handdator

Visa fullständig version : Pollenallergi


Halldin
2007-06-10, 22:16
Någon som har koll på vad man har för alternativ vad gäller att behandla pollenallergi idag?

Receptfria mediciner i stil med clarityn, kestine etc. gör antingen inget alls eller ytterst lite för mig.

Har hört att det finns sprutor, men jag har ingen lust att spruta in massa kortison heller.
Har huvudsakligen (om inte enbart) mot gråbo, och just nu är det smått outhärdligt. :/

Kryss
2007-06-10, 23:17
Jaga fatt en läkare och få Aerius utskrivet, en vidareutveckling av loratadin som fungerar bättre för många.

Halldin
2007-06-11, 08:31
Fler åsikter?

Caixa**
2007-06-11, 08:59
Du kan hyposencibilisera dig mot pollenallergi, dvs. vaccinera dig. Finns numer i tablettform att ta under en längre tidsperiod (dvs under flera år) Sen är du som gott som fri från allergin:thumbup: Kostar dock en del, men tror det går under högkostnadsskyddet.

Xtreme-G
2007-06-11, 09:32
Du kan hyposencibilisera dig mot pollenallergi, dvs. vaccinera dig. Finns numer i tablettform att ta under en längre tidsperiod (dvs under flera år) Sen är du som gott som fri från allergin:thumbup: Kostar dock en del, men tror det går under högkostnadsskyddet.

Finns det i tablettform? :confused:

Jag har tagit sprutor (hyposensibilisering) i 1½ år nu men har fortfarande mycket symtom kvar. Det kostar upp till högkostnadsskyddet i läkarbesök per år (900-1000?) plus att pollenextraktet kostar ca en tusenlapp varje år. Första veckorna får man vara där några timmar en dag och när man sedan nått full dos är det 6-8 veckor mellan gångerna.

Caixa**
2007-06-11, 10:20
Finns det i tablettform? :confused:

Jag har tagit sprutor (hyposensibilisering) i 1½ år nu men har fortfarande mycket symtom kvar. Det kostar upp till högkostnadsskyddet i läkarbesök per år (900-1000?) plus att pollenextraktet kostar ca en tusenlapp varje år. Första veckorna får man vara där några timmar en dag och när man sedan nått full dos är det 6-8 veckor mellan gångerna.


Jajamensan:) Kom i november. Samma princip och effekt som sprutorna, men istället i form av en tablett man lägger under tungan

Caixa**
2007-06-11, 10:32
Här står det mesta om allergi och medicinering:
http://handboken.infomedica.se/allakapitel.asp?CategoryID=24987&AllChap=True

"Allergivaccin är en förebyggande behandling som vänjer kroppen vid ett ämne. En vaccination innebär att man får sprutor regelbundet under flera år. Pollenvaccin finns också som tabletter. Först när man prövat de andra behandlingarna mot allergi kan man få en vaccination."

Kryss
2007-06-11, 10:46
Den nya tabletten du menar är Grazax då antar jag? Läste lite om det förut och 30 tabletter kostar 1000kr som man skall börja ta 4 månader innan säsongen, en smula dyrt :/ Fast går det på högkostnad är det ju en annan sak

addson
2007-06-11, 11:06
jag skulle rekommendera en kortisonspruta bara denna sommar och sedan i höst börja köra "vaccinationen" i form av sprutform. Har själv kört båda och kan säga att immunterapin hjälper en hel del (allgergin försvinner dock inte), men tar lång tid. För mig tog det drygt fem år.

Halldin
2007-06-11, 11:15
Vill helst inte ta kortison, och det vill väl helst inte läkarna ge unga personer heller.
Dessutom är det ju inge bra för muskelbyggandet.

Halldin
2007-06-14, 10:58
Var nu nere på vårdcentralen.
Hyposensibilisering fanns bara i sprutform, tablettformen utvärderas fortfarande.
Fick dock remiss dit och hoppas på att man kommer få sprutor iaf.

Annars blev det det gamla vanliga, kortisonnässpray, tabletter och denna gång även en inhalator eftersom luftrören har känts trånga ibland.

Någon som har koll på hur illa en kortisonnässpray är för musklerna? Det är ju inte alls samma doser som vid en spruta, men är det något märkbart alls?

Buckethead
2007-06-14, 12:18
Jag har själv tagit mig genom björkpollenperioden utan några större problem det här året. För mig funkar clarityn för det mesta men annars skulle jag nog testa Nasaleze om det inte är för dyrt.
http://www.helhetsdoktorn.nu/nasaleze-review.htm

Låter som att det kan funka rätt bra även om man måste gå runt och dra in pulver i näsan då och då.

z_bumbi
2007-06-14, 12:27
Någon som har koll på hur illa en kortisonnässpray är för musklerna? Det är ju inte alls samma doser som vid en spruta, men är det något märkbart alls?

Ingen fara överhuvudtaget då det verkar lokalt. Sen tycker jag iofs att 2 mg depomedrol (kortisonspruta) är bättre för muskelbyggandet än att vara utan behandling och att man inte har så jobbig allergi om man inte vill ta en spruta per år bara för att det hämmar muskeltillväxten...

Halldin
2007-06-14, 12:28
Har testat nasaleze, hjälpte inte ett dugg faktiskt. :/

piraten99
2007-06-14, 14:24
för mig funkar det inte att ta cleartyn, zerytyn (eller vad den heter) osv

MEN om jag tar cleartyn i samband med nässprayen rhinoqort aqua (mot allergibesvär) så funkar det och har bara lite, lite, lite problem och då ska man tänka på att jag jobbar på en träfabrik sourrunded av pollen.

om jag inte tar medicin mot pollen då kliar det i halsen, i ögona, rinner snor och hostar.