handdator

Visa fullständig version : Bränna sig i solen


Carolinew
2007-06-08, 15:10
Jaha, nu har jag gjort det igen, jag lär mig aldrig. Har bränt mig som fan i ansiktet och hela framsidan på kroppen, är helt illröd. Så korkad som jag var använde jag ingen solskyddsfaktor heller.

Nu är min fråga hur jag gör skadan så liten som möjligt? Kan man förhindra att man börjar fjälla osv? Har duschat kallt och smort in mig nu men det gör ont som in i ****** :cryout:

mela
2007-06-08, 15:11
Aloe Vera is the shit :hbang:

champion
2007-06-08, 15:15
Att bränna sig i solen är korkat.

Gå ner till apoteket och köp dig en "After sun" det är en svalkande salva. Men är så jäkla kladdig. Men som man bäddar får man ligga ;)

mela
2007-06-08, 15:16
Har hört att typ..yoghurt ska vara bra också? *screwy* Kanske bara är som kylning? :D Dunno.

machine gun
2007-06-08, 15:17
Aloe Vera is the shit :hbang:

+1

Carolinew
2007-06-08, 15:25
Åh ska jag orka pallra mig ner till stan i det här kaoset nu! bläh... det räcker inte att jag gör det imorgon antar jag?

Garnax
2007-06-08, 15:25
Skönt att man inte har dessa bekymmer med att bränna sig, stått i solen hela dagen och jobbat, ser bara brun ut :)

mela
2007-06-08, 15:25
Åh ska jag orka pallra mig ner till stan i det här kaoset nu! bläh... det räcker inte att jag gör det imorgon antar jag?

Du bör nog ta hand om det så snabbt som möjligt.

Kwon
2007-06-08, 15:26
Skönt att man inte har dessa bekymmer med att bränna sig, stått i solen hela dagen och jobbat, ser bara brun ut :)

Vissa av oss har tur! :D (iaf med detta)

machine gun
2007-06-08, 15:28
Det är även viktigt att du skyddar den brända huden från mer sol. Täck i första hand med kläder, i andra hand med hög solskyddsfaktor.

Andy.da.wohoo
2007-06-08, 15:34
Annars finns det några schyssta tips i denna videon :D

http://www.youtube.com/watch?v=1XLu8KTkUQg :hbang:

eandersson
2007-06-08, 15:36
Ja du ska helt klart undvika tvål och annat som gör huden torr. Mycket fet och fin hudsalva är det som gäller och ingen mer sol för dig på ett tag.

Scratch89
2007-06-08, 15:48
Var det inte du som brände dig förra året också?

Carolinew
2007-06-08, 15:59
Det är även viktigt att du skyddar den brända huden från mer sol. Täck i första hand med kläder, i andra hand med hög solskyddsfaktor.

Buähähä kommer ju dö av värmselag ju! och stranden , ska jag vara utan den också? *cry* Hur kan jag vara så dum...

Ja du ska helt klart undvika tvål och annat som gör huden torr. Mycket fet och fin hudsalva är det som gäller och ingen mer sol för dig på ett tag.

:cryout:

Var det inte du som brände dig förra året också?

Nä, då var jag inte ens medlem :D

------

Jaja, har iaf varit på apoteket och köpt sån där gel nu och lagt den i kylskåpet, ska ansrt smörja in mig...

Rahf
2007-06-08, 16:06
Alltså att skydda den till den har återhämtat sig (inte längre röd och irriterad).

Frantic
2007-06-08, 16:11
Gå ner till apoteket och köp dig en "After sun" det är en svalkande salva. Men är så jäkla kladdig. Men som man bäddar får man ligga ;)

after sun är bra skit! Dessutom luktar den jävligt gott:D

EDIT: Gör det väldigt ont så kan kylbalsam lindra

Ganymedes
2007-06-08, 16:23
Jag har hört att en facial ska vara bra mot solsveda. Så har du någon kille så blir ni väl båda glada antar jag. Hur sant det är vet jag dock inte, det kan ju vara som med skrönan om det höga proteinvärdet på satsen också (som diskuterades i en annan tråd).

Denstillasittande
2007-06-08, 18:18
Går väl inte i princip att hindra att man börja tappa skinn. Om man redan har blivit bränd, Har redan börjat med de på underarmarna.

machine gun
2007-06-08, 18:22
Buähähä kommer ju dö av värmselag ju! och stranden , ska jag vara utan den också? *cry* Hur kan jag vara så dum...

Du behöver ju inte ha en tjock ylletröja på dig, det räcker med något tunnare. Viktigast är ju att täcka över där det är som värst. Resten grejar man med hög solskyddsfaktor. Sitt i skuggan på stranden, ha en keps eller nåt som skuggar ansiktet och lägg nånting över axlarna. Vi snackar ju typ 2-3 dagar här, inte resten av sommaren ;)

Diana
2007-06-10, 11:35
Är det något man icke glömmer när man skall utomlands så är det HELOSAN, överlägset bästa anti-flag-klet *popcorn*
Har hört att typ..yoghurt ska vara bra också? *screwy* Kanske bara är som kylning? :D Dunno.

Det ryktas :D Måste utvärderas någon dag...
Har en syster som körde på arlas 2% vanilj lättsockrad med fina (oh well :D ) resultat förra sommarn

Yes
2007-06-10, 12:00
Är det något man icke glömmer när man skall utomlands så är det HELOSAN, överlägset bästa anti-flag-klet *popcorn*

Helosan är optimalt om man vill bli riktigt babymjuk. Enda nackdelen är väl att det luktar gammalt bandage. :D

Diana
2007-06-10, 12:08
Helosan är optimalt om man vill bli riktigt babymjuk. Enda nackdelen är väl att det luktar gammalt bandage. :D

Hahaha jaa. Man får intala sej att det är just de där ruttnabandageingredienserna som gör jobbet... :D

mangemani
2007-06-10, 12:14
jag vet inte varför,men på vårat jobb är det förbjudet att gå omkring utav tröja(likaså att gå i shorts).
så man har inget val,man får då gå omkring i kortärmad tröja och i och med det så har man fått en sju in i helvetes solbränna på underarmarna.
kan ju inte heller sätta på mej en långärmad tröja,då flyter man ju bort i värmen.
enda skyddet man har är iskallt vatten som man her på brännan lite då och då,men det hjälper knappt nått det.

i fredags så var armarna knallröda,har gått bort en hel del nu under helgen,men på måndag så börjar brännan om igen,ser inte fram emot det.
får la dra med mej nån solkräm eller nått,om det ens hjälper.

Garnax
2007-06-10, 13:02
jag jobbar i linne ute hela dagarna, slipper bondbränna men det ser ut som att jag har ett vitt linne på mig fast jag är naken på överkroppen.

Jag är riktigt blek om jag inte solar och jag blir riktigt riktigt mörk när jag gör det.

Löjtnant Blank
2007-06-10, 13:47
jag jobbar i linne ute hela dagarna, slipper bondbränna men det ser ut som att jag har ett vitt linne på mig fast jag är naken på överkroppen.

Jag är riktigt blek om jag inte solar och jag blir riktigt riktigt mörk när jag gör det.
Ingen bryr sig, Garnax. Det här är inte din tråd.

_Robbie_
2007-06-10, 14:10
Ingen bryr sig, Garnax. Det här är inte din tråd.

:laugh: