handdator

Visa fullständig version : Är hunger katabolt?


Slartibartfast
2007-06-10, 09:30
Om man är vrålhungrig i typ 5-6 timmar en dag men trots allt får i sig tillräckligt med mat för att över dygnet ligga på kaloribalans/överskott, är det katabolt för muskelmassan ändå? Den behöver väl proteiner jämt över dygnet?

King Grub
2007-06-10, 09:45
Ja, och äter du en större mängd protein på en gång i en sammansatt måltid så sker den utsöndringen över många timmar. Så lite som 30 gram långsamt protein (och det utan något annat till) håller proteinsyntesen jämn i minst 7 timmar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2213951&postcount=58

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1867730&postcount=25

Och även vid tillfällen då du inte har tillgång till protein från föda, har du tillgång till aminosyror för användning i proteinsyntesen, då ditt kroppsegna nedbrutna muskelprotein till stor del återanvänds till nybildning av muskelprotein igen.

BigForre
2007-06-10, 09:53
Om man är vrålhungrig i typ 5-6 timmar en dag men trots allt får i sig tillräckligt med mat för att över dygnet ligga på kaloribalans/överskott, är det katabolt för muskelmassan ändå? Den behöver väl proteiner jämt över dygnet?

Måste bara skriva mina tankar, vilka är begrundade på...ja ingenting.

Inledningen till varför jag känner att jag är tvungen att skriva lite är att jag tycker att det genomgående på forumet känns som att folk ser ett för direkt samband mellan energibalansen och kvävebalansen. Folk ser det som att om de ligger på energibalans kommer de att absolut stå still i den muskulära utvecklingen, jag påstår att det finns ett stort spann. Det går att på energibalans över en kortare tid (se några veckor någon månad) både förlora och bygga muskelmassa, det kommer att spela roll hur man tränar och hur man lever och äter, men folk verkar se det som av eller på. Precis samma sak med deff och bulk, hurvida man lyckas behålla muskelmassa är direkt avhängigt på hur man sköter sin deff och inte bara direkt beroende av kaloriunderskottet - "500kcal underskott och lite och lite styrketräning så behåller jag muskemassan jag fått under bulk"...det beror på så mycket hur långt har man kommit i sin träning, vilken fettprocent ligger vi på, hur äter vi, hur tränar vi, hur lever vi osv osv, alltså inte av eller på.

Till frågan så tror jag inte att själva hungern är katabol, men om din kropp under den här perioden på dagen ligger på energiunderskott så kommer du troligtvis ligga på en negativ kvävebalans också. Men eftersom du säger att du avslutar din dag på energibalans så innebär det också att du någon gång under dagen kommer att ligga på en positiv energibalans och således ha förutsättningar energimässigt för att skapa en positiv kvävebalans i kroppen. Hur stor nybildande av muskelmassa som kommer att ske vid det här tillfället är beroende av många fler faktorer än energiöverskottet, utan även av många övriga...t.ex. tränade du mycket bra sju timmar tidigare kommer kroppen att vara mycket intresserad av att använda en del av energiöverkskottet till lite ny muskelmassa.

Summa sumarum så går det inta att säga att den kvävebalansen kommer att vara noll över dagen på grund av att energibalans över tid (ett dygn) råder, utan beror på så pass mycket mer faktorer. Dock tror jag inte att själva hungern ska spela någon som helst roll, men en indikering (dock troligen ej direkt beroende) på att man kanske ligger på ett underskott för tillfället, således svårare att upprätthålla en positiv kvävebalans...vid just det tillfället.

Edit: Såga gärna mitt tankesätt så kanske jag kan få en bättre bild av detta...

Slartibartfast
2007-06-10, 10:59
Aha. Bra. Då behöver man inte få nojja fast magen kurrat ett bra tag. :thumbup:

kattfan
2007-06-10, 20:30
Så om man äter ca 30 gram långsamt protein 07:00, 14:00 och 21:00 så har jag inte varit katabol under dagen?

King Grub
2007-06-10, 20:34
Det är inte den enda påverkande faktorn.

Mr. Moose
2007-06-11, 03:42
Om man är vrålhungrig i typ 5-6 timmar en dag men trots allt får i sig tillräckligt med mat för att över dygnet ligga på kaloribalans/överskott, är det katabolt för muskelmassan ändå? Den behöver väl proteiner jämt över dygnet?

Om du nu är vrålhungrig i så lång tid tror jag inte att du fått tillräckligt med mat, eller äter åt helsike för sällan, en stor frukost och en jättesen, stor kvällsmat fungerar inte som du vet. Hunger är ju kroppens sätt att säga ifrån att det är tid att äta, förutsatt att det inte beror på vätskebrist som också kan kännas som hunger!

Att va lite hungrig ett tag spelar nog ingen roll men vrålhungrig 5-6 timmar är nog en annan femma.

Englund
2007-06-11, 05:20
Hunger är ju kroppens sätt att säga ifrån att det är tid att äta, förutsatt att det inte beror på vätskebrist som också kan kännas som hunger!

Jasså? Isåfall så är det tid att äta nu för mig då. Men jag vill inte äta igen eftersom jag nyss tryckt i mig 2 stora tallrikar med fil och flingor, 3 mackor med lax och smör, ett glas mjölk, 8 dl coca-cola, en tallrik glass och en banan.
Vad jag ville säga med detta är att hunger troligtvis inte är någon indikator på att man inte ätit tillräckligt.

Tog studenten i fredags så det är därför jag hade förmånen att äta glass och lax :D

Mr. Moose
2007-06-11, 07:14
Jasså? Isåfall så är det tid att äta nu för mig då. Men jag vill inte äta igen eftersom jag nyss tryckt i mig 2 stora tallrikar med fil och flingor, 3 mackor med lax och smör, ett glas mjölk, 8 dl coca-cola, en tallrik glass och en banan.
Vad jag ville säga med detta är att hunger troligtvis inte är någon indikator på att man inte ätit tillräckligt.

Tog studenten i fredags så det är därför jag hade förmånen att äta glass och lax :D

Har du ätit så mycket nyligen så tror jag inte det är hunger du känner.

Hmmmm. Lax o glass, inte ihop hoppas jag.

Englund
2007-06-12, 06:40
Har du ätit så mycket nyligen så tror jag inte det är hunger du känner.

Hmmmm. Lax o glass, inte ihop hoppas jag.

Ärligt talat, jo det är nog hunger. Jag är alltid hungrig. Dag ut och dag in. Jag har varit mätt ett fåtal gånger senaste halvåret och dom gångerna har jag satt i mig 2000+ kcal.

Hehe, nej, inte lax och glass ihop. Glassen var efterrätt :)

Skrollovicz
2007-06-12, 16:48
Hur länge står man sig på 30 gram protein från vanlig mat då? Kanske omöjligt att säga...

Ola Wallengren
2007-06-12, 18:31
Aminosyranivåerna kan vara förhöjda i 5-6 timmar men om "du står dig" är nog svårt att säga, det är mycket som spelar in.

LarsK
2007-06-13, 04:34
Vad har kvävebalansen med det hela att göra?

Ola Wallengren
2007-06-13, 13:59
Vad har kvävebalansen med det hela att göra?

Att mäta kvävebalansen, dvs kväve in - kväve ut ur kroppen, är ett sätt att mäta "proteinbalansen" eftersom aminosyror innehåller kväve och när de bryts ner och utsöndras så kan man mäta mängden kväve i urinen och i avföringen. Intaget beräknar man vanligtvis genom att dela mängden protein i gram med 6,25.

Englund
2007-06-14, 08:41
Precis som Ola säger. Protein är uppbyggt av aminosyror som i sin tur är uppbyggt av kvävebaser. En triplett med kvävebaser motsvarar en aminosyra.

Guybrush
2007-06-15, 21:09
Jasså? Isåfall så är det tid att äta nu för mig då. Men jag vill inte äta igen eftersom jag nyss tryckt i mig 2 stora tallrikar med fil och flingor, 3 mackor med lax och smör, ett glas mjölk, 8 dl coca-cola, en tallrik glass och en banan.
Vad jag ville säga med detta är att hunger troligtvis inte är någon indikator på att man inte ätit tillräckligt.

Tog studenten i fredags så det är därför jag hade förmånen att äta glass och lax :D

Både hunger och törst är usla indikatorer på att man behöver mat/vätska. Synd att evolutionen är så långsam *rolleyes* . Vad ska vi med de egenskaperna till i dagens samhälle? Det finns mycket skit med människokroppen som vi inte har nytta av idag...

Englund
2007-06-15, 23:02
Både hunger och törst är usla indikatorer på att man behöver mat/vätska. Synd att evolutionen är så långsam *rolleyes* . Vad ska vi med de egenskaperna till i dagens samhälle? Det finns mycket skit med människokroppen som vi inte har nytta av idag...

Precis. Hunger beror på så oerhört mycket mer än att man behöver energi.

Slartibartfast
2008-02-05, 16:12
en stor frukost och en jättesen, stor kvällsmat fungerar inte som du vet.

Varför funkar inte det?

HenrY
2008-02-05, 16:18
Varför funkar inte det?

Undrar jag med.

Mina största måltider under dagen är just frukost och sista kvällsmålet!:)

Det kanske Moose menar är att man inte kan dela upp Hela dagsintaget av mat till 2 måltider som just äts på morgonen och kvällen? Om det har jag ingen åsikt om, förutom att det enligt praktiken ska vara möjligt?

Koloftw
2008-02-05, 16:21
Varför funkar inte det?

Bump?

Jay-Z
2008-02-05, 17:15
Varför funkar inte det?

Det stod på bb.com.