handdator

Visa fullständig version : Har du anmält dig till donationsregistret?


Mirre
2007-06-08, 11:01
Har du anmält dig till donationsregistret? Jätteenkelt om du har missat det och vill göra det nu: http://www.livsviktigt.se

Lexidos
2007-06-08, 11:02
Bland det första jag gjorde när jag fyllde 18 :)

machine gun
2007-06-08, 11:02
Ja, jag är anmäld och de får gärna ta mina organ när jag dör.

Eldhroka
2007-06-08, 11:14
Ja, jag är anmäld och de får gärna ta mina organ när jag dör.

Mina med, om de är något att ha...

Jax
2007-06-08, 11:20
Var ganska länge sedan jag gjorde det. Det är bara att roffa åt sig av det de vill ha.

Eddie Vedder
2007-06-08, 11:22
Sådär!

NU har jag gjort det, tack för länken Mirre!:thumbup:

Mig får dom gärna plocka precis vad dom vill ifrån.

Diggler
2007-06-08, 11:23
Jag skall ha kvar mina triceps, för de är mäktiga hästskor.

Yankeee
2007-06-08, 11:25
Självklart.

dared
2007-06-08, 12:12
Bra tråd. Nu har jag gjort det.

Mirre
2007-06-08, 12:19
Sådär!

NU har jag gjort det, tack för länken Mirre!:thumbup:

Mig får dom gärna plocka precis vad dom vill ifrån.

Bra! :thumbup:
Jag ser det som en självklarhet. Jag ser även att det är självklart att mina organ ska gå till forskning/transplantation när jag lämnar detta liv, om de passar någon annan. De får ta rubbet. Min far är i livet idag tack vare människor, vars hjärta har donerats till forskning.

ligne
2007-06-08, 12:45
jag ser det som en självklarhet :thumbup:


edit:

märkte nu att jag använde mig av exakt samma mening som mirre :D

Eddie Vedder
2007-06-08, 12:52
Bra! :thumbup:
Jag ser det som en självklarhet. Jag ser även att det är självklart att mina organ ska gå till forskning/transplantation när jag lämnar detta liv, om de passar någon annan. De får ta rubbet. Min far är i livet idag tack vare människor, vars hjärta har donerats till forskning.

Jo för mig är det också en självklarhet, tyvärr tror jag det finns många som mig d.v.s. personer som tycker att det är självklart och alltid svarar "ja, jag skulle utan tvekan skänka bort mina organ till forskning/transplantationer" men som helt enkelt inte får "tummen ur" och gör den minimala insats på högst en minut som krävs för att anmäla sig.

Det är ju lixom inget som hör till vardagssysslorna så många går säkert igenom ett liv utan att göra det trots att dom inte är emot detta, så åetrigen får jag tacka för jag iaf jag har fått tummen tillbaka och anmält mej.:thumbup:

RassK
2007-06-08, 13:02
Ja just det, nu har jag. :thumbup:
För transplantation, hoppas jag räddar nått liv.

Fatalist
2007-06-08, 13:13
Självklart, på 18-årsdagen. Gör man inte det är man en idiot.

Mirre
2007-06-08, 13:28
Jo för mig är det också en självklarhet, tyvärr tror jag det finns många som mig d.v.s. personer som tycker att det är självklart och alltid svarar "ja, jag skulle utan tvekan skänka bort mina organ till forskning/transplantationer" men som helt enkelt inte får "tummen ur" och gör den minimala insats på högst en minut som krävs för att anmäla sig.

Det är ju lixom inget som hör till vardagssysslorna så många går säkert igenom ett liv utan att göra det trots att dom inte är emot detta, så åetrigen får jag tacka för jag iaf jag har fått tummen tillbaka och anmält mej.:thumbup:

Exakt min tanke med tråden! Ge en liten knuff/tankeställare/påminnelse. :thumbup:

babbett
2007-06-08, 13:33
Självklart!



Fast jag undrar om man kan registrera sina barn också...om nu olyckan skulle vara framme.

hultman
2007-06-08, 14:15
Jag har principiellt ingenting emot att mina organ doneras efter min död, men av rädsla för någonting jag inte kan förklara så har jag "inte vågat". Att använda sig av en lista där man fick anmäla sig om man _inte_ ville ha sina organ donerade vore en bättre metod, tycker jag.

babbett
2007-06-08, 14:16
Jag har principiellt ingenting emot att mina organ doneras efter min död, men av rädsla för någonting jag inte kan förklara så har jag "inte vågat". Att använda sig av en lista där man fick anmäla sig om man _inte_ ville ha sina organ donerade vore en bättre metod, tycker jag.


Det är faktisk en bra idé!
Dom flesta är ju inte med av lathet, eller för att dom inte tänker på det :smash:

Loke
2007-06-08, 14:22
Nej, mina släktingar är kloka.

Dav0d
2007-06-08, 14:23
Dags att ta "tummen ur" :)

Ganymedes
2007-06-08, 16:16
Har flera gånger tänkt att jag ska göra det, men det har inte blivit av. Men nu jäklar är det gjort! Bra tråd, Mirre! Rent teoretiskt har du nog räddat några liv.

Ganymedes
2007-06-08, 16:16
Det är faktisk en bra idé!
Dom flesta är ju inte med av lathet, eller för att dom inte tänker på det :smash:

Precis som med kyrkan.
Fan, jag skulle ju ge mig om det tjatet ja... Sorry. *whistle*

Baan
2007-06-08, 16:18
Inte orkat riktigt. Men verkar som många ställer upp ändå, kan väl sätta mig på någon reservlista ;)

Kwon
2007-06-08, 16:27
Bra tips Mirre! :)

Nitrometan
2007-06-08, 16:34
Jag har principiellt ingenting emot att mina organ doneras efter min död, men av rädsla för någonting jag inte kan förklara så har jag "inte vågat".
Dödsångest?




Jag tycker att man helt enkelt ska kolla mot donationsregistret vid sjukdom/olycka/etc. - har personen ifråga sagt att den inte vill donera så får h*n inte heller ta emot ett organ.

Nitrometan
2007-06-08, 16:37
Nej, mina släktingar är kloka.

Så för att de är kloka ska de inte få dina organ om de skulle drabbas av nån sjukdom eller olycka (och du eventuellt skulle dö i samma bilolycka och kunde rädda livet på en, eller flera, av dina släktingar genom att de fick nåt av dina organ)??

shut teh face
2007-06-08, 16:40
Japp.

De får ta vad de vill.

mangemani
2007-06-08, 17:03
nope

hultman
2007-06-08, 18:17
Dödsångest?




Jag tycker att man helt enkelt ska kolla mot donationsregistret vid sjukdom/olycka/etc. - har personen ifråga sagt att den inte vill donera så får h*n inte heller ta emot ett organ.

Nja, det vet jag inte. Mitt jobb innefattar arbetsuppgiften likskjutsning på bår, och jag kan i ärlighetens namn erkänna att det inte verkar särskilt mysigt att avlida. Det känns inte särskilt uppmuntrande att fundera över döden när man inser att det knappast är ett tillstånd man föredrar framför att leva. Möjligen är jag inte med i registret för att slippa tänka på döden.

hultman
2007-06-08, 18:19
Jag tycker att man helt enkelt ska kolla mot donationsregistret vid sjukdom/olycka/etc. - har personen ifråga sagt att den inte vill donera så får h*n inte heller ta emot ett organ.

Varför tycker du det? Enligt samma metodik har jag ingen lust att betala en femtedel av min lön till människor som inte har någon lust att jobba, men likt förbannat måste jag göra det.

blekfet2
2007-06-08, 18:52
sådär, nu kan då få min smutsiga organ.

Osten80
2007-06-08, 18:58
Ni har full tillgång till min kassa kropp när jag trillar av pinn.

Gandalf
2007-06-08, 19:14
Självklart, men dom får nog vänta tills jag är död och inte som dom gjorde i Monthy Python då dom kom och ringde på dörren och ville ha levern:laugh:

grisbil3n
2007-06-08, 19:24
Självklart, på 18-årsdagen. Gör man inte det är man en idiot.

:)

Cilia
2007-06-08, 20:23
Så för att de är kloka ska de inte få dina organ om de skulle drabbas av nån sjukdom eller olycka (och du eventuellt skulle dö i samma bilolycka och kunde rädda livet på en, eller flera, av dina släktingar genom att de fick nåt av dina organ)??
inte en helt dum idé men det finns säkert några hakar där

Om det inte går tycker jag man ska få förtur framför ngn som inte har anmält sig

davhei
2007-06-08, 21:05
Hade aldrig kommit för mig att registrera mig. Har dessutom också haft en motvilja men det är nog som Hultman sa en viss dödsångest. Nu när jag tänkt rationellt på det så får dom ta vad fan dom kan använda.

Registrerad.

Cilia
2007-06-08, 21:27
Hade aldrig kommit för mig att registrera mig. Har dessutom också haft en motvilja men det är nog som Hultman sa en viss dödsångest. Nu när jag tänkt rationellt på det så får dom ta vad fan dom kan använda.

Registrerad.
bra gjort
jag förstår ångesten men jag tycker också man måste tänka att om man själv skulle vilja bli räddad kanske man få vara beredd att rädda någon annan.

Löjtnant Blank
2007-06-08, 21:44
Nu är det gjort. Hoppas karma belönar mig i framtiden.

Mirre
2007-06-08, 21:50
Se där, tio nya! *cupid* :thumbup:
(De som registrerar där kommer väl undra vad som är på gång. :D )

sissa
2007-06-08, 22:45
Jag har kryssat i ett sånt där donationskort och har i plånboken. Inte fel att anmäla till donationsregistret också iofs.

Troll
2007-06-08, 23:08
Nej, jag donerar inte.
Är inte snål med organen, hade jag kunnat välja vilka som skulle få dom så hade jag gjort det men det kan jag inte.

En annan skrämmande tanke är att man råkat ut för en olycka, har väldigt dåliga odds att överleva och man har sagt ja till att donera.
Så får dom in en annan som behöver organ akut med stor chans att klara sig, då kanske dom förbi ser min chans över den andndra.

Sen tycker jag forskningen börjar bli lite läskig, jakten på evigt liv och bot på alla sjukdommar håller på att gå för långt.

Kabuto
2007-06-08, 23:16
"Ja, just det. Nu har jag gjort det."

Som många andra har det vart uppe förut flera gånger men har inte blivit av, fixade det tidigare idag :)

zanzi
2007-06-08, 23:52
En annan skrämmande tanke är att man råkat ut för en olycka, har väldigt dåliga odds att överleva och man har sagt ja till att donera.
Så får dom in en annan som behöver organ akut med stor chans att klara sig, då kanske dom förbi ser min chans över den andndra.

Från http://www.livsviktigt.se/templates/DR_FAQList____384.aspx:
Får man maximal vård om man anmält att man vill donera?
Ja. Sjukvården gör allt som kan göras för att rädda liv – oavsett vilken uppfattning man har i donationsfrågan. Det är först då man avlidit som frågan om donation aktualiseras. Och det är först då som vårdpersonalen får söka uppgifter om den avlidnes inställning till donation.

Troll
2007-06-09, 01:06
Från http://www.livsviktigt.se/templates/DR_FAQList____384.aspx:

Å det ska man lita på?!
Tänk om dom får in mer svåra fall än dom kan hantera och måste prioritera, då kanske den som är villig til donation löser det problemet åt dom.

Chris
2007-06-09, 01:11
Nej, och kommer antagligen inte göra det heller. Jag vill inte.

Jägermeister
2007-06-09, 03:55
Å det ska man lita på?!
Tänk om dom får in mer svåra fall än dom kan hantera och måste prioritera, då kanske den som är villig til donation löser det problemet åt dom.

Jag kan tänka mig att de inte kollar upp om man är organdonator förens personen ifråga är utom all räddning just för att folk inte ska känna den oron, eller ens kunna spekulera i att det kan gå till så.

Något annat låter absurdt.

Annars tycker jag som Nitrometan att om man är beredd att ta emot ett organ borde man vara beredd att ge ett. För det är säkert lätt för vissa att säga att "nej jag skulle aldrig vilja ha ett organ från en annan människa" av den ena eller andra anledningen. Men om man ligger på dödsbädden och man får en ny chans att t.ex. se sina små barn växa upp, vilket skulle vara omöjligt utan en transplantation; vilka skulle inte göra det?

zanzi
2007-06-09, 08:28
Å det ska man lita på?!
Tänk om dom får in mer svåra fall än dom kan hantera och måste prioritera, då kanske den som är villig til donation löser det problemet åt dom.

Från samma sida som förra gången (du kanske borde ta och läsa igenom den):
Är det säkert att man är död innan donationsoperationen påbörjas?
Ja. Den ansvariga läkaren är skyldig att göra en noggrann kontroll av att hjärnans alla funktioner har fallit bort. När hjärnans alla funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort, är man död. Det är först då frågan om donation aktualiseras.

Sverker
2007-06-09, 08:43
Har burit ett kort i plånboken sedan tidigt 1990-tal som talar om att jag är villig att donera. Tog dock ett antal år innan jag hamnade i registret.
Mina nära och kära är väl införstådda med min vilja att donera. Jag tycker det är viktigt att plocka bort den bördan från mina anhörigas axlar ifall något skulle hända.

mini
2007-06-09, 09:16
Jag respekterar att man tackar nej av personliga skäl, men jag har svårt att se skälen och förstå riktigt. Någon som kan hjälpa mig?

Lexidos
2007-06-09, 09:18
Jag respekterar att man tackar nej av personliga skäl, men jag har svårt att se skälen och förstå riktigt. Någon som kan hjälpa mig?

Religösa skäl kanske? Vissa kan ju inte äta kött som inte är slaktat på rätt sätt, då förstår jag att de har problem med att donera organ.

Sverker
2007-06-09, 09:30
Jag kan inte tänka på några religiösa skäl:confused:

De flesta religioner är äldre än mäniskans förmåga att transplantera ett organ från en individ till en annan.

mini
2007-06-09, 09:35
Jag kan inte tänka på några religiösa skäl:confused:

De flesta religioner är äldre än mäniskans förmåga att transplantera ett organ från en individ till en annan.

Är det inte typ Jehovas som inte accepterar blodtransfusioner och liknande?

Jag tror dock inte att 37% av de här på Kollo som svarat i pollen är ultrareligiösa.

babbett
2007-06-09, 09:36
Annars tycker jag som Nitrometan att om man är beredd att ta emot ett organ borde man vara beredd att ge ett.


+200

babbett
2007-06-09, 09:38
Jag tror dock inte att 37% av de här på Kollo som svarat i pollen är ultrareligiösa.


Jag reagerade också på att så stor procent här har röstat som dom gjort *grr27*

Einar
2007-06-09, 09:49
Får de anhöriga lov att träffa den döde innan läkarna har plockat ur organen?

Lexidos
2007-06-09, 09:57
Är det inte typ Jehovas som inte accepterar blodtransfusioner och liknande?

Jag tror dock inte att 37% av de här på Kollo som svarat i pollen är ultrareligiösa.

Jehovas tar inte emot blod nej.

Sant, kan inte komma på några skäl till att inte skänka sina organ. Är ju inte precis som man behöver dem sen.

Rock'nRoll
2007-06-09, 10:11
Jag respekterar att man tackar nej av personliga skäl, men jag har svårt att se skälen och förstå riktigt. Någon som kan hjälpa mig?

Jag kanske är dum men jag har nästan svårt att respektera ett nej. Kanske om man är extremt religös.

Loke
2007-06-09, 10:58
Så för att de är kloka ska de inte få dina organ om de skulle drabbas av nån sjukdom eller olycka (och du eventuellt skulle dö i samma bilolycka och kunde rädda livet på en, eller flera, av dina släktingar genom att de fick nåt av dina organ)??

Det är upp till ens släktingar att avgöra om någon donation ska ske ifall man inte har tagit ställning. Har man kloka släktingar (vilket jag vet att jag har) så behöver man inte göra något alls, då kommer ens organ bli donerade om det finns användning för dem.

Jax
2007-06-09, 11:02
Det är upp till ens släktingar att avgöra om någon donation ska ske ifall man inte har tagit ställning. Har man kloka släktingar (vilket jag vet att jag har) så behöver man inte göra något alls, då kommer ens organ bli donerade om det finns användning för dem.
Hur kloka dina släktingar än må vara så tycker jag det är ganska elakt att föra över beslutet på dem. Jag ser mina föräldrar som tämligen kloka också, men jag tror att de har ganska svårt att tänka rationellt när läkaren kommer och säger: "Hoppet är tyvärr ute för eran son. Däremot såg vi att han hade ett jäkla fint hjärta, lugnt om vi tar det?". Vill inte att de ska behöva ta beslutet och har därför både anmält mig i registret samt berättat min vilja för mina föräldrar.

mini
2007-06-09, 11:03
Det är upp till ens släktingar att avgöra om någon donation ska ske ifall man inte har tagit ställning. Har man kloka släktingar (vilket jag vet att jag har) så behöver man inte göra något alls, då kommer ens organ bli donerade om det finns användning för dem.

Men helt plötsligt har du lagt det beslutet på någon annan som förhoppningsvis känner dig så väl att de vet vad du skulle velat, men det blir ändå deras beslut. Jag skulle inte vilja behöva bestämma över mina anhörigas kroppar efter deras död. Jag gissar att man har tillräckligt att bearbeta ändå.

Edit, jaha, jag får väl säga "what he said" då.

Loke
2007-06-09, 11:13
Hur kloka dina släktingar än må vara så tycker jag det är ganska elakt att föra över beslutet på dem. Jag ser mina föräldrar som tämligen kloka också, men jag tror att de har ganska svårt att tänka rationellt när läkaren kommer och säger: "Hoppet är tyvärr ute för eran son. Däremot såg vi att han hade ett jäkla fint hjärta, lugnt om vi tar det?". Vill inte att de ska behöva ta beslutet och har därför både anmält mig i registret samt berättat min vilja för mina föräldrar.

Tja, det är en bra poäng, men den typen av beslut har inte varit något problem tidigare. Det är ju en sak om det är en svår fråga, men det här är en typ av fråga som jag inte tror någon i min familj ens skulle behöva fundera över. Hur som hellst räddar jag knappast någons liv genom att fylla i det där formuläret.

mini
2007-06-09, 11:24
Tja, det är en bra poäng, men den typen av beslut har inte varit något problem tidigare. Det är ju en sak om det är en svår fråga, men det här är en typ av fråga som jag inte tror någon i min familj ens skulle behöva fundera över. Hur som hellst räddar jag knappast någons liv genom att fylla i det där formuläret.

Men det tar dig 30 sekunder och underlättar för dina nära i en svår situation. Hur lat får man bli?

Chris
2007-06-09, 11:38
Jag respekterar att man tackar nej av personliga skäl, men jag har svårt att se skälen och förstå riktigt. Någon som kan hjälpa mig?

Det är så enkelt att när jag är död vill jag inte att folk ska skära upp och plocka isär mig. Fråga inte varför för jag har inget bra svar, jag vet bara att jag inte vill det.

Cilia
2007-06-09, 14:11
Jag kanske är dum men jag har nästan svårt att respektera ett nej. Kanske om man är extremt religös.
säger man samtidigt att man inte vill ha andras organ och inte tror på transplantation alls så kanske?


Det är så enkelt att när jag är död vill jag inte att folk ska skära upp och plocka isär mig. Fråga inte varför för jag har inget bra svar, jag vet bara att jag inte vill det.
Jag utgår också ifrån att du vid svår sjukdom eller olycka inte heller vill ha organ ifrån någon annan.

JustinCredible
2007-06-09, 14:19
Gjorde det förra gången det var nån tråd om det på kolo.

Dom skär ju upp en och rotar runt ändå efter man dör. Jag tycker förövrigt det är lite häftigt att delar av mig fortsätter leva.

swordjjang
2007-06-09, 15:18
ja har en kompis som inte ville ge sin hud, för/nackdelar me detta? e han rasist? diskutera

Lelle Pelle
2007-06-09, 15:30
Nix, det har jag inte gjort, kommer mest troligt inte att göra det heller.

sissa
2007-06-09, 16:56
Det är så enkelt att när jag är död vill jag inte att folk ska skära upp och plocka isär mig. Fråga inte varför för jag har inget bra svar, jag vet bara att jag inte vill det.

Hur känner du inför att "skäras i " när du är i livet?
Känner du en skräck och ovilja att opereras?

hultman
2007-06-09, 17:37
ja har en kompis som inte ville ge sin hud, för/nackdelar me detta? e han rasist? diskutera

Men skärp dig, swordiskopia. Du är inte rolig, och hälsa DomarN och dina töntiga gelikar på fragbite att ni lika gärna kan lägga ned era irriterande försök till att vara roliga, för alla vet att ni inte är allvarliga. Swordis riktiga identitet är känd sedan länge för övrigt.

Nitrometan
2007-06-09, 17:51
Sant, kan inte komma på några skäl till att inte skänka sina organ. Är ju inte precis som man behöver dem sen.
Enligt vissa religioner som tror på återfödelse så måste man begravas "hel" för att kunna återfödas "hel".

-squat-
2007-06-09, 18:30
finns det byggare med hela organ?

Thompa
2007-06-09, 21:22
Sådär, nu har man gjort det. Aldrig tänkt på det förr, men det känns ju som en självklarhet att man ska donera sina organ efter att man har dött.

Nilsjohan
2007-06-09, 21:42
Får de anhöriga lov att träffa den döde innan läkarna har plockat ur organen?Ja, anhöriga får se den avlidne innan organen transplanteras. Även efter. Det går i de flesta fall även att ordna en visning på patologen någon dag efter, om det finns önskemål om en sista titt.

Chris
2007-06-10, 01:21
säger man samtidigt att man inte vill ha andras organ och inte tror på transplantation alls så kanske?

Jag utgår också ifrån att du vid svår sjukdom eller olycka inte heller vill ha organ ifrån någon annan.

Om jag skulle bli så pass svårt sjuk jag behövde någon annans organ för att överleva hade jag säkerligen accepterat donationer. Men jag vill fortfarande inte att någon plockar isär mig när jag dör. Är det så svårt att förstå?

Kalla mig egoist om du vill, men så känner jag och det står jag fast vid. Sen är det väl så att du kan inte bestämma vem som ska få dina organ heller, så om du har otur hamnar dina organ hos en person som mig. :)

Jag har haft den här diskussionen ett par gånger förut och det är alltid samma sak. Det är så jävla politiskt korrekt att säga man ska donera sina organ. Det är sjukt många som säger dom ska göra det men sen skiter i att skriva upp sig.

Frida.B
2007-06-10, 01:31
Om jag skulle bli så pass svårt sjuk jag behövde någon annans organ för att överleva hade jag säkerligen accepterat donationer. Men jag vill fortfarande inte att någon plockar isär mig när jag dör. Är det så svårt att förstå?

Kalla mig egoist om du vill, men så känner jag och det står jag fast vid. Sen är det väl så att du kan inte bestämma vem som ska få dina organ heller, så om du har otur hamnar dina organ hos en person som mig. :)

Jag har haft den här diskussionen ett par gånger förut och det är alltid samma sak. Det är så jävla politiskt korrekt att säga man ska donera sina organ. Det är sjukt många som säger dom ska göra det men sen skiter i att skriva upp sig.

Om du behövde andras organ för att kunna leva, hade du kunnat acceptera att du inte fick något organ iom att du inte själv vill donera? Vill man ha får man ge, är min mening. Kan min död rädda någon annans liv så be my guest slizea upp mig bara jag är glad i himlen ändå.

Chris
2007-06-10, 01:36
Om du behövde andras organ för att kunna leva, hade du kunnat acceptera att du inte fick något organ iom att du inte själv vill donera? Vill man ha får man ge, är min mening. Kan min död rädda någon annans liv så be my guest slizea upp mig bara jag är glad i himlen ändå.

Acceptera och acceptera, skulle det vara på det sättet hade jag säkert skrivit upp mig för donation. Vart går gränsen för "snälla människor som delar med sig" då? Om man donerar sitt hjärta, eller rubb&stubb? Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att donera något organ om man visste det skulle rädda någons liv, men att ha en jävla läkare plocka ut mina ögon och sätta dit glasbitar skulle jag aldrig gå med på, eller t.ex ha läkarstudenter dissikera min kropp så dom ska få se hur de ser ut på "insidan". No way José *whistle*

Chris
2007-06-10, 01:42
En fråga till er som kör "jag bryr mig inte, jag är ju död ändå"-snacket. Hade ni kunnat donera hela ert ansikte till t.ex en brännskadad person (om det nu går att byta ansikte som i filmen face off) och haft en total främling vandrat runt och sett ut som er?

Jag har verkligen svårt för att tänka mig det.

Frida.B
2007-06-10, 01:45
En fråga till er som kör "jag bryr mig inte, jag är ju död ändå"-snacket. Hade ni kunnat donera hela ert ansikte till t.ex en brännskadad person (om det nu går att byta ansikte som i filmen face off) och haft en total främling vandrat runt och sett ut som er?

Jag har verkligen svårt för att tänka mig det.

Jag hade inte haft några som helst problem med det. En människa får ett nytt ansikte tack vare att jag ställde upp... hur skall jag kunna ha något problem med det?

Trance
2007-06-10, 02:03
Jag har haft den här diskussionen ett par gånger förut och det är alltid samma sak. Det är så jävla politiskt korrekt att säga man ska donera sina organ. Det är sjukt många som säger dom ska göra det men sen skiter i att skriva upp sig.

Sant, många är rädda för döden precis som du är. Det är inte ett helt lätt ämne att tänka på. Sedan vet jag inte riktigt om poltiskt korrekt, det är väl mer att det logiskt sett är det bästa att göra ur solidarisk synvinkel.

Men jo, de som är rädda för döden skriver väl sällan upp sig.

Tom Warrior
2007-06-10, 08:45
Om jag själv kunde välja vilka människor som ev. skulle kunna få mina organ vid behov skulle jag antagligen donera.

Jax
2007-06-10, 09:01
Någon som har koll på kraven för att ta emot donation? Exempelvis levertransplantation till alkolister.

sissa
2007-06-10, 09:03
Om jag skulle bli så pass svårt sjuk jag behövde någon annans organ för att överleva hade jag säkerligen accepterat donationer. Men jag vill fortfarande inte att någon plockar isär mig när jag dör. Är det så svårt att förstå?




Jag hade förstått ditt resonemang mer om du hade varit för donation, men inte hade sagt ja till "övriga medicinska ändåmål" . Där jag hade jag mer förstått känslan av att "plockas isär när jag dör" osv

babbett
2007-06-10, 09:28
Någon som har koll på kraven för att ta emot donation? Exempelvis levertransplantation till alkolister.

För att få ställa sig i kö för att motta en lever så måste det dokumenteras hur länge man varit nykter/ren. Och när man väl kommit med i kön så är det oftast för sent..

Sverker
2007-06-10, 09:28
Någon som har koll på kraven för att ta emot donation? Exempelvis levertransplantation till alkolister.

Problemet är nog snarare att få alkoholisten nykter;)
Får vi en nykter alkoholist bör ju levern hos personen återhämta sig rätt bra.

Chris
2007-06-10, 10:54
Jag hade inte haft några som helst problem med det. En människa får ett nytt ansikte tack vare att jag ställde upp... hur skall jag kunna ha något problem med det?

Vad tror du dina anhöriga hade kännt när dom såg "dig" vandra omkring då?

Bäst att inte ha begravningen med öppen kista oavsett. :Virro

Jax
2007-06-10, 10:55
Vad tror du dina anhöriga hade kännt när dom såg "dig" vandra omkring då?
Stolta över att jag förbättrat en annans människas liv?

Chris
2007-06-10, 10:59
Sant, många är rädda för döden precis som du är. Det är inte ett helt lätt ämne att tänka på. Sedan vet jag inte riktigt om poltiskt korrekt, det är väl mer att det logiskt sett är det bästa att göra ur solidarisk synvinkel.

Men jo, de som är rädda för döden skriver väl sällan upp sig.

Vem vet, man kanske ändrar åsikt när man blir ändre.

Snart odlar väl ändå människan organ i växthus-liknande ställen.

Frida.B
2007-06-10, 11:26
Vad tror du dina anhöriga hade kännt när dom såg "dig" vandra omkring då?

Bäst att inte ha begravningen med öppen kista oavsett. :Virro

Självklart hade de nog kännt sig lite olustiga, men risken att de skille spotta "mig" på stan är inte stor. Mottagaren behöver ju inte bo i Göteborg bara för att mina släktingar gör det... och öppen kista kör man inte ofta med om man är svensk ändå så öppen kista kan mina anhöriga nog klara sig utan + jag ska kremeras/ frysas

egge
2007-06-10, 11:30
Självklart hade de nog kännt sig lite olustiga, men risken att de skille spotta "mig" på stan är inte stor. Mottagaren behöver ju inte bo i Göteborg bara för att mina släktingar gör det... och öppen kista kör man inte ofta med om man är svensk ändå så öppen kista kan mina anhöriga nog klara sig utan + jag ska kremeras/ frysas

Vilket av dom?:confused:

babbett
2007-06-10, 11:31
Att man skulle likna på donatorn bara för att man fått deras ansiktsskinn är knappast troligt. Det är mera som ska till för att man ska få sina karakteristiska drag..

Piranha
2007-06-10, 11:32
Att man skulle likna på donatorn bara för att man fått deras ansiktsskinn är knappast troligt. Det är mera som ska till för att man ska få sina karakteristiska drag..

Plus att dem är inte intresserade av ben och hud utan primärt organ.

egge
2007-06-10, 11:35
Plus att dem är inte intresserade av ben och hud utan primärt organ.

Huden = kroppens största organ ;)

babbett
2007-06-10, 11:41
Plus att dem är inte intresserade av ben och hud utan primärt organ.


Jo, hud är dom intresserade av...vid tex. allvarliga brännskador.
Fast som sagt, lite skinn från någon annan gör knappast att man kommer att likna denne.

Frida.B
2007-06-10, 12:03
Vilket av dom?:confused:

har inte bestämt mig än

Jax
2007-06-10, 12:05
Varför frysas?

Frida.B
2007-06-10, 12:07
Varför frysas?

Beror lite på vad som är mest miljövänligt. Inte kollat upp det än. Med frysas menar jag att man fryses ner och sedan "krossas".

Jax
2007-06-10, 12:13
Beror lite på vad som är mest miljövänligt. Inte kollat upp det än. Med frysas menar jag att man fryses ner och sedan "krossas".
Ah, det alternativet visste jag inte fanns.

Personligen bryr jag mig inte. Eftervärlden får göra det som de känner är smidigast och som mina anhöriga vill.

Litecore
2007-06-10, 16:11
självklart, jag sa/skrev "nej".

Lexidos
2007-06-10, 16:47
Beror lite på vad som är mest miljövänligt. Inte kollat upp det än. Med frysas menar jag att man fryses ner och sedan "krossas".

Vad kallas det? frystorkning?

Chris
2007-06-10, 16:59
Vad kallas det? frystorkning?

Nu vet man vad man fick för käk i lumpen då... :cryout:

Lexidos
2007-06-10, 17:10
Nu vet man vad man fick för käk i lumpen då... :cryout:

Greta 89, frystorkad sedan 1971.