handdator

Visa fullständig version : Nyckeln till långa förhållanden?


Slartibartfast
2007-06-11, 09:16
Vad anser ni vara det primära för att man ska hålla ihop länge? Är det viktigare att man känner romantisk kärlek eller att man känner att man trivs bra ihop, har samma intressen och värderingar osv. Hur undviker man att man efter många år glider in i ett vänskapsförhållande med sin partner?

Tankar? Åsikter?

Fd_Megatuttarna
2007-06-11, 09:25
Båda måste kunna kompromissa. Det går t. ex. inte att haka upp sig på minsta lilla ifall man ska leva ett långt liv tillsammans. Visst har man sina tjafs och så men man måste kunna förlåta och gå vidare.

Jag ser inte intressen som en allt för stor grej. Har man inte samma intressen så får man bjuda lite på sig själv för att göra saker som tjejen gillar och vice versa. Viktigare är värderingar, det kan bli väldigt jobbigt ifall båda parter inte värderar och laddar samma saker lika mycket.

Sen måste man kunna kasta in lite spontanitet i leken då och då för att bryta invanda mönster. En liten oväntad guldkant på tillvaron helt enkelt.

Slartibartfast
2007-06-11, 09:28
En viktig sak tycker jag är humor. Jag och min flickvän har precis samma typ av humor och jag älskar att få henne att skratta.

Fd_Megatuttarna
2007-06-11, 09:31
Gött!

Fultjack
2007-06-11, 09:32
man ska kunna ha ett liv utanför förhållandet också, kunna hitta på saker med sina polare och inte känna nån press att vara med varandra 24/7

Nina L
2007-06-11, 09:44
Att man inte gör slut trots att förhållandet är dötrist? :D

Mitt max: 2½ år

mini
2007-06-11, 09:57
Jag har inte direkt lyckats själv, men jag hörde någon gång ett gammalt par svara på frågan med att båda inte fick "fall out of love" samtidigt. Det tyckte jag lät klokt. Jag tror inte man kan vara kär i samma person hela livet, men förhoppningsvis kan man bli förälskad igen i samma.

shut teh face
2007-06-11, 10:00
Kommunikation är prio nr 1.

Angel
2007-06-11, 10:01
Vet inte, jag tröttnar alltid efter ett tag.

shut teh face
2007-06-11, 10:04
I början av ett förhållande är det passion, glöd och nykär. Det är spännande.
Senare kan förhållandet överge detta för att skapa tilit, trygghet och säkerhet. En vardag med någon man älskar. Vissa tycker detta är tråkigt.

Man kan skapa passion i ett redan långt förhållande. Kommunikation är alltid prio nr 1.

Jag märker direkt på min flickvän när det inte är som det ska. Och då är det viktigt för henne att jag pratar med henne, även om hon inte vill komma med "problemet" till mig.

Vårat förhållande tog nästan slut för ett år sedan i brist på kommunikation.

Nu efter tre år är det bättre än någonsin.

Sedan kan det vara jobbigt i förhållandet om sex'et inte funkar som det ska. :D

Slartibartfast
2007-06-11, 10:27
man ska kunna ha ett liv utanför förhållandet också, kunna hitta på saker med sina polare och inte känna nån press att vara med varandra 24/7

+1!

Deceiver85
2007-06-11, 10:30
man ska kunna ha ett liv utanför förhållandet också, kunna hitta på saker med sina polare och inte känna nån press att vara med varandra 24/7
Lizard-klass på det inlägget!

+1

L-Sami
2007-06-11, 10:31
Välfungerande sexliv, frihet att leva sitt eget liv, samma värderingar osv. Brorsan har varit ihop med sin tjej i 14år och vad jag vet så är det just friheten som har behållit dem tillsammans så länge, sexet lär säkert funka också.

Arne Persson
2007-06-11, 10:46
Lika barn leka bäst.

Jompan
2007-06-11, 10:54
Finns en författare: Khalil Gibran som sammanfattar det bra tycker jag. *cupid*


Then Almitra spoke again and said, "And what of Marriage, master?"

And he answered saying:

You were born together, and together you shall be forevermore.

You shall be together when white wings of death scatter your days.

Aye, you shall be together even in the silent memory of God.

But let there be spaces in your togetherness,

And let the winds of the heavens dance between you.

Love one another but make not a bond of love:

Let it rather be a moving sea between the shores of your souls.

Fill each other's cup but drink not from one cup.

Give one another of your bread but eat not from the same loaf.

Sing and dance together and be joyous, but let each one of you be alone,

Even as the strings of a lute are alone though they quiver with the same music.

Give your hearts, but not into each other's keeping.

For only the hand of Life can contain your hearts.

And stand together, yet not too near together:

For the pillars of the temple stand apart,

And the oak tree and the cypress grow not in each other's shadow.

Hans tankar om kärlek tycker jag är tilltalande. Man måste kunna vara hel som människa själv men kunna växa tillsammans.

jwzrd
2007-06-11, 10:56
Lizard-klass på det inlägget!

+1

Bra diss :/

Jompan
2007-06-11, 10:58
Tankar kring kärlek också av Khalil Gibran från boken The prophet! :)

Then said Almitra, "Speak to us of Love."
And he raised his head and looked upon the people, and there fell a stillness upon them. And with a great voice he said:
When love beckons to you follow him,
Though his ways are hard and steep.
And when his wings enfold you yield to him,
Though the sword hidden among his pinions may wound you.
And when he speaks to you believe in him,
Though his voice may shatter your dreams as the north wind lays waste the garden.
For even as love crowns you so shall he crucify you. Even as he is for your growth so is he for your pruning.
Even as he ascends to your height and caresses your tenderest branches that quiver in the sun,
So shall he descend to your roots and shake them in their clinging to the earth.
Like sheaves of corn he gathers you unto himself.
He threshes you to make you naked.
He sifts you to free you from your husks.
He grinds you to whiteness.
He kneads you until you are pliant;
And then he assigns you to his sacred fire, that you may become sacred bread for God's sacred feast.
All these things shall love do unto you that you may know the secrets of your heart, and in that knowledge become a fragment of Life's heart.
But if in your fear you would seek only love's peace and love's pleasure,
Then it is better for you that you cover your nakedness and pass out of love's threshing-floor,
Into the seasonless world where you shall laugh, but not all of your laughter, and weep, but not all of your tears.
Love gives naught but itself and takes naught but from itself.
Love possesses not nor would it be possessed;
For love is sufficient unto love.
When you love you should not say, "God is in my heart," but rather, I am in the heart of God."
And think not you can direct the course of love, if it finds you worthy, directs your course.
Love has no other desire but to fulfil itself.
But if you love and must needs have desires, let these be your desires:
To melt and be like a running brook that sings its melody to the night.
To know the pain of too much tenderness.
To be wounded by your own understanding of love;
And to bleed willingly and joyfully.
To wake at dawn with a winged heart and give thanks for another day of loving;
To rest at the noon hour and meditate love's ecstasy;
To return home at eventide with gratitude;
And then to sleep with a prayer for the beloved in your heart and a song of praise upon your lip.

Snafu
2007-06-11, 11:06
Jompan, är Khalil Gibran Yodas alter ego?

Solros
2007-06-11, 11:09
Jompan, är Khalil Gibran Yodas alter ego?

Precious love, you must.
http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keating/images/yoda.gif

Jompan
2007-06-11, 11:10
Jompan, är Khalil Gibran Yodas alter ego?

Haha, kanske det. :D

För mer underbar läsning så kan man klicka här!!! (http://www.kahlil.org/prophetlp)

tntballe
2007-06-11, 11:43
Som kille är väl det viktigaste att bita ihop, kanske sitta i sucka i ett hörn när man inte får som man vill.
romantik, sex o kommunikation e larv. =)

RassK
2007-06-11, 11:52
Tur.

Bärs
2007-06-11, 12:32
Hur undviker man att man efter många år glider in i ett vänskapsförhållande med sin partner?

Detta är alltså den väsentliga frågan.

Bärs
2007-06-11, 12:33
Analsex?

Slartibartfast
2007-06-11, 12:46
Detta är alltså den väsentliga frågan.

Jag tror nog oftare förhållanden slutar med att man blir "bara" vänner än att man börjar avsky varandra.

Slartibartfast
2007-06-11, 12:46
Analsex?

The final frontier.

Mirre
2007-06-11, 12:49
man ska kunna ha ett liv utanför förhållandet också, kunna hitta på saker med sina polare och inte känna nån press att vara med varandra 24/7

Exakt.

Snafu
2007-06-11, 13:02
The final frontier.

haha

Diana
2007-06-11, 14:15
Jävligt viktigt är iaf att ha en bra vänskapsgrund, samma humor, samma 'mentala ålder' :D sas, att ingen är attentionhöue/dramaqueen och att båda är lika sexuella. Just de två sistnämnda känns nästan extra avgörande för att få det att fungera länge imo.

Ironbabe
2007-06-11, 14:26
Analsex?

Finns tyvärr inte så många killar som gillar att få den i röven *gah!*

shut teh face
2007-06-11, 14:42
Jävligt viktigt är iaf att ha en bra vänskapsgrund, samma humor, samma 'mentala ålder' :D sas, att ingen är attentionhöue/dramaqueen och att båda är lika sexuella. Just de två sistnämnda känns nästan extra avgörande för att få det att fungera länge imo.
Då är jag nog illa ute .. :)
Min flickväns mentala ålder är cirka 35 medan min ligger på 10.

:hbang:

Det är iofs så med de flesta i våran umgängeskrets. Då sitter brudarna och pratar om hur larviga vi killar är fast de egentligen tycker vi är gulliga. ;) :naughty:

kharon
2007-06-11, 16:22
man ska kunna ha ett liv utanför förhållandet också, kunna hitta på saker med sina polare och inte känna nån press att vara med varandra 24/7

Så länge detta inte innebär träffa nya killar/tjejer som är "bättre" för stunden än den man har hemma. De flesta seriösa förhållanden jag vet som tagit slut har berott på just "friheten att gå ut med polare" vilket just lett till att man träffat nån som de kärat ner sig i istället. Det ska heller inte betyda fest med polarna varje helg. Det ska heller inte betyda att partnern aldrig får följa med om han/hon vill.

En av nycklarna till livslångt förhållande är att inte behöva ****** med någon annan fast du är lite småfull och du träffar världens snyggaste tjej/kille. o.s.v.

Kommunikation, nerver av stål, inte haka upp sig på småsaker, shitloads med humor...

Aldrig ta den andra för given. Aldrig. Vilken dag som helst träffar din tjej Snygga Bjarne och har du då försummat ert förhållande några veckor så tycker din flickvän jättemycket om charmiga Snygga Bjarne och inser att du är en tråkig fis och Snygga Bjarne är het.

Kunna hitta på kul saker då vardagen känns seg. Improvisation.

Att kunna jämka, och att båda parter gör uppoffringar för den andra.

Fotmassage.

Gpajpen
2007-06-11, 16:26
Fotmassage.
<- word

sundvall
2007-06-11, 16:27
Att ge varandra frihet och låta varandra ha ett eget liv. Att inte ta varandra för givet. Att hela tiden ha lite spänning, så att man inte tröttnar. Är det för bekvämt så tror jag att man till slut tappar attraktionen till varandra och det hela slutar i ett "bara vänner". Och kanske det allra viktigaste, BRA SEX.

Slartibartfast
2007-06-11, 16:37
BRA SEX.

LOL! Hur har man bra sex med samma person efter 10-15 år?

Edit: iofs har jag ronkat i 15 år och det blir bara bättre. :D

sundvall
2007-06-11, 16:45
LOL! Hur har man bra sex med samma person efter 10-15 år?

Edit: iofs har jag ronkat i 15 år och det blir bara bättre. :D

Haha, önskar jag kunde svara på det men eftersom att det är ungefär lika lång tid som min ålder så blir det svårt :D.

Finns väl alltid nya saker att hitta på, nya rollspel, ställen att göra det på, ehm.. jag vettefan. Bjud in en tjejkompis å kör 3st... its no end to the possibilities! eller nå :)

Jompan
2007-06-11, 16:55
Man ska vara beredd på att det alltid är nån som vill sno osten för en. :D

Fanns väl nån bok som hette så om jag inte minns fel. "Vem fan snodde osten". Hursom går det väl ut på att man ska värdesätta det man har, det finns alltid annars nån annan som mycket väl kan göra det annars. Så tar man inte hand om den man har så gör nån annan glatt det. Snor osten för en helt enkelt. :)

Röda_Lacket
2007-06-11, 17:04
Mitt förra förhållande tog slut pga att vi kände varandra för väl! Det blev mer som att vara ihop med en kompis. Och när man väl hamnar där går sexet utför jag kände mig inte attraherad av henne på samma sätt som innan.

Jag blev lite av en toffel och blev av med många kompisar pga detta för vi hänge så mycket ihop.

Så min amatöranalys är

1. Bli ingen toffel
2. Berätta inte allt om dig några saker måste man ha för sig själv.
3. Börjar sexet bli sämre och sämre gör något åt det om du verkligen bryr dig om henne.
4. Säg inte att du älskar henne varje dag och köp inte presenter ofta utan timea detta så att hon varje gång blir glad då du visar vad du tycker....Men gör det inte heller för sällan detta är en svår balansgång.
5. Båda måste ha ett liv utanför förhållandet.

mangemani
2007-06-11, 17:07
ha egna intressen.
inte beroende utav varandra 24/7.
kunna prata och vara öppen om allt.
respektera andras åsikter och inte försöka styra och ställa.

det är vad jag tror iaf.
tyvär så har man ej träffat någon som kan uppfylla detta,så det har helt enkelt skitit sej efter ett tag.

Diana
2007-06-11, 18:12
Visa varandra MYCKET kärlek OFTA. Alltid säga det man tänker, skita i alla regler om att man bara 'får' säga aj löve you två och en halv gång/dag etc...

Aldrig aldrig aldrig börja ta varandra för givna
(eller som jompan så poetiskt formulerade det i ost-termer :D)
Då är jag nog illa ute .. : )
Min flickväns mentala ålder är cirka 35 medan min ligger på 10.

:hbang :

Det är iofs så med de flesta i våran umgängeskrets. Då sitter brudarna och pratar om hur larviga vi killar är fast de egentligen tycker vi är gulliga. ;) :naughty:

Hehe, jao precis :D att man ligger på olika nivå och att det håller minst lika bra för det är ju inte alls ovanligt. Alla indivder vill kanske bli kompletterade respektive matchade på olika områden tror jag... Mitt inlägg var mer min personliga mall baserad på egen erfarenhet - Kan jag inte ha lika 'kul' (något som för mej är mkt beroende på hurpass mkt man kan larva sej ihop :D) ihop med min kille som med mina kompisar så tröttnar jag.

Bärs
2007-06-11, 18:41
Jag tror nog oftare förhållanden slutar med att man blir "bara" vänner än att man börjar avsky varandra.

Tror människor har för höga krav på livet. Slappna av, bli feta, åk till Grekland, se charmen i förutsägbar planerad rutinsex, sätt barn till världen, planera begravningen i god tid, ät pasta. Allt det där är roligare tillsammans än på egen hand. Det är bra om partnern blir en vän.

Bärs
2007-06-11, 18:43
Finns tyvärr inte så många killar som gillar att få den i röven *gah!*

Vad syftar "den" på, näven?

Baha
2007-06-11, 18:44
inte konsumera alkohol

inte känna att man behöver umgås hela jävla tiden

abbe
2007-06-11, 19:52
Sex spelar troligen mindre roll för tjejen än vad det gör för killen i det långa loppet. Eftersom det i regel är det feminina könet i naturen (gäller människan med) som väljer partner så handlar det om att kvinnas behov hos en livspartner måste mer eller mindre uppfyllas för att framtiden ska vara säkrad. Vad det är för krav kvinnan vill ha uppfyllt varierar men uppfyller man som kille inte dessa så är det troligen svårt att klara sig bra under en längre tid.

Under ett längre förhållanden så handlar det ofta om familjen och hemmet för kvinnan. Ser man som man till att engagera sig i hemmet och familjen så ska det mycket till för att kvinnan ska tröttna, inte vilja ha sex och att till slut man går skilda vägar. ”En ren diskbänk är det bästa förspelet.” – som det brukar heta.

En annan sak för att ett förhållande ska funka i längden är att minst ha ett gemensamt mål. Mål(en) varierar med tiden men det kan vara ett hus som kan köpas, en resa, barn, lån som ska betalas av, gå ner i vikt/komma i form osv. När det inte längre finns ett gemensamt mål så finns det heller ingen anledning att vara tillsammans, inte sant? Hur många föräldrar skiljs inte när barnen har flyttat och huset/bilen är betald?

Så, sätt upp ett eller flera mål och se till att alltid ha något. Slit som ett djur i hemmet och gör minst lika mycket som henne. Lyssna på vad hennes behov är. Sen får du mycket sex och ni kommer att vara lyckliga i all framtid.

För tjejen är det betydligt enklare. (EDIT: Avsugning och oxfilé... vet att detta var onödigt, hehe)

Sheogorath
2007-06-11, 19:57
Maktbalans är det viktigaste. Råder inte maktbalans kommer den dominerande parten att förlora respekt för den andra, vilket på sikt (en process som förvisso kan ta år, men dock) leder till förakt för personen och med detta romantiken/sexualitetens död. (ingen tänder på en mes) Och så kraschar förhållandet.

Ironbabe
2007-06-11, 20:13
Vad syftar "den" på, näven?

Köttyxan, baguetten eller styrman.. U name it

Trance
2007-06-11, 20:20
Köttyxan, baguetten eller styrman.. U name it

Så lång har inte jag att jag klarar att få in den på mig själv. Dessutom l2spel

Nitrometan
2007-06-11, 21:15
Önskar jag kunde hjälpa dig Slarti. Men jag är singel igen så jag har inga bra tips.

Iofs höll det i över 11 år, men det tog som sagt slut.


Men nåt av det som har skrivits i tråden är säkert bra.

Dnepr
2007-06-11, 21:52
Maktbalans är det viktigaste. Råder inte maktbalans kommer den dominerande parten att förlora respekt för den andra, vilket på sikt (en process som förvisso kan ta år, men dock) leder till förakt för personen och med detta romantiken/sexualitetens död. (ingen tänder på en mes) Och så kraschar förhållandet.

Mycket bra har sagts i tråden - men detta känner jag var bland det bättre. Jag tycker detta du nämner är otroligt viktigt. Man måste bevara sin ståndpunkt. Många som älskar - gör det så att dom förlorar lite av sin självaktning. Dom tappar sig själva allteftersom känslorna blir starkare - och det gör att den andra partnern kan förlora en del av sina känslor - då det till slut blir en väldigt annorlunda person man är ihop med. Mot den man träffade från början.

Det gäller att ha kvar sin självrespekt, sitt självförtroende, sin självständighet. Man ska helt enkelt ha kvar sitt liv.
Partnern ska tillföra nåt till detta - inte ta över det - för att man har förlorat sig själv och är helt upp i den andre.

Utöver detta krävs det att man själv är finurlig nog att ge vardagen lite extra glans - att man piffar upp det vanliga så att det känns nytt och roligt och spännande. Är man grå - så blir det grått. Är man full av liv och vilja att förbättra och ge allt av sig själv - så brukar det bli bra eller väldigt bra.

Frida.B
2007-06-11, 22:49
Det gäller att ha kvar sin självrespekt, sitt självförtroende, sin självständighet. Man ska helt enkelt ha kvar sitt liv.
Partnern ska tillföra nåt till detta - inte ta över det - för att man har förlorat sig själv och är helt upp i den andre.



+1

haiduc
2007-06-11, 23:03
Det jag tycker är konstigt är att det ses som så viktigt att vara tillsammans med någon?

Jag har svårt att se mig själv i ett förhållande då jag inte är intresserad av det. Jag blir så jävla irriterad när det ska kollas på film o gosas o allt vad det är. Folk ger ju upp hela sina liv när de träffar nån! Inte konstigt att de blir deprimerade och mår såååå dåligt sen, de har ju inga kompisar eller intressen kvar...

Visst finns det väl en "idealperson" som till och med jag skulle stå ut med men mina krav är så höga så att sannolikheten att den personen skulle vilja ha mig är lika med noll. Men lika glad är jag för det. :)

Men man ska ju aldrig säga aldrig.

theoppositescollide
2007-06-11, 23:46
man ska kunna ha ett liv utanför förhållandet också, kunna hitta på saker med sina polare och inte känna nån press att vara med varandra 24/7word

Sheogorath
2007-06-12, 05:18
Mycket bra har sagts i tråden - men detta känner jag var bland det bättre. Jag tycker detta du nämner är otroligt viktigt. Man måste bevara sin ståndpunkt. Många som älskar - gör det så att dom förlorar lite av sin självaktning. Dom tappar sig själva allteftersom känslorna blir starkare - och det gör att den andra partnern kan förlora en del av sina känslor - då det till slut blir en väldigt annorlunda person man är ihop med. Mot den man träffade från början.

Det gäller att ha kvar sin självrespekt, sitt självförtroende, sin självständighet. Man ska helt enkelt ha kvar sitt liv.
Partnern ska tillföra nåt till detta - inte ta över det - för att man har förlorat sig själv och är helt upp i den andre.

Utöver detta krävs det att man själv är finurlig nog att ge vardagen lite extra glans - att man piffar upp det vanliga så att det känns nytt och roligt och spännande. Är man grå - så blir det grått. Är man full av liv och vilja att förbättra och ge allt av sig själv - så brukar det bli bra eller väldigt bra.

:thumbup: Din + min post = opti-post

Lostsoul4ever
2007-06-12, 06:17
Det gäller att ha kvar sin självrespekt, sitt självförtroende, sin självständighet. Man ska helt enkelt ha kvar sitt liv.
Partnern ska tillföra nåt till detta - inte ta över det - för att man har förlorat sig själv och är helt upp i den andre.

Utöver detta krävs det att man själv är finurlig nog att ge vardagen lite extra glans - att man piffar upp det vanliga så att det känns nytt och roligt och spännande. Är man grå - så blir det grått. Är man full av liv och vilja att förbättra och ge allt av sig själv - så brukar det bli bra eller väldigt bra.


Du har så jevla rätt i det du skriver. Just det du skriver har inverkat och är orsaken till att jag och min fru varit gifta i 10 år. Ähh försöker komma på något mer att tillägga men du tömde ut ämnet bra på ett par rader.

Sheogorath
2007-06-12, 06:31
Några andra punkter.

Sockersöt förälskelse måste vara grunden - fanns den inte kommer man sakna den, och söka den. Man blir inte förälskad i någon du inte blev initialt förälskad i. "Kär" osv? Ja. Förälskad "fjärilar-i-magen-style"? Nej. Den fanns/finns där eller inte. Man kan inte basera förhållandet på intellektuella premisser. "Men vi funkar så bra ihop". Människan är primitivare än så. Sorry.
Du måste tända på din partner och tycka att hon är hetast i världen. Är det OK att "blicken vandrar"? Ja, det är mänskligt. Men att tänka på andra mest för jämnan för att man saknar attraktion i sin partner? Big no no.
Maktbalans har jag skrivit om ovan. Det är superduperviktigt. Kan inte understrykas nog.
Man måste tycka om att prata med varandra och ha respekt för vandras kunskaper, och ett genuint intresse för vad den andra säger. Det räcker inte att båda gillar att prata om man sen inte orkar/vill lyssna p.g.a. bristande intresse för vad den andra säger.
Dnepr nämnde småsakerna i vardagen. Mycket viktigt. Någon blomma här, något sött brev där osv. Lite överaskning och lite oväntat älskvärt.
Man måste fungera sexuellt. Sådant kan man arbeta sig till, men att tända på samma saker och gilla samma saker är ett stort plus, om inte grundläggande. Saknar man något och börjar söka efter det i fantasin är man ute på hal, och tunn, is. Man kan fantisera och sen förverkliga i sitt förhållande. Men att fantisera, känna sig otillfredsställa och frustrerad? Big no no igen.
Man måste vara stolt över sin partner och inte behöva ursäkta honom/henne i olika situationer. En viss balanserad "kolla här på min snygga grymma flickvän" är bra. Motsatsen destruktiv.
Man måste ha respekt för den andras livstempo och livsmål och inte tycka att den andra "borde försöka bättre" eller "borde inte vara nöjd utan sträva efter.... bla bla bla". Sånt är kränkande för den andra och vittnar om bristande respekt för personen och bristande förståelse för personligheten.
Man måste hela tiden arbeta för att minimera de dåliga sidorna av sig själv som sätter käppar i hjulet för förhållandet. Mycket mycket svår punkt eftersom en motsatt och nästan lika riktig ståndpunkt är man inte ska behöva kämpa med sin personlighet i förhållandet. Men alla behöver nog tänka efter litegrand för att det ska funka.
Man måste inse att Sheo druckit dubbelt så mycket kaffe som vanligt och därför orkar skriva allt det här 07.26 en tisdagmorgon.

Jompan
2007-06-12, 07:12
Sheogorath: Mycket bra skrivet! :thumbup:

Akilles
2007-06-12, 07:34
Mycket bra har sagts i tråden - men detta känner jag var bland det bättre. Jag tycker detta du nämner är otroligt viktigt. Man måste bevara sin ståndpunkt. Många som älskar - gör det så att dom förlorar lite av sin självaktning. Dom tappar sig själva allteftersom känslorna blir starkare - och det gör att den andra partnern kan förlora en del av sina känslor - då det till slut blir en väldigt annorlunda person man är ihop med. Mot den man träffade från början.

Det gäller att ha kvar sin självrespekt, sitt självförtroende, sin självständighet. Man ska helt enkelt ha kvar sitt liv.
Partnern ska tillföra nåt till detta - inte ta över det - för att man har förlorat sig själv och är helt upp i den andre.

Utöver detta krävs det att man själv är finurlig nog att ge vardagen lite extra glans - att man piffar upp det vanliga så att det känns nytt och roligt och spännande. Är man grå - så blir det grått. Är man full av liv och vilja att förbättra och ge allt av sig själv - så brukar det bli bra eller väldigt bra.

Jag ska inte kommentera innehållet - i din post - det har många andra redan gjort. Men en sak måste du - verkligen - lära dig - om du vill bli tagen på allvar av folk - åtminstone annat folk än kroppsbyggare - måste du genast sluta missbruka tankstreck.

Bärs
2007-06-12, 08:21
Köttyxan, baguetten eller styrman.. U name it

Du talar alltså om bögförhållanden? Men de borde väl gilla att få den där?

bullis
2007-06-12, 08:58
Ett eget liv utanför förhållandet OCH att inte ta varann för givet, detta är tamefan A O enligt mig. Ett bra sexliv ligger också nära till hands :D

Ironbabe
2007-06-12, 10:15
Du talar alltså om bögförhållanden?
Men de borde väl gilla att få den där?

Nej.

Ja.

Diana
2007-06-12, 10:28
Kan i princip låsa trådfan efter sheos inlägg :D *popcorn*

Klockren sammanfattning.

AFanatic
2007-06-12, 10:32
Bra tråd med flera riktigt träffsäkra inlägg. :thumbup:

Lostsoul4ever
2007-06-12, 12:59
Sheogorath: Mycket bra lista. Ska fan skriva ut den och spika upp den på kylskåpet hemma så att alla som kommer in i mitt hem får sig en tankeställare.Har många vänner som gett upp sina förhållande för att det brast på någon punkt så att säga..:thumbup:

Borde vara sticky för dom som går på parsamtal för att rädda äktenskap och förhållande....

MVH
Lostsoul4ever

eleni
2007-06-12, 16:01
Sheogorath: Wtf? Jag trodde inte du kunde vara seriös... bra skrivet!

hahavaffan
2007-06-12, 16:06
Lika barn leka bäst.Gayförhållande? ;)

Daniiiel
2007-06-12, 16:51
Gemensamma mål. Det var nog därför mitt förhållande gick sönder.

Avesta
2007-06-12, 19:06
Enkelt, under en tid är man tillsamans med tjejer för att :kinky: och ha kul, om det tar slut, så tar det slut. Sedan är det dags för tjejen man vill ha som mor till sina barn, det är en annan femma.
:)

mini
2007-06-12, 19:12
Enkelt, under en tid är man tillsamans med tjejer för att :kinky: och ha kul, om det tar slut, så tar det slut. Sedan är det dags för tjejen man vill ha som mor till sina barn, det är en annan femma.
:)

Ja, och tydligen gick det dig helt förbi att det var den typen av relation som åsyftas i tråden. Seså, ut och lek igen.

Avesta
2007-06-12, 20:08
Ja, och tydligen gick det dig helt förbi att det var den typen av relation som åsyftas i tråden. Seså, ut och lek igen.
Woho miss 50+. Tycker inte "långa förhållanden" säger ändå inte så mycket, jag gör skillnad på långa och livslånga i inlägget, om det gick dig förbi.

Cilia
2007-06-12, 20:10
Woho miss 50+. Tycker inte "långa förhållanden" säger ändå inte så mycket, jag gör skillnad på långa och livslånga i inlägget, om det gick dig förbi.
Av ditt föra inläg så fick man inte direkt intrycket av att du talade om någonting som för någon skulle kunna klassas som långa förhållanden.

Avesta
2007-06-12, 20:27
Av ditt föra inläg så fick man inte direkt intrycket av att du talade om någonting som för någon skulle kunna klassas som långa förhållanden.
Det ingår i första slagets förhållanden, såväl långa som korta, eftersom det egentligen inte finns någon tanke bakom att det hela ska tillbli något livslångt förhållande. En vän har varit tillsamans med samma tjej under 4 år nu, han älskar henne? ja, han vill även fortsätta vara med henne framöver, men han har aldrig sett på det hela som något livslång, utan temporärt.
Inte helt okomplicerat.

Pez
2007-06-12, 20:59
Det ingår i första slagets förhållanden, såväl långa som korta, eftersom det egentligen inte finns någon tanke bakom att det hela ska tillbli något livslångt förhållande. En vän har varit tillsamans med samma tjej under 4 år nu, han älskar henne? ja, han vill även fortsätta vara med henne framöver, men han har aldrig sett på det hela som något livslång, utan temporärt.
Inte helt okomplicerat.

Om man kallar ett fyraårigt förhållande med en person som man älskar och inte ser ett slut på för "temporärt" så har man en rätt vid syn på definitionen av "temporärt" som begrepp.

Trance
2007-06-12, 21:33
Enkelt, under en tid är man tillsamans med tjejer för att :kinky: och ha kul, om det tar slut, så tar det slut. Sedan är det dags för tjejen man vill ha som mor till sina barn, det är en annan femma.
:)

Ja, men vi som inte har kusiner i rätt ålder har det svårare.

jwzrd
2007-06-12, 23:05
Ja, men vi som inte har kusiner i rätt ålder har det svårare.

Det är därför vi har varandra :em:

Jag vet inte vad nyckeln är, mer än att långa förhållanden nog mer är flera förhållanden med samma huvudpersoner under olika skeden och faser än något slags "talibanskt" fasthållande av principer som inte får rubbas (som några av trådens oskulder/kroniska masturbatorer skriver). Trivs någon bättre tillsammans än själv så finner man varandra igen helt enkelt.

Yes
2007-06-12, 23:10
Heter det masturbator eller masturbatör? Nyfiken bara. Masturbator låter som något slags maskin.

Avesta
2007-06-12, 23:11
Om man kallar ett fyraårigt förhållande med en person som man älskar och inte ser ett slut på för "temporärt" så har man en rätt vid syn på definitionen av "temporärt" som begrepp.
Det vore väldigt konstigt om alla människor såg på förhållanden på samma sätt, hela livet är temporärt så jag skulle nog kunnat tänka mig att någon av mina relationer hade varat lite längre, medveten om att det hela är en symbios av glädje för båda även om denna nu inte skulle vara min livspartner.

jwzrd
2007-06-12, 23:12
Heter det masturbator eller masturbatör? Nyfiken bara. Masturbator låter som något slags maskin.

Fråga Avesta hur han helst vill tilltalas.

Yes
2007-06-12, 23:14
Nu var du elak...


fast ändå rolig. :D

Avesta
2007-06-12, 23:15
Ja, men vi som inte har kusiner i rätt ålder har det svårare.

Well, för att vara ärlig är det ju en form av garanti med sånna förhållanden med, lika barn leka bäst som Arne påpekade.

Avesta
2007-06-12, 23:16
Fråga Avesta hur han helst vill tilltalas.

:D så lät det inte igår.

jwzrd
2007-06-12, 23:18
:D så lät det inte igår.

Nej jag har olika behov. Igår ville jag att du skulle vara helt tyst och bara hålla i dig. Idag känns det ok att du får svara för dig själv.

Avesta
2007-06-12, 23:21
Nej jag har olika behov. Igår ville jag att du skulle vara helt tyst och bara hålla i dig. Idag känns det ok att du får svara för dig själv.

Svara? du gör det på ditt sätt och jag på mitt, någonstans där finns behovet av att uttrycka vad som är rätt och vad som är fel, och varken du eller jag bryr oss om vad den andra har för sig.

Bärs
2007-06-15, 12:58
Heter det masturbator eller masturbatör? Nyfiken bara. Masturbator låter som något slags maskin.


Jag minns att det i senaste Gladiatorerna var på förslag att ha en gladiator vid namn Masturbator. Tyvärr ströks det, men det var nära.

Annars heter det onanist.

Slartibartfast
2008-07-16, 10:54
Att ge varandra frihet och låta varandra ha ett eget liv. Att inte ta varandra för givet. Att hela tiden ha lite spänning, så att man inte tröttnar. Är det för bekvämt så tror jag att man till slut tappar attraktionen till varandra och det hela slutar i ett "bara vänner". Och kanske det allra viktigaste, BRA SEX.

LOL! Hur har man bra sex med samma person efter 10-15 år?

Edit: iofs har jag ronkat i 15 år och det blir bara bättre. :D

Tänkte skriva detta i Demoneyes "jelpmintjejkommerkn0lakillar"-tråd, men tycker den passar bättre här.

Jag laddade ner Tyler Durdens Decode the Blueprint som ljudbok och hört på delar av den i bilen, på promenader och dyl. Säg vad man vill om killen, men han har väldigt många bra poänger.

Han pratar t.ex. om the coolidge effect (http://en.wikipedia.org/wiki/Coolidge_effect) och att man om man är i ett långt förhållande inte kan "draw state" från sin omgivning, utan sex är i själva verket en "outpouring energy". Bra skit.

För mig blev sexet bättre med tiden under senaste förhållandet. I det tidigare blev det sämre.

TTT
2008-07-16, 11:53
OT

Skall man vara helt korrekt så är väl en masturbatör någon som livnär sig på att tillfredställa sig själv inför andra? Webcam-flickor etc.

Onanister är dom som ofta och gärna självbefläckar sig utan att någon annan ser.