handdator

Visa fullständig version : Visualiserings träning


Zuljin
2007-06-08, 14:34
Hej, jag har sett en dokumentär om hjärnan och närliggande områden för ett litet tag sedan. I den dokumentären sa dom att om man visualiserade träningen endast i huvudet, som t.ex. bänkpress, så kunde man kunna få upp till 50% av vad man skulle få av den fysiska träningen. Eftersom detta skulle göra att elektriska impulser i hjärnan skulle utlösas på samma sätt som vid fysisk träning, alltså dessa impulser skulle gå exakt samma väg genom neuroner/synapser, och kroppen skulle tro att den behövde bygga muskler.
Så jag undrar om någon har erfarenhet av detta och i så fall hur effektivt det varit för denna person?
Sedan är jag lite halv krasslig just nu så jag undrar om jag skulle ta detta som en tillfälligt komplement till den vanliga träningen, eftersom detta inte borde påverka min förkylning?

Fatalist
2007-06-08, 15:26
Tänk efter lite nu va... :D

Nimille
2007-06-08, 15:32
Haha revolution :D

Milia
2007-06-08, 17:30
Inte alls så knäppt som det låter. Tankens kraft har såklart stor roll.
För att ta ett överdrivet exempel så kan man ju jämföra hur bra man tror man skulle prestera om man visualiserade sig att man var en riktig looser och verkligen nedvärderade sig själv innan ett pass/set, jämfört med om man visualiserade att man lätt lyfte upp en tyng vikt alternativt visualiserade sig själv som sin förebild.
Det är mental träning vi snackar om. Det är dock inget man får resultat av på en vecka eller två utan kräver, precis som fysisk träning, regelbunden träning.
Lars-Eric Uneståhl har många program inom detta område.
Är du intresserad av att veta mer kan du söka på "Mental träning".

Fatalist
2007-06-08, 17:39
Inte alls så knäppt som det låter. Tankens kraft har såklart stor roll.
För att ta ett överdrivet exempel så kan man ju jämföra hur bra man tror man skulle prestera om man visualiserade sig att man var en riktig looser och verkligen nedvärderade sig själv innan ett pass/set, jämfört med om man visualiserade att man lätt lyfte upp en tyng vikt alternativt visualiserade sig själv som sin förebild.
Det är mental träning vi snackar om. Det är dock inget man får resultat av på en vecka eller två utan kräver, precis som fysisk träning, regelbunden träning.
Lars-Eric Uneståhl har många program inom detta område.
Är du intresserad av att veta mer kan du söka på "Mental träning".

Fast i detta fall så skulle alltså proteinsyntesen stimuleras av ren och skär tankekraft. Det är inte illa.

Sniggel
2007-06-08, 17:47
Man har säkert nytta att visualisera i huvudet hur setet kommer att se ut om det går riktigt bra. Gå igenom repetitionerna i huvudet och hur man explosivt och fint klarar av dem, sedan gör man dem på riktigt.
Men så pass ökad proteinsyntes av ren tankekraft låter lite väl överdrivet. :D

machine gun
2007-06-08, 18:25
Teknik kan nog förbättras en del av att man kompletterar med mental träning, det har jag erfarenhet av från andra sporter. Med bättre teknik lyfter man ju dessutom tyngre, men att musklerna skulle bli större ställer jag mig ytterst tveksam till... Då får man nog ta i lite när man tänker :D

Rahf
2007-06-08, 18:28
*HNNNNNGGGHHHHH... Större bein! TRÖÖÖCK!*

Jag tror nog det är till största del båg det där..

Hemi
2007-06-08, 19:54
[…]Så jag undrar om någon har erfarenhet av detta och i så fall hur effektivt det varit för denna person?


Ja, om vi håller oss till visualiseringsträning och rörlighet och vighet vilket kanske inte riktigt har med din tråd att göra. Jag hade tillfälle att prova Feldenkrais* några gånger och jag fick ganska stora resultat på enbart några minuter. Vad skall man säga, ca 20% större rörelsebana i vissa rörrelser kanske? Men då handlar metoden om att lära sig utnyttja den kroppen man har och inte förlänga, förbättra den rent fysiska rörelseförmågan annat än ren uppvärmning, eller "ledsmörjning". Jag var otäckt stel vid tillfället för att vara jag som har varit och återigen är vig av andra orsaker. Visualiseringen eller självföreställningen är bara en del av denna metod som handlar mer om att lära än att förändra. Fortsatte dock inte med det utan har gått tillbaks till mer vanlig gymnastik för rörligheten. Kanske någon annan har större kännedom om detta och kan ge någon kommentar.

*http://en.wikipedia.org/wiki/Feldenkrais_method

Sniggel
2007-06-08, 20:35
Det är säkerligen så att det mentala kan påverka proteinsyntesen på något indirekt sätt. Jämför någon som tvivlar på sig själv och är rädd för att han inte är optimal 24/7 med någon som tänker "fan va grov och stark jag håller på att bli, fan va gött de är att vara så här hungrig o käka mat!". Båda personerna får i sig ungefär samma mat och tar i lika mycket på gymmet. Personen som har en dålig inställning kommer förmodligen att få en negativ fysisk påverkan pga den psykiska inställningen medans den andra personen kommer få en positiv fysisk påverkan pga den glada och positiva inställningen, det tror jag på.
...
Men 50%? :Virro

Milia
2007-06-08, 21:18
Fast i detta fall så skulle alltså proteinsyntesen stimuleras av ren och skär tankekraft. Det är inte illa.

Det sade jag väl aldrig? Det jag menade var att mental träning i allmänhet kan förbättra träningsresultaten i det långa loppet. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig lite otydligt.

Om nu trådskaparen tror att armarna växer flera centimeter över natten för att man visualiserar ett styrketräningspass så är svaret nej, det funkar inte.
Däremot är det så att om du föreställer dig en situation under självhypnos tillräckligt många gånger, så kan hjärnan inte skilja på vad du varit med om "på riktigt" och vad som bara är föreställningar.

Detta blir en liten parentes och lite offtopic kanske men jag känner att jag vill förklara mer:
Under hypnos/självhypnos suddas referensramarna ut och blir inte lika starka som de vanligtvis är och man är därför också mer påverkbar.
Det är effektivt att använda för att t.ex. bota fobier, ex.vis att prata inför folk. Då kan man mha mental träning föreställa sig under självhypnos att man håller ett föredrag och samtidigt är lugn och avslappnad när man gör det och på så sätt lära in ett nytt beteende framför det gamla, som innebar att man blev nervös och kanske rodnade vid samma situation.
Självklart kan detta användas för att underlätta för maximal prestation på tävling el dyl också.

Zuljin
2007-06-08, 21:44
Det är säkerligen så att det mentala kan påverka proteinsyntesen på något indirekt sätt. Jämför någon som tvivlar på sig själv och är rädd för att han inte är optimal 24/7 med någon som tänker "fan va grov och stark jag håller på att bli, fan va gött de är att vara så här hungrig o käka mat!". Båda personerna får i sig ungefär samma mat och tar i lika mycket på gymmet. Personen som har en dålig inställning kommer förmodligen att få en negativ fysisk påverkan pga den psykiska inställningen medans den andra personen kommer få en positiv fysisk påverkan pga den glada och positiva inställningen, det tror jag på.
...
Men 50%? :Virro

Jag sa faktiskt upp emot... själva 50% tycker jag också låter mycket men det var det de sa.

Det sade jag väl aldrig? Det jag menade var att mental träning i allmänhet kan förbättra träningsresultaten i det långa loppet. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig lite otydligt.

Om nu trådskaparen tror att armarna växer flera centimeter över natten för att man visualiserar ett styrketräningspass så är svaret nej, det funkar inte.
Däremot är det så att om du föreställer dig en situation under självhypnos tillräckligt många gånger, så kan hjärnan inte skilja på vad du varit med om "på riktigt" och vad som bara är föreställningar.

Detta blir en liten parentes och lite offtopic kanske men jag känner att jag vill förklara mer:
Under hypnos/självhypnos suddas referensramarna ut och blir inte lika starka som de vanligtvis är och man är därför också mer påverkbar.
Det är effektivt att använda för att t.ex. bota fobier, ex.vis att prata inför folk. Då kan man mha mental träning föreställa sig under självhypnos att man håller ett föredrag och samtidigt är lugn och avslappnad när man gör det och på så sätt lära in ett nytt beteende framför det gamla, som innebar att man blev nervös och kanske rodnade vid samma situation.
Självklart kan detta användas för att underlätta för maximal prestation på tävling el dyl också.

Nää, jag trodde faktiskt inte att musklerna skulle bara dra iväg och jag skulle bygga hur mycker massa (eller styrka) som hellst. Men som jag uppfattat av dokumentären så är det någorlunda som det sista du skrev...

Och jag vill bara säga förlåt att jag sa att det skulle vara uppåt 50%, jag kollade den igen och de sa; "If you just imagine that your'e working out in the gym scientict believe you can increase muscle-strength by up to half as much as your'e actually doing it" ... sedan säger dom också att när man visualiserar att man tränar så skickar hjärnan ut impulser till musklerna.

Dokumentären heter; "BBC The Human Mind (1 of 3): Get Smart" om någon vill titta på den...

Guybrush
2007-06-08, 21:48
Bah, humbug! Tänka sig till större muskler?

Däremot är ju psyket en jäkla viktig faktor före samt under ett träningspass. Oavsett konditions- eller styrketräning. Under t.ex löpning tycker jag att det mentala är halva grejen för att inte lägga sig i diket och dö!

Milia
2007-06-09, 07:46
Lite kuriosa:
Just nu pågår ett experiment där man försöker lära en grupp människor spela golf enbart genom mental träning och visualisering. De har aldrig provat på golf förut.
http://www.topphalsa.se/trana_hjarnan/pa_gransen/
http://www.mticoaching.se/golf/

Nitrometan
2007-06-09, 17:31
Fast i detta fall så skulle alltså proteinsyntesen stimuleras av ren och skär tankekraft. Det är inte illa.

Förutsatt att de som utför övningarna kan dem, har banat in dem ordentligt i nervsystemet och är duktiga på att visualisera så kan jag tänka mig att man kan mäta en effekt på proteinsyntesen.

Hjärnan skickar ut samma signaler.

d12
2007-06-09, 20:44
Tekniskt kan man säkert göra massor med mental träning men det är ju inte det som trådskaparen verkar syfta på.

Jag läste om en studie där man undersökte bilaterala effekter på styrketräning av en sida på kroppen - jag tror att populationen gjorde bicepscurl enbart på högerarm och ingenting annat, och att man fann en ökad rekrytering av motoriska enheter på vänstra sidan - om man nu kan mäta det - jag minns ivf att den studien kom fram till att den ensidiga träningen hade bilaterala effekter. Men då verkar det ändå som att det är omedvetna faktorer som spelar in, och inte medvetna som att man kan "tänka sig till" mer styrka eller whatever.

Edit: läste eller hörde på en föreläsning av Fawzi Kadi vid Örebro Uni.

Sniggel
2007-06-09, 21:47
Jag sa faktiskt upp emot... själva 50% tycker jag också låter mycket men det var det de sa.


Inlägget var inte riktat mot dig utan mot själva påståendet som du postade, jag förstod att det inte var ditt eget påstående.

Lizard
2007-06-09, 22:54
Flera har skrivit saker som jag dels tror, dels vet är rätt. Man kan t ex sänka blodtrycket hos vanliga dödliga individer momentant (för stunden) långt under vad vetenskapen kan förklara bara genom att koncentrera sig.

Om du tar en person som ska lyfta en skivstång första gången i sitt liv kommer en hel serie med motoriska signaler att ske i kroppen. Hjärnan letar bland sina referensramar och tidigare exempel för att klara av lyftet. För den som är van, dvs banad, så sitter kopplingen redan mellan huvud och muskler varför lyftet blir effektivare. Detta är en avgörande ingrediens vid uppvärmningen då kroppen får chans att återerinra sig rörelsen.

Kan man då öka själva inbyggnaden av näring i muskeln eller frisättandet av fettsyror bara genom att tänka rätt? Detta var en nyhet för mig, men klart är att viljan till ett visst resultat är avgörande för att nå dit. Cancerpatienter t ex som har en stark motivation att komma ur sin sjukdom tycks få avsevärt bättre prognos än de som saknar densamma. Vad är då detta om inte en form av intracellulär påverkan? Kanske ska man inte tänka i cellnivå, precis som den cancersjuke inte gör(?), utan tänka mer på resultatet; att bli större, starkare eller friskare?

Själv är jag tvungen till att se igenom varje set innan jag tar itu med det. Håller i hantlarna och tänker i någon/några sekunder innan jag sätter igång med arbetet. Annars är de som fastlimmade i racket.

Lizard

Diana
2007-06-10, 12:33
Intressant

Möjligt att uppnå oväntad styrka med hjälp av the mind låter inte så omöjligt alls om man tänker på det faktum att människor som sätts i livshotande situationer oftast blir otroligt mkt starkare än 'vanligt'.

Hur man framkallar tillståndet innan ett pass är väl en annan femma (bråka med gymets roiidigaste biff innan setet? :D )

De gånger jag lyckats ta mycket mer än vanligt har alltid aggression utöver det normala (för mej) varit inblandad - kanske något att bygga vidare på, öva. Dock aldrig rört sej om några 50%iga styrkeökningar hehe

Guddi
2007-06-10, 13:07
Tekniskt kan man säkert göra massor med mental träning men det är ju inte det som trådskaparen verkar syfta på.

Jag läste om en studie där man undersökte bilaterala effekter på styrketräning av en sida på kroppen - jag tror att populationen gjorde bicepscurl enbart på högerarm och ingenting annat, och att man fann en ökad rekrytering av motoriska enheter på vänstra sidan - om man nu kan mäta det - jag minns ivf att den studien kom fram till att den ensidiga träningen hade bilaterala effekter. Men då verkar det ändå som att det är omedvetna faktorer som spelar in, och inte medvetna som att man kan "tänka sig till" mer styrka eller whatever.

Edit: läste eller hörde på en föreläsning av Fawzi Kadi vid Örebro Uni.Det där beror på fysiologiska aspekter. Man har helt enkelt motoriska enheter som styr en sida som går ut tillsammans de motoriska nerverna för andra sidan. Med andra ord får man alltid en liten aktivering av motsatt sida även om du jobbar unilateralt. Man använder sig bland annat av detta fenomen när man försöker hitta aktivitet i en paretisk arm hos strokepatienter.

Angående trådens huvudfråga tror jag stenhårt på mental träning. Det finns massor av studier som visar på en snabbare rehabilitering av muskelskador hos personer som visualiserar och tänker positivt. Men precis som de flesta andra är jag väldigt tveksam till att det skulle kunna öka styrkan med 50 % :) man brukar säga att en ökning i styrka med runt 20 procent beroende på rent neurologiska faktorer första veckorna när man börjar styrketräna. Detta borde man nog kunna uppnå genom bra visualisering, det blir ju förstås mer eller mindre en engånseffekt.