handdator

Visa fullständig version : Går/springer med fötterna utåt.


Angel
2007-06-13, 08:50
Har upptäckt att jag gör detta. Normalt? Ska man försöka gå rakare med fötterna? Kändes lite konstigt att göra det.

Fed up
2007-06-13, 09:01
Gå till löplabbet och låt dem kolla på det så tar de ut skor som passar ditt steg bäst.

Angel
2007-06-13, 09:02
Gå till löplabbet och låt dem kolla på det så tar de ut skor som passar ditt steg bäst.

Fast nu är jag långt ifrån löplabbet igen.

Fed up
2007-06-13, 09:10
Fast nu är jag långt ifrån löplabbet igen.

Gör de inte sånt på typ stadium också då, lite halvdant iallafall?

Menar du att du tippar fötterna utåt eller att tårna pekar utåt?

Handcuff
2007-06-13, 09:10
Är också en anka :(

Angel
2007-06-13, 09:17
Fötterna liksom pekar utåt, tårna..

Fed up
2007-06-13, 09:26
Fötterna liksom pekar utåt, tårna..

Jaha, ja jag vet inte om det kan vara skadligt, lämnar detta till löparexperterna att svara på.

L-Sami
2007-06-13, 10:00
Koncentrera och öva dig att gå rakt istället.

Handcuff
2007-06-13, 10:04
Kan tillägga att en "expert" hos en säljare som kollade mitt löpsteg på ett band påstod att det var ganska vanligt med fötterna utåt.

Hwoarang
2007-06-13, 10:20
Har upptäckt att jag gör detta. Normalt? Ska man försöka gå rakare med fötterna? Kändes lite konstigt att göra det.

Antagligen pronerar du med fötterna. Om du gör testet i en sportaffär med löpband så kan du få skor för just din löpstil.

Pronerar gör man om skorna lutar innåt och supinerar gör man om skorna lutar utåt.

L-Sami, Angel är snygg också ellerhur ;)

major Pectoralis
2007-06-13, 10:24
Utåtvinklade fötter kan vara fullt normalt.

Angel
2007-06-13, 10:28
Koncentrera och öva dig att gå rakt istället.

Fast det blir ju en ansträngning att gå och spänna benen innåt hela tiden.

Guddi
2007-06-13, 10:38
En hel del personer föds med en annorlunda vinkel på lårbenshalsen (torsionsvinkel). Detta kan leda till att fötterna antingen pekar inåt, antertorsion eller utåt, retrotorsion. Om du alltid har gått med fötterna som du gör nu så beror det antagligen på att du har dina fötter i ditt neutralläge och du bör därför inte ändra på detta då det kan leda till att du har höften närmre sitt ytterläge trots att dina fötter pekar rakt framåt. Är det bara en liten vinkel du har utåt är det dock ingen fara om du tränar dig på att gå med fötterna rakt fram av estetiska skäl. Under aktivitet som löpning mm bör du dock försöka hålla dem i neutralläget.

Dina utåtpekande fötter kan även bero på att du har stela utåtroterar i höftleden. I så fall kan de behövas stretchas.

Det är svårt att testa sin torsionsvinkel själv om man inte vet vad man ska titta efter men en bra sjukgymnast eller naprapat kan kolla det till dig ganska snabbt genom att ta ut rörligheten med rakt och böjt knä samt töja på dina muskler för att se om de är stela.

champion
2007-06-13, 10:41
Kanske nått?
http://www.loplabbet.se/system/content/book.asp?bid=6