handdator

Visa fullständig version : Styrketräning efter hjärnskakning


anders90
2007-06-08, 12:12
Hej!

Igår kväll var jag, min flickvän och ett par kompisar ute och firade våran skolavslutning. Framåt 01:00-tiden träffade vi tre killar runt 20 års åldern som tjejerna började prata med. Efter en stund blev det ordfejd och den ena killen (som för övrigt var berusad) började spotta ut massa spydiga kommentarer till tjejerna. Han blev rätt snabbt arg och började skrika, hota och gå runt tjejerna. När det såg ut som om han skulle slå till min flickvän blev jag tydligen förbannad och knuffade till honom och sa åt honom att ta och lugna ned sig. Då kom hans två kompisar, och tillsammans med den tredje killen knuffade de ned mig och började sparka och slå mot mitt huvud. Mina två killkompisar som var med mig drog bort två utav killarna, och min flickvän gick emellan den tredje killen, därefter sprang killarna iväg.

Sedan de sprungit iväg reste jag mig upp och vi började promenera bortåt. Mina vänner trodde jag mådde bra, fram tills jag började fråga samma saker om och om igen: "var är vi? vilket år är det? vad gör vi här?" osv. Jag blev skjussad till sjukhuset, fick träffa en doktor och somnade.

Jag kommer inte ihåg någonting av ovanstående, utan det är min flickvän som har berättat allting för mig efteråt. Jag kommer ihåg vad vi gjorde minuterna innan vi träffade killarna, och när jag vaknade på sjukhuset - jag hade fått en kraftig hjärnskakning. Nu är huvudvärken och yrseln borta, och jag mår mycket bättre. På ett informationsblad som jag fick av läkaren står det att jag inte bör hålla mig borta från långvarigt TV-tittande eller läsning, data-/videospel, alkohol och sport som innebär risk för ny skallskada (t ex ishockey, fotboll, skidåkning). Men hur är det med styrketräning? Kan jag börja gymma idag, eftersom det inte är sannolikt att jag får en smäll i huvudet på gymet, eller bör jag vila ett par dagar?

Mvh Anders

elsputnico
2007-06-08, 12:57
Du bör nog ta det lugnt ett tag framöver. Hittade detta på Netdoktor.se och där står det som följer viket f.ö låter väldigt sunt."Vad gör jag efter en hjärnskakning?

I allmänhet försvinner symptomen gradvis efter några dagar, upp till ett par veckor. Det är dock viktigt att följa några enkla råd:

Hjärnan behöver lugn och ro tills den har återhämtat sig och därför ska den belastas så lite som möjligt. Det innebär att man under den första veckan bör undvika hård fysisk träning, ge sig själv tid att vila och begränsa läsning och TV-tittande."

I övrigt tycker jag du ska göra en polisanmälan för sparkar och slag mot huvudet är inget annat än en grov misshandel.

Mr. Moose
2007-06-08, 13:33
Iom att du har hjärnskakning så har ju hjärnan fått sig en bra smäll. Skulle inte rekomendera träning men tror inte att det är så farligt om man bara kör väldigt lätt på isoleringsövningar. Om man nu måste träna.

Allt som höjer blodtrycket är nog bäst att undvika ie; knäböj, mark, bänkpress osv.





Otroligt, trodde aldrig jag skulle rekomendera någon att bara köra isoleringsövningar och skippa böj och mark!!

Slartibartfast
2007-06-08, 13:41
Vila för helvete.

Handcuff
2007-06-08, 14:19
Vila meddans gör en polisanmälan :)

champion
2007-06-08, 14:42
Vila!!
Varför ska du upp och träna när du har en hjärnskakning?

paintspot
2007-06-08, 14:53
Varför begränsa sig från TV-tittande? Det är ju den mest hjärndöda form av underhållning någonsin. Man tittar ju bara, man anstränger sig knappast särskilt mycket för att följa storyn eller liknande i t.ex. en film?

Rahf
2007-06-08, 15:14
Varför begränsa sig från TV-tittande? Det är ju den mest hjärndöda form av underhållning någonsin. Man tittar ju bara, man anstränger sig knappast särskilt mycket för att följa storyn eller liknande i t.ex. en film?

Hjärnan arbetar ändå aktivt med att antingen översätta någonting, läsa en text, lyssna och bilda en uppfattning om en diskussion etc etc. Ganska logiskt att man inte ska anstränga den i onödan.

Osten80
2007-06-08, 15:22
Suck

anders90
2007-06-08, 16:54
Tack för hjälpen. Huvudvärken har börjat komma och gå, så jag gör nog bäst i att vila ett par dagar som de flesta har rekommenderat :thumbup:

För övrigt så har jag med mina vänners hjälp lyckats ta reda på vilka de tre killarna var, och jag tänker anmäla dem.

elsputnico
2007-06-08, 17:05
Du gör helt rätt som vilar ett par dagar och polisanmäler killarna som överföll dig. Dom är nog inte så tuffa när polisen knackar på deras dörr för när man sparkar och slår en person som ligger ned så finns det inget som är fegare.Hoppas du frisknar till snart så du kan börja lyfta skrot igen.Lycka till.:thumbup: