handdator

Visa fullständig version : Arbetstidslagen


haiduc
2007-06-11, 22:48
Alltså jag förstår mig inte riktigt på de "nya" reglerna, eftersom jag går på ett vik så behöver jag aldrig bekymra mig om reglerna eftersom schemat är ok. Men däremot när jag hoppar in extra timmar så har jag lärt mig kolla "11-timmars" regeln dvs att man ska ha 11 timmars sammanhängande ledighet mellan arbetspassen (med tanke på brytpunkt osv)

Men sen fattar jag inte så mycket mer, varit inne på arbetsmiljöverkets (?) hemsida idag och kollat men det som står där gäller ju de med fast anställning, vet att det finns vissa undantag för vikarier. Vi får väl jobba fler dagar i rad osv.

Anledningen till att jag måste kolla upp det är att jag vill veta hur mycket jag FÅR jobba nu under sommaren. Jobbar inom vården, mitt vik är på 92% men kommer upp i heltid nätt o jämnt tack vare lite strötider. Nu har jag blivit erbjuden 40-arbetspass på ett annat ställe och sitter o kollar vilka jag kan ta, utan att bryta mot arbetstidslagen? Jag har jobb så jag skulle kunna jobba dygnet runt i 70 dagar om jag skulle vilja...

Det jag vill ha sagt är alltså vart kan man läsa om regler för hur mycket vikarier får jobba (hur många dagar i rad, veckovila, dygnsvila, avvikelser mm) så jag vet vilka tider jag enligt lagen får jobba...?

Ngn som vet? :)

jakke
2007-06-11, 22:52
Det kom väl nya regler för ett tag sedan, Det är EU regler. Alla jag känner som jobbar inom vården hatar dom nya reglerna då dom ställer till det mycket och ger kassa scheman.

http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyheter/artikel.asp?artikel=1223106

David86
2007-06-11, 22:57
Som jag förstått det är det arbetsgivarens ansvar att se till att du håller tiderna, med andra ord ska inte du råka ut för nåt problem om du arbetar 20 timmar i sträck. Så har jag förstått det iaf?

haiduc
2007-06-11, 23:04
Som jag förstått det är det arbetsgivarens ansvar att se till att du håller tiderna, med andra ord ska inte du råka ut för nåt problem om du arbetar 20 timmar i sträck. Så har jag förstått det iaf?
Ja det är samma infomation som jag fått. Däremot så är det ju inte så troligt att de ger mer jobb till någon som skiter i reglerna och medvetet ger arbetsgivaren problem...

haiduc
2007-06-11, 23:09
Det kom väl nya regler för ett tag sedan, Det är EU regler. Alla jag känner som jobbar inom vården hatar dom nya reglerna då dom ställer till det mycket och ger kassa scheman.

http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyheter/artikel.asp?artikel=1223106

Ja de har väl funnits ett bra tag men inte trätt i kraft förns 1 Januari 2007... För egen del så har det till viss del varit positivt då det behövts mycket mer vikarier nu då det inte finns folk till alla turer, problemet kommer sen nu när jag ska pussla ihop egna tider o scheman...

Skulle vilja kunna jobba både förmiddag t.ex. 7-11 eller och sen jobba natt 21-07 men då har jag ju inte 11 timmar mellan passen (kanske inte behövs efter det är inom en 24-timmars period förutsatt att brytpunkten stämmer? Men då är ju fårgan när jag få gå på nästa pass efter det? Suck, blir förvirrad...

jakke
2007-06-11, 23:10
Som jag förstått det är det arbetsgivarens ansvar att se till att du håller tiderna, med andra ord ska inte du råka ut för nåt problem om du arbetar 20 timmar i sträck. Så har jag förstått det iaf?


Så är det inte alls.
Lagen säger att det också är individens ansvar.

dice
2007-06-11, 23:11
Ja det är samma infomation som jag fått. Däremot så är det ju inte så troligt att de ger mer jobb till någon som skiter i reglerna och medvetet ger arbetsgivaren problem...

Har du två arbetsgivare tror jag inte att ansvaret är deras längre om du går över tiden. Men det är bara mina spekulationer, tror knappast inte det finns några riktlinjer om sådant än.

Angel
2007-06-11, 23:21
Min boss har satt mig på både 11 dagar i sträck och kväll-dag tiden.

David86
2007-06-11, 23:23
Så är det inte alls.
Lagen säger att det också är individens ansvar.
Vet du vilka påföljder det kan bli?

haiduc
2007-06-11, 23:27
Min boss har satt mig på både 11 dagar i sträck och kväll-dag tiden.

Ja förut vet jag att vi fick jobba 11 dagar i rad men nu vet jag inte? (har iof jobbat 14 dagar i rad på torsdag så såkert brutit mot ngn regel..)


"Har du två arbetsgivare tror jag inte att ansvaret är deras längre om du går över tiden. Men det är bara mina spekulationer, tror knappast inte det finns några riktlinjer om sådant än"
Jobbar inom vården och anställd av kommunen, jobbar dock både som vårdare, barnskötare och personlig assistent. Vet inte om de kollar upp hur man jobbar mellan ställena heller?

Angel
2007-06-11, 23:58
ja jobbar iallfall på ett och samma ställe.

hereigo
2007-06-12, 09:55
du måste se till att få in 36h vila under en period sön-sön
ex på mitt jobb ( jobbar som hab.ass) jobbar natt 2130-0930 kan sedan gå på direkt efter natt passet och jobba fram till 2200dvs kan jobba ett helt dygn men måste ha varit ledig 11h innan nattpasset och 11h efter det att jag går av... mycket krångel å bök med de nya reglerna men man får till det allt eftersom ... sen beror det helt på vart ni har bryt punkten , vi har den kl 1030 på fm.

machine gun
2007-06-12, 10:47
Om du inte själv börjar bråka om det borde det inte bli några problem, iaf inte om du själv skrivit upp dig på passen. Reglerna handlar väl mer om att man inte får schemalägga folk hursomhelst. Däremot måste ju arbetsgivaren betala övertid om du jobbar mer än ett visst antal timmar per dag, vecka eller månad (50 % tillägg för varje timme som överstiger >13 h/dag, >53 h/vecka, >165,5 h/mån där jag jobbar) och det är de inte alltid så pigga på.

haiduc
2007-06-12, 22:24
Om du inte själv börjar bråka om det borde det inte bli några problem, iaf inte om du själv skrivit upp dig på passen.

Jag vill ju jobba så för mig är det inget problem, får väl kolla med cheferna vad de säger :)

Cilia
2007-06-13, 21:52
Om du inte själv börjar bråka om det borde det inte bli några problem, iaf inte om du själv skrivit upp dig på passen. Reglerna handlar väl mer om att man inte får schemalägga folk hursomhelst. Däremot måste ju arbetsgivaren betala övertid om du jobbar mer än ett visst antal timmar per dag, vecka eller månad (50 % tillägg för varje timme som överstiger >13 h/dag, >53 h/vecka, >165,5 h/mån där jag jobbar) och det är de inte alltid så pigga på.
nej, 11-timmars reglen är inte dispositiv.
Du måste ha 11 timmar sammanhängande ledighet mellan passen. Om så inte sker ska detta kompenseras omgående och då inte med pengar utan med annat vilket eg endast kan ske med ledighet.


Därutöver så får du inte jobba mer än 48 timmar/vecka i snitt över beräkningsperioden. Det beror då på vilken beräkningsperiod ni har och det bör kunna framläsas av det lokala avtalet. Har ni 8 veckors beräknignsperiod så får snittet över dom veckorna inte vara mer än 48h/vecka inkliusive all arbetstid och jourtid dvs även övertid och mertid. Det är det som gör det lite struligt med läkare etc.

Det är dom två stora förändringar enligt EU-direktivet som skulle ha varit infört sedan länge men men som nu blir helt tvingande dvs det går inte att få undantag längre.

jakke
2007-06-13, 22:24
Det är dom två stora förändringar enligt EU-direktivet som skulle ha varit infört sedan länge men men som nu blir helt tvingande dvs det går inte att få undantag längre.

Det lämnas dispens i särskillda fall, ex nattskiftet på min mosters jobb(vården)