handdator

Visa fullständig version : Varför gaser?


big_silencer
2007-06-11, 19:25
Hejsan!
Har testat några gånger att köra ner ägg, havregryn, mjölk och vatten i mixern, sen dricka det som en shake:

Men efter det så bildas det gaser i magen. Varför? Är det ägget? eller är det hela blandningen som gör att det blir så? Någon matkunnig eller något som har något knep att förhindra detta? typ ha potatismjöl eller något?

Vet att potatismjöl gör att man inte blir lika lös i magen.

Tål ägg i kokt och stekt form och har druckit mjölk hela livet utan poblem. Jag tycker det är en smidig "shake" men lite synd att man inte luktar hallon de följande 3-4 timmarna..

fluffy_ferret
2007-06-11, 19:28
Tycker det går inte att svara på den här frågan. Folks magar är så olika. Det gäller att prova sig fram och känna efter vad man tål.

Ägg är då absolut inget som jag blir konstig i magen av.

Kolhydrater däremot...

Yes
2007-06-11, 19:37
Ägg är då absolut inget som jag blir konstig i magen av.

Kolhydrater däremot...
Såklart. ;)

Finns kanske en anledning till att det heter "äggmök". Jag kan iaf skita rätt elakt av ägg.

I det här fallet tror jag på en kombination av alla ingredienser; ägg, fibrer, laktos...

big_silencer
2007-06-11, 21:59
Äggmök är väl en vanlig mök, men att man typ käkat ägg innan =)
Inte att man börjar möka efter att man käkar ägg? strunt samma :)

Skall testa att hoppa ägget och käka det kokt vid sidan om istället!
Kanske blir någon jäsning av allt, när det mixas rått!

SåTunn
2007-06-11, 22:08
Jag får ofta rätt stora problem om jag inte äter regelbundet. När magen blir tom är det inga roliga skott som dras av... :em:

Toel
2007-06-11, 22:30
Jag får ofta rätt stora problem om jag inte äter regelbundet. När magen blir tom är det inga roliga skott som dras av... :em:

Ja, samma här. Om jag inte ätit på länge och typ får något att dricka eller så brukar jag kunna lägga riktigt äckliga fisar. Varför :/ ?

Animalistic
2007-06-11, 23:13
Testa ät maten fast utan att shaka den :P kanske funkar ^^

jag har problem vid gaser vid alla shake former av mat, exempelvis:
Nutrilett matersättare, Proteinshake, Gainers, även mixxad mat

SåTunn
2007-06-12, 07:27
jag har problem vid gaser vid alla shake former av mat, exempelvis:
Nutrilett matersättare, Proteinshake, Gainers, även mixxad mat

Frågan är om det inte är samma problem som jag har, dvs tom mage. Nutrilett matersättare är ungefär som att inte äta alls...

Rahf
2007-06-12, 10:25
Om det är på morgonen så är det ganska självklart att man kommer lägga en redig stol eller liknande efter maten. Matsmältningen går ju igång som ett kärnkraftverk trots allt :D