handdator

Visa fullständig version : Extremdietexperiment


theoppositescollide
2007-06-11, 04:38
Har funderat ett tag på ett experimentera lite med vad kroppen klarar av i diet-perspektiv och har tänkt sätta ett litet experiment i verket när jag kommer hem från hultsfred, dvs om en vecka. Planen är att lägga sig på ungefär 500-700kcal om dagen(med ett basbehov på 2100 + cirka 11 timmars ganska intensiv arbetsdag på en restaurang, varje dag, troligtvis ingen träning utöver det. Om styrketräning kommer klämmas in innan jobb kommer kcal-intaget ökas med 300 den dagen). Påminner lite om aleksiz diet, fast under helt andra förutsättningar (BMI på cirka 18 för tillfället). Om jag provar det kommer jag troligtvis att förutbestämma en tidsgräns över när jag börjar respektive slutar (troligtvis 2 veckor, kan förlängas till 4 veckor beroende på hur kroppen reagerar på processen). Vitamintillskott kommer förtäras under experimentet och saker som vattenintag och dylikt ska hållas i rejäla mängder, utom eventuellt inför slutlig invägning. Om det inte framkommit redan utföras experimentet i rent nyfiket syfte och kommer följas av en kcal +/- 0 resten av sommaren, inför en längre sträckt bulk över hösten. Givetvis kommer viktstatistik noga dokumenteras och före/efter-bilder bifogas.

Till frågorna;
hur bör kalorierna mest lämpligt fördelas? Funderade på något i stil med att inleda en genomsnittlig dag med havregynsgröt+tillbehör(200kcal), mellanmål en halva polar extrem med tillbehör(kalkon och sallad osv)(beräknat till runt 120-150) och slutligen en protein-shake på runt 270. Största avsaknaden då blir ju, procentuellt, fett antar jag. Kan det kompliteras vettigt genom att dra ner på något annat? Skippa protein-drinken helt kanske och äta dom kalorierna istället?

dels undrar jag, utöver uppenbara saker som utmattning osv, vad kan jag förvänta mig av experimentet? kan det rentav vara farligt? (tänker lite med tanke på att jag redan ses som extremt smal av många vilket troligtvis BMI'et pekar på)

hur mycket kommer ämnesomsättningen att påverkas, när det görs över så "kort" tid som 2 veckor? kommer den inte hinna ställa om sig eller kommer den rentav påverkas drastiskt kanske?

Svar uppskattas. För de som är intresserade av att följa det _eventuella_ experimentet så är det bara att hålla utkik i deff-forumet nästa vecka.

theoppositescollide
2007-06-11, 05:32
Gör ett tillägg här, vart kan man vända sig för att göra en exakt uppskattning av hur stor procent kroppsfett man har?

Danny Devito
2007-06-11, 06:08
Fuck! Har för mig att jag sett bilder av dig.
Du är ju redan mager som en sticka och du ska gå ner ännu mer? Varför?

Sverker
2007-06-11, 06:17
Din relation med chefen och arbetskamraterna kan bli lite...ansträngd.






Hur tror du att du ska orka med att arbeta med 700 kcal i magen:confused:

Torwald
2007-06-11, 07:31
Shit, det är KNAPPT en nacho deluxe på taco bar! PÅ EN HEL DAG! Du är galen?

Ola Wallengren
2007-06-11, 08:04
Jag avråder dig från att börja med detta experiment.
En lågkaloridiet är inte farlig för kraftigt överviktiga för att de har mer fett att ta av, men den bör uppfylla vissa krav på näringsinnehåll som gör att "vanlig mat" knappt går att använda.
Med ett BMI på 18 (dvs undeviktig) finns det ingen rimlig anledning att svälta sig ytterligare, du kommer, i motsats till de kraftigt överviktiga förlora en stor del muskler vilket ger dig ett dåligt utgångsläge inför framtiden.
Om du inte redan har ett stört förhållningsätt till mat är risken överhängande att du utvecklar en ätstörning.

Vad är ditt långsiktiga mål med livet? Kommer detta "experiment" föra dig närmare ditt mål?
Detta experimet har redan utförts allt förmånga gånger på krigsfångar och i länder med begränsad tillgång på mat, och det är väldokumenterat så fördjupa dig i den litteraturen i stället.

Super_Johan
2007-06-11, 08:53
Jag avråder dig från att börja med detta experiment.
En lågkaloridiet är inte farlig för kraftigt överviktiga för att de har mer fett att ta av, men den bör uppfylla vissa krav på näringsinnehåll som gör att "vanlig mat" knappt går att använda.
Med ett BMI på 18 (dvs undeviktig) finns det ingen rimlig anledning att svälta sig ytterligare, du kommer, i motsats till de kraftigt överviktiga förlora en stor del muskler vilket ger dig ett dåligt utgångsläge inför framtiden.
Om du inte redan har ett stört förhållningsätt till mat är risken överhängande att du utvecklar en ätstörning.

Vad är ditt långsiktiga mål med livet? Kommer detta "experiment" föra dig närmare ditt mål?
Detta experimet har redan utförts allt förmånga gånger på krigsfångar och i länder med begränsad tillgång på mat, och det är väldokumenterat så fördjupa dig i den litteraturen i stället.

+1

King Grub
2007-06-11, 08:58
Ta det Ola skriver till dig. Bryt inte ned din kropp och skapa dåliga förutsättningar som kan vara lång tid framöver.

mini
2007-06-11, 09:01
Ju närmre sommaren desto fler sådana här tokdieter. När man dessutom vet hur denna redan tunna kropp ser ut är det väldigt ledsamt.

rbn
2007-06-11, 09:54
Låter bara som en ursäkt för att få svälta sig själv. Det behövs väl knappast någon hemmagjord studie för att förstå att du kommer må skit på en sådan diet.

Rahf
2007-06-11, 11:05
För att citera en viss signatur: "Don't gör it, it's not värt it!"

theoppositescollide
2007-06-11, 22:10
Danny Devito: jag är inte direkt tjock nej :)

Ola: hade jag riskerat att utveckla ätstörningar hade jag troligtvis gjort det för länge, länge sen, det där är ingen risk. Jag vill ju betona att experimentet självklart avbryts om jag skulle märka någon som helst "radikala" eller direkt oroande problem som följd av kaloriintaget.
Men jag har tagit del av de kommentarer som givits och omvärderat planen lite. Det är ju förvisso ganska onödigt att käka muskler såhär inför en bulk bara för skojs skull. Tänkte istället att jag isåfall ska ta reda på mitt bf och på så sätt räkna ut just hur mycket fett jag kan göra av med varje dygn och maximera dieten utefter det istället. Men då kvartstår frågan jag ställde tidigare, var/hur kan jag göra detta?

Daniiiel
2007-06-11, 22:26
Herregud säger jag bara, du behöver nog komma upp med en bättre anledning om varför du vill genomföra detta innan folk kommer stödja dig.

theoppositescollide
2007-06-11, 23:02
Det är svårt att ge en vettig anledning med total avsaknad av en, haha! Som sagt, det är ett experiment, jag är nyfiken på hur min kropp skulle reagera på en hård diet nu, samt vad jag själv klarar av, både fysiskt och psykiskt. Det är inte i syfte att anorekta ner mig till något ideal, jag är mer än nöjd med de 35 kilona jag skalat av sen tidigare. Detta är mest för nyfikenhets skull.

Daniiiel
2007-06-12, 01:27
Det är svårt att ge en vettig anledning med total avsaknad av en, haha! Som sagt, det är ett experiment, jag är nyfiken på hur min kropp skulle reagera på en hård diet nu, samt vad jag själv klarar av, både fysiskt och psykiskt. Det är inte i syfte att anorekta ner mig till något ideal, jag är mer än nöjd med de 35 kilona jag skalat av sen tidigare. Detta är mest för nyfikenhets skull.

Är det säkert? Har för mig att du sade i någon tråd att du ville vara ännu smalare än du är. Tänk över noga om det inte är så att du faktiskt vill bli smalare än var du är och att det är rent hälsofarligt.

theoppositescollide
2007-06-12, 01:39
Ja det stämmer! och det blev jag också, skalade av ytterliggare runt 4kg från bilderna ni blev så tossiga över genom att ligga på en såkallade "korrekt" -500kcal diet i ett par månader och nådde till sist en ganska personligt ideal fysik, vad fettmängden beträffar. Efter den skalningen känner jag dock att det börjar bli på tiden att jag lägger på mig några kilo muskler för att uppnå den exakta formen jag vill ha. Har ganska stor benstomme vilket gör att både höftben på sidorna och revben står ut från kroppen med tanke på min låga vikt och därför har jag tänkt kompletera det med att bredda ut rygg/axlar/bröst framförallt och såklart även träna resten av kroppen i processen så det inte ser ojämnt fördelat ut, men det blir som sagt inte förrän efter sommaren då jag har väldigt lite utrymme att träna nu under sommaren. Det här experimentet har som sagt inget med estetik att göra

tigerofsweden
2007-06-12, 06:25
Om detta är du http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2268792&postcount=108 så undrar jag vart fettet på dig sitter? :confused: Du ser ju toksmal ut

Torwald
2007-06-12, 10:12
Håller med. Det finns absolut INGENTING att ta av där! För fan, lägg på dig både fett och muskler! Förlåt om jag låter brysk och otrevlig, men du kan för tusan gå sönder om du dietar på det där!

L-Sami
2007-06-12, 10:23
Är det här ett opti ideal för dig?

http://img2.timeinc.net/ew/dynamic/imgs/061017/155113__machinist_l.jpg

Angel
2007-06-12, 18:28
Vi är roliga här i "västvärlden". Svälter oss för "skojs skull".

Tillgången till mat är verkligen underskattat...

fluffy_ferret
2007-06-12, 19:15
Du vet väl om att det är bra med ett BMI över 20?