handdator

Visa fullständig version : Om personliga brev - kompis som referens?


Yes
2007-06-12, 11:53
Sitter och funderar på hur man kan referera till en kompis på ett snyggt sätt i sitt personliga brev. Jag vill ju liksom bara göra vem som nu läser brevet medveten om att det är mig som nämnda kompis har rekomenderat för tjänsten, men fan... det känns liksom bara fel hur jag än försöker smyga in det. :D

Till saken hör väl också att nämnda kompis har lyckats sjukt bra på företaget och det känns som en rätt viktig referens så det är inte frågan om att lämna den ute...

Hades
2007-06-12, 11:58
Sitter och funderar på hur man kan referera till en kompis på ett snyggt sätt i sitt personliga brev. Jag vill ju liksom bara göra vem som nu läser brevet medveten om att det är mig som nämnda kompis har rekomenderat för tjänsten, men fan... det känns liksom bara fel hur jag än försöker smyga in det. :D

Till saken hör väl också att nämnda kompis har lyckats sjukt bra på företaget och det känns som en rätt viktig referens så det är inte frågan om att lämna den ute...

Hm, hur menar du, smyga in? Man brukar väl skriva en lista med några referenser? Det är väl bara att skriva in honom där?

Solros
2007-06-12, 12:08
Något i stil med
"Kalle Styrkelyftsson - har rekommenderat mig att söka denna tjänst pga han tror att jag skulle passa in bra på företaget, och sköta arbetsuppgifterna exemplariskt.", under dina referenser?

Yes
2007-06-12, 12:20
Referenser brukar skrivas i CV;t men nu har jag dels inte tid att ordna till ett CV(det är bråttom!) och att få med det i personliga brevet kan förhoppningsvis förhindra att brevet hamnar i soptunnan på en gång(många som vill ha jobbet).

Frågan är om man kan inleda med "Kalle Styrkelyftsson..."?

jwzrd
2007-06-12, 12:24
Du ska fråga Kalle Styrkelyftarsson hur han tycker att du ska göra.

Yes
2007-06-12, 12:25
Han svarade; "Jag vet inte... se till att nämna det bara".

Ps. Jag kommer förstås låta honom läsa igenom det innan jag skickar iväg det, så blir det helt åt helvete lär jag iaf få veta.

Hades
2007-06-12, 12:27
En ansökan utan CV tror jag inte ligger särskilt högt i status tyvärr.

jwzrd
2007-06-12, 12:28
Han svarade; "Jag vet inte... se till att nämna det bara".

Ps. Jag kommer förstås låta honom läsa igenom det innan jag skickar iväg det, så blir det helt åt helvete lär jag iaf få veta.

Ok. Ha det i början av det personliga brevet. Blahblah jag är intresserad av tjänsten Y hos er, blahblah ert företag verkar ha fina mässingstestiklar jag gärna polerar, min kompis Kalle Styrkelyftarsson - som rekommenderat mig att söka tjänsten - kan bekräfta min oerhörda poleringsförmåga.

Yes
2007-06-12, 12:29
En ansökan som kommer in efter tjänsten har blivit tillsatt ligger ännu lägre i status. CV går iaf att komplettera med vid eventuell intervju, sen kommer det framgå mycket tydligt i brevet att de vill ha mig.

Hades
2007-06-12, 12:32
En ansökan som kommer in efter tjänsten har blivit tillsatt ligger ännu lägre i status.

Jo, det är förstås sant. Fast såååå tidskrävande är det ju inte att skriva ett CV. Men om det handlar om minutrar kan jag ju förstå dig.

Som jag förstått det är dock CV:n det första många arbetsgivare tittar på och det är där första sållningen sker. Om man då inte har med den kanske man spöar alla sina chanser att få jobbet.

Yes
2007-06-12, 12:33
Ok. Ha det i början av det personliga brevet. Blahblah jag är intresserad av tjänsten Y hos er, blahblah ert företag verkar ha fina mässingstestiklar jag gärna polerar, min kompis Kalle Styrkelyftarsson - som rekommenderat mig att söka tjänsten - kan bekräfta min oerhörda poleringsförmåga.
Är det lugnt om jag bara kopierar det här rakt av? Jag lär ju lätt få jobbet då. :D

Ser ut som ett bra förslag så jag kör nog på något i den stilen. :thumbup:

JJ
2007-06-12, 12:34
Det är väl bara att skriva att Kalle tipsat dig om jobbet och att han trodde det skulle passa dig? Självklart kollar de då med Kalle om du har något vett i huvudet.

JJ
2007-06-12, 12:35
Sen finns trots allt risken att de slänger ditt brev eftersom de inte orkar be om en CV.

jwzrd
2007-06-12, 12:39
Är det lugnt om jag bara kopierar det här rakt av? Jag lär ju lätt få jobbet då. :D

Ser ut som ett bra förslag så jag kör nog på något i den stilen. :thumbup:

Haha ja men du måste, som jag ser det, ha med att det är du som är bra, du som är intresserad osv osv, förutom det rekar även din kompis dig att söka. Annars låter det lite som att du försöker komma in genom köksdörren som en tjänst.

EDIT: eh, ta med CV, gör en riktig ansökan!

Yes
2007-06-12, 12:42
Jo, det är förstås sant. Fast såååå tidskrävande är det ju inte att skriva ett CV. Men om det handlar om minutrar kan jag ju förstå dig.

Som jag förstått det är dock CV:n det första många arbetsgivare tittar på och det är där första sållningen sker. Om man då inte har med den kanske man spöar alla sina chanser att få jobbet.
Det är främst att CV;t behöver uppdateras och jag hinner inte med att fixa allt. Ansökan bör helst vara inne idag.

Vad gäller meriter är CV;t dock helt oviktigt. Främsta meriten jag har är att jag spelat mer datorspel än någon annan. :D

Haha ja men du måste, som jag ser det, ha med att det är du som är bra, du som är intresserad osv osv, förutom det rekar även din kompis dig att söka. Annars låter det lite som att du försöker komma in genom köksdörren som en tjänst.
Precis lite det jag vill undvika, att det låter som jag försöker komma in köksvägen.

Hinner jag tar jag förstås med CV;t.

jwzrd
2007-06-12, 12:43
Hinner jag tar jag förstås med CV;t.

Vadå hinner? Vill de ha ditt brev om en kvart?

Yes
2007-06-12, 12:46
Nä, men det kan ta tid att jaga rätt på ny kontaktinformation m.m.

jwzrd
2007-06-12, 12:56
Nä, men det kan ta tid att jaga rätt på ny kontaktinformation m.m.

Va? Stfu n skriv CV:t nu ffs! Ska jag behöva förolämpa dig för att du tränar HIT för att du ska förstå? :)

Yes
2007-06-12, 13:03
omgsorryffsplzbbq!

Jag jobbar på det nu. Gamla jobb som har flyttat så jag måste ha nya nummer till några referenser. Men jobbar på det... måste bara ge fan i att skriva här tills jag har fixat det. :D

Toel
2007-06-12, 13:06
Ok. Ha det i början av det personliga brevet. Blahblah jag är intresserad av tjänsten Y hos er, blahblah ert företag verkar ha fina mässingstestiklar jag gärna polerar, min kompis Kalle Styrkelyftarsson - som rekommenderat mig att söka tjänsten - kan bekräfta min oerhörda poleringsförmåga.

HAHAHHAAa :laugh: :laugh:

Yes
2007-06-12, 13:23
Vad tror ni om...

Efter att ha läst på er hemsida och pratat med min kompis Kalle Styrkelyftsson för att få mer information, blev jag mycket intresserad av den utannonserade tjänsten som buttscratcher...

? :)

jwzrd
2007-06-12, 13:27
Vad tror ni om...



? :)

Om det är Din Stil(tm) så är det precis så du ska skriva.

Yes
2007-06-12, 13:33
Min Stil(tm) är nog egentligen att inte ha en aning om hur man inleder brev men när jag väl blivit varm i fingrarna och kan börja bedyra min egen förträfflighet kommer allt ned på papperet som av en gudomlig inspiration. :D

tjabon
2007-06-12, 14:19
självklart ska du referera till din kompis om denne
har en bra position i företaget!
Glöm bara inte att få ett OK från kompisen först.

chidde
2007-06-12, 15:02
man kan slänga in det lite hur som helst, typ: härmed anmäler jag mitt intresse för den lediga tjänsten som blablabla som jag har fått via min gode vän blablabla

fast det kan skilja från fall till fall, ska ni jobba tillsammans t ex?
vissa företag är rädda för att anställa "kompisar" medans andra gärna gör det

Yankeee
2007-06-12, 15:50
Bara jag som hade valt något annat ord än "kompis"? Låter som att du är 7 år.

Yes
2007-06-12, 15:51
Vet inte om vi skulle jobba tillsammans. Han får inte avslöja något om det han jobbar på och jag vet inte vad för olika projekt de har på gång, men det är i varje fall inte samma tjänst.

Jag tror inte de har något emot att anställa kompisar, fast det gäller ju att man kammar sig och har något att komma med. Min kompis intygar nog bara att jag är den jag utger mig för att vara - känner de honom någorlunda väl där borta vet de också att han inte skulle bullshitta för att göra någon en tjänst.

Yes
2007-06-12, 15:51
Bara jag som hade valt något annat ord än "kompis"? Låter som att du är 7 år.
Polare? Homie? Brotha?

Yes
2007-06-12, 15:54
Annars... "bästaste vän" eller "k0mpiZ"?

Yankeee
2007-06-12, 15:54
Polare? Homie? Brotha?

Vad sägs om "vän"?

Yes
2007-06-12, 15:55
"Vän" funkar väl, "kamrat" är det bara komminister som säger. ;)

Yankeee
2007-06-12, 15:56
"Vän" funkar väl, "kamrat" är det bara komminister som säger. ;)

Jo, kom på att kamrat låter ännu töntigare än kompis, därför jag tog bort det :D

Snafu
2007-06-12, 15:57
Vän betyder ju att du ligger med honom. Så står det alltid i skvallertidningar "Peter Jöback med vän".

Yes
2007-06-12, 15:58
:D

Men vadfasen... jag brukar alltid säga "kompis", kanske är jag fortfarande på en 7-årings nivå...

Yes
2007-06-12, 16:00
Vän betyder ju att du ligger med honom. Så står det alltid i skvallertidningar "Peter Jöback med vän".
Han kan iof stundtals vara aggressivt gay, sådär så man måste slåss för att värja sig...

Thorwaldsson
2007-06-12, 16:48
omgsorryffsplzbbq!

Jag jobbar på det nu. Gamla jobb som har flyttat så jag måste ha nya nummer till några referenser. Men jobbar på det... måste bara ge fan i att skriva här tills jag har fixat det. :D

Det problemet kringgår du lätt med frasen "Referenser lämnas gärna på begäran".
Vad jag fattat det som är det rentav att föredra att göra på det viset jämfört med att skriva ut referenserna i CV:et direkt ;)

Nitrometan
2007-06-12, 16:52
Exempel på personligt brev:

Jag är en dynamisk person, som man ofta hittar klättrande uppför väggar, krossande is, och lekande dumdristiga lekar på cykel eller häst. Det har hänt att jag har designat om busstationer över lunch, för att effektivisera dem med hänsyn tagen till trafikflödet. Jag ger psykiatriker goda råd rörande musslors sexualvanor. Jag både läser och talar latin och grekiska; jag översätter syddialekter åt flyktingar norrifrån. Jag skriver prisbelönta konserter för piano och blockflöjt. Jag handhar tid effektivt. Emellanåt trampar jag vatten tre dagar i sträck. Jag spelar Alfapet medan jag arbetar med databehandling, tittar på TV, och för skarpsinniga diskussioner. Jag vinner, även när jag spelar medan jag navigerar på bergsvägar i öknen. Jag kan trampa min mountainbike uppför branta backar utan att sakta ned och jag bakar 30-minuterskakor på 20 minuter. Jag är expert på att tälja, mina barn och husdjur är exemplariska medborgare, och jag är laglös i Kongo.

Med hjälp av en trädgårdsslang och två enliters kaffeburkar fyllda med vatten, försvarade jag en gång på egen hand en liten by i närheten av Quito Ecuador från en armé av 15 miljoner vildsinta krigarmyror. Jag spelar countrymusik på franskt horn och är föremål för ett flertal seminarier och dokumentärer. Jag är Framstående Professor; mina studenter känns lätt igen eftersom det är dem jag står framför. Jag har varit ordförande i två internationella vetenskapsföreningar i olika fackområden, blev utnämnd till Årets Hedersknyffel tre år i rad, och är förste överlevande som lyckats infiltrera det berömda 80-åriga samfundet, Smokers. Jag som inte ens röker. Ambassadörer reser miltals ifrån för att få träffa mig när jag arbetar i deras länder. När jag blir uttråkad, bygger jag upphängningsbroar åt mina katter i vår trädgård. Jag tycker om att segelflyga över städer. På söndagmorgnar reparerar jag elektriska apparater, även datorer, gratis.

Jag är en motsägelsefull person. Jag är höjdrädd: jag undviker höga byggnader. Jag har tagit flygcertifikat. Jag hänger från 30 meter höga vertikala klippväggar i östra alperna, medan jag samtidigt samlar data och förfärdigar abstrakta panoramakonstverk. Jag är ambidexter: jag slår 150m med bägge armar. Men jag har aldrig klarat Pianokunskap A trots flera försök. Morötter, äpplen, fullkornsbröd och yoghurt är stöttepelare i min kost. Jag är chokladberoende. En gång gick jag 4 mil till fots längs blöta bergsvägar för en enda chokladkaka. Jag drömmer om Cloetta och ägglikör. Jag är en människokännare, kallad "en stor kommunikatör"; jag framträder bara korta stunder på möten och sociala tillställningar, till och med de i mitt eget hem. Det finns viktiga saker att göra: handskfacket i min bil behöver rengöras; sköldpaddan behöver rastas. Ursprungligen ville jag skriva musik. Jag tog en examen i Svenska. Jag blev vetenskapsman. Jag känner till den exakta positionen hos varje papper och föremål på mitt kontor och i mina labb; jag kan bara inte hitta mina nycklar. På semester i El Salvador, gav jag högt uppsatt militärpersonal strategiska råd inför deras planerade attack mot Honduras; jag meddelade myndigheterna i Honduras dagen därpå.

Jag är en skoningslös bookmaker med spelteoretiska baskunskaper, romanförfattare, och vattenkvalitetsanalytiker. Jag kan kasta suddigum mot studenter i stora samlingssalar med dödlig precision. Jag har en gång läst "Finnegan's Wake", "Krig och Fred" och "Hawaii" på en dag, med tillräckligt mycket tid över för att ersätta en slinga i taggtrådsstängslet till vår gård samma kväll. Jag har utfört ett flertal hemliga operationer åt CIA. Jag har arresterats för spioneri i Gabon, för att ha skördat olagliga varor i Wisconsin och för att ha fifflat med den ekologiska balansen i Varberg. Jag har aldrig blivit fälld. Min talförhet räddade en folkfiende från att brännas på bål i England; jag lyckades inte rädda Ronald Reagan eller påven.

Jag är arbetsnarkoman: jag sover en gång i veckan, och då lyssnar jag på oförkortade talböcker i sömnen. Fysikens lagar är inte tillämpbara på mig. Jag balanserar, jag tävlar, jag väver och jag duckar. Jag busar, och håller mig ā jour med min brevväxling. Som avslappning brukar jag ägna mig åt fristils-bakning. Jag svettas inte. Modekritiker världen över dånar vid åsynen min originella serie jeans-aftonkläder. Farmaceutiska företag är lika imponerade av min serie framtagna läkemedel producerade av spindelgift. Min skickliga genmanipulering av plantor med tjudrade fjärilar har vunnit mig berömmelse i internationella botanikerkretsar. Barn litar på mig. För flera år sedan upptäckte jag och skrev ned vad livet går ut på. Jag har tillagat extraordinära fyrarättersmiddagar bara med hjälp av en påse chokladbiskvier och en gasgrill. Jag har blivit släpad av en hingst genom en halmhydda, skickligt avlägsnat en skallerorm från jeansen jag hade på mig, undkommit från en svärm av afrikaniserade bin med bara ett styng, och sprungit snabbare än Karolina Klüft. Jag har pratat med Elvis.

Skulle den kunna funka?

Yes
2007-06-12, 17:04
Många bra ideer där, men blir det inte en aning långt för ett personligt brev?

Nitrometan
2007-06-12, 17:10
Många bra ideer där, men blir det inte en aning långt för ett personligt brev?
Asch. Du har rätt. Det är för långt.

Det får kortas ner tills det blir dags att söka jobb.

Yes
2007-06-12, 17:13
Jag hatar för övrigt att skriva ansökningar. Jag menar, hur förmedlar man egentligen Yes på bästa sätt och fortfarande framstår som seriös?

"Storartad, snygg och fullkomlig" - det skulle räcka, men så kan man väl inte skriva?

Ps. Ska man skriva att man gillar att träna och slänga in bild på Coleman som slår en krabba?

Nitrometan
2007-06-12, 18:44
"Storartad, snygg och fullkomlig" - det skulle räcka, men så kan man väl inte skriva?
Nej. Det blir lite tautologi över det.

"Fullkomlig" räcker. Eller kanske "felfri".

Kanske är "felfri och ödmjuk" optimalt.

jakke
2007-06-12, 19:17
Nej. Det blir lite tautologi över det.

"Fullkomlig" räcker. Eller kanske "felfri".

Kanske är "felfri och ödmjuk" optimalt.

"en GUD" gav mig sommarjobb som VD på Nokia

Yes
2007-06-12, 19:19
Lysande förslag! Resultatet blev som följer:

Efter att ha läst på er hemsida och pratat med min kompis Plucke Speta för att få mer information, blev jag mycket intresserad av den utannonserade tjänsten som brunnäsa.

Jag har funderat länge på vad jag ska skriva för att fånga min rätta essens, något som kort och koncist beskriver vem Yes är - två ord som definierar mig:

Felfri och ödmjuk.

Låter detta bra ser jag fram emot att börja omgående.

Med vänlig hälsning,
Yes

Nitrometan
2007-06-12, 19:22
Perfa!

You're hired, Yes!

Yes
2007-06-12, 19:30
Gott!

Jag har även skickat brevet till lite mer välbetalda positioner hos större företag. Om det är okej kan jag skicka ett par Ferraris sen när jag blivit rik, som tack för det utomordentliga förslaget.

Nitrometan
2007-06-13, 19:27
Telia behöver ny VD. Sök.

Yes
2007-06-13, 19:38
Jag vet inte om jag bränt mina broar där efter jag försökte sälja in Telenor hos dem...

Nitrometan
2007-06-13, 19:42
Jag vet inte om jag bränt mina broar där efter jag försökte sälja in Telenor hos dem...
Asch, inte då. Det kan ju inte bli sämre än det de har nu?


Det kan ju inte ha varit fel att sälja på dem Telenor. Du är ju felfri.

Yes
2007-06-13, 20:23
Jo, det är kanske bäst att jag styr upp det. Annars ryktas det om presidentval i staterna...

Nitrometan
2007-06-13, 20:25
Mmm. Presidentval i Ryssland i mars. Putin får inte ställa upp igen.