handdator

Visa fullständig version : Helt NYA kesella recept - dvs. ej funlight standard etc.


Jacky
2007-06-11, 06:25
Hej.

Nu tycker jag att det är dax att se om någon har kommit på några nya kesella recept. Tycker inte vi skall klämma in några funlight recept här.

Min nya:
1 burk kesella
Ett par droppar arraks-arom (finns på konsum vid bittermandel och karamellfärg)
En näve pistaschnötter + lite cashewnötter
Toppa med lite snabbkaffe-pulver för "vuxensmak" + lite havregryn

mini
2007-06-11, 08:32
Är det någon som klarat att göra vaniljkesella av den magra? Så gott till jordgubbar, men jag har aldrig fått till det.

Skjaves
2007-06-11, 09:10
Kesella/kvarg med tonfisk och en massa curry.*drool*

Alfred Nobel
2007-06-11, 09:16
* Kesella
* Tonfisk
* Kapris
* Rödlök
* Vitlök
* Svartpeppar och salt

Rör ihop och låt stå i kylen och servera på macka eller till sallad!!! *drool*

syrén
2007-06-11, 21:00
Är det någon som klarat att göra vaniljkesella av den magra? Så gott till jordgubbar, men jag har aldrig fått till det.

Har du provat florsocker och äkta vanlij? Har inte provat själv men kan tänka mig att det blir bra. Kanske inte så bra med sockret dock...

Har själv ett annat gott tips, det är just florsocker i Kesellan, bara liiite och sedan i med god kakao. Det blir riktigt ljuvligt gott.. Kanske kan sockret bytas ut mot annat om man inte vill äta socker...

Cilia
2007-06-11, 21:04
Är det någon som klarat att göra vaniljkesella av den magra? Så gott till jordgubbar, men jag har aldrig fått till det.
Vi pratade om det i helgen men tror ingen har provat


Såg när Ernst Birkenkischen gjorde det här i Sommartorpet.
funtar på om det inte ska bli en återkommande på min sommarmeny faktiskt

Sillmacka
Ingredienser
Beräknat för 6-8 portioner
7 st kalla potatisar
5 st ägg
1 burk(ar) matjesill
1 burk(ar) kesella, 250 g
gräslök


Gör så här:
Bröd efter smak, Ernst använde ett surdegsbaserat rågbröd.

Dela och blanda potatis, ägg, matjesill och matjesspad.
Blanda i kesellan, skär gräslök, blanda i.

Lägg blandningen på brödet, dekorera med ytterligare gräslök

Ryska_raketen
2007-06-11, 21:04
1 kesellaburk, 1 tsk alternativt, om man vill slå på stort. En matsked!!!!

Cilia
2007-06-11, 21:09
1 kesellaburk, 1 tsk alternativt, om man vill slå på stort. En matsked!!!!
det var väl inget recept heller?

Ryska_raketen
2007-06-11, 21:10
det var väl inget recept heller?

Jag kallar det The Russian style!

mystic[-_-]
2007-06-11, 21:40
Jag kallar det The Russian style!

fattig man gör så gott han kan?

Jacky
2007-06-12, 10:00
Vi pratade om det i helgen men tror ingen har provat


Såg när Ernst Birkenkischen gjorde det här i Sommartorpet.
funtar på om det inte ska bli en återkommande på min sommarmeny faktiskt

Sillmacka
Ingredienser
Beräknat för 6-8 portioner
7 st kalla potatisar
5 st ägg
1 burk(ar) matjesill
1 burk(ar) kesella, 250 g
gräslök


Gör så här:
Bröd efter smak, Ernst använde ett surdegsbaserat rågbröd.

Dela och blanda potatis, ägg, matjesill och matjesspad.
Blanda i kesellan, skär gräslök, blanda i.

Lägg blandningen på brödet, dekorera med ytterligare gräslök

Ha, ha,..såg också det...verkar grymt gott...blir nog till att testa det idag!

Juliette
2007-06-12, 10:13
Är det någon som klarat att göra vaniljkesella av den magra? Så gott till jordgubbar, men jag har aldrig fått till det.

Jag brukar blanda i vaniljsocker och canderel.

Antar att du redan provat detta, men jag tycker att det blir jättegott. Blandar även i pressad citron i ibland, då blir det mer som lemoncurd och är gott på exempelvis morotskaka mm

Jag brukar höfta lite, men kanske en msk vaniljsocker och ganska mycket canderel (kanske en dl). Har provat med andra sötningsmedel än canderel och inte gillat smaken då, men det är ju iof en smaksak :)

muchcup
2007-07-10, 20:51
Jag har förätit mig på kvarg + funlight. Kvarget är alldeles för "tjockt" för att det ska gå smidigt att äta, jag tycker det växer i munnen, sen är jag riktigt trött på det tillsammans med fun light.

Har ni några tips på vad jag kan kan göra med kvarget (som mellanmål) för att göra det GOTT och få till konsistensen lite. Helst inga tips som t.ex. "blanda det med äppelmos eller bär". Jag behöver något längre ifrån det gamla vanliga.

Isabella
2007-07-11, 06:29
Jag har förätit mig på kvarg + funlight. Kvarget är alldeles för "tjockt" för att det ska gå smidigt att äta, jag tycker det växer i munnen, sen är jag riktigt trött på det tillsammans med fun light.

Har ni några tips på vad jag kan kan göra med kvarget (som mellanmål) för att göra det GOTT och få till konsistensen lite. Helst inga tips som t.ex. "blanda det med äppelmos eller bär". Jag behöver något längre ifrån det gamla vanliga.

blanda med kakao,sötningsmedel,havregryn o jordnötssmör. SUper gott =)

blanda med olika kryddor och ha på mackan eller som dipp med ex.morötter

balnda med bär,frukt,mjölk,yoghurt så har du en smoothie

pia
2007-07-11, 06:59
Det godaste att göra på kesella är helt klart frusna valfria bär, kesella, miniyoghurt blåbär eller björnbär vanilj. Blanda med linfrön och valnötter. Det blir otroligt gott. Min pojkvän brukar ta proviva i istället för yoghurt och tillsätter extra torkade aprikoser för att få mer energi i.

Animalistic
2007-07-11, 07:47
Kesella jordgubb-lime med ungefär en skål (hyffsat mycket) grönsaker!
blomkål,gula+vanliga morötter, ärtor. (sommarmix a la frysgrönsaker)

räddar dagen på volvo

Jacky
2007-07-11, 11:19
Kesella + brämhultsjuice + massor av färska smultron..rör runt
In i frysen 5-10 minuter så att det blir kallt...mums...

Jacky
2007-07-26, 20:39
Kesella + messmör blandas. Strö över lite brödbitar + ev nötter

olle lindblad
2007-07-26, 20:49
Är det någon som klarat att göra vaniljkesella av den magra? Så gott till jordgubbar, men jag har aldrig fått till det.

Bästa sättet måste vara att köpa en vaniljstång, klyva på mitten och skrapa ur ordentligt så man får med alla frön. Ha sedan i lite honung, gärna akacia. Jag kan tänka mig att det blir lite starkt med en hel stång till en burk, så du kanske skall prova med en halv först.

Charlotte_
2007-08-03, 09:42
Kesella + brämhultsjuice + massor av färska smultron..rör runt
In i frysen 5-10 minuter så att det blir kallt...mums...

Det där låter ruskigt gott...

Jacky
2007-08-04, 21:02
Det där låter ruskigt gott...
It is :)

Semiramis
2007-08-05, 07:58
Jag brukar göra en fruktsallad och lägga på Lättkesella utan sötningsmedel eller annan smaksättning. Riktigt gott faktiskt och praktiskt mellanmål på jobbet. Är man ute efter mer energi kan man ju lägga till nätter, russin eller annan torkad frukt.

Alfred Nobel
2007-08-05, 09:52
Krossade valnötskärnor/haselnötter/cashewnötter/wasabinötter m.m, massvis frysta hallon och blåbär.

Värm bären i mikrovågsugn och häll ned tillsammans med kesella. Rör nu omkring i en jävlans fart och sprid ut allting på bästa sett. Ställ den i frysen i 15min. Medan du inväntar kesellan hackar du valnötter/hasselnötter/russin och andra roliga frukter/nötter i en mixer eller för hand. När kesselan har stelnat en aning så strör du nötterna över och sedan in i frysen i ytterligare 5-10minuter.

Sen käkaru, det blir smutt! (Är det för surt använd lite sötningsmedel/socker/proteinpulver med smak)