handdator

Visa fullständig version : Ändrar man på totalintaget efter ett tag?


Facaa
2007-06-11, 18:52
Har lite funderingar.

Undrar ifall man ändrar totalintaget av Protein, Kollisar, Fett efter ett tag.
Säg att man kör en diet ett tag där starvikten är 83.

2g protein / kilo = 83 x 2 = 166 (ja jag vet, jag kan matte... :hbang: )

Men efter ett par veckor kommer man att dra ner i vikt, ska jag ändra ovanstående? När i så fall?

En annan sak. väger man mängden pasta / ris i torr form (dvs okokt?)

Tackar för alla svar

Handcuff
2007-06-11, 18:56
Har lite funderingar.

Undrar ifall man ändrar totalintaget av Protein, Kollisar, Fett efter ett tag.
Säg att man kör en diet ett tag där starvikten är 83.

2g protein / kilo = 83 x 2 = 166 (ja jag vet, jag kan matte... :hbang: )

Men efter ett par veckor kommer man att dra ner i vikt, ska jag ändra ovanstående? När i så fall?

En annan sak. väger man mängden pasta / ris i torr form (dvs okokt?)

Tackar för alla svar

Näringsvärdena på paketet anger otillagad vara.

Förslagsvis ändrar du intag allteftersom vikten ändras...2g x 82...2g x 81 osv osv

Danny Devito
2007-06-11, 20:08
Det beror ju på. Ju magrare du blir dessto mindre måste ju underskottet vara allt eftersom, så man inte tappar muskelmassa. Eftersom det verkar som fettet kan släppa ifrån sig runt 70-80 kcal per kilo och dygn så kan man typ räkna ut sitt maximala kaloriunderskott, om man har en läggning för matematik.

Om du börjar en diet med 20 kg kroppsfett kan man räkna typ 20 x 75 kcal = 1500 kcal. Detta är alltså ditt maximala kaloriunderskott du kan ligga på i början (teoretiskt).
Om du sen deffar ner dig så du bara har 10 kg kroppsfett så blir ekvationen en annan. Då får du räkna 10 x 75 kcal istället. Då är plötsligt ditt maximala kaloriunderskott du kan ligga på ungefär 750 kcal per dygn. Men eftersom du också har gått ner i vikt så har ju din energiförbrukning troligtvis blivit lägre. Så för varje kilo kroppsfett du går ner måste alltså underskottet bli cirka 75 kcal lägre per dygn.

Om jag var dig och orkade räkna kcal skulle jag testa att ligga på typ samma kcal-intag ett tag och se hur vikten förändras. Jag skulle nog inte sänka mitt dagliga energiintag allt eftersom jag blev magrare, eftersom underskottet som sagt måste bli mindre ju magrare man blir. Därför får man också acceptera att dieten kommer gå långsammare och långsammare ju smalare man blir. Om jag skulle gå ner för snabbt skulle jag öka kcal tills jag går ner i en lagom takt. Hoppas du förstår vad jag menar :D