag- och tarmkanalen samt om de eventuellt kan tas upp på något sätt utan att denatureras.

De flesta proteiner som har en speciell funktion, såsom enzymer, är mycket känsliga för förändringar och kan inaktiveras eller förstöras. Förrändringar kan vara sådana som temperaturskillnader, pH mm. Det är därför många enzymer insluts i gelatinkapslar, för att dem inte ska aktiveras förrän dem kommer ner i t ex magen och kommer ut i en sur miljö där de trivs.

Nu svävade jag visst ut lite, men det finns säkert många på forumet som kan detta betydligt bättre än mig och kan förklara lite mer. :)

Janna
2003-03-28, 17:19
betydelsen av denaturera enligt svenska akademins ordbok Denaturera:

i praktiskt syfte genom t.ex. tillsättande av vissa ämnen förändra (den ursprungliga o. riktiga) beskaffenheten hos (en vara l. ett ämne) för att omöjliggöra dess egentliga användning;

Droog
2003-03-28, 21:08
Jo men nu måste du skilja på proteiner i levande celler och proteiner som når mage-tarm som föda.

Vill du ha den krångliga biokemiska förklaringen så skulle jag föreslå en definition som följande:

Förändring i struktur (tertiär och/eller sekundär) hos protein eller nukleinsyra (DNA, RNA) vilket leder till att funktionen (tex den enzymatiska aktiviteten) förloras. Detta genom att bryta icke-kovalenta bindningar genom tex förändring i värme, pH, enzymatisk aktivitet eller kemiska tillsatser.

Skulle denaturering ske med dina kroppsegna protein (detta sker hela tiden i din kropp men under "kontrollerade former") skulle det naturligvis inte vara så bra men nu pratar vi ju om mat. Och då måste proteinerna denatureras och brytas ned för att vi ska kunna ta upp aminosyror och korta peptider i tunntarmen.

Sedan har vi ju kroppsegna proteiner/enzymer i vår mage, dessa är gjorda för den miljö som vi har där och klarar sig därför utmärkt.

Lellan
2003-03-28, 21:35
Så det borde vara lugnt med en kopp varm "choklad" före läggdags istället för en kall proteinare? Hur är det med om jag gör proteinplättar och äter efter träning (hälften prottepulver och hälften kornmjöl (typ 1 dl vardera), 1 äggvita, lite bakpulver. ev lite salt) - är det för svårt att avgöra vad som händer?:confused:

Kan ju lika gärna göra plättarna med bara mjöl (=inbillar mig att plättar är snabba kollisar?) och svepa drinken till - det är bara det att det blir såååå mycket godare med smaksatta plättar.. :eating:

Menar inte att jag ska värma proteinet varje gång, men om jag råkar göra det någon gång ibland så kan det ju vara trevligt om det fortfarande behåller sina egenskaper så att kroppen kan ta tillvara det! :)

Jag kanske krånglar till allt för mycket, men när det gäller mat så tycker jag det är så himla skoj att experimentera och att äta samma mat varje dag är inte min grej (näringsfördelning osv har jag gärna inrutat och strikt - men rätterna osv är kul att variera).

The Dwag
2003-03-28, 23:01
Originally posted by Droog
Jo men nu måste du skilja på proteiner i levande celler och proteiner som når mage-tarm som föda.

Vill du ha den krångliga biokemiska förklaringen så skulle jag föreslå en definition som följande:

Förändring i struktur (tertiär och/eller sekundär) hos protein eller nukleinsyra (DNA, RNA) vilket leder till att funktionen (tex den enzymatiska aktiviteten) förloras. Detta genom att bryta icke-kovalenta bindningar genom tex förändring i värme, pH, enzymatisk aktivitet eller kemiska tillsatser.

Skulle denaturering ske med dina kroppsegna protein (detta sker hela tiden i din kropp men under "kontrollerade former") skulle det naturligvis inte vara så bra men nu pratar vi ju om mat. Och då måste proteinerna denatureras och brytas ned för att vi ska kunna ta upp aminosyror och korta peptider i tunntarmen.

Sedan har vi ju kroppsegna proteiner/enzymer i vår mage, dessa är gjorda för den miljö som vi har där och klarar sig därför utmärkt.

Det är bra Droog.... ge henne vad hon tål :thumbup:

Sverker
2003-03-29, 06:44
Man kan denaturera protein bara genom att trycka och knåda dem. Vilket man gör när man knådar en vetedeg och masserar ut gluten-proteinerna till ett fint nätverk.

Vad man istället skall passa sig för är ju att vissa aminosyror är känsliga för värme och helt enkelt bryts ned när de reagerar med varandra eller med socker och fett.

Att röra ned proteinpulver i en kopp varmt vatten eller göra plättar är inte speciellt förstörande. Tiden med hög värme är kort, kanske någon minut bara.
Att koka mjölken på spisen i 20 minuter kan däremot förstöra en hel del. Tänker ffa på de känsliga svavelaminosyrorna som bränner fast i botten eller lysinet som ger en snygg brun färg :(

Kort tid och sunt förnuft är det som gäller.

Lellan
2003-03-29, 07:02
Då är det ju lugnt alltså! :thumbup:

Varm choklad - då vispar man ju ner i drickvarmt vatten, och plättarna vispar man snabbt ihop å så steks bara så att de får en yta (får inte färg om man har teflonpanna), sedan vänds de. Blir lösa i mitten, lite typ amerikanska pannkakor.

Att vispa ner lite pulver när man kokat gröt kan ju också vara gott ibland! :eating: :cheers: