handdator

Visa fullständig version : vad är egentligen aspartam?


Animalistic
2007-06-08, 20:03
Som topicen lyder, och varför skryter de flesta produkter med att de är aspartamfria ?

och vad gör aspartam negativt?

har sökt men utan lycka *screwy*

Tacksam för svar *cupid*

Absinteh
2007-06-08, 20:09
Aspartamn är ett syntetiskt sötningsmedel som är cirka ... 200? gånger sötare än socker.
Du kan läsa på tex wikipedia om det skulle jag tro

King Grub
2007-06-08, 20:09
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11372&epslanguage=SV

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14045&epslanguage=SV

Animalistic
2007-06-08, 20:11
dvs pain in the ass för tänderna ?

Eddie Vedder
2007-06-08, 20:13
dvs pain in the ass för tänderna ?

Inte aspartamet, det påverkar inte tänderna ett dugg. Dock finns det andra saker i läsk, särskilt i coladrycker, som är dåligt för tänderna trots att läsken är sockerfri.

Animalistic
2007-06-08, 20:14
okej, dock syftade jag mest på Proteintillskott, såg t ex att Kolos egna protein innehöll aspartam och då blev jag lite nyfiken. någon som säga ifall det gör proteinshakern godare? eller är det helt enkelt en billig lösning ? ^^

Eddie Vedder
2007-06-08, 20:18
Det är ju aspartamet som gör proteindrinken söt iaf, tar du däremot en gainer så har du ju oftast malto eller druvsocker i vilket ger sötma åt gainern. Den kommer ju inte smaka choklad eller hallon om den är aspartamfri men tycker man att dom eventuella hälsoriskerna överväger fördelen med godare(?) smak så kan ju aspartamfritt proteintillskott vara på sin plats.

Det handlar ju om hur mycket man är villig att exponera sig själv inför bland olika eventuella riskfaktorer.

King Grub
2007-06-08, 20:18
Godare och godare... det ger sötma utan kalorier.

Nilsjohan
2007-06-08, 20:28
vad är egentligen aspartam?
Aspartam består av två aminosyror, fenylalanin och asparginsyra + en del metanol.

Eddie Vedder
2007-06-08, 20:32
Aspartam består av två aminosyror, fenylalanin och asparginsyra + en del metanol.

Innehåller det verkligen metanol? så som jag förstått det bildas metanol när aspartamet metaboliseras, dock inte att det innehåller metanol från början.

Det kan vara fel såklart men så har iaf jag uppfattat det.

machine gun
2007-06-08, 21:09
Innehåller det verkligen metanol? så som jag förstått det bildas metanol när aspartamet metaboliseras, dock inte att det innehåller metanol från början.

Det kan vara fel såklart men så har iaf jag uppfattat det.

Du har rätt. Aspartam är en dipeptid av de tidigare nämnda två aminosyrorna, däremot bildas metanol vid metaboliseringen. Liksom vid metabolisering av diverse andra livsmedel, som grapefruktjuice t.ex.

Nilsjohan
2007-06-08, 21:32
Som jag uppfattat det så är metanol en av beståndsdelarna.

Aspartic acid is one of five amino acids that have a "charged" side group. The charged side group on aspartic acid is (-CH2-COOH). When put in water, this material ionizes and becomes negatively charged. Phenylalanine has a nonpolar, hydrophobic side group which is not compatible with water. It is made up of a six carbon ring and is attached to the main amino acid backbone via a methyl (-CH2) group. Prior to synthesis into aspartame, it is reacted with methanol. This adds a methyl group which is linked to the molecule by an oxygen, and the compound is converted to a methyl ester. The methanol required for the synthesis of aspartame has the chemical structure (CH3-OH). This is a very common material and is used extensively by organic chemists for various chemical syntheses.

The Manufacturing Process

Although its components—aspartic acid, phenylalanine, and methanol—occur naturally in foods, aspartame itself does not and must be manufactured.


Källa: How Products are Made: Aspartame (http://science.enotes.com/how-products-encyclopedia/aspartame)

King Grub
2007-06-09, 05:05
Aspartam metaboliseras till 50% fenylalanin, 40% asparaginsyra och 10% metanol. Alla tre är där "från början", men alla tre uppträder separat efter metabolisering.

Upon ingestion, aspartame is completely metabolized to two amino acids and methanol (approximately 50% phenylalanine, 40% aspartic acid, and 10% methanol).

Hum-Genet. 1994 Apr; 93(4): 369-74

Sverker
2007-06-09, 05:57
Väntar på det ögonblicket någon tillverkare plockar fram Alkotam:D

Ett enkelt byte av metanolen till etanol och vips så får lightläsken ett mervärde eftersom drycken innehåller ( mikroskopiska mängder ) alkohol.

Nu verkar det inte vara så enkelt att Alkotam har en söt smak och är stabil i vatten för då hade den redan funnits.

bluelight
2007-06-09, 12:26
Väntar på det ögonblicket någon tillverkare plockar fram Alkotam:D

Ett enkelt byte av metanolen till etanol och vips så får lightläsken ett mervärde eftersom drycken innehåller ( mikroskopiska mängder ) alkohol.

Nu verkar det inte vara så enkelt att Alkotam har en söt smak och är stabil i vatten för då hade den redan funnits.

Fast metanol är väl också en alkohol? Är jag för trött för att förstå?

Absinteh
2007-06-09, 12:37
Fast metanol är väl också en alkohol? Är jag för trött för att förstå?

Ja, men det är inte etanol vilket vi kallar sprit.

Sverker
2007-06-09, 13:45
Metanol ombildas till formalin och vidare till myrsyra. Myrsyran snurrar runt i blodet, fastnar i ögat där cirkulationen är sämre och förstör.

Etanol ombildas till acetaldehyd och vidare till acetyl-CoA. Acetyl-CoA omsätts som energi i citronsyracykeln.
En liten skillnad i kemin mellan alkoholerna men förödande skillnad i metabolismen:(

Nilsjohan
2007-06-09, 20:47
Aspartamet bryts ned i magsäck och tarmkanal och en av nedbrytningsprodukterna är metanol.

Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice.

Många frågor har ställts om denna metanol kan påverka synen. Mängderna i livsmedel är dock försumbara.

King Grub
2007-06-09, 20:51
Länka, eller ange källa när du kopierar text.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14047&epslanguage=SV