handdator

Visa fullständig version : Viktminskning UTAN någon muskeluppbyggnad


andrezii
2007-06-10, 12:18
Tjena, jag skulle gärna behöva lite tips om hur man kan gå ner i vikt(fett dvs) på bästa sätt UTAN att bygga upp muskler, eller eventuellt bygga upp så lite muskler som möjligt? Frågar nämligen åt min flickvän som börjat träna för att gå ner i vikt, men som har extremt lätt för att bygga upp muskler(hon spelade fotboll förut och var ett riktigt muskelknippe:D). Hon slutade dock träna och gick upp i fett. Hon har nu börjat cykla och köra powerwalks och kör på sträng diet och lyckats gå ner 2-3kg på kort tid, hon har dock blivit lite rädd över att få tillbaka sina Ronnie Coleman-lår :D. Så vilken är den mest effektiva träning för maximal fettminskning och så lite muskeluppbyggning som möjligt, och finns det något sätt för att "bryta ner" muskler, dvs minska/ta bort muskler man har?

/mvh andrezii

Handcuff
2007-06-10, 12:28
Tjena, jag skulle gärna behöva lite tips om hur man kan gå ner i vikt(fett dvs) på bästa sätt UTAN att bygga upp muskler, eller eventuellt bygga upp så lite muskler som möjligt? Frågar nämligen åt min flickvän som börjat träna för att gå ner i vikt, men som har extremt lätt för att bygga upp muskler(hon spelade fotboll förut och var ett riktigt muskelknippe:D). Hon slutade dock träna och gick upp i fett. Hon har nu börjat cykla och köra powerwalks och kör på sträng diet och lyckats gå ner 2-3kg på kort tid, hon har dock blivit lite rädd över att få tillbaka sina Ronnie Coleman-lår :D. Så vilken är den mest effektiva träning för maximal fettminskning och så lite muskeluppbyggning som möjligt, och finns det något sätt för att "bryta ner" muskler, dvs minska/ta bort muskler man har?

/mvh andrezii

Att inte träna under viktnedgången är det som gäller då. Hur som helst så kan man inte bygga muskler om man ligger på energiunderskott.

andrezii
2007-06-10, 12:32
"att inte träna under viktnedgången", förstår inte riktigt vad du menar handcuff

Jax
2007-06-10, 12:43
"att inte träna under viktnedgången", förstår inte riktigt vad du menar handcuff
Han menar antagligen att hon inte ska träna under viktnedgången. Som för övrigt är den tiden hon lägger på sig minst muskler. Det är som svårast att bygga muskler när man har energiunderskott. Vilket är precis det som krävs för att gå ner i vikt.

Handcuff
2007-06-10, 16:45
1. Förutsättningen för att lägga på sig muskelmassa = energiöverskott
2. För viktnedgång och förlorande av fettmassa = energiunderskott

Alltså ett motsatsförhållande helt enkelt som inte går att åstakomma samtidigt. Antingen eller är det som gäller. :)

Vanligtvis vid deff (punkt 2.) vill man behålla så mycket muskelmassa som möjligt, därför tränar man styrketräning under den perioden.

Så i ditt (hennes) fall är det som gäller att helt enkelt slopa träningen under viktnedgången. Minskningen av muskelmassa kommer då att vara ett faktum.

Kan tillägga att då förutsättningen för viktnedgång är ett energiunderskott dvs. att du förbrukar mer energi än vad du tillför kroppen. Hur du uppnår detta underskott spelar i praktiken ingen roll (om målet är som du beskriver). Antingen äter man mindre eller tränar mer. Eller både och. Mitt förslag till dig/hon är att skippa styrketräning helt och hållet och istället satsa på konditionsträning som i sig är muskelförbrukande :thumbup:

nutz
2007-06-11, 20:51
Jag är jävligt skeptisk till huruvida hon är verkligen muskulös och inte bara fet. Hon borde verkligen se till att styrketräna, det ser förjävligt ut att vara smalfet.

Mera:

Att tappa 2-3 kg på kort tid kan nästan alla göra då de börjar strypa energitillförseln. Man tappar alltid lite vätska och lagrad energi, muskelglykogen, i början av en deff.

Daniiiel
2007-06-11, 22:28
Troligtvis stämmer det där med superlätt att bygga muskler inte, men anyway hon kommer ju knappast gå upp i muskler under diet ändå så be henne styrketräna och thighta till kroppen:)

jojjep91
2007-06-13, 17:30
Så om min tjej vill gå ned i vikt, får hon välja mellan

gå ner i vikt, sen bygga muskler, eller bygga muskler nu och gå ner i vikt sen?

gå ner i vikt(fett alltså)

GymTT
2007-06-13, 17:35
Observera att det inte är direkt lätt att bygga muskler vid diet. Låter i ditt fall som muskler byggs fort och utan problem.

Handcuff
2007-06-13, 17:43
Så om min tjej vill gå ned i vikt, får hon välja mellan

gå ner i vikt, sen bygga muskler, eller bygga muskler nu och gå ner i vikt sen?

gå ner i vikt(fett alltså)

Ja i princip

jojjep91
2007-06-13, 18:08
Ja i princip

okej :)