handdator

Visa fullständig version : Träning med fallande antal set?


Bibacstyle
2007-06-10, 20:43
Har aldrig tränat så själv, men har i många träningsjournaler här på kolozzeum sett träningspass som liknar följande:

Bänkpress
Set 1 - 10 x 80
Set 2 - 6 x 100
Set 3 - 8 x 90 eller 5 x 110
osv.

Själv har jag alltid tränat på ungefär samma vikt genom hela övning. T.ex. 4 x 6 med 70 kg i varje set.

Min fråga är nu, vad är fördelen med att skifta vikter mellan seten, och varför gör man det överhuvudtaget och vad är rekommenderat?

Mvh
Bibacstyle

Johan_P
2007-06-10, 20:50
Variation är viktigt!

Om du alltid har tränat enligt att visst set/reps-schema är det nog dags att byta, förutsatt att du inte bara tränat i ett par veckor.

Man skiftar vikterna för att bli starkare, större och bättre ;)

Deceiver85
2007-06-10, 21:13
Bibacstyle,

Första halvåret av min träning så brukade jag tänka så att när jag klarade 4-5 set, 5-6 reps på samma vikt i en övning, så kunde jag höja. I bänkpress fungerade det väldigt bra, nådde 100kg efter ett dryga år av träning, och för mig med min dåliga självdisciplin och dåliga kost så är jag nöjd med den prestationen.

Nu för tiden kör jag mycket mer varierat, men jag återkommer lite titt som tätt till samma metod.

Lexidos
2007-06-10, 22:22
Har en tid nu kör ungefär något sånthär:
set1: 5x80
set2: 10x65
set3: 12x60

Men ska snart byta igen, rastlös själv som jag är så byter jag gärna ofta :)

Mr. Moose
2007-06-11, 04:03
Alltid bra att variera träningen ibland. Obs, ibland, det fungerar oftast inte så bra att köra helt olika pass var gång. Välj ett program och kör det en förbestämd tid, ta en vilovecka och börja sen på ett annat program.

Vad som i längden fungerat bäst för mig är 3-5 upplägget.

3-5 övningar. (Basövningar såklart.)
3-5 set.
3-5 reps/set.
3-5 minuters vila mellan seten.

It ain't rocket-science!

K.I.S.S.

Keep It Simple Stupid

pragmatist
2007-06-11, 08:40
Min fråga är nu, vad är fördelen med att skifta vikter mellan seten, och varför gör man det överhuvudtaget och vad är rekommenderat?

Vanligen gör man det som en sorts uppvärmning, man vänjer sig successivt vid en tyngre vikt. Nackdelen är att man riskerar köra sig trött på en lite för lätt vikt vilket reducerar det antal repetitioner man klarar av med en tyngre, när man når de vikterna i senare set. Är det bra? Tja, det är i alla fall oerhört vanligt och många tycker det är väldigt otrevligt att ge sig i kast med riktigt tunga vikter utan att först köra ett antal set för att successivt vänja sig och få in rätt teknik. Somliga anser också att det är bra för styrkeutvecklingen att avsluta med sitt tyngsta set, men det vet jag inte om det finns några egentliga belägg för.

Den omvända tekniken att successivt reducera vikten och öka antalet reps per set (d.v.s. 10 x 100, 10 x 90, 10 x 85 o.s.v.) har dock en hel del fördelar som jag ser det, eftersom man kan hålla uppe antalet reps per set på det sättet utan att det går ut över hur tungt man kan köra i sina tyngsta set. Om man i exemplet hade börjat med 10 x 85 så kanske man bara orkat 6 x 100 i tredje setet, d.v.s. mindre totalt arbete.

Lexidos
2007-06-11, 08:48
Vanligen gör man det som en sorts uppvärmning, man vänjer sig successivt vid en tyngre vikt. Nackdelen är att man riskerar köra sig trött på en lite för lätt vikt vilket reducerar det antal repetitioner man klarar av med en tyngre, när man når de vikterna i senare set. Är det bra? Tja, det är i alla fall oerhört vanligt och många tycker det är väldigt otrevligt att ge sig i kast med riktigt tunga vikter utan att först köra ett antal set för att successivt vänja sig och få in rätt teknik. Somliga anser också att det är bra för styrkeutvecklingen att avsluta med sitt tyngsta set, men det vet jag inte om det finns några egentliga belägg för.

Den omvända tekniken att successivt reducera vikten och öka antalet reps per set (d.v.s. 10 x 100, 10 x 90, 10 x 85 o.s.v.) har dock en hel del fördelar som jag ser det, eftersom man kan hålla uppe antalet reps per set på det sättet utan att det går ut över hur tungt man kan köra i sina tyngsta set. Om man i exemplet hade börjat med 10 x 85 så kanske man bara orkat 6 x 100 i tredje setet, d.v.s. mindre totalt arbete.

Jag tycker det här sättet har funkat bra. Man känner sig pigg o glad när man börjar med sitt tyngsta set och så tycker jag ialla fall att det känns lättare att pumpa ut det sista under de efterföljande seten.
Undrar hur många som kör på det här sättet?