handdator

Visa fullständig version : Psykmeds och styrketräning.


Slartibartfast
2007-06-12, 08:56
Har antidepressiva mediciner eller neuroleptika någon känd effekt på styrketräning? En vanlig biverkning brukar ju vara nedsatt sexuell funktion, vilken kunde tänkas vara kopplat till testonivåer. Nån som har någon info om detta?

Jag har knaprat Edronax (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19971030000163&DocTypeID=3&UserTypeID=0) och Trilafon (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19571219000054&DocTypeID=3&UserTypeID=0) i åratal mot illamående.

King Grub
2007-06-12, 09:04
Edronax verkar i alla fall kraftigt kunna påverka katabolism/viktminskning (Br J Clin Pharmacol. 2005 Aug;60(2):218-20. Profound weight loss associated with reboxetine use in a 44-year-old woman).

Slartibartfast
2007-06-12, 09:07
Edronax verkar i alla fall kraftigt kunna påverka katabolism/viktminskning (Br J Clin Pharmacol. 2005 Aug;60(2):218-20. Profound weight loss associated with reboxetine use in a 44-year-old woman).

Aha. Men det tycks inte vara fallet för mig i alla fall. Lade på mig 20 kg fläsk åren efter att jag började med Edronax. :eating:

Viktökning i sig har jag aldrig haft nåt problem med, men kan Edronax möjligen försvåra muskelökningar?

Rahf
2007-06-12, 10:04
Slarti, är det inte du som pratar om att du har blivit mindre på senare tid samt att måste kämpa för att bibehålla formen? Edronax kanske påverkar?

Slartibartfast
2007-06-12, 10:32
Slarti, är det inte du som pratar om att du har blivit mindre på senare tid samt att måste kämpa för att bibehålla formen? Edronax kanske påverkar?

Det är det jag undrar. Men jag har ätit Edronax i sju år, vilket är hela min träningskarriär, så det är inte bara den senaste tidens förfall det handlar om. Men det tycks inte finnas någon orsak till varför medicinen skulle sätta käppar i hjulen för mig.

Diggler
2007-06-12, 10:39
Givetvis har det det. Själv käkar jag Sertralin och Atarax. Inget test finns nog där "Depressed neuroleptica popping bodybuilders and gains" har utretts, men som sagt, det sänker ditt testo. Jag vet inte mer än du vet.

GymTT
2007-06-12, 11:18
Vad är alternativet? Att sluta ta medicinerna och må sämre för att öka lite mer i muskler per år?

MilkmaN
2007-06-12, 11:37
Vad är alternativet? Att sluta ta medicinerna och må sämre för att öka lite mer i muskler per år?

Nej, men om det visar sig att det är tack vare medicinerna han inte ökar så vet han ju åtminstone vad som är fel, och kan eventuellt få en annan medicin.

Han slipper iaf oroa sig över att han tränar fel.

Slartibartfast
2007-06-12, 11:46
det sänker ditt testo.

Så det är verkligen så? Är det nåt som som du antar eller har du läst det nånstans? Det skulle ju kanske förklara en del.

Slartibartfast
2007-06-12, 11:47
Nej, men om det visar sig att det är tack vare medicinerna han inte ökar så vet han ju åtminstone vad som är fel, och kan eventuellt få en annan medicin.

Han slipper iaf oroa sig över att han tränar fel.

Så är det.

Slartibartfast
2007-06-12, 11:52
Vad är alternativet? Att sluta ta medicinerna och må sämre för att öka lite mer i muskler per år?

Jag ska försöka trappa ner på åtminstone Trilofan, eftersom långtidsintag av den medicinen kan ge en tardiv dyskinesi (http://en.wikipedia.org/wiki/Tardive_dyskinesia)(något jag fick reda på nyligen):

Inte så kul att börja se ut såhär:
http://data2.blog.de/media/772/618772_6ff0b9dfac_m.jpg

GymTT
2007-06-12, 13:13
Jag ska försöka trappa ner på åtminstone Trilofan, eftersom långtidsintag av den medicinen kan ge en tardiv dyskinesi (http://en.wikipedia.org/wiki/Tardive_dyskinesia)(något jag fick reda på nyligen):

Inte så kul att börja se ut såhär:
http://data2.blog.de/media/772/618772_6ff0b9dfac_m.jpg

Jag förstår, hoppas du mår bra med en mindre dos! lycka till.

Mats J
2007-06-12, 14:39
Givetvis har det det. Själv käkar jag Sertralin och Atarax. Inget test finns nog där "Depressed neuroleptica popping bodybuilders and gains" har utretts, men som sagt, det sänker ditt testo. Jag vet inte mer än du vet.

Vad grundar du detta påstående på, finns inga studier mig veteligen som visar på sänkta testonivåer, att det "KAN" ge minde sexlust beror helt på andra mekanismer. Dessutom är ju atarax en antihistamin och då menar du att alla allergimediciner också skulle sänka testot då?

Absinteh
2007-06-12, 14:44
Aj, skulle aldrig våga mig på varken E eller antidepresiva. Vad nere man bör vara när man slutar :(

sissa
2007-06-12, 16:12
Aj, skulle aldrig våga mig på varken E eller antidepresiva. Vad nere man bör vara när man slutar :(

Att man blir nere för att man slutar?

Så måste det inte alls bli. Visst, det finns de som kanske hela livet måste äta antidepressiva, men väldigt många tar det under en tid av sitt liv, det betyder inte att man behöver det hela livet.

Diggler
2007-06-12, 16:19
Vad grundar du detta påstående på, finns inga studier mig veteligen som visar på sänkta testonivåer, att det "KAN" ge minde sexlust beror helt på andra mekanismer. Dessutom är ju atarax en antihistamin och då menar du att alla allergimediciner också skulle sänka testot då?

Jag sa inte att atarax skulle sänka nånting. Jag sa att antidepressiva skulle göra det. Jag menar att jag käkar sertralin och atarax, beroende på min depression.

Jag grundar det påståendet på att jag tror det är så. Varför skulle annars sexlusten minska, när orsaken till varför man får medicineringen lindras?

Diggler
2007-06-12, 16:20
Så det är verkligen så? Är det nåt som som du antar eller har du läst det nånstans? Det skulle ju kanske förklara en del.


Det är nåt jag antar.

Mats J
2007-06-12, 16:40
Jag sa inte att atarax skulle sänka nånting. Jag sa att antidepressiva skulle göra det. Jag menar att jag käkar sertralin och atarax, beroende på min depression.

Jag grundar det påståendet på att jag tror det är så. Varför skulle annars sexlusten minska, när orsaken till varför man får medicineringen lindras?

Så du tror att sexlust endast styrs av testo? Så är det verkligen inte, jag har pratat med en MYCKET kunnig person inom ssri preparat och enligt honom beror det på helt andra orsaker än minskat testo.

Diggler
2007-06-12, 23:38
Så du tror att sexlust endast styrs av testo? Så är det verkligen inte, jag har pratat med en MYCKET kunnig person inom ssri preparat och enligt honom beror det på helt andra orsaker än minskat testo.

Ok då vet vi DET, tackar. Vilka är de helt andra orsakerna DÅ?