handdator

Visa fullständig version : Förslag på tillskott


hattricker
2007-06-08, 12:48
Hej, första inlägget här på forumen, även om jag läst här i några månader. Sen får jag be om ursäkt om det finns någon annan tråd för ämnet, har faktiskt sökt, men inte riktigt hittat det jag var ute efter.

Hur som helst så skulle jag vilja få lite råd på vad för kosttillskott jag bör äta.

Min bakgrund är följande:
Har spelat fotboll i 20 år och gör det fortfarande, spelar ca 4 gånger i veckan inklusive match. Började med styrketräning i september förra året och tränar nu 2-3 gånger i veckan.
Jag har gått i vikt från 75 till 80 kg och från bänkpress från 70 till 100 ungefär.


Jag tar kreatin sedan januari och tycker det fungerar bra, sen brukar jag även ta gainer pro efter träning.

Vad tycker ni att jag ta för tillskott är det bra som det är eller ska jag lägga in något protein som whey 80 också?

Förslag på upplägg mottages tacksamt.

Eddie Vedder
2007-06-08, 13:01
Kör du med gainer och kreatin ser jag ingen anledning till något mer tillskott alls faktiskt.

Omega-3 kapslar kanske kan vara något om du äter för dåligt med fisk men snackar vi kosttillskott för träningen behövs inget mer, inte ens kreatin och gainer "behövs" överhuvudtaget men kan ge en liten extra boost, förbättra återhämtningen och bidra med extra kcal om du inte når upp till adekvat kcalintag från mat (detta med extra kcal gäller gainern och inte kreatinet).

Ett tips är dock att när din gainer är förbrukad och du skulle känna att du vill köpa nytt så köp vassleprotein och snabba kolhydrater (förslagsvis maltodextrin) var för sej och blanda din egen gainer istället. Billigare samt att du får dosera utifrån eget behov.

I dom båda länkarna här nedan har du ett förslag på två produkter som tillsammans skulle bli en utmärkt gainer::thumbup:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173

Slutligen måste jag dock i vanlig ordning pusha för att du i den mån det går, så långt du bara kan uppfylla ditt energibehov med MAT. Inget tillskott kan mäta sej med vanlig god mat i rätt mängder.

En liten marginell "extraboost" (kreatinet) samt en något snabbare muskelåterhämtning (gainern direkt efter träning innan du hinner hem och äta) är fördelarna med tillskott, annars är mat bättre i alla lägen.:)

eandersson
2007-06-08, 13:02
Enbart du vet vad du behöver för tillskott. Svårt att säga att vad du behöver om du inte ger oss mer info om maten.



*edit* vad killen ovanför säger. ;)

hattricker
2007-06-08, 17:00
Okej, tack för svaren, har beställt det du rekommenderade på länkarna.
Jag äter väl ganska normalt antar jag, stora luncher, normal middag, sen något litet på kvällen efter fotbollsträning. Lite skräpmat såklart. Inte så mycket fisk iofs, en gång i månaden kanske.

Den Gainer jag har är över ett halvt år gammalt, smakar dock okej, borde ju inte vara några problem iom att det är pulver?

Eddie Vedder
2007-06-08, 18:41
Okej, tack för svaren, har beställt det du rekommenderade på länkarna.
Jag äter väl ganska normalt antar jag, stora luncher, normal middag, sen något litet på kvällen efter fotbollsträning. Lite skräpmat såklart. Inte så mycket fisk iofs, en gång i månaden kanske.

Låter jättebra bortset från det fetstilta, okej jag vet ju förstås inte på vilken nivå du spelar och hur du tar i på träning o.s.v. men som regel är det lämpligt att lägga sin största måltid direkt efter träning. Oroa dej inte för tiden, mat på kvällen är ingen fara, det är en myt att man inte ska äta efter 18:00 exempelvis men det är som sagt bara en myt.:)

Försök gärna äta lax och kanske någon burk makrill eller så då och då dessutom, fet fisk är fantastiskt gott och fantastiskt nyttigt.*drool* :thumbup:

Den Gainer jag har är över ett halvt år gammalt, smakar dock okej, borde ju inte vara några problem iom att det är pulver?

Ett halvår ska inte vara några problem alls.:thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95988