handdator

Visa fullständig version : meningslöst att bygga om kalorier är för få


paragon
2007-06-13, 09:46
nästan ingen verkar räkna kalorier. men är det inte så att är inte antalet kalorier tillräckligt då är det i stort sett meningslöst att bygga, det händer inget då eller väldigt lite?

låt oss säga att 3000 kalorier gör att man stannar kvar på samma vikt men 3600 kalorier krävs för man ska gå upp i vikt (muskelmassa)

om man fördelar detta på 6 mål, dvs 600 kalorier per mål så når man 3600 kalorier och allt är frid och fröjd.

skulle man däremot under en vecka missa det 6e målet varje dag (t ex ett mellanmål) och därmed bara hamna på 3000 kalorier då skulle man denna vecka (eller veckor om detta fortgår) inte gå upp i vikt.

ett missat mål blir då helt avgörande om man överhuvudtaget får ut nåt av träningen.

rätt eller fel?

King Grub
2007-06-13, 09:48
Träning påverkar mer än bara muskeltillväxt. Den ger också en lång rad hälsofördelar på alla nivåer, från cellulära och uppåt.

Men vad gäller resonemanget om viktökning och tillväxt är det korrekt. Särskilt på kort sikt. Du måste äta tillräckligt för att nybildningen av muskelprotein skall vara större än nedbrytningen av muskelprotein. Går man ner på ren teorinivå skulle skillnaden mellan +-0 och tillväxt kunna vara en klunk mjölk.

paragon
2007-06-13, 09:51
Träning påverkar mer än bara muskeltillväxt. Den ger också en lång rad hälsofördelar på alla nivåer, från cellulära och uppåt.

Men vad gäller resonemanget om viktökning och tillväxt är det korrekt. Särskilt på kort sikt. Du måste äta tillräckligt för att nybildningen av muskelprotein skall vara större än nedbrytningen av muskelprotein.



Var det jag misstänkte, det är ju lätt hänt att man tycket att ett uteblivet mellanmål inte är hela världen men det kan ju vara helt avgörande om det nu sker regelbundet (en eller par uteblivna mål på en hel vecka kanske inte spelar så stor roll då man totalt och generellt sett ligger på ett högre kalorieintag, jag vet inte)

King Grub
2007-06-13, 09:59
(en eller par uteblivna mål på en hel vecka kanske inte spelar så stor roll då man totalt och generellt sett ligger på ett högre kalorieintag, jag vet inte)

Nej, ju kortare mätperiod, desto mer ointressant. Det finns tillfällen varje dag, även under en lyckad uppbyggnadsperiod med rejält energiöverskott på veckobasis, då man befinner sig i negativ proteinbalans, dvs tappar muskelmassa. Så skall det vara, och går man ner på minut- eller timnivå för att se om man är "anabol" eller "katabol" är man fel ute och slösar bort energi på att oroa sig över saker som saknar betydelse.

paragon
2007-06-13, 10:12
Nej, ju kortare mätperiod, desto mer ointressant. Det finns tillfällen varje dag, även under en lyckad uppbyggnadsperiod med rejält energiöverskott på veckobasis, då man befinner sig i negativ proteinbalans, dvs tappar muskelmassa. Så skall det vara, och går man ner på minut- eller timnivå för att se om man är "anabol" eller "katabol" är man fel ute och slösar bort energi på att oroa sig över saker som saknar betydelse.

Okej låter ju bra, för det händer ju att man har dagar då man missar ett mål och då vill man ju inte gärna känna att den dagen var meningslös ur ett byggarperspektiv...

King Grub
2007-06-13, 10:29
Så här ser proteinbalansen ut hos en styrketränande, på ett ungefär:

http://i7.tinypic.com/4xwymbc.jpg

Från Kevin Tipton, 2007.

Både perioder med muskeltillväxt och muskelförlust, alltså, varje dag. Hos en person som inte styrketränar, är "dalarna" lika stora som "bergen", men styrketräning uppreglerar nybildningen av muskelprotein, så att på sikt kommer tillväxten att vara större än nedbrytningen.

Guddi
2007-06-13, 10:43
Så här ser proteinbalansen ut hos en styrketränande, på ett ungefär:

http://i7.tinypic.com/4xwymbc.jpg

Från Kevin Tipton, 2007.
Är det från en artikel eller bok? För tungt att läsa för en som bara är måttligt insatt i kost?

King Grub
2007-06-13, 10:50
Det är från Tiptons presentation vid en föreläsning han höll tidigare i år.

Sir Klabbe
2007-06-13, 12:04
Träning påverkar mer än bara muskeltillväxt. Den ger också en lång rad hälsofördelar på alla nivåer, från cellulära och uppåt.

Men vad gäller resonemanget om viktökning och tillväxt är det korrekt. Särskilt på kort sikt. Du måste äta tillräckligt för att nybildningen av muskelprotein skall vara större än nedbrytningen av muskelprotein. Går man ner på ren teorinivå skulle skillnaden mellan +-0 och tillväxt kunna vara en klunk mjölk.

Jag ser styrketränare, som ALDRIG deffat, men ändå har relativt låg BF% med synliga ådror etc. ...?

Antingen så anpassar kroppen sig efter energiintaget (i rimliga mängder), eller så har dem fått ett överskott på 1 kcal per dag och lyckats hålla det ...

Har själv ett antal discobyggare på gymmet jag besöker, aldrig deffat, men har byggt muskler ändå ...

Förklara detta?

King Grub
2007-06-13, 12:06
Styrketräning uppreglerar proteinsyntesen. Vad är konstigt med att man kan bygga muskler utan att väga och mäta och räkna allt man äter?

stevebc
2007-06-13, 12:19
Jag ser styrketränare, som ALDRIG deffat, men ändå har relativt låg BF% med synliga ådror etc. ...?

Antingen så anpassar kroppen sig efter energiintaget (i rimliga mängder), eller så har dem fått ett överskott på 1 kcal per dag och lyckats hålla det ...

Har själv ett antal discobyggare på gymmet jag besöker, aldrig deffat, men har byggt muskler ändå ...

Förklara detta?Jag hade en kompis en gång som spelade rugby. Han var både större, starkare och mer "deffad" än mig. Jag trodde jag gjorde allt rätt, bulkade och deffade, tränade enligt Max-OT™ och alla de bästa övningarna för att träffa Biceps Brachii™ och bröstmusklerna "i mitten". Han gjorde armhävningar varje dag, frivändningar och basövningar i gymmet. Plus en hel del cardio. Jag frågade om han deffade, eftersom han hade så lite underhudsfett. Han bara skrattade och sa att han håller inte på med sådant trams. Det sköter sig själv.

Jag tror visst styrkelyftare ligger på underskott då och då, särskilt de som tävlar i viktklasser. En i min SL-klubb är rejält rippad, men skrattar själv hånfullt åt de fjortisar som på senaste tiden börjat köra högreppare för att skynda på deffen nu i början av beachsäsongen.

Sir Klabbe
2007-06-13, 13:25
Jag hade en kompis en gång som spelade rugby. Han var både större, starkare och mer "deffad" än mig. Jag trodde jag gjorde allt rätt, bulkade och deffade, tränade enligt Max-OT™ och alla de bästa övningarna för att träffa Biceps Brachii™ och bröstmusklerna "i mitten". Han gjorde armhävningar varje dag, frivändningar och basövningar i gymmet. Plus en hel del cardio. Jag frågade om han deffade, eftersom han hade så lite underhudsfett. Han bara skrattade och sa att han håller inte på med sådant trams. Det sköter sig själv.

Jag tror visst styrkelyftare ligger på underskott då och då, särskilt de som tävlar i viktklasser. En i min SL-klubb är rejält rippad, men skrattar själv hånfullt åt de fjortisar som på senaste tiden börjat köra högreppare för att skynda på deffen nu i början av beachsäsongen.

Slutsats: kroppen anpassar sig?

jwzrd
2007-06-13, 13:26
Slutsats: kroppen anpassar sig?

Slutsats: träna mer och hårdare, snacka mindre.

Mirre
2007-06-13, 13:31
Slutsats: träna mer och hårdare, snacka mindre.
:thumbup:

Timme
2007-06-13, 13:42
Nu slickar jag lite röv genom att säga: Bra skrivet Jwzrd.

Englund
2007-06-14, 08:45
Slutsats: Bulk och deff är inget man behöver tänka på. Hjärnan ser till så att man automatiskt reglerar energiintaget efter behov. Tycker man att man har gått upp lite för mycket i vikt så ser man helt enkelt till att äta lite mindre för ett tag. Och vice versa.

Bulk och deff är inget man behöver tänka specifikt på.

sissa
2007-06-14, 11:48
Slutsats: Bulk och deff är inget man behöver tänka på. Hjärnan ser till så att man automatiskt reglerar energiintaget efter behov. Tycker man att man har gått upp lite för mycket i vikt så ser man helt enkelt till att äta lite mindre för ett tag. Och vice versa.

Bulk och deff är inget man behöver tänka specifikt på.

Jag får definitivt "anstränga" mig för att ligga på +. Skulle jag lita på att det löste sig av sig själv, äta när jag hungrig, sluta när jag är mätt så skulle jag ligga på +- 0 jämt är jag rätt övertygad om.

(Sen gick jag upp några kilon rätt snabbt i början när jag började träna, men det var väl glykogen antar jag.)

Inte för att jag väger maten eller räknar kalorier, men jag är inte hungrig varje gång jag äter.

Johan_P
2007-06-14, 12:11
Jag får definitivt "anstränga" mig för att ligga på +.

Jag får definitivt anstränga mig för att ligga på - :D

piraten99
2007-06-14, 14:39
men om jag får i mig kalorierna på enbart "torsk och pizza" som king grub sa, så är det väl bra också?

Handcuff
2007-06-14, 15:40
men om jag får i mig kalorierna på enbart "torsk och pizza" som king grub sa, så är det väl bra också?

Bra för vad?

Funkar att manipulera en siffra på vågen. Mindre bra om du vill tillgodose behovet av micronutrienter t ex.

Racso
2007-06-15, 19:34
men är det inte så att är inte antalet kalorier tillräckligt då är det i stort sett meningslöst att bygga, det händer inget då eller väldigt lite?

Frågan är märkligt ställd. Man kan nog inte säga att det är meningslöst att bygga om man inte äter tillräckligt, eftersom det inte är möjligt. Som att fråga om det är meningsfullt att köra bil utan bensin...

Men om du syftar på styrketräning, så kommer den ju bevara de muskler du har om du ligger på ett rimligt underskott.