handdator

Visa fullständig version : Senaste forskningen på Beta Alanin


Fairing
2007-06-13, 07:26
Taget från fairing.se och forskning

"Fler och fler forskargrupper har insett ß-alanins potential och undersöker dess positiva effekter på prestationsförmågan. I två helt nya forskningsstudier som presenteras på vetenskapliga konferenser i sommar, undersökte man effekten av ß-alanin på prestationsförmågan.

I den första studien undersökte man 22 stycken kvinnor. De fick under 28 dagar inta 3.2g ß-alanin under veckodagarna och 6.4g under helgen varefter man testade deras prestation. Man såg stora förbättringar på flera parametrar, bland annat ökade tiden till utmattning med 2,5 %. Detta låter kanske inte så mycket men under en tävling kan det vara skillnaden på att vinna eller komma i mål 30 sekunder senare som nummer två.

I den andra studien var det unga elitcyklister man undersökte. Vältränade atleter har redan dubbelt så höga karnosinnivåer som otränade och det har diskuterats om vältränade får någon ytterligare effekt av att tillföra ß-alanin.
I denna studie ökade karnosinnivåerna med 46% efter 12 veckors intag. Precis som i tidigare studier med ß-alanin betyder ökade karnosinnivåer en ökad buffertkapacitet i muskeln, vilket i sin tur leder till en ökad prestationsförmåga. I denna studie ökade ett flertal parametrar för prestation, bland annat tid till utmattning samt det totala arbete man orkade utföra.



Stout JR et al. Effects Of beta-Alanine Supplementation On The Onset Of Neuromuscular Fatigue And Ventilatory Threshold In Women. Med Sci Sports Exerc. 2007.

Kim C et al. Combined Training and beta-Alanine Supplementation Muscle Carnosine Synthesis, Ventilatory Threshold and Exercise Capacity in Cyclists. Med Sci Sports Exerc. 2007.

Klo
2007-06-13, 07:33
Yep funkar kanon :thumbup:

Ulf A Big
2007-06-13, 07:50
Det är ett helt glasklart tillskott om man tränar idrott. Jag har en fundering om hur Fairing ställer sig till Glutamin som kosttillskott?

Fairing
2007-06-13, 08:15
Det är ett helt glasklart tillskott om man tränar idrott. Jag har en fundering om hur Fairing ställer sig till Glutamin som kosttillskott?

Min helt privata uppfattning är att Glutamin hjälper idrottare som tränar fruktansvärt hårt ( triathlon , motocross osv) att hålla sig friskare.

97 när jag bröt lårben , krossade hälben osv så rekommenderade min Läkare L-Glutamin för att minska muskelförlust och påskynda läkningen 3 månader efter benbrottet så skillde de enbart 1cm mellan låren vilket tydligen är unikt för jag hade inte kunnat belasta benet pga fotskadan (förutom benspark)

I dag köper mest uthållighetsidrottare Glutamin sedan kan man ha i åtanke att verkliga världen och kolozzeum inte är samma sak. Produkter som höjs till skyarna här säljer knappt någonting ute till vanliga "Svenssons" och vice versa

Till gymtränande som inte tar ut sig max och kör korta pass och äter massor av protein ?..... nä

Om du undrar varför Glutamin finns i KCG sä är det för att orginalreceptet som R.Harris var med på innehöll glutamin och man ändrar inte ett vinnande recept:D

Ulf A Big
2007-06-13, 08:41
Min helt privata uppfattning är att Glutamin hjälper idrottare som tränar fruktansvärt hårt ( triathlon , motocross osv) att hålla sig friskare.

97 när jag bröt lårben , krossade hälben osv så rekommenderade min Läkare L-Glutamin för att minska muskelförlust och påskynda läkningen 3 månader efter benbrottet så skillde de enbart 1cm mellan låren vilket tydligen är unikt för jag hade inte kunnat belasta benet pga fotskadan (förutom benspark)

I dag köper mest uthållighetsidrottare Glutamin sedan kan man ha i åtanke att verkliga världen och kolozzeum inte är samma sak. Produkter som höjs till skyarna här säljer knappt någonting ute till vanliga "Svenssons" och vice versa

Till gymtränande som inte tar ut sig max och kör korta pass och äter massor av protein ?..... nä

Om du undrar varför Glutamin finns i KCG sä är det för att orginalreceptet som R.Harris var med på innehöll glutamin och man ändrar inte ett vinnande recept:D
Jag håller med dig det är ett underskattat kosttillskott som säkert kommer få upprättelse så fort man har gjort några kontrollerade långtidsstudier på det.

jwzrd
2007-06-13, 08:47
Ökar det "bara" prestationsförmågan eller har det någon effekt på återhämtningen också? Om inte blir det bara Bosse-filen till brända proppar för mig - jag kunde lika gärna bara öka på koffeinet.

Guddi
2007-06-13, 10:32
Finns även i stort sett identiska studier som inte har visat på någon effekt med bara beta-alanin. Det är delvis samma forskare som gjort undersökningarna med.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16953366&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum så med tanke på briset på beta-alanin bör man fundera lite extra innan man köper det.

Måste säga att beta-alanins förmåga att höja carnosine nivåerna i musklerna är väldigt intressant och jag skulle vilja se några studier där de jämför prestationen på upprepade sprinter istället för submaximala test. Vill även se några studier som är randomiserade och inte utförda av Stout eller Hoffman. Poängen med forskning är att flera forskare ska komma fram till samma resultat, inte att samma forskare ska upprepa sina resultat :smash:

Stout JR et al. Effects Of beta-Alanine supplementation On The Onset Of Neuromuscular Fatigue And Ventilatory Threshold In Women. Med Sci Sports Exerc. 2007.

Kim C et al. Combined Training and beta-Alanine Supplementation Muscle Carnosine Synthesis, Ventilatory Threshold and Exercise Capacity in Cyclists. Med Sci Sports Exerc. 2007.Den översta studien är inte publicerad i "Med Sci Sports Exerc. 2007" utan i "Amino Acids. 2007 Apr;32(3):381-6". Bör nog fixas till så man inte tappar förtroendet för att en referens inte stämmer. ;)

Ulf A Big
2007-06-13, 12:36
Jag tror att det bästa är att kombinera BCAA/EA, L-arginin, glutamin med beta-alanin för att få ut det "maximala" ur teoretiskt synpunkt. Då tagit på tom magsäck tillsammans med vatten 10-20minuter före träningspasset.

Avesta
2007-06-13, 12:44
Provade KCG 2, riktigt bra vid doser på 10-12 gram.

Kör nu på Beta Alanin och koffein, också bra, fast inte alls lika bra som KCG 2.


Beta Alanin gillar jag definitivt. Nästa runda får bli Beta Alanin och Kre Alkalyn (pulver), förhoppningsvis blir det KCG2-aktigt.

Får tacka Fairing för Beta.

Tanner
2007-06-13, 15:15
Den översta studien är inte publicerad i "Med Sci Sports Exerc. 2007" utan i "Amino Acids. 2007 Apr;32(3):381-6". Bör nog fixas till så man inte tappar förtroendet för att en referens inte stämmer. ;)

För att till viss del rädda Fairings förtroende så kan jag meddela att resultaten även finns i Med Sci Sports Exerci.... (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17528310&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum) :cool:

schabo-labo
2007-06-13, 19:04
Finns även i stort sett identiska studier som inte har visat på någon effekt med bara beta-alanin.
Det var intressant.

Fairing
2007-06-13, 19:04
Provade KCG 2, riktigt bra vid doser på 10-12 gram.

Kör nu på Beta Alanin och koffein, också bra, fast inte alls lika bra som KCG 2.


Beta Alanin gillar jag definitivt. Nästa runda får bli Beta Alanin och Kre Alkalyn (pulver), förhoppningsvis blir det KCG2-aktigt.

Får tacka Fairing för Beta.

koffein , beta alanin + kreatin =*flex*

Guddi
2007-06-13, 21:59
För att till viss del rädda Fairings förtroende så kan jag meddela att resultaten även finns i Med Sci Sports Exerci.... (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17528310&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum) :cool:ahh, där ser man :thumbup:

Hade ställt in pubmed att ignorera studier utan abstract för en sökning jag gjorde för någon dag sen. Hade tydligen glömt att ändra tillbaka. Sorry fairing :em:

De är otroligt jobbiga supplementen. Jobbiga både för att de är svåra att hitta och för att man inte ens får tillgång till abstractet.

muskelbyggarn
2007-06-13, 22:58
Intressant Ferring! Håller med dig också om L-Glutamin, ett tillskott som personligen fungerar bra framförallt återhämtning och immunförsvaret. Som "direkt" prestationshöjare - nej.

Vänl,,,

King Grub
2007-08-11, 10:26
Carnosine (beta-alanyl-L-histidine) is present in high concentrations in human skeletal muscle. The ingestion of beta-alanine, the rate-limiting precursor of carnosine, has been shown to elevate the muscle carnosine content. We aimed to investigate, using proton magnetic resonance spectroscopy (proton MRS), whether oral supplementation with beta-alanine during 4 weeks would elevate the calf muscle carnosine content and affect exercise performance in 400m sprint-trained competitive athletes. Fifteen male athletes participated in a placebo-controlled, double-blind study and were supplemented orally for 4 weeks with either 4.8g/day beta-alanine or placebo. Muscle carnosine concentration was quantified in soleus and gastrocnemius by proton MRS. Performance was evaluated by isokinetic testing during 5 bouts of 30 maximal voluntary knee extensions, by endurance during isometric contraction at 45% MVC and by the indoor 400m running time. beta-Alanine supplementation significantly increased the carnosine content in both the soleus (+47%) and gastrocnemius (+37%). In placebo, carnosine remained stable in soleus while a small and significant increase of +16% occurred in gastrocnemius. Dynamic knee extension torque during the fourth and fifth bout was significantly improved with beta-alanine but not with placebo. Isometric endurance and 400m race time were not affected by treatment. In conclusion, 1) proton MRS can be used to non-invasively quantify human muscle carnosine content; 2) muscle carnosine is increased by oral β-alanine supplementation in sprint-trained athletes; 3) carnosine loading slightly but significantly attenuated fatigue in repeated bouts of exhaustive dynamic contractions; 4) the increase in muscle carnosine did not improve isometric endurance or 400m race time.

J Appl Physiol. 2007 Aug 9; Beta-alanine supplementation augments muscle carnosine content and attenuates fatigue during repeated isokinetic contraction bouts in trained sprinters.

Whistler
2007-08-11, 12:29
Underbart Grub! Satt faktiskt igår och letade studier på Beta-Alanin, du är kung som refererar! :)

Som sammanfattning kan man då säga att prestandan över anaerobisc träning inte blir bättre av Beta-alanin, men att man inte blir lika trött mellan varven om man kör intervallträning?

schabo-labo
2007-08-11, 20:36
Tack, intressant läsning. Då var det inte i onödan man beställde 500g beta-alanin :)

King Grub
2008-10-04, 19:15
The goal of wrestlers during a competitive season is to maintain or lose body weight without compromising athletic performance. However, some studies have reported decrements in exercise performance associated with weight loss and/or the strain of a competitive season. The purpose of this study, therefore, was to examine the effects of 8 week beta-alanine (β-ala) supplementation on exercise performance in Division II collegiate wrestlers during a competitive season.

25 college wrestlers (age 18 to 22 y) volunteered to participate in this study, and 18 subjects (mean BMI 24.7 ± 3.7) completed the study. Each participant ingested 4 g/d of β-ala in an open-label manner during the final eight weeks of their competitive season. The subjects followed a standard training protocol for collegiate wrestling as dictated by the head coach. They were also required to maintain uniform body mass during the entire eight weeks, as per weight bracket allowance during the competitive season. Before and after supplementation, subjects performed a 400 m sprint and 90 degree flexed-arm hang to exhaustion. Immediately prior to and following the pre treatment and post treatment 400 m sprint, subjects blood lactate was taken via finger stick and analyzed to determine lactate increase during the 400 m sprint.

The subjects showed significant decrease (p < 0.01) in 400 m sprint time (-3.5 s ± 2.4 s, mean ± SD) and significant increase (p < 0.01) in 90 degree flexed-arm hang (+ 8.5 s ± 8.35 s, mean ± SD). No significant changes (p > 0.05) in blood lactate values were observed.
Conclusion

The results of our study suggest that supplementation of β-ala may improve exercise performance in wrestlers during a competitive season. Because of the design of this experiment, it is impossible to identify exactly how much of the positive effects experienced by the subjects was a direct result of the supplementation. However, due to the large increase in performance and the similarity of results in comparison to other β-ala studies, we feel our study suggests efficacy of β-ala supplementation. The ergogenic effects of β-ala supplementation during a competitive wrestling season needs to be confirmed in placebo-controlled trials.

Effects of beta-alanine supplementation on exercise performance during a competitive wrestling season: an 8-week open label pilot study. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2008, 5(Suppl 1):P2.

King Grub
2008-10-04, 19:16
A randomized, double-blind, placebo-controlled study was conducted to evaluate the effects β-alanine supplementation and high-intensity interval training (HIIT) on endurance performance.

Forty-six college-aged men (Age: 22.2 ± 3.3 yrs, VO2peak: 42.6 ± 6.2 ml·kg·min-1, 3.3 ± 0.6 l·min-1) volunteered to participate. In a random fashion, all subjects were placed into one of three groups: placebo (PL – 16.5 g of flavored dextrose powder per packet; n = 18), β-alanine (BA – 1.5 g β-alanine plus 15 g of flavored dextrose powder per packet; n = 18) or control (n = 10) groups. Each treatment group ingested one packet 4 times per day (total of 6 g/day) for the first 21-day adaptation phase, followed by 2 times per day (3 g/day) for the subsequent 21 days. All participants performed a continuous VO2peak test on a cycle ergometer (Corval Lode, Gronigen, the Netherlands) which was further used to establish ventilatory threshold (VT), and total time to exhaustion (VO2TTE, seconds) at pre-, mid- and post-testing. Total work done (TWD) was also measured, calculated from the total time (T; seconds) completed at a workload corresponding to 110% of their maximal power output (watt, W) determined from the VO2peak test [TWD (kJ) = (T × W)/1000]. Following initial testing, all participants in the BA and PL groups engaged in a 3 week supplementing and training adaptation phase. Each training session in the adaptation phase consisted of 5 bouts of a 2:1 minute cycling work to rest ratio, introduced in an undulating progression starting at 90% VO2peak power output and reaching 110%. The second 3 week training phase progressed, reaching intensities up to 115% of VO2peak. Body composition was assessed using air displacement plethysmography (Bod Pod®) at pre- mid- and post-testing. Separate one-way analyses of covariance were used to identify and group (BA vs. PL. vs. CON) × time (Mid- vs. Post-) interactions, adjusting mean post-test values for differences in the mid-test scores, due to the supplementing and training adaptation phase.

There was a significant difference among all post-test GXT variables (VO2peak, VO2TTE, and VT) and TWD, after adjusting for the mid-test adaptation values (p ≤ 0.000). However, there were no differences between treatment group means. Individual responses indicated a greater number of the BA participants improving in VO2peak (83%) and VO2TTE (72%) performance over the PL group (61% and 56%, respectively). Furthermore, bonferroni-corrected post-hoc pairwise comparisons indicated the significant increases in TWD were greater for the BA group than the CON (p = 0.029). There were no significant changes in body composition following training and supplementing.

Three weeks of combined β-alanine supplementation and HIIT, following a 21-day β-alanine loading and HIIT adaptation phase, significantly improves aerobic performance. The improvements in performance may be attributed to a greater reliance on aerobic metabolism due to chronic adaptations to HIIT, in combination with an improved muscle buffering capacity as a result of an increase in intramuscular carnosine levels.

Beta-alanine supplementation and high-intensity interval training augments metabolic adaptations and endurance performance in college-aged men. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2008, 5(Suppl 1):P5.

schabo-labo
2008-10-04, 20:55
Vad betyder detta, kan väldigt lite engelska.

Peran
2008-10-05, 11:11
Hur är det rekommenderat att inta beta alanin? Bara innan träning eller också på vilodagar? Utspritt under dagen eller går det lika bra att ta allt på en gång?

forslund
2008-10-05, 12:41
Vad betyder detta, kan väldigt lite engelska.

Ifall du tycker engelskan är jobbig måste jag slå ett slag för translate.google.com. Klistra in texten där så får du en helt okej översättning.

I den sista studien såg man stora förändringar mellan β-alanin-gruppen och placebogruppen.

Enskilda svaren anges ett större antal av BA deltagare förbättra i VO2peak (83%) och VO2TTE (72%) under de PL-gruppen (61% och 56% respektive).

Översatt med google. Fungerar fint. :thumbup:

schabo-labo
2008-10-05, 12:43
Ifall du tycker engelskan är jobbig måste jag slå ett slag för translate.google.com. Klistra in texten där så får du en helt okej översättning.

I den sista studien såg man stora förändringar mellan β-alanin-gruppen och placebogruppen.



Översatt med google. Fungerar fint. :thumbup:Tack. Det var ett bra tips.

Eddie Vedder
2008-10-05, 12:49
Angående svårigheter att förstå det man läser i studier så är det ju tyvärr ofta så att det svåra är lika svårt oavsett språk, d.v.s. facktermer som man måste veta vad det är samt massa siffror man måste förstå sig på.

Så när jag läser en studie jag inte fattar ett jota av så är det oftast p.g.a. en massa fysiologitermer som jag helt enkelt inte känner till samt en massa siffror till vilka jag inte kan relatera. :Virro

Scratch89
2008-10-05, 12:54
Det som jag aldrig har förstått är vad p < 00.1 (eller annan valfri siffra) betyder. Vad innebär det?

Eddie Vedder
2008-10-05, 12:56
Det som jag aldrig har förstått är vad p < 00.1 (eller annan valfri siffra) betyder. Vad innebär det?

p-värdet är ett mått på sannolikhet, det lägsta godkända p-värdet för statistisk signifikans brukar oftast vara 0.05. Ett p-värde på 0.05 innebär en 5%-ig risk för att resultatet är falskt och rent statistisk skulle alltså fem försök av hundra ge ett annorlunda resultat.

forslund
2008-10-05, 12:56
Det som jag aldrig har förstått är vad p < 00.1 (eller annan valfri siffra) betyder. Vad innebär det?

Hur stor chans det är att de har gjort/mätt fel.

edit: pucktvåa =(

Scratch89
2008-10-06, 16:18
p-värdet är ett mått på sannolikhet, det lägsta godkända p-värdet för statistisk signifikans brukar oftast vara 0.05. Ett p-värde på 0.05 innebär en 5%-ig risk för att resultatet är falskt och rent statistisk skulle alltså fem försök av hundra ge ett annorlunda resultat.

Så om sannolikheten för att resultatet man fått är som allra högst, är p-värdet 1 (eller ja, så nära som möjligt?). Ett p-värde på 0,05 är alltså rätt så förkastligt?

Eddie Vedder
2008-10-06, 16:59
Så om sannolikheten för att resultatet man fått är som allra högst, är p-värdet 1 (eller ja, så nära som möjligt?). Ett p-värde på 0,05 är alltså rätt så förkastligt?

Tvärtom, är p-värdet 1 så är det ju 100% osannolikt.:D vid 0.05 är det ju bara 5% risk att resultatet är insignifikant.

Alltså är det ju lägre desto bättre, 0.05 brukar vara det högsta siffran som godkänns för att ett resultat skall nå statistisk signifikans.

Scratch89
2008-10-06, 17:00
Ah, då är jag med, begreppsblandare som jag är.

rebbin
2008-10-09, 09:13
aja ska vi konstatera att Beta Alanin är bra för styrketräning och värt att köpa? eller fler invändningar?

Guddi
2008-10-09, 09:38
aja ska vi konstatera att Beta Alanin är bra för styrketräning och värt att köpa? eller fler invändningar?Det finns fortfarande väldigt lite forskning på området, särskilt när det gäller styrketräning. De flesta studierna i denna tråd handlar om någon typ av högintensiva intervaller. Det finns inte heller, vad jag vet någon studie som tittat på om effekterna finns kvar när man slutar ta Beta Alanin...

Men om du vill testa något förutom, kreatin, EAA, kolhydrater och koffein så är det nog en ganska hyffsad satsning.

King Grub
2008-11-08, 11:05
The purpose of this study was to determine the effects of beta-alanine supplementation and high-intensity interval training (HIIT) on electromyographic fatigue threshold (EMG(FT)) and efficiency of electrical activity (EEA). A total of 46 men completed four, 2-min work bouts on a cycle ergometer. Using bipolar surface electrodes, the EMG amplitude was averaged and plotted over the 2-min. The resulting slopes were used to calculate EMG(FT) and EEA. Following initial testing, all participants were randomly assigned to either placebo (PL; n = 18), beta-alanine (BA; n = 18) or control groups (CON; n = 10). Following randomization, participants engaged in 6 weeks of HIIT training. Significant improvements in EMG(FT) and EEA resulted for both training groups. In conclusion, HIIT appeared to be the primary stimulus effecting EMG(FT) or EEA, suggesting adaptations from HIIT may be more influential than increasing skeletal muscle carnosine levels on delaying fatigue in recreationally active men.

Eur J Appl Physiol. 2008 Nov 7. The effects of beta-alanine supplementation and high-intensity interval training on neuromuscular fatigue and muscle function.

Lavorini
2008-11-08, 12:08
J Neurosci Res. 1996 Jan 1;43(1):112-9. Dietary beta-alanine results in taurine depletion and cerebellar damage in adult cats.

We have used the taurine analogue, beta-alanine, to perturb the taurine concentrations in taurine-supplemented and taurine-deprived adult cats. By using 5% beta-alanine in the drinking water for 20 weeks, both groups of cats had greatly reduced brain taurine concentrations. Taurine-supplemented cat brain accumulated relatively small amounts of beta-alanine whereas taurine-deprived cats accumulated large amounts of beta-alanine. The cerebellum of cats treated with beta-alanine had a number of pathological changes compared with similar cats drinking water alone. The changes were more severe in the taurine-deprived cats, and included reduced numbers of granule and Purkinje cells, with many of those remaining appearing pyknotic and dying. Long swollen fibers were seen in the white matter, resembling Rosenthal fibers described in some human cerebellar diseases. There was also prominent gliosis. Using antibodies to beta-alanine and taurine, beta-alanine was localized in Purkinje cell soma and dendrites, in Golgi II cells, and in some granule cells, especially in taurine-deprived cats treated with beta-alanine. Taurine appears to have been virtually eliminated from Purkinje and granule cells, and concentrated in Golgi II cells and glia. We conclude that beta-alanine is responsible for these neurotoxic pathological changes.

A.Steinbach
2008-11-08, 13:26
J Neurosci Res. 1996 Jan 1;43(1):112-9. Dietary beta-alanine results in taurine depletion and cerebellar damage in adult cats.

Katter...

Taurin är essentiell aminosyra hos katter. Frågan är hur relevant det här är för en människa där taurin inte är essentiellt och man kan tillverka tillräcklig mängd själv.

Lavorini
2008-11-08, 13:28
Katter...

Taurin är essentiell aminosyra hos katter. Frågan är hur relevant det här är för en människa där taurin inte är essentiellt och man kan tillverka tillräcklig mängd själv.

I know :)

Men alltid är det någon som kanske tänker till en extra gång innan de stoppar i sig gud vet vad. Det är ju skrämmande hur mycket folk som inte har en jävla susning vad och varför de stoppar i sig produkter hej vilt.

A.Steinbach
2008-11-08, 13:31
I know :)

Men alltid är det någon som kanske tänker till en extra gång innan de stoppar i sig gud vet vad. Det är ju skrämmande hur mycket folk som inte har en jävla susning vad och varför de stoppar i sig produkter hej vilt.

Självklart är det så.

Sverker
2008-11-08, 13:53
Det är därför det finns taurin i Rage.

Linnet
2008-11-10, 14:42
Hur stor chans det är att de har gjort/mätt fel.

edit: pucktvåa =(

Är ju inte chansen att mätningsproceduren har varit felaktig, utan chansen att resultatet påverkats av slumpen. Sorry om mitt inlägg verkar lite petimetrigt, men en helt korrekt utförd undersökning kan ju falla offer för att slumpmässiga faktorer orsakar ett typ 1-fel.

schabo-labo
2009-01-03, 14:56
Köpte precis rent beta, nån som har något nytt fiffigt (?) att blanda med för att öka uthålligheten?
Tänkte blanda med något lämpligt kreatin möjligtvis, men nån som har några nyheter?

Sniggel
2009-01-03, 15:39
ha maltodextrin eller liknande kolhydratskälla i drinken, för bättre upptag av kreatinet. Gärna en liten mängd protein (ca 15g beroende på hur stor du är) också för att förbättra glykogeninlagring till framtida pass.

schabo-labo
2009-01-03, 19:35
Kanske blanda med Esapro exempelvis?

Hur nödvändig är kolhydraterna? Sker inte inlagringen ändå, fast långsammare?

schabo-labo
2009-01-03, 19:39
Eur J Appl Physiol. 2008 Nov 7. The effects of beta-alanine supplementation and high-intensity interval training on neuromuscular fatigue and muscle function.


Vad betyder detta;

"In conclusion, HIIT appeared to be the primary stimulus effecting EMG(FT) or EEA, suggesting adaptations from HIIT may be more influential than increasing skeletal muscle carnosine levels on delaying fatigue in recreationally active men."

Fatalist
2009-01-04, 11:32
Vad betyder detta;

"In conclusion, HIIT appeared to be the primary stimulus effecting EMG(FT) or EEA, suggesting adaptations from HIIT may be more influential than increasing skeletal muscle carnosine levels on delaying fatigue in recreationally active men."

Att anpassningar från HIIT'en med större sannolikhet är det som ökar tiden till utmattning, inte ökade karnosin-nivåer, tolkar jag det som.

schabo-labo
2009-01-04, 19:40
Att anpassningar från HIIT'en med större sannolikhet är det som ökar tiden till utmattning, inte ökade karnosin-nivåer, tolkar jag det som.Med andra ord kan man inte dra några större slutsatser? De som fick beta anpassade sig till HIIT-träningen vilket de borde ha gjort även utan beta?

Men den kontrollgrupp som inte fick beta borde också anpassat sig till HIIT:en?

Guddi
2009-02-12, 12:14
Effects of beta-alanine supplementation and high-intensity interval training on endurance performance and body composition in men; a double-blind trial
Abbie E Smith , Ashley A Walter , Jennifer L Graef , Kristina L Kendall , Jordan R Moon , Christopher M Lockwood , David H Fakuda , Travis W Beck , Joel T Cramer and Jeffrey R Stout
Journal of the International Society of Sports Nutrition 2009, 6:5
Published: 11 February 2009
Intermittent bouts of high-intensity exercise result in diminished stores of energy substrates, followed by an accumulation of metabolites, promoting chronic physiological adaptations. In addition, beta-alanine has been accepted has an effective physiological hydrogen ion (H+) buffer. Concurrent high-intensity interval training (HIIT) and beta-alanine supplementation may result in greater adaptations than HIIT alone. The purpose of the current study was to evaluate the effects of combining beta-alanine supplementation with high-intensity interval training (HIIT) on endurance performance and aerobic metabolism in recreationally active college-aged men. Methods. Forty-six men (Age: 22.2 +/- 2.7 yrs; Ht: 178.1 +/- 7.4 cm; Wt: 78.7 +/- 11.9; VO2peak: 3.3 +/- 0.59 l * min-1) were assessed for peak O2 utilization (VO2peak), time to fatigue (VO2TTE), ventilatory threshold (VT), and total work done at 110% of pre-training VO2peak (TWD). In a double-blind fashion, all subjects were randomly assigned into one either a placebo (PL - 16.5g dextrose powder per packet; n=18) or beta-alanine (BA - 1.5 g beta-alanine plus 15 g dextrose powder per packet; n=18) group. All subjects supplemented four times per day (total of 6g/day) for the first 21-days, followed by two times per day (3g/day) for the subsequent 21 days, and engaged in a total of six weeks of HIIT training consisting of 5-6 bouts of a 2:1 minute cycling work to rest ratio. Results. Significant improvements in VO2peak, VO2TTE, and TWD after three weeks of training were displayed (p<0.05). Increases in VO2peak, VO2TTE, TWD and lean body mass were only significant for the BA group after the second three weeks of training. Conclusions. The use of HIIT to induce significant aerobic improvements is effective and efficient. Chronic BA supplementation may further enhance HIIT, improving endurance performance and lean body mass.
Gratis fulltext, http://www.jissn.com/content/6/1/5

Oscar79
2009-02-12, 18:41
Kan man köra Rage, Beta-alanin och kreatin tillika?
Har aldrig testat beta-alanin förut så det ska bli intressant.

BigBaby
2009-02-12, 20:05
Rage innehåller både beta alanin och kreatin så det blir något onödigt. Dock kan de vara bra att komplettera med rent kreatin dom dagar du inte tränar så länge du inte vill ha en kick i vardagen som man får av rage :)

Sniggel
2009-02-13, 15:20
Typiskt, ännu mer som visar på att beta-alanin är ett för bra tillskott för att sluta ta. :D
Är inte så förtjust i stickningarna men jag får väl dosera oftare och lägre mängder.

Cerberus
2009-02-13, 15:27
måste köpa igen :D stickningarna e ju underbara. Känns ju verkligen att de händer grejer! Helt unik känsla också, nästan värt o köpa en burk för stickningarna ;)

vad beror det på btw?

schabo-labo
2009-02-13, 18:54
Stickningarna beror på att kapillärerna blir större.

Sniggel
2009-02-14, 12:32
Kan ni känna av effekterna vi hudena? Alltså om ni får beta-alanin på läpparna eller på fingrarna och sen kliar er i pannan eller liknande?

enzodiac
2009-02-14, 15:48
Jag inbillar mig iaf att det sticker på läpparna ganska direkt efter jag druckit.

ggg
2009-02-14, 21:08
Dessa stickningar folk snackar om låter ju fan coolt, vill testa lite om enbart för att uppleva den känslan :P

Sniggel
2009-02-15, 21:26
Jag inbillar mig iaf att det sticker på läpparna ganska direkt efter jag druckit.

Ok, jag inbillar mig inte. Första gången jag provade undrade jag varför mina läppar stack/sved. Jag har dock lite hudåkommor och har nog känsligare hud än genomsnittet. Jag är väldigt noga med att tvätta fingrarna efter att jag doserat med beta-alanin för kommer jag åt med fingrarna (otvättade) på något ställe där det kliar (exempelvis där jag har eksem, pannan, armveck osv...) så får jag skylla mig själv. Det dummaste jag gjort har varit att klia mig i ögonvrån. :D

Och den känslan är ganska mycket tydligare än stickningarna som kommer senare när beta-alaninet tagits up.

Gorilla
2009-02-16, 17:35
Jag inbillar mig iaf att det sticker på läpparna ganska direkt efter jag druckit.
Det kan jag, och framförallt min sambo, hålla med om. Hon känner det mer än mig.

08-dude
2009-02-16, 22:22
Angående svårigheter att förstå det man läser i studier så är det ju tyvärr ofta så att det svåra är lika svårt oavsett språk, d.v.s. facktermer som man måste veta vad det är samt massa siffror man måste förstå sig på.

Framförallt är det viktigt att kontrollera källan bakom artikeln, det kan ofta ta en lång stund att kontrollera dess tillförlitlighet.