handdator

Visa fullständig version : Beböj


Henke
2003-03-27, 17:13
Hejsan.

Jag har en fråga om benböj.

Fick ett problem när jag körde benböj för ett tag sedan, körde på så tungt jag orkade, första gången gick bra, men på andra kommer jag lite mer än halvvägs upp när det svartnade för ögonen, hade ingen pass då så det var bara å ta itills jag lyckades få tillbaks stången på hållarna, därefter drasade jag i backen och kände mig ganska fånig.

Är det ngn som har råkat ut för ngt liknande och/eller vet vad detta beror på?
Jag var lite snurrig i skallen resten av passet, men vet ej om det bara var psykologoiskt efter benböjen.

Jag har kört benböj aktivt sedan jag börjde på gymmet och har ökat från 140 - 230 på ca 6 månader, jag har aldrig fått någon liknande känsla tidigare och har även lyft denna tyngre vikt tidigare och det har gått bra, då iof bara enstaka gånger.

Ska man köra flera ggr på lättare vikt eller är det bara att acceptera att man får sådana hära "svartningar"?

MVH
:bpump:

Fultjack
2003-03-27, 17:17
ingen aning vad felet är , men ökat från 140-230 på 6 månader, bra som fan, själv ligger jag på 120-130 nu efter 2 års tränande :em:

Munter
2003-03-27, 17:38
Hoppas du snackar pounds nu hehe. Om du ökar 140kg-230kg på 6 månader är det inte konstigt att kroppen säger ifrån.

Slartibartfast
2003-03-27, 17:41
Originally posted by Henke
Hejsan.

Jag har en fråga om benböj.


Tänkte just spela besservisser och säga att det inte heter benböj utan knäböj:nono: , men så såg jag att du tar 230, så jag låter bli :em: ...

Henke
2003-03-27, 17:50
Jag e ganska kort å tjock, 177 cm å väger ca 110 kg, så det e inte så mycket om man tänker på det, jag har även tränat en del hemma innan (2 år) men hade då endast 140kg att köra på så det fick bli fler repetitioner istället, ska komma ihåg att det heter knäböj.
Hoppas jag, minnet e bra men kort.

JaJa, ska köra ben idag så jag märker väl om det händer igen, ganska skönt på nåt dumt vis, man blir lite mysigt snurrig å sådär.

:cheers:

MVH

Jon2
2003-03-27, 18:22
det kan väll bero på lågt blodtryck kanske

Allan
2003-03-27, 20:58
Skulle vilja säga att 230 kg är en jäääävla massa vikt, oavsett vad man väger. Har du ökat 90 kg på sex månader - ja då har du missat en sport du kan bli framgångsrik i. Råder dig på allvar att ta kontakt med en styrkelyftsklubb.
Sedan kan jag inte låta bli att tycka att köra så tungt man kan utan pass - det är nästan korkat! Det som händer - om du har 230 på axlarna - är att all luft pressas ur lungorna i bottenläget och det blir tomt i hjärnan. Vi kallar det "gardin". Man kan dråsa framåt, åt sidorna - lite hur som helst.
På de vikterna är andningen oerhört viktig - det måste verkligen sitta i ryggmärgen. Det är bl a därför man sniffar lite ammoniak före ett maxlyft.
Men 230...det betyder ju säkert 260 med dräkt. Iväg till klubben med dig.
Hur kör du träningen? Hur många pass per vecka? Kompletterande övningar? Hur djupt gåt du?

allan

Nitrometan
2003-03-27, 21:06
Japp, det är som Allan säger: syrebrist i hjärnan.

Mer luft i lungorna, stabilare magmuskler...

Pallra dig iväg till en styrkelyftarklubb och visa hur man ska göra. :D :hbang:

Du har talang för det här.

Allan: Bara 30 kg från dräkt och lindor?

Allan
2003-03-27, 21:18
Antagligen mycket mer, men tekniken lär väl inte sitta än (med tanke på "gardinen")

allan

Nitrometan
2003-03-27, 22:24
Ah, du menar så...
Javisst.

Jag trodde du menade att han KUNDE få 30 kg.

Helt överens då.

jwzrd
2003-03-28, 00:03
Rullgardin blir det nästan varje pass för undertecknad. Men av frontböjen!

Henke
2003-03-28, 08:35
Tack för all hjälp.
Ska försöka tänka på det ni sagt.

Originally posted by Allan
Skulle vilja säga att 230 kg är en jäääävla massa vikt, oavsett vad man väger. Har du ökat 90 kg på sex månader - ja då har du missat en sport du kan bli framgångsrik i. Råder dig på allvar att ta kontakt med en styrkelyftsklubb.
Sedan kan jag inte låta bli att tycka att köra så tungt man kan utan pass - det är nästan korkat! Det som händer - om du har 230 på axlarna - är att all luft pressas ur lungorna i bottenläget och det blir tomt i hjärnan. Vi kallar det "gardin". Man kan dråsa framåt, åt sidorna - lite hur som helst.
På de vikterna är andningen oerhört viktig - det måste verkligen sitta i ryggmärgen. Det är bl a därför man sniffar lite ammoniak före ett maxlyft.
Men 230...det betyder ju säkert 260 med dräkt. Iväg till klubben med dig.
Hur kör du träningen? Hur många pass per vecka? Kompletterande övningar? Hur djupt gåt du?

allan


Jag e nog tyvärr för gammal för att börja med styrkelyft, har passerat 27, så det e nog tyvärr kört. Gardin, det var ett ganska passande uttryck:)
När jag kör knäböj på tyngre vikter försöker jag gå så djupt som möjligt, på 230 blir första på ca 90 grader medans de andra blir sämre. kör jag lättare går jag djupare.
Ska försöka hitta ngn pass här, har i stort sett alltid tränat ben utan pass, men det e väl en vanesak.

Jag tränar efter ett veckobaserat träningsschema.
Ett pass bröst med biceps,
ett pass rygg med triceps,
ett pass ben
ett pass med marklyft (kör ej det på ryggdagen) och axlar.
Jag försöker köra 3 - 4 övningar för varje muskelgrupp.

Jag körde ben igår igen och försökte tänka på andningen, jag håller andan från det att jag börjar böja på benen tills det att jag står upprätt igen, har ingen aning om det är räött eller fel men det blir bara så automatiskt.

Som sagt, tack så mycket för all hjälp, det känns kul att ha möjlighet att få så bra och erfaren hjälp från er alla

MVH

z_bumbi
2003-03-28, 09:30
Originally posted by Henke
Tack för all hjälp.
Jag e nog tyvärr för gammal för att börja med styrkelyft, har passerat 27, så det e nog tyvärr kört.


Det här ska jag säga till 50-åringarna på gymet och se vad de säger, gissningsvis får jag en viktskiva i huvudet :)

Nitrometan
2003-03-28, 09:33
Klart du ska hålla andan, fast du kan andas ut på halva vägen upp för att sänka trycket i överkroppen lite och på det sättet låt hjärnan få lite blod & syre.
27? Det är väl ingen ålder på en styrkelyftare? Det är många som är starkast efter 35. Många världsrekord har slagits av folk över 40.

Korrekt djup i en tävlingsböj är när den högsta punkten där låret möter höften befinner sig lägre ner än den högsta punkten där låret möter knät.

Henke
2003-03-28, 10:37
Originally posted by z_bumbi


Det här ska jag säga till 50-åringarna på gymet och se vad de säger, gissningsvis får jag en viktskiva i huvudet :)

Kanske var lite otaktiskt sagt :em: hoppas inegn tog illa vid.

Det jag menade var bara att jag känner mig för gammal för att satsa helhjärtat som styrkelyftare. Jag skulle inte vilja börja träna ngt för att tävla om jag känner att jag inte kan ge hundra.
Kanske ändrar mig, ska köra på ett tag till å bli stor å stark först.

Nitrometan: Tackar, blir inte det svårt å se att den e godkänd på så sätt?

Ska försöka komma ihåg detta och köra på det djupet, jag e rätt säker på att jag ej har gått så djupt när jag har kört på max.
:cryout:


MVH

Firm
2003-03-28, 10:57
Sänk vikten och öka djupet. 90 grader är kallas inte knäböj, det kallas lock-outs i min värld.

Nitrometan
2003-03-28, 12:31
Henke: inte helt lätt, men med träning lär man sig.
Om inte annat så har man tre domare på tävling som dömer ditt lyft och avgör om det var godkänt eller inte.