handdator

Visa fullständig version : Mått på intensitet


Lellan
2003-03-28, 10:06
Vet en kille som tränar utifrån belastning/tid, han räknar alltså på hur många kg han lyfter på kortast möjliga tid och utifrån det lägger han upp träningsschema.

Det innebär få reps och set på vissa muskelgrupper och motsatsen på andra. Tror det där systemet hette något (minns inte vad), någon som vet vad jag yrar om?:confused:

(har ingen kontakt med den killen längre, så då frågar man ju er här - hoppas ni vet vad jag surrar om!)

Poängen är alltså så tungt som möjligt på så kort tid som möjligt - vägen dit kan likaväl vara högreps el lågreps.

jwzrd
2003-03-28, 10:31
Powerfactor fungerar så. Men dom kör enbart i muskelns starkaste läge också.

Lellan
2003-03-28, 13:16
Originally posted by jwzrd
Powerfactor fungerar så. Men dom kör enbart i muskelns starkaste läge också.

Då var det inte det för han kör i hela muskelns längd vet jag. Tror det är något gammalt koncept, finns ju modeflugor, men den här konceptet hette nåt och kan ha varit poppis för säkert 10 år sedan..

I och för sig är inget nytt under solen, det handlar ju om att arbeta mot tyngdlagen och belasta men jag var nyfiken bara! :)

Nils
2003-03-28, 16:35
Powerfactor kom iofs 1993 för tio år sedan. Och det är bara en del av konceptet att köra korta rörelser. Inte ett krav.
Även om Sisco senare har blivit mer extrem med korta övningar då deras tester visat att det funkat bäst på kort tid. Numera för bäst effekt/ träningstid så progagerar de statiskt träning med jättevikter. (5-10 sec holds bara) som också ökat styrkan och storleken bra.
Men mitt psyke vill inte ens testa detta någon längre tid. Speciellt fördelaktigt för senstyrka. Fast det förvånar väl ingen här nu när vi blivit så informerade om senstyrkeökningarna av greppövningar som körts statiskt.
Nils