handdator

Visa fullständig version : Ämnesomsättning


Alfred Nobel
2007-06-09, 11:39
Som jag har förstått det förbättras ämnesomsättning under sin deffnings period. Om jag då käkar en pizza efter att jag har gått ner ca:10-15kg och har fått en bra ämnesomsättning, förbränner jag pizzan snabbare än tidigare?:booty:

I jämförelse med den tiden då jag inte deffade och inte brydde mig om vad jag stoppade i mig. *drool*

(Jag behöver svar på frågan och inget om att man får unna sig en pizza då för att man har presterat bra under sin deff osv)*popcorn*

King Grub
2007-06-09, 11:43
Tvärtom; ämnesomsättningen sjunker under ett energiunderskott.

Alfred Nobel
2007-06-09, 11:48
Tvärtom; ämnesomsättningen sjunker under ett energiunderskott.

Trots att jag tränar intensivt 5gånger i veckan? Där jag kombinerar cardio med styrketräning. *grr27*

King Grub
2007-06-09, 11:50
Ämnesomsättningen sjunker under ett energiunderskott.

Ju mer och ju snabbare du går ner, desto mer försämras ämnesomsättningen, mer än vad som förklaras med ev muskelförlust.

Alfred Nobel
2007-06-09, 12:09
Ämnesomsättningen sjunker under ett energiunderskott.

Ju mer och ju snabbare du går ner, desto mer försämras ämnesomsättningen, mer än vad som förklaras med ev muskelförlust.


Okej, då förstår jag. Tack så mycket!

Så om jag under min deff ska ligga på ungefär 2500~ kcal och äter en pizza som är på 1500~ och sen något litet till lunch och frukost, behöver jag oroa mig för en ev. viktökning bara för att jag äter pizza? eller är det enbart kcal intaget i siffror som är beroende i den faktorn? Att det inte spelar någon roll oavsett om jag käkar 1500kcal kyckling istället för en pizza?

Vore guld om du hjälpte mig på den Grubbzors!;) :thumbup:

King Grub
2007-06-09, 12:10
Du går upp i vikt av ett energiöverskott, inte vad som ligger på tallriken. Och det är ett energiöverskott över en längre tid än ett par timmar som är av intresse.

theoppositescollide
2007-06-11, 04:16
King Grub: hur mycket påverkas ämnesomsättningen i praktiken, och hur långt tar återställandet av den?

King Grub
2007-06-11, 04:23
Beror på underskottets storlek och varaktighet. Vid kraftig och/eller långvarig kalorirestriktion kan ämnesomsättningen i vila nedregleras med upp till 40%. Återställning påbörjas direkt vid återgång till normalt ätande. Tyvärr sker viktuppgången ofta med ofördelaktigt fördelad inlagring av kroppsfett, och för den som förlorat mycket fett vid långvarigt kaloriunderskott kommer viktuppgången att utgöras av i princip enbart fettvikt.

Rhino
2007-06-11, 07:47
och för den som förlorat mycket fett vid långvarigt kaloriunderskott kommer viktuppgången att utgöras av i princip enbart fettvikt.

Långvarigt i detta sammanhang, ungefär vilken tidsmängd är det vi pratar om? Inträffar det efter exempelvis 6-8 veckors "deff" eller först vid en längre period och mer kraftigt underskott (svält)?

King Grub
2007-06-11, 07:49
Förlorar du fettvikt, kommer viktuppgången efter återgång till normalt ätande att bestå av fettvikt, tills ursprungsläget är nått. Förlorar du muskelmassa, kommer viktuppgången att bestå av mest muskelmassa.

Torwald
2007-06-11, 08:01
Jag förstår inte. Hur är det då möjligt att tappa fett "permanent"? Menar du att viktuppgången består i kroppsfett om man går tillbaka till samma energiintag som man gjorde innan viktnedgången? I så fall är jag med. Det naturliga är väl att ändra sitt energiintag till ett som passar ens nya vikt?

Rhino
2007-06-11, 08:04
Förlorar du fettvikt, kommer viktuppgången efter återgång till normalt ätande att bestå av fettvikt, tills ursprungsläget är nått.

Så att efter en bantnings- / deffperiod så kommer det alltså vara svårt eller omöjligt att lägga på sig mer muskelmassa förrän ursprungsvikten är återuppnådd?

King Grub
2007-06-11, 08:04
Menar du att viktuppgången består i kroppsfett om man går tillbaka till samma energiintag som man gjorde innan viktnedgången?

Självklart.

Det naturliga är väl att ändra sitt energiintag till ett som passar ens nya vikt?

Inte för idrottsmän som vill prestera och bygga muskler. Då är t o m ett överskott ett krav.

Och (tidigare) överviktiga, som inte hör till ovanstående kategori, har dokumenterat svårt att hålla sin nya låga kroppsvikt.

King Grub
2007-06-11, 08:05
Så att efter en bantnings- / deffperiod så kommer det alltså vara svårt eller omöjligt att lägga på sig mer muskelmassa förrän ursprungsvikten är återuppnådd?

Va? Det här handlar om överätningen i sig och effekten av denna. Styrketräning kan förhoppningsvis stimulera proteinsyntesen...

King Grub
2007-06-11, 08:05
McDonald har en bra artikel här:

http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodyfat.html

Med referenser.

Ganymedes
2007-06-11, 08:06
Förlorar du fettvikt, kommer viktuppgången efter återgång till normalt ätande att bestå av fettvikt, tills ursprungsläget är nått. Förlorar du muskelmassa, kommer viktuppgången att bestå av mest muskelmassa.

Jag har själv förlorat nästan 12 kg i (iaf mestadels) fettvikt sedan min deff började, är jag alltså dömd att lägga på mig (nästan bara) fett istället för muskler när jag börjar lägga mig på ett moderat överskott kcal? Ända upp till mina 101.1 kg som jag hade när jag började? Finns det inget man kan göra för att motverka detta? En gång fet, aldrig fit? :(

King Grub
2007-06-11, 08:07
Visst kan du bygga muskler, men överätning kommer att resultera i mer fettviktsuppgång än om du inte varit överviktig.

Rhino
2007-06-11, 08:20
Förlorar du fettvikt, kommer viktuppgången efter återgång till normalt ätande att bestå av fettvikt, tills ursprungsläget är nått.

Så att efter en bantnings- / deffperiod så kommer det alltså vara svårt eller omöjligt att lägga på sig mer muskelmassa förrän ursprungsvikten är återuppnådd?

Va? Det här handlar om överätningen i sig och effekten av denna. Styrketräning kan förhoppningsvis stimulera proteinsyntesen...

Jag tänker på det du skrev i ovanliggande inlägg. Om en person går ned från t.ex. 100 kg till 90 och mestadels tappar fettmassa, och efter det övergår till ett lagom energiöverskott kombinerat med styrketräning, tillräckligt med protein, osv, är då denna person "dömd" till att ändå bara lägga på sig fett tills ursprungsvikten är nådd?

EDIT: Kanske har det blivit besvarat redan.

Torwald
2007-06-11, 08:24
McDonald har en bra artikel här:

http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodyfat.html

Med referenser.

Väldigt intressant läsning. Tack för länken!

King Grub
2007-06-11, 08:31
EDIT: Kanske har det blivit besvarat redan.

Ja. Det här handlar om den ev överätningens effekter. :) Eller normalisering av kroppsvikt efter sänkt ämnesomsättning. Styrketräning kan sedan förhoppningsvis stimulera muskeltillväxt, om man sköter det man bör på ett bra sätt.