handdator

Visa fullständig version : Köpa ny mobiltelefon med bra kamera


Pudzianovski
2007-06-09, 00:05
Egentligen är nog kameran det viktigaste. Jag antar att de flesta få funktioner jag använder finns ändå (SMS, ringa, mp3).
Ingen lust att slänga massa pengar på en mobil just nu heller. Max 3500 kr.

Har ni några tips? länka gärna testbilder som är tagna med kameran i mobilen om ni har !

:confused:

jwzrd
2007-06-09, 00:07
Egentligen är nog kameran det viktigaste. Jag antar att de flesta få funktioner jag använder finns ändå (SMS, ringa, mp3).
Ingen lust att slänga massa pengar på en mobil just nu heller. Max 3500 kr.

Har ni några tips? länka gärna testbilder som är tagna med kameran i mobilen om ni har !

:confused:

Lägg 3.5k på en kamera så får du en riktigt bra sådan, den kommer LÄTT att vara 20x bättre än den bästa mobilkameran.

Pudzianovski
2007-06-09, 00:10
Lägg 3.5k på en kamera så får du en riktigt bra sådan, den kommer LÄTT att vara 20x bättre än den bästa mobilkameran.

Jo, jag vet. Men jag behöver en ny telefon nu och då är kameran i den viktig.

Dumleman
2007-06-09, 00:10
Lägg 3.5k på en kamera så får du en riktigt bra sådan, den kommer LÄTT att vara 20x bättre än den bästa mobilkameran.
Men hur ofta har man med sig den då?

jwzrd
2007-06-09, 00:18
Men hur ofta har man med sig den då?

Vilka man pratar du om? Jag har med mig min feta systemkamera ofta. Är du själv obrydd om kamera och fotografi också så ser jag inte varför du ens skulle bry dig om kameran. Mobilkameror är helt enkelt den största scam:en sen spanska solhus typ - de är rövhålsdåliga på ren svenska.

jwzrd
2007-06-09, 00:19
Jo, jag vet. Men jag behöver en ny telefon nu och då är kameran i den viktig.

Har du funderat på om det finns något abonemang som subventionerar telefonen mycket?

Pudzianovski
2007-06-09, 00:24
Köper utan abbonemang. Tycker inte de nyaste telefonerna suger så mycket på foto nuförtiden. Det går framåt. Helt acceptabelt idag för mina behov.

Dumleman
2007-06-09, 00:24
Mobilkameror är helt enkelt den största scam:en sen spanska solhus typ - de är rövhålsdåliga på ren svenska.
Det där är väl att ta i tycker jag. Ericsson k800i vs. Canon 350D: http://www.16-9.net/lens_tests/k800i/k800i_distortion.html

jwzrd
2007-06-09, 00:32
Det där är väl att ta i tycker jag. Ericsson k800i vs. Canon 350D: http://www.16-9.net/lens_tests/k800i/k800i_distortion.html

Där jämförs k800 med kitobjektivet till 350D på en sida som gör reklam för mobiltelefoner, första google-träffen? Hur ställer du dig t ex till den överdrivna färgmättnaden och den utslätade ytan på k800-bilderna? Orka för fan borka jämföra en kamera med en mobiltelefon, särskillt av någon som antagligen inte ens hållit i en kamera själv.

loztdignity
2007-06-09, 01:03
Kan inte annat än hålla med jwzrd, det är rätt uppenbara skillnader mellan mobilkameran och Canon.

jesuz
2007-06-09, 01:07
Beror lite på vad man vill ha kameran till.

Ifall man som jag bara vill ha mobilkamera för att det är smidigt om man vill ta ögonblicksbilder med bara hyfsad kvalitet och för att fota kul saker man stöter på i vardagen i farten så är det jättesmidigt att ha inbyggt så man slipper ha en till sak i fickan.

Vill man däremot ta bra bilder så ska man absolut lägga pengarna på en riktigt digitalkamera. Det måste inte vara en systemkamera, utan det räcker gott och väl med en bra kompaktkamera.

Kan rekommendera k800i, men jag tycker bilderna i testet ovan bara visar hur bilderna blir i perfekta förhållanden. En kompis har en sån och han är nöjd med kameran. Så där bra blir som sagt självklart inte genomsnittsbilderna, utan bara ifall du har stativ och bra ljus (typ solljus).
Annars har jag hört gott om nokias kamera i 6300 (den finns säkerligen i fler modeller, men vet ej vilka). Polaren har en sån som jag testat ta lite bilder med och det ser rätt bra ut. Bättre bilder än min jag tog med min k750i kan jag ju påstå, och den täckte åtminstone mina krav på kameran.

KniveN
2007-06-09, 01:08
SE K810, SE K550, SE t650, Nokia 6500 slider

dice
2007-06-09, 01:27
Jag har en K800 och jag gillar den skarpt, särskilt på grund av blixten. Och ja, en random fem år gammal kompaktkamera piskar den, men vafan, det duger som partybilder.

exempel:
http://www.tolv28.se/uploads/DSC00089.JPG (becksvart ute)
http://www.tolv28.se/uploads/DSC00067.JPG
http://www.tolv28.se/uploads/DSC00077.JPG

blekfet2
2007-06-09, 07:33
köp en vanliga kamera samt en motorola c139 på dialect för 500kr.

Yankeee
2007-06-09, 07:35
http://www.funny-potato.com/images/camera-phone.jpg

mystic[-_-]
2007-06-09, 07:44
Köpte en SE K810i nyss och jag är nöjd. 3.2 megapixelkamera och den ligger i din budget.

Dnepr
2007-06-09, 07:45
Man kan inte ringa med en kamera - men man kan både fota och ringa med en mobiltelefon. Det finns idag en mobil med 5 m-pixel och jag vet andra, som inte är lika avancerade - som även dom tar bra bilder. Jag har tagit massa roliga och spontana bilder sen dom införde kamera i lurarna - men det hade aldrig blivit av om jag varit tvungen att bära med mig en kamera.

Pudzianovski
2007-06-09, 08:01
Man kan inte ringa med en kamera - men man kan både fota och ringa med en mobiltelefon. Det finns idag en mobil med 5 m-pixel och jag vet andra, som inte är lika avancerade - som även dom tar bra bilder. Jag har tagit massa roliga och spontana bilder sen dom införde kamera i lurarna - men det hade aldrig blivit av om jag varit tvungen att bära med mig en kamera.

Det är väl lite min tanke bakom det hela. :thumbup:

Pudzianovski
2007-06-09, 08:04
Jag har en K800 och jag gillar den skarpt, särskilt på grund av blixten. Och ja, en random fem år gammal kompaktkamera piskar den, men vafan, det duger som partybilder.

exempel:
http://www.tolv28.se/uploads/DSC00089.JPG (becksvart ute)
http://www.tolv28.se/uploads/DSC00067.JPG
http://www.tolv28.se/uploads/DSC00077.JPG

Helt ok. Dock ljust men helt ok.

blekfet2
2007-06-09, 08:53
Man kan inte ringa med en kamera - men man kan både fota och ringa med en mobiltelefon. Det finns idag en mobil med 5 m-pixel och jag vet andra, som inte är lika avancerade - som även dom tar bra bilder. Jag har tagit massa roliga och spontana bilder sen dom införde kamera i lurarna - men det hade aldrig blivit av om jag varit tvungen att bära med mig en kamera.

För max 3500kr så får han inga 5m-pixel i telefonen. Du får nog ta bort ordet "bra" och bara säga att att telefonen tar bilder, that´s it ;)

Dumleman
2007-06-09, 19:10
Hur ställer du dig t ex till den överdrivna färgmättnaden och den utslätade ytan på k800-bilderna?
Eftersom jag inte är le ronk de fotograf så tycker jag att bilderna ser bra ut.

melancoolio
2007-06-09, 19:24
Beror helt på vad man ska ha bilderna till om en kameramobil duger eller inte.

Jag har en k800i och den tar bilder som duger åt mig. Sen så blir ju inte alla bilder sjukt bra men det kan jag leva med.

Löjtnant Blank
2007-06-09, 19:39
Eftersom jag inte är le ronk de fotograf så tycker jag att bilderna ser bra ut.
Testbilderna är tagna på en väldigt okrävande plats. Det finns många situationer där en K800 inte skulle klara sig alls. Då skulle du också se skillnaden.

bluelight
2007-06-10, 00:58
Fast en k810 är väldigt smidig att ha med sig, slippa släpa på kamera om man ska snabbfota något bara. Om man ska ut och fota fräsha bilder så använder man ju kamera.

Löjtnant Blank
2007-06-10, 01:05
Fast en k810 är väldigt smidig att ha med sig, slippa släpa på kamera om man ska snabbfota något bara. Om man ska ut och fota fräsha bilder så använder man ju kamera.
Jag har aldrig förstått det där resonemanget. Vad ska man en massa dassiga bilder till egentligen? Vem orkar titta på skräpet?

Bilderna som dice länkade till är bra exempel på den undermåliga kvaliteten (ledsen, dice, men det är sant).

Math
2007-06-10, 02:56
Jag har aldrig förstått det där resonemanget. Vad ska man en massa dassiga bilder till egentligen? Vem orkar titta på skräpet?

Bilderna som dice länkade till är bra exempel på den undermåliga kvaliteten (ledsen, dice, men det är sant).

jag tycker att dom är helt ok. Inte bra men ok för att vara något man tagit i farten utan att ha med sig ordentliga grejjer..

För egentligen, vem orkar ha med sin systemkamera med svindryt objektiv?

Krille 87
2007-06-10, 11:35
SEM K800 eller K810, helt klart!

z_bumbi
2007-06-10, 13:15
För egentligen, vem orkar ha med sin systemkamera med svindryt objektiv?

Jag. Det billiga kitobjektiv som brukar ingå med kameran spöar i alla fall alla mobilkameror så man måste inte släpa med sig ett "svindyrt objektiv". Iofs har vi ett 200 kronors objektiv som jag kan tänka mig att jämföra med de flesta mobilkameror, ut till 150 m i alla fall sen börjar det bli sämre.

Men eftersom tråden handlar om mobilkameror så är det inte så intressant, dock är det intressant att antalet megapixlar inte har ett dugg med kvalitet på kameran att göra om man jämför en med 5 och en med 3 utan det är optiken som är det viktiga.

Math
2007-06-10, 15:35
Jag. Det billiga kitobjektiv som brukar ingå med kameran spöar i alla fall alla mobilkameror så man måste inte släpa med sig ett "svindyrt objektiv". Iofs har vi ett 200 kronors objektiv som jag kan tänka mig att jämföra med de flesta mobilkameror, ut till 150 m i alla fall sen börjar det bli sämre.

Men eftersom tråden handlar om mobilkameror så är det inte så intressant, dock är det intressant att antalet megapixlar inte har ett dugg med kvalitet på kameran att göra om man jämför en med 5 och en med 3 utan det är optiken som är det viktiga.

jo, klart det finns vissa som alltid har med sig sina kameror men majoriteten tycker nog det är behändigare att bara ta med sig sin mobil med mp3, kamera och dylikt.

Det slutade handla om megapixelar när det blev det man marknadsförde kameror med. Det handlar väldigt lite om megapixelar när det gäller andra kameror också ju.
/missförstå mig inte jag håller med dig, men det handlar väll sällan om just megapixlar/

hasse36
2007-06-10, 16:21
Jag har aldrig förstått det där resonemanget. Vad ska man en massa dassiga bilder till egentligen? Vem orkar titta på skräpet?För en tid sedan gick min bil sönder och då hade det varit bra om man hade haft en kamera med sig och plåtat den trasiga detaljen. Att ta med sig en vanlig digitalkamera hela tiden är något man tröttnar ganska fort på.

GLC
2007-06-10, 17:01
;2346243']Köpte en SE K810i nyss och jag är nöjd. 3.2 megapixelkamera och den ligger i din budget.

Samma här, väldigt nöjd!

Edit: Dock köpte inte jag min, fick den i jobbet *whistle*

Löjtnant Blank
2007-06-10, 17:06
För en tid sedan gick min bil sönder och då hade det varit bra om man hade haft en kamera med sig och plåtat den trasiga detaljen. Att ta med sig en vanlig digitalkamera hela tiden är något man tröttnar ganska fort på.
Då hade det räckt med vilken mobilkamera som helst. Jag personligen tycker att det är vettigare och mer prisvärt att lägga pengarna på en riktig kamera (kompakt- eller systemdito), och sedan välja en billigare telefon - förutsatt att man är intresserad av att ta bra bilder. För bra bilder får du i dagsläget (förmodligen aldrig) inte med en mobilkamera.

Pudzianovski
2007-06-10, 17:20
Kollat på K810i ett tag. Den verkar kompetent. :thumbup:

KniveN
2007-06-10, 17:40
http://www.gsmarena.com/nokia_6500_slide-1996.php
http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_t650-1984.php

känn lugnet ett tag :D