handdator

Visa fullständig version : Nybörjarhjälp!


Tomtemuppen
2007-06-08, 23:17
Tjenare!
Är en pojk på 14 bast som är väldigt ny inom styrketräning och har lite frågor.
Jag har lite mage, som jag gärna vill få bort, men samtidigt vill jag styrketräna och få upp lite massa på gymmet, har tränat nu i ungefär någon månad och kör 3st helkroppspass i veckan, kör uppvärmning med löpning eller cykling, tränar 2 gånger i veckan på morgonen boxning, tar då också en ganska schysst promenad på ca: 1h, men jag har läst mycket på internet om att man inte kan förbränna fett och bygga massa samtidigt, men vissa säger emot.
Alltså, om man tränar både styrka och fettbörbränning/kondition, och har lite extra fett på kroppen, kan man både bygga massa och bränna fett samtidigt?
och bör man då ligga på ett energiöverskott/underskott?
Tack i förhand :)

Exhale_
2007-06-08, 23:20
Tjena muppen!

Näe det är som du läst väldigt svårt (i de flesta fall omöjligt) att bygga muskler och bränna fett samtidigt. Vissa påstår att det går att göra detta om man är väldigt otränad, men om det verkligen är så det ligger till vet jag tyvärr inte.

Du får helt enkelt sikta in dig på antingen det ena eller det andra. Vill du bygga muskler = energiöverskott eller vill du få bort fett = energiunderskott.

Handcuff
2007-06-08, 23:21
Tjenare!
Är en pojk på 14 bast som är väldigt ny inom styrketräning och har lite frågor.
Jag har lite mage, som jag gärna vill få bort, men samtidigt vill jag styrketräna och få upp lite massa på gymmet, har tränat nu i ungefär någon månad och kör 3st helkroppspass i veckan, kör uppvärmning med löpning eller cykling, tränar 2 gånger i veckan på morgonen boxning, tar då också en ganska schysst promenad på ca: 1h, men jag har läst mycket på internet om att man inte kan förbränna fett och bygga massa samtidigt, men vissa säger emot.
Alltså, om man tränar både styrka och fettbörbränning/kondition, och har lite extra fett på kroppen, kan man både bygga massa och bränna fett samtidigt?
och bör man då ligga på ett energiöverskott/underskott?
Tack i förhand :)

Hej och välkommen :)

Helt rätt iaktaget att tillväxt kräver energiöverskott och att fettminskning kräver energiunderskott. Ett motsatsförhållande med andra ord. Nu kommer nog någon säga att du som nybörjare visst kan lyckas med att tappa lite fett samtidigt som dina muskler växer lite - förvisso sant (dock marginella resultat om du frågar mig) men utgå från att ovanstående gäller!

Tomtemuppen
2007-06-08, 23:23
Jasså du, tack för hjälpen iallafall :) Ska försöka bygga lite under sommarn, fettet får tas efteråt då ;).

Handcuff
2007-06-08, 23:24
Jasså du, tack för hjälpen iallafall :) Ska försöka bygga lite under sommarn, fettet får tas efteråt då ;).

Det gör du absolut rätt i. Lycka till :thumbup:

Exhale_
2007-06-08, 23:24
Gör så! Det är ju, om du frågar mig, mycket roligare att bygga muskler än att deffa :)

Tomtemuppen
2007-06-08, 23:26
Hej och välkommen :)

Helt rätt iaktaget att tillväxt kräver energiöverskott och att fettminskning kräver energiunderskott. Ett motsatsförhållande med andra ord. Nu kommer nog någon säga att du som nybörjare visst kan lyckas med att tappa lite fett samtidigt som dina muskler växer lite - förvisso sant (dock marginella resultat om du frågar mig) men utgå från att ovanstående gäller!

Får jag iallafall reda på under sommarn som kommer nu, ska försöka köra 3 gympass i veckan och sedan lite löpning :)

Sir Klabbe
2007-06-08, 23:33
Tjenare!
Är en pojk på 14 bast som är väldigt ny inom styrketräning och har lite frågor.
Jag har lite mage, som jag gärna vill få bort, men samtidigt vill jag styrketräna och få upp lite massa på gymmet, har tränat nu i ungefär någon månad och kör 3st helkroppspass i veckan, kör uppvärmning med löpning eller cykling, tränar 2 gånger i veckan på morgonen boxning, tar då också en ganska schysst promenad på ca: 1h, men jag har läst mycket på internet om att man inte kan förbränna fett och bygga massa samtidigt, men vissa säger emot.
Alltså, om man tränar både styrka och fettbörbränning/kondition, och har lite extra fett på kroppen, kan man både bygga massa och bränna fett samtidigt?
och bör man då ligga på ett energiöverskott/underskott?
Tack i förhand :)

Det här är basen för hela din träning:

Hur långt in i puberteten har du kommit?

Målbrott? Kukväxt? Längdväxt? Könsbehåring osv?

Tomtemuppen
2007-06-08, 23:42
Jag har väl ingen aning om hur långt inne i puberteten jag är, men är 175 lång, och allt du nämnde har börjat för länge sedan :)

Sir Klabbe
2007-06-08, 23:46
Jag har väl ingen aning om hur långt inne i puberteten jag är, men är 175 lång, och allt du nämnde har börjat för länge sedan :)

ATTAN OCKSÅ *mini*

Tonårspojkar är i ett sådant katabolt tillstånd att de kan bygga på underskott under tiden de växer.

Tomtemuppen
2007-06-08, 23:49
Jävlar, tack för den infon!

jwzrd
2007-06-08, 23:56
Gör inte saker så svårt utan gör precis som du gör nu, du verkar tycka att det är kul - det är grunden till allt. Lyssna inte för mycket på Internet-opti-klanen eller på Ballan Allan på gymmet som vill ge dig 200 opti-tips trots att han bara tränat 3 månader längre än du. Håll dig bara borta från "farliga" övningar, alltså rent galna saker - kräver knappast någon förklaring - och träna på bara. Sök ärlig och vettig information; tips: den finns aldrig aldrig någonsin i reklamfoldrar för kosttillskott - de vill att du lägger veckopengen från mamma på pulver, det kommer inte att göra något för dig. Din kropp växer av allt du ger den, godis som entrecôte - ge den det och träna och härja på bara. Det är kul som fan.

Tomtemuppen
2007-06-09, 00:02
Tänker inte hålla på med något som är tråkigt :) det är roligt som fan, speciellt när man ser resultat så snabbt, mest då i styrka. Sedan att man kanske kommer i form nån gång inom en snar framtid verkar inte helt fel heller :)
Med galna övningar menar du? vill gärna veta så mycket som möjligt :P.

jwzrd
2007-06-09, 00:05
Tänker inte hålla på med något som är tråkigt :) det är roligt som fan, speciellt när man ser resultat så snabbt, mest då i styrka. Sedan att man kanske kommer i form nån gång inom en snar framtid verkar inte helt fel heller :)
Med galna övningar menar du? vill gärna veta så mycket som möjligt :P.

Du märker när du ser det. Träna bara hela kroppen hela tiden så att du inte redan nu bygger in samma obalans och ger dig själv samma skaderisk som alla andra som mest tränar bröst och biceps.

Formen tycker jag inte du ska lägga allt för mycket krut på nu i början, du är bara 14, mycket kommer kroppen själv att ändra på. Ät vettig kost bara, banta inte, svält inte, ge dig inte ut på några konstiga dieter med kapa kolhydrater hit eller proppa dig proppfull med protein. Bara vanligt vettigt käk.

Tomtemuppen
2007-06-09, 00:12
Nej, jag tränar hela kroppen, dock inte ben till 100% max för en knäskada, därför jag kom in på gymmet från första början, rehab :).
Om jag tränar som jag gärna vill göra och sedan käkar någorlunda nyttigt så hoppas jag att formen kommer lite av sig självt, det får jag se om ett tag!

Animalistic
2007-06-09, 00:35
Nej, jag tränar hela kroppen, dock inte ben till 100% max för en knäskada, därför jag kom in på gymmet från första början, rehab :).
Om jag tränar som jag gärna vill göra och sedan käkar någorlunda nyttigt så hoppas jag att formen kommer lite av sig självt, det får jag se om ett tag!

absolut ! du är dessutom 14 bast bara, de kommer gå super! ser fram emot över dina resultat *flex* och i de åren som sagt bygger man, om man tränar rätt riktigt fort. så ligg i och kämpa hårt :hbang:

Tomtemuppen
2007-06-09, 00:46
Japp, ska ta lite före bilder nu och sedan få se resultaten efter sommaren, mest bara för att se hur mycket man kan utvecklas på ett ca: 11 veckor långt sommarlov och lite vilja :).

Musselbank
2007-06-09, 00:48
Om du har lust att lära dig mycket, tänk på att även det är en ganska långsam process :-) som jwzrd säger, viktigast är givetvis att inte göra nåt HELT galet och skada sig, och i övrigt inte hänga upp sig på teori och optimalt hit eller dit. Bit för bit lär man sig mer om man vill, och ibland visar det sig att man haft fel. Det gör i regel ingenting. Det är inte någon panik.

Apropå raggsockor, när jwzrd nämnde "Ballan Allan" syftade han inte på Allan här på forumet.

Visst finns det några väsentliga saker att lära sig, och många saker som är roliga att veta utan att vara direkt avgörande. De som tränat länge kan säga vad som i viktigt med några få ord. Men vi som inte tränat länge måste i viss mån nå samma vishet själva, det räcker inte att servera sig deras "koncentrat". (Dessutom, innan man kan en del vet man inte heller vem som är klok).

Kör hårt!

jwzrd
2007-06-09, 00:52
Om du har lust att lära dig mycket, tänk på att även det är en ganska långsam process :-) som jwzrd säger, viktigast är givetvis att inte göra nåt HELT galet och skada sig, och i övrigt inte hänga upp sig på teori och optimalt hit eller dit. Bit för bit lär man sig mer om man vill, och ibland visar det sig att man haft fel. Det gör i regel ingenting. Det är inte någon panik.

Apropå raggsockor, när jwzrd nämnde "Ballan Allan" syftade han inte på Allan här på forumet.

Visst finns det några väsentliga saker att lära sig, och många saker som är roliga att veta utan att vara direkt avgörande. De som tränat länge kan säga vad som i viktigt med några få ord. Men vi som inte tränat länge måste i viss mån nå samma vishet själva, det räcker inte att servera sig deras "koncentrat". (Dessutom, innan man kan en del vet man inte heller vem som är klok).

Kör hårt!

Exakt så jag menar. Och nej, Balla Allan på gymmet är inte Allan här på forumet. :)

Balla Allan är han som bränner 3-5k i månaden på kosttillskott, kan prata om näringstiming, carb loading, carb cycling och proteinsyntes i flera timmar utan avbrott - han började träna för 8 månader sen men ger dig en käftsmäll om du inte håller med om att DC-OT2003 är den bästa träningsmetoden.

Eddie Vedder
2007-06-09, 03:02
ATTAN OCKSÅ *mini*

Tonårspojkar är i ett sådant katabolt tillstånd att de kan bygga på underskott under tiden de växer.

ANABOLT;)

Metallicutz
2007-06-09, 23:23
Som väldigt många andra redan sagt ska du bara käka vettig mat och träna det du tycker är roligt. Tänk inte för mycket på vad människor tycker och tänker om bu och bä, gör si och så för då händer ditt och datt. Du kommer ha gott om tid över senare i livet att kontemplera om din livssituation. *whistle*