handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på min diet?


mozZe
2007-06-10, 19:35
Tjosan!
Är inne i bantningsperioden nu.
Har tränat(gymmat) i ca 9månader. Men fick mig en svacka i livet o tröttnade på allt.
Va sjuk o åt knappt något gick väl ner 1½kg på 1v o tänkte passa på med min planerade bantning.

Vad jag äter till frukost är:
06.30 1dl Pro FX (i bilen på vägen till jobbet)
07.00 1kopp kaffe
ca 08.45 2st knäckebröd med 2skivor skinka/knäckebröd (inget smör) 1kopp kaffe.
ca 12.00 samma som ovan, ihop med vatten/funlight o slutar med kaffe.
ca 15.00 2st knäckebröd ev. en tallrik lättfil
19.00 Kvällsmat, sällan "bantningsmat" utan vanlig hederlig mat i lagom mängd.

Till helgerna kan det bli lite godis eller chips.

Jag vägde ca 85kg i början o väger nu 75.5kg.
Har hållt på i ca 15v.

Är ute o går ca1h pass kanske 3ggr/v.

Va tycks, synpunkter?

Pelle2
2007-06-10, 19:37
Min första tanke är.. var är all "riktig" mat? något lagat mål om dagen mer än till kvällen kan ju vara att föredra*gah!*

King Grub
2007-06-10, 19:41
För lite protein, för lite fett.

mozZe
2007-06-10, 20:36
okej.
Kan ni komma med förslag på vad jag bör ändra?
Vill köra på minimal diet, vill få de sista 5.5kg att rasa snabbt, börjar bli trött på det här. o vill börja kunna bygga igen.

Ska jag ta någon ProFX drink ist för knäckebröd på eftermiddagen ist?

Jackie Dee
2007-06-10, 20:48
Ät 5-6 väl sammansatta mål i mindre portioner än vanligt bara.

Onödigt att gå ner 5.5 kilo så snabbt som möjligt för att sedan ge dig på att bygga på dig om igen.

mozZe
2007-06-10, 23:45
Är inte ute efter direkt viktnergång utan vill bli av med fett.
Vikten har jag bara som milstolpe eller vad man vill kalla det för, bara så man ser att man går åt rätt håll i någorulunda rätt takt.

Än så länge så tror jag att komma ner på 70kg blir lagom, men det märker jag när jag väl är där. O nej, det finns inga risker för att det ska "gå för långt".

Har hållt på så länge nu att jag börjar trötta, därför jag vill ha tips av er!
Tänker inte öka mina kcal intag, men ni kanske har bättre förslag på bättre o mer näringsrikare kcal än knäckebröd.

När jag sa vanlig hederlig mat så kan det gå allt från Kycklingsallad till pizza.

mozZe
2007-06-12, 13:49
uppart tråden lite ivrigt *whistle*

fluffy_ferret
2007-06-12, 13:56
Varför göra det så komplicerat? Ät som vanligt fast mindre. Det som är lättast att dra ned på är kolhydrater så man inte får för lite protein och fett som vi faktiskt behöver.

regus
2007-06-12, 13:57
Varför göra det så komplicerat? Ät som vanligt fast mindre.

+1

Förutsatt att man inte lever på skitmat innan dvs.

mozZe
2007-06-12, 14:00
jag har väl inte ätit skitmat innan direkt, men mycket vitt bröd o ganska ofta pizza.
Har lite svårt att kunna låta bli att äta till man är MÄTT... :smash:

Just därför måste jag ändra min kost helt o hållet.
Så kan ni komma med bättre förslag till pålägg eller dyligt så jag får i mig fetterna o proteinet ist?
Kan man byta ut mellanmålet (2knäckebröd med 2skivor skinka/knäckebröd) till 1dl ProFX?

mozZe
2007-06-15, 12:08
*cupid*

GymTT
2007-06-15, 12:12
Pålägg: Kyckling, Keso, Kesella, mjukost, 5% ost, skinka, tonfisk, makrill. Finns massor.

Klart du kan, men varför det? Blir du mer mätt av föda i flytande form?

mozZe
2007-06-15, 13:57
Man tackar man tackar :D

nja, alltså... jag känner mig inte mätt förrns jag ÄR mätt :D alltså, känns som att man fortf. är hungrig om man inte känner mättheten.

Vet inte, har aldrig testat föda i flytande form... tar ju dock min ProFX till frukost vilket håller hungern borta från 06.30 till ca 08-09.00

mozZe
2007-06-15, 13:57
Vad händer med kroppen om man inte får tillräckligt med fett då?

regus
2007-06-15, 14:20
Vad händer med kroppen om man inte får tillräckligt med fett då?

Savat från livsmedelsverket

"Fett behövs för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler och tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Fett behövs också för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K."

mozZe
2007-06-15, 15:22
Tack regus!

Har ni förslag på något annat o äta än knäckebröd?

Förslagen fråm GymTT antar jag mest har proteiner i sig?
O som sagt, vill helst inte gå upp i kcal, tycker det har funkat bra ett tag, har dock stannat av lite nu...

Någon som vet varför? Alltså, av vilken anl. jag helt plötsligt stannat av i min viktminskning, har inte börjat fuska mer än innan...

King Grub
2007-06-15, 15:23
Alltså, av vilken anl. jag helt plötsligt stannat av i min viktminskning, har inte börjat fuska mer än innan...

Din ämnesomsättning har sänkts av kalorirestriktionen och viktnedgången.

mozZe
2007-06-15, 15:38
okej. Låter som en rimligförklaring ;)

Så vad jag behöver gör nu är alltså att käka ÄNNU mindre? Eller?

regus
2007-06-15, 15:39
okej. Låter som en rimligförklaring ;)

Så vad jag behöver gör nu är alltså att käka ÄNNU mindre? Eller?

Eller röra på dig mer.

mozZe
2007-06-15, 15:47
okej, borde man kanske ändar lite på maten också då?
Tänkte mer på om det blir lite viktigare o få i sig fettet o proteinerna...

Kom gärna med förslag också!

Eddie Vedder
2007-06-15, 21:01
Kom gärna med förslag också!

Ursäkta, men hur svårt kan det vara? Du har väl ätit mat tidigare i livet oxå antar jag? I såna fall käkar du vanlig mat fast mindre som redan nämnts. Att äta samma om och om igen kan inte vara nån höjdare, hitta sånt som du själv blir mätt av, försök variera dit matintag någorlunda, träna gärna och helst nånting du trivs med.

Angående specifik mat rekommenderar jag att du söker här i detta underforumet och du kommer hitta hur mycket som helst då många ställer exakt samma fråga.

mozZe
2007-06-15, 21:04
Jag är ny o totalt handikapad när det gäller mat.
Vet inte vad som är nyttigt eller onyttigt i princip...
Har precis lärt mig att bara för att brödet är mörkt betyder inte det att det är "nyttigt" känns det som att det är på "normal nivå" ?

Vad ska man söka på då?

Eddie Vedder
2007-06-15, 21:15
Jag är ny o totalt handikapad när det gäller mat.
Vet inte vad som är nyttigt eller onyttigt i princip...
Har precis lärt mig att bara för att brödet är mörkt betyder inte det att det är "nyttigt" känns det som att det är på "normal nivå" ?


Man kan inte skilja på "nyttig mat" och "onyttig mat" som om det fanns någon särskild gräns. All mat kan få plats i en välbalanserad och varierad kost som en del av en hälsosam livsstil. Folk som börjar skilja på "dålig mat" och "bra mat" utifrån någon subjektiv uppfattning gör sej bara en otjänst.

Allt handlar om en balans, näringsrik och oraffinerad mat bör utgöra basen och mindre näringsrik mat bör vara undantagen, sen finns det absolut inget likhetstecken mellan kalorisnålt-nyttigt och kaloritätt-onyttigt. Smör är ett näringsrikt och bra livsmedel men inte är det kalorisnålt för det, gurka är inte mycket kcal alls men inte är det särskilt näringstätt heller. Så gurka kan du äta mycket av och smör bör du äta lite mindre av, det innebär inte att något av dom är "dåligt".

Vad gäller "deffmat" är det här en bra tråd::thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90822&highlight=mags%E4cksfyllare

Lexidos
2007-06-15, 21:39
Man kan inte skilja på "nyttig mat" och "onyttig mat" som om det fanns någon särskild gräns. All mat kan få plats i en välbalanserad och varierad kost som en del av en hälsosam livsstil. Folk som börjar skilja på "dålig mat" och "bra mat" utifrån någon subjektiv uppfattning gör sej bara en otjänst.

Allt handlar om en balans, näringsrik och oraffinerad mat bör utgöra basen och mindre näringsrik mat bör vara undantagen, sen finns det absolut inget likhetstecken mellan kalorisnålt-nyttigt och kaloritätt-onyttigt. Smör är ett näringsrikt och bra livsmedel men inte är det kalorisnålt för det, gurka är inte mycket kcal alls men inte är det särskilt näringstätt heller. Så gurka kan du äta mycket av och smör bör du äta lite mindre av, det innebär inte att något av dom är "dåligt".

Vad gäller "deffmat" är det här en bra tråd::thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90822&highlight=mags%E4cksfyllare

Hur lysande var inte den :) Tack för det, snacka om att jag letat utan att finna just den tråden :em: