handdator

Visa fullständig version : Cocillana


jonte85
2007-06-11, 10:42
Har haft rätt mycket hosta dom senaste dagarna och har tagit cocillana för att dämpa den. cocillana hjälper verkligen mot hosta samt att man sover väldigt bra efter man har druckit det. Min fråga nu är hur kroppen påverkas mer av cocillana förutom att man blir väldigt trött av det?

LadyG
2007-06-11, 10:50
Viktigt
Eftersom medicinen innehåller etylmorfin finns det en viss risk för vanebildning om man använder medicinen i höga doser under lång tid.

Medicinen dämpar hostreflexen, vilket gör att det kan bli svårare att få upp slem. Därför bör man undvika medicinen när man har slemrik hosta.

Man bör undvika att dricka alkohol när man tar medicinen eftersom Cocillana-Etyfin i kombination med alkohol kan göra så att man får nedsatt andningsförmåga. Medicinen kan försämra reaktionsförmågan. Det bör man tänka på vid tillfällen när skärpt uppmärksamhet krävs, till exempel när man kör bil eller använder maskiner som kan vara farliga.

Biverkningar
En del personer som använder medicinen kan få biverkningar som till exempel förstoppning, illamående och kräkningar. Vissa kan få kramper i gallvägarna.


http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=5057

jonte85
2007-06-11, 11:11
Okej, men påverkas fettförbränningen samt muskelutvecklingen något?

Apos78
2007-06-11, 11:14
Under den korta tid (förhoppningsvis) du använder medicinen så är det absolut inget du behöver fundera över. Därmed inte sagt att jag vet om det har någon påverkan på det du nämner men det känns inte som att fettförbränning och muskelutveckling är prio om du är sjuk ett par dagar.

LadyG
2007-06-11, 11:28
Under den korta tid (förhoppningsvis) du använder medicinen så är det absolut inget du behöver fundera över. Därmed inte sagt att jag vet om det har någon påverkan på det du nämner men det känns inte som att fettförbränning och muskelutveckling är prio om du är sjuk ett par dagar.

+1

Är man så sjuk att läkaren skrivit ut ett morfinbaserat preparat ska man nog inte träna.

jonte85
2007-06-11, 11:35
Grejjen är den att vi har en flaska cocillana hemma i kylen, brukar ta den när jag hostar om nätterna. Så jag kan inte påstå att jag är direkt jätte sjuk, men "måste" ta det för att kunna sova. Tycker ni att jag ska skippa träningen idag då eller?

machine gun
2007-06-11, 11:45
Grejjen är den att vi har en flaska cocillana hemma i kylen, brukar ta den när jag hostar om nätterna. Så jag kan inte påstå att jag är direkt jätte sjuk, men "måste" ta det för att kunna sova. Tycker ni att jag ska skippa träningen idag då eller?

Ja.

jonte85
2007-06-12, 14:03
tack för era svar! ;P