handdator

Visa fullständig version : Hur fickparkerar man?


Dalle89
2007-06-09, 15:02
Jag undrar alltså hur man på lättaste sätt gör en bra fickparkering.. Det finns ju tips och tricks för all typ av bilkörning, hur ser dessa ut när man ska fickparkera?

tossefar
2007-06-09, 15:03
http://www.schuett.info/bmw/modelle/e65/images/bmw_7er_e65_idrive_pdc_menu.jpg

Jag skulle inte lyckas utan.

mela
2007-06-09, 15:04
Ställ dig längs med bilen du ska stå bakom, kanske en halvmeter ifrån. Sväng fullt inåt och backa in med baken, när du är typ helt inne lägger du över och får in fronten också.

typ..

Piranha
2007-06-09, 15:05
bIJ-rJtm8tE

Cilia
2007-06-09, 15:07
Jag skulle inte lyckas utan.

jag vägrade att ta det som tillval
tycker det var en förolämpning mot mig som förare.
jag är skitbra på att fickparkera och behöver inget sånt tjafs.


Övning, övning och övning.
Gör som mela säger men sen är det övning när du ska slå om ratten etc.

mela
2007-06-09, 15:10
Ta det jävligt lugnt bara. Kolla alla backspeglar och bakåt och framåt och allt samtidigt. Blir det fel så är det bara att börja om. Bättre att ta 20min och lyckas än 3 min och paja fronten.

Man lär sig rätt så snabbt när man vet vart man har bilen osv.

Lizard
2007-06-09, 15:39
Underbar fråga på ett internetforum :)

Varför inte koppla på några andra esotheriska ämnen som "Beskriv hur en orgasm känns" eller "Förklara färgen blålila för en synskadad".. :)

Dalle89
2007-06-09, 16:07
Underbar fråga på ett internetforum :)

Varför inte koppla på några andra esotheriska ämnen som "Beskriv hur en orgasm känns" eller "Förklara färgen blålila för en synskadad".. :)

Vaknat på fel sida?

Trance
2007-06-09, 16:08
Underbar fråga på ett internetforum :)

Varför inte koppla på några andra esotheriska ämnen som "Beskriv hur en orgasm känns" eller "Förklara färgen blålila för en synskadad".. :)

Eller hur skall jag bänkpressa på bästa sätt...



Oh SNAP!

Rahf
2007-06-09, 16:25
Det här lär man sig på körskolan.

mela
2007-06-09, 16:28
Det här lär man sig på körskolan.

OM man inte går på någon körskola då?

Officer
2007-06-09, 16:33
OM man inte går på någon körskola då?

Man sitter och LÄSER I JÄVLA TEORIBOKEN fattar du väl!!!!!!

Om man inte har råd med en teoribok för 100 spänn på Blocket och sitter hellre o lär sig hur man kör bil på KOLOZZEUm så ska man inte ha körkort! !!helvete jag blir så trött

mela
2007-06-09, 16:34
Man sitter och LÄSER I JÄVLA TEORIBOKEN fattar du väl!!!!!!

Om man inte har råd med en teoribok för 100 spänn på Blocket och sitter hellre o lär sig hur man kör bil på KOLOZZEUm så ska man inte ha körkort! !!helvete jag blir så trött

Haha. Det stod inte i min bok hur man fickparkerar. Det är inte alltid föräldrar kan förklara heller, de bara gör det liksom.

Officer
2007-06-09, 16:35
Haha. Det stod inte i min bok hur man fickparkerar. Det är inte alltid föräldrar kan förklara heller, de bara gör det liksom.

Lånade du din teoribok på gymets tidningshylla för cykel/motionsbanden??

mela
2007-06-09, 16:37
Lånade du din teoribok på gymets tidningshylla för cykel/motionsbanden??

Nej. Hade "Körkortsboken".

Dalle89
2007-06-09, 16:54
Lånade du din teoribok på gymets tidningshylla för cykel/motionsbanden??

Det står INTE i TEORIBOKEN hur man lär sig fickparkera, varför tror du jag frågar? Jävligt kul när man tänker på att du sitter ensam framför din dator och verkligen lackar på mig för att jag frågar om hur man fickparkerar...

babbett
2007-06-09, 17:00
Kör upp vid sidan om bilden du ska parkera bakom tills du ser lyktorna på bilen bak (alltså bilen du ska parkera framför) i höger backspegel. Vrid ratten så långt det går åt höger och backa tills du ser lyktorna på bilen bak i vänster backspegel. Ratta åt motsatt håll och backa tills du är på rätt plats, lycka till :D

hasse36
2007-06-09, 17:03
En polare till mig jobbade ett tag som lärare på en körskola. När han skulle lära ut hur man backar med släp, använde han en leksaksbil för att eleverna skulle förstå geometrin.

Köp en radiostyrd leksaksbil på blocket. Kostar mindre än hälften av vad en körlektion kostar.

Be en kompis filma dig.

Ett vanligt fel är att man ligger för nära bilen framför fickan. Håll ut en bit extra till vänster.

Nitrometan
2007-06-09, 17:43
..kul film från tüben..
Hahaha. Snacka om att sno parkeringsplatsen.

Nitrometan
2007-06-09, 17:44
Det står INTE i TEORIBOKEN hur man lär sig fickparkera, varför tror du jag frågar? Jävligt kul när man tänker på att du sitter ensam framför din dator och verkligen lackar på mig för att jag frågar om hur man fickparkerar...
Det stod i den jag hade när jag tog körkort för snart 20 år sen. Men de tyckte väl att vi behövde lära oss sånt då.

Inzza
2007-06-09, 17:53
Det står INTE i TEORIBOKEN hur man lär sig fickparkera, varför tror du jag frågar? Jävligt kul när man tänker på att du sitter ensam framför din dator och verkligen lackar på mig för att jag frågar om hur man fickparkerar...

Kan inte dina föräldrar lära dig hur du gör, så skall du besöka en körskola.

Dalle89
2007-06-09, 17:55
Kör upp vid sidan om bilden du ska parkera bakom tills du ser lyktorna på bilen bak (alltså bilen du ska parkera framför) i höger backspegel. Vrid ratten så långt det går åt höger och backa tills du ser lyktorna på bilen bak i vänster backspegel. Ratta åt motsatt håll och backa tills du är på rätt plats, lycka till :D

Tack! Precis ett sånt svar jag ville ha

chidde
2007-06-09, 18:18
det babett skrev var bra tips, det är iallafall det vanliga man brukar höra
men i slutändan tror jag ändå det handlar om en vana och känsla, man måste ha kört in i kanten ett par gånger för att fatta "aha, nästa gång ska jag alltså..."

backsensorer är faktiskt bra att ha, även den erfarne föraren kan missbedöma avståndet ibland. jag ser det då inte som ett hån mot mig själv som bilförare, utan mer ett sätt att hålla min bil fri från diverse skavanker

Garnax
2007-06-09, 18:23
Jag undrar alltså hur man på lättaste sätt gör en bra fickparkering.. Det finns ju tips och tricks för all typ av bilkörning, hur ser dessa ut när man ska fickparkera?

Simpelt, du kör upp brevid den andra bilen, så nära som möjligt. Ställ dig gämnsides. Alltså din framruta vid den andra bilens framruta. Är det en ovanligt stor/liten bil får du kompensera åt något håll.

Nu rattar du fullt motsols (om du står på vänstra sidan av den andra bilen)
och börjar krypa bakåt. När du i din vänstra backspegel ser den andra bilens HELA front så rattar du tillbaka så att bilen åker rakt bakåt. Nu är du i princip inne och behöver bara räta upp dig. ev korrigera någon gång så du kommer in riktigt bra

bubbe
2007-06-09, 18:35
skaffar en VW med park assist http://personbilar.volkswagen.se/page_11633.shtml

Inzza
2007-06-09, 19:52
Tack! Precis ett sånt svar jag ville ha

Ett tips jag var att ha 30 grader mellan min bil och den jag står brevid innan jag slår över och backar helt bak, tills jag kan vrida över igen så man ställer sig rakt.

Pepparkakssmurfen
2007-06-09, 21:21
Fickparkera kan man inte lära sig genom at läsa någon text på ett internetforum,fickparkeringsskillsen får man genom övning.

KlopFer
2007-06-09, 22:50
Såhär gör jag.

http://video.google.com/videoplay?docid=-1126289740313424097&q=civic

Yes
2007-06-09, 22:57
Fickparkera kan man inte lära sig genom at läsa någon text på ett internetforum,fickparkeringsskillsen får man genom övning.
Klart det behövs övning, fast gör man som Garnax och babbett skrivit är man en god bit på rätt väg. Resten fixar man med lite känsla för var man har bilen, och poängen med tråden är väl inte att göra någon till expert på fickparkering utan att samla lite nyttiga tips?

Chris
2007-06-10, 01:08
Jag lärde mig fickparkera i sumpan, i en brant uppförsbacke... i snön. Det tog ca 10 försök tror jag. :D Varför göra det lätt för sig?

rememberence
2007-06-10, 01:31
Folk på kolozzeum har för mycket fritid, dom kan alltså sitta och kritisera saker som detta?

mela
2007-06-10, 02:55
backsensorer är faktiskt bra att ha, även den erfarne föraren kan missbedöma avståndet ibland. jag ser det då inte som ett hån mot mig själv som bilförare, utan mer ett sätt att hålla min bil fri från diverse skavanker

Dock ljuger dem ibland och påstår att det är längre till föremålet bakom än vad det är... *whistle*