handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver


Minoritet
2007-06-08, 17:36
Nu kommer ännu en fråga ang protein.


Min fråga är enkel....finns det protein som är mer rekommendabelt att ta pga dess mer anabola effekt direkt efter träning än andra.

Dvs är ett vassle för 499kr/kg mer muskelbyggande direkt efter träning än ett för 159 kr /kg???

King Grub
2007-06-08, 17:40
Nej, du kommer inte att märka skillnad i "effekt" mellan ett dyrt och ett billigt vassleprotein, förutsatt att du tar lika stor mängd protein i gram.

Methone
2007-06-08, 17:44
jo, det finns olika kvalité på protein OMG

Minoritet
2007-06-08, 17:44
Ok, låter som de svar jag fått tidigare.

Duger det med att äta som i mitt fall:

1 dl proteinpulver.(pepti whey)
5 dl mjölk
2 ägg

(Standard för varje dag)

Plus att det tillkommer en hel del andra källor varje dag som bönor, kyckling, lax och dyl.

De dagar som jag tränar så läggs en proteindrink till direkt efter passet med.

überstarken
2007-06-08, 17:47
Duger till vad?

Minoritet
2007-06-08, 17:53
Ca 72 kilo skulle innebära att ca 144 gram protein skulle vara rekommendabelt per dag(2gr/kilo).

Det jag får i mig borde ju vara ca 75gram från proteinpulvret, men de resterande? Kommer jag upp i 144gram per dag genom det jag äter?


Dvs "duger" intaget av protein per dag?

Handcuff
2007-06-08, 18:14
Ca 72 kilo skulle innebära att ca 144 gram protein skulle vara rekommendabelt per dag(2gr/kilo).

Det jag får i mig borde ju vara ca 75gram från proteinpulvret, men de resterande? Kommer jag upp i 144gram per dag genom det jag äter?


Dvs "duger" intaget av protein per dag?

2gr/kg är faktiskt i överkant av rekomenderat behov för en tränande individ. Runt 1,2-1,5 nåt sånt har jag för mig är lagomt.

Tänk på att du ska räkna med alla proteinkällor, alltså även det du får från bröd, havregryn osv osv

Minoritet
2007-06-09, 09:13
2gr/kg är faktiskt i överkant av rekomenderat behov för en tränande individ. Runt 1,2-1,5 nåt sånt har jag för mig är lagomt.

Tänk på att du ska räkna med alla proteinkällor, alltså även det du får från bröd, havregryn osv osv


Om man räknar med 1,2- 1,5 så borde jag komma upp till det med råge, trots att jag skrev helt fel ang mängden protein/portion. Det skall ju vara 22,5gr, sommar värmen som sätter snurr i huvudet på en.

Eddie Vedder
2007-06-09, 09:19
jo, det finns olika kvalité på protein OMG

Ett vasslekoncentrat i burk A gör ingen skillnad i kroppen jämfört med ett vasslekoncentrat i burk B bara för att det står ett annats företags namn på etiketten och olika siffror på prislappen.

Jämför man samma protein från olika företag gör det ingen skillnad, visst kan man lura sig själv att dyrare är bättre men det är inget man vinner nånting på bortsett från eventuell placeboeffekt.

Rahf
2007-06-09, 16:19
Äter man en balanserad kost och håller ett energiintag som ligger över minus så bör man komma upp till fullt acceptabla proteinmängder.

Methone
2007-06-09, 17:56
Ett vasslekoncentrat i burk A gör ingen skillnad i kroppen jämfört med ett vasslekoncentrat i burk B bara för att det står ett annats företags namn på etiketten och olika siffror på prislappen.

Jämför man samma protein från olika företag gör det ingen skillnad, visst kan man lura sig själv att dyrare är bättre men det är inget man vinner nånting på bortsett från eventuell placeboeffekt.

Det är möjligtvis inga stora skillnader mellan olika proteintillskott, men det finns bättre och sämre. Innehållet kan vara annat. Jag anser ASTs tillskott vara bättre. :D

King Grub
2007-06-09, 18:01
Det är mer ett tecken på att du faller lätt för reklam och än något annat.

Handcuff
2007-06-09, 18:02
Det är möjligtvis inga stora skillnader mellan olika proteintillskott, men det finns bättre och sämre. Innehållet kan vara annat. Jag anser ASTs tillskott vara bättre. :D

På vilket sätt "bättre"? Isolat som isolat...koncentrat som koncentrat. Vassle är en biprodukt från ostframställning (mjölk)..hur avancerat kan det bli?

Nitrometan
2007-06-09, 18:03
Det är möjligtvis inga stora skillnader mellan olika proteintillskott, men det finns bättre och sämre. Innehållet kan vara annat. Jag anser ASTs tillskott vara bättre. :D
Vad baserar du detta på?

Vad skulle göra AST bättre än nåt annat?

ligne
2007-06-09, 18:04
Innehållet kan vara annat.


Nu handlar det om proteinpulver och inget annat.

Sverker
2007-06-09, 18:37
*popcorn* Det är möjligtvis inga stora skillnader mellan olika proteintillskott, men det finns bättre och sämre. Innehållet kan vara annat. Jag anser ASTs tillskott vara bättre. :D

Minoritet
2007-06-09, 22:15
Någon som provat att käka 7%ig ost istället för vassle?

Hörde ang en kille som käkade det till frukost och 6 råa ägg varannan dag.:smash: