handdator

Visa fullständig version : Blåsor i händerna vid Motocrosskörning


TcAnders
2007-06-10, 07:54
Hej!

Jag har nu kört ett ganska stor antal år, och jag har väldigt stora problem med blåsor i händerna.. Nu efter en körning så kan jag knappt tvätta händerna efter att jag ätit.. Och att köra cross är bara att glömma.. Men nu är det ett litet problem, det är en liten tävling igen på tisdag, och jag skulle vilja vara i nogorlunda bra form..

Frågan är då, vad ska jag göra med blåsorna? Ska jag ta sönder dom (som vissa säger) eller ska jag låta dom vara? (som vissa också säger)

Fråga nummer två är, hur förebygger jag blåsor?.. Jag brukar tejpa händerna en stund innan heaten, på vissa ställen hjälper det.. Iaf där tejpen sitter kvar, men det är ju svårt som fan att få den att sitta mitt i handen t.ex..

Jag bifogar en bild på vänsterhanden..
http://i2.photobucket.com/albums/y3/yz_anders/DSC00368.jpg

Kanske lite stor, men det får ni dras med..

Tack!
// Anders

Johan O
2007-06-10, 08:09
Har du provat typ Compeed på de utsatta ställena? Jag har aldrig provat själv på just handflatan, det kanske släpper för lätt när huden veckas.
Annars ska det väl finnas nån sorts tunn film att köpa som motverkar skoskav, tror det är typ som en vanlig tejp där ena sidan är väldigt glatt för att motverka skav.

Du använder handskar?

TcAnders
2007-06-10, 08:12
Handskar används, dom är tighta.. Precis som dom ska vara, sitter som en smäck..

Compeed? Utveckla gärna då jag aldrig hört talas om det.. Jag använder en tunn tejp som är köpt på apoteket, glömt av namnet.. Men problemet där är att den lossnar på tok för lätt när handen blir lite svettig, vilket den alltid blir när jag kör... Alltid..

// Anders

Piranha
2007-06-10, 08:34
Aj aj, ser inte skönt ut, tejpa händerna är helt rätt, fast du kanske använder fel matereal.

Förr fanns det en tejp som hette "second skin" som vi använde mycket på fotbollen, den är mer rörlig än vanlig tejp och funkade underbart bra.

Guddi
2007-06-10, 10:02
Jag gör alltid hål på mina blåsor, det är det som har fungerat bäst under alla de åren jag spelat fotboll. Se till att du håller det rent så att det inte bli infekterat efter bara..

Du kan testa med att ta en skavsårsplatta och klippa ut ett litet hål för själva skavsåret. Detta hjälper väldigt bra om skavsåret inte är för stort. Ofta får man ta dubbelt lager med skavsårsplattor. Du måste även fästa plattan med extra tejp då klistret inte håller så bra för svett.
http://shops.4yourlogo.com/bareko/product_info.php?products_id=421

Compeed kan säkert hjälpa om du tejpar över den så att den sitter lite extra hårt. Min egen erfarenhet är dock att compeed fungerar bäst i förebyggande syfte och när man väl har en blåsa får man nästan räkna med att det kommer göra ont om man inte kan få på en skavsårsplatta på något bra sätt.
http://shops.4yourlogo.com/bareko/product_info.php?products_id=421

Din tejp verkar inte vara så bra om den släpper pga av lite svett. Testa med en lite kraftigare variant. Denna typ används frekvent inom fotboll och fungerar bra förutom om det är väldigt varmt. http://shops.4yourlogo.com/bareko/product_info.php?products_id=376

Om även den tejpen lossnar kan du testa med klisterbinda, antagligen får du klippa till den så att den passar bra i så fall.

När du sen har tid så börja ta hand om dina händer. http://www.beastskills.com/calluses.htm Här har du lite tips om hur du kan gå tillväga. Gör det dock inte nära inpå någon tävling då man kan vara lite extra känslig i en 2-3 dagar efter.

TcAnders
2007-06-10, 17:13
Piranha: Det stämmer, det är verkligen inte skönt.. Den stora är enormt stor.. Jag har aldrig tidigare haft en sån stor.. Måste vara fel sorts tejp eftersom att den släpper så lätt..

Guddi: Okej, så du gör alltså hål, dessa är så stora så jag vet inte om jag vågar..Jag är lite feg för att "skada" mig själv, stickor, sprutor osv är jag väldigt rädd för..
Men om jag nu skulle ta mod till mig, då antar jag att jag ska ta bort skinnet som är över, och sen gör jag rent med sårrengöring..?

Berätta gärna mer om det är något ni tycker jag bör veta!

// Anders

TcAnders
2007-06-10, 17:57
Nu fick jag beslutsångest.. Ta sönder eller inte?

På tisdag ska jag köra en tävling igen, och då kommer dom garranterat gå sönder om jag inte tar sönder som själv innan.. Så jag funderar på att låta dom vara och helt enkelt gå sönder när jag tävlar istället för att jag gör det själv här och nu..

Fredrik S
2007-06-10, 18:13
Jag hade stuckit hål och pressat ut vätskan, men inte dragit bort skinnet. Skumt att du får såna monster till blåsor. Jag brukade få på insidan av tummen, men aldrig i handflatan, som du har på bilden. Har du provat att byta handskar, gummigrepp eller styre? Om du har en vinkel på styret som inte passar dig så borde det väl öka risken för blåsor. Är du torr om händerna, så kan du prova att smörja dom med Helosan. Tyvärr tror jag det är i stort sett omöjligt att få någon tejp eller skoskavsplåster att sitta kvar mitt i handflatan. En sak som du kanske skulle kunna prova är att köra med dubbla handskar. Den finns väl någon typ av "innerhandske" som är av något tunt vitt material, och sedan en vanlig crosshandske i en storlek större utanpå.

TcAnders
2007-06-10, 18:33
Jag stack hål på två av blåsorna och sparade sen skinnet på, men jag vågade inte ta sönder dom med blod i.. Dom såg för "farliga" ut, men det kanske dom inte är?

Angående handtag så har jag testat lite allt möjligt.. släta, halvsläta, och waffle.. Men inget har funkat någe vidare tycker jag.. Styret är skapligt inställt efter min körstil/ställning så jag tror inte det är problemet.. Det finns en sak, och det är handskarna.. Jag skrev tidigare att dom satt som en smäck.. Men nu när jag tänker efter så kanske dom inte sitter så tight som dom borde göra..
Helosan kanske är en bra idé, det ska testas.. Även om jag inte riktigt är torr om händerna..

// Anders

Guddi
2007-06-10, 20:02
Ta inte bort huden om du sticker hål på dem. När du väl har stuckit hål på dem kommer huden ovanpå att stelna och bli till en liten förhårdnad. Om det hunnigt bli stelt nog så kanske du har turen att det inte åker av helt nästa tävling vilket oftast annars sker om huden inte hunnigt stelna eller om blåsorna går i sönder under aktiviteten.

Den enda skillnaden på blodblåsor och vanliga blåsor när det gäller att göra hål på dem är att huden ofta vill bli inflammerad runt om kring blåsan om man inte håller allting rent efter att man haft itu den.

Jag hade testat skavsårsplattor om jag varit du, om man kan tejpa dem så de sitter kvar på ett par fötter inne i ett par täta läderskor i två timmar under sommarvärmen så borde det även fungera på händerna. Det bästa hade förstås varit om du på något sätt kunna testa det innan tävlingen. Det är nästan aldrig någon bra idé att testa nått för första gången under en tävling.

TcAnders
2007-06-11, 13:33
Tack så mycket för dom givande svaren.. Jag har tagit hål på dom flesta av blåsorna, och idag så är dom mycket mindre ömtåliga vilket är ett steg i rätt riktning tycker jag..

Jag skall ta och köpa mig skavsårsplattor, och jag ska även skaffa mig en tejp som fungerar bättre och verkligen sitter kvar..

Tack!
// Anders