handdator

Visa fullständig version : Läste nyss ur Pauluns bok


Sir Klabbe
2007-06-09, 13:54
"Gå ner i vikt med GI metoden" hette den.

Där stod det något att man inte kan gå ner i vikt innan man gjort sig av med glykogeninlagringarna? Och att man måste äta helst under 40g kolhydrater per dag för att kunna gå ner i vikt?

Stämmer detta? Om jag har ett underskott på 1000kcal/dagen men ändå rätt högt GI osv. kan jag inte gå ner i fettmängd? *mini*

Axmode
2007-06-09, 13:59
Jo det kommer du.

King Grub
2007-06-09, 14:05
Lika mycket, dessutom.

Sir Klabbe
2007-06-09, 14:08
Lika mycket, dessutom.

Men ack.

Vad menade gubben då?

King Grub
2007-06-09, 14:09
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270

Sir Klabbe
2007-06-09, 14:23
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270

TACK! Alltid lika trevligt, även fast jag inte kunde tyda engelskan så kunde jag kolla din kortfattning lite längre ner.

En fråga till bara ... kan kroppen bränna från fettet medans du har glykogeninlagringar? Hurdå isf?

Och ... hur många gram kolhydrater bildar ett gram glykogen?

King Grub
2007-06-09, 14:31
Ja, fettförbränning sker även med glykogen lagrat i muskulatur och lever. Glykogen är dina musklers främsta bränsle vid intensivt arbete. Med tömda glykogendepåer är det omöjligt att prestera maximalt, t ex träning. Kolhydraterna du äter lagras bl a in som glykogen för att användas för framtida aktivitet.

Sir Klabbe
2007-06-09, 14:33
Ja, fettförbränning sker även med glykogen lagrat i muskulatur och lever. Glykogen är dina musklers främsta bränsle vid intensivt arbete. Med tömda glykogendepåer är det omöjligt att prestera maximalt, t ex träning. Kolhydraterna du äter lagras bl a in som glykogen för att användas för framtida aktivitet.

Tack!

Då blir det löparsträckan nästa gång jag vill gå ner i glykogen? *gah!*
Ska inte tortera dig med mer frågor nu, tack igen.
-----

Men någon annan kan väl svara på hur många gram kolhydrater som blir glykogen?

King Grub
2007-06-09, 14:37
Jag tror inte du riktigt vet vad glykogen är. Det är inget man "vill gå ner i" för att komma i form.

http://www.dansukker.com/omsocker/sotningslexikon/skrivut.asp?id=564

Men någon annan kan väl svara på hur många gram kolhydrater som blir glykogen?

Det går inte att svara på. Situation och status avgör hur mycket av kolhydraterna du äter som lagras som glykogen. Glykogeninlagringen sker som snabbast och effektivast efter fysisk aktivitet, varför det är lämpligt att fylla på med kolhydrat efter t ex träning.

Sir Klabbe
2007-06-09, 14:41
Jag tror inte du riktigt vet vad glykogen är. Det är inget man "vill gå ner i" för att komma i form.

Men någon annan kan väl svara på hur många gram kolhydrater som blir glykogen?

Det går inte att svara på. Situation och status avgör hur mycket av kolhydraterna du äter som lagras som glykogen. Glykogeninlagringen sker som snabbast och effektivast efter fysisk aktivitet, varför det är lämpligt att fylla på med kolhydrat efter t ex träning.

Jag vet vad glykogen är. Däremot så är jag en slav under vågen, och när vätska lämnar min kropp så synns det ju på vågen även fast det inte är positivt. :)

King Grub
2007-06-09, 14:50
Om din fråga var hur mycket vatten varje gram glykogen binder, så är det 2.7 gram.

Men att förlora detta innebär bara nackdelar, dels för prestation, men även visuellt i o m att man ser plattare och sämre ut.

L-Sami
2007-06-09, 15:47
Glykogen är en bra vän om man tränar hårt, man ska inte underskatta det.