handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om mitt upplägg kring träningen?


TheDoe
2007-06-08, 10:51
Hej !

Nu kommer en till säkert uttjatad fråga men jag hittar inte det svaret jag vill ha ;)

Jag vill inte stoppa i mig så mycket tillskott men just runt träningsbiten känns det som att det behövs. Just nu tar jag protein tillskott just före träningen, direkt efter träningen tar jag en bar och efter det far jag hem och lagar mig mat och stoppar i mig det. Lite senare tar jag en till portion protein.

Är detta ett bra upplägg?
Är detta onödigt eller borde jag tillsätta lite maltodextrin till proteinet före träningen? och byta ut baren mot protein + maltodextrin ?

King Grub
2007-06-08, 13:30
borde jag tillsätta lite maltodextrin till proteinet före träningen? och byta ut baren mot protein + maltodextrin ?

Det skulle vara bättre på alla sätt. Om det gör någon praktisk skillnad är svårt att säga, men det är ett bättre upplägg.

TheDoe
2007-06-08, 14:35
Fördelen med en bar är ju att man får lite mättnads känsla också.

Alltså
protein + maltodextrin före och efter träningen är det bästa upplägget?

TheDoe
2007-06-19, 07:50
Ok nu har jag inhandlat lite maltodextrin som jag tänkte använda före och efter träning.
På förpackningen så står det att man ska dosera 1g per kg kroppsvikt efter träningen.
Ska ma ta lika mycket före?

Sen så upptäkte jag att det blir ca 300kcal per gång jag ska ta det + 120kcal protein.
Detta både före och efter är över 800kcal vilket motsvarar en tredjedel av vad jag ska äta på hela dagen.

Känns inte som det är något vidare upplägg eller vad säger ni?

King Grub
2007-06-19, 07:53
Du kan ta betydligt mindre före träning, och inte heller efter behöver du 1 g per kilo kroppsvikt om det är vanlig styrketräning det handlar om.

TheDoe
2007-06-19, 08:23
Jo till största del är det styrke träning som gäller.

Ok så om jag tar typ 10 före och 60 efter.(Väger 80kg)

King Grub
2007-06-19, 08:30
Du bestämmer dosering själv. Det är inte så gram-noga. Du kan ta 0.2-0.4 g/kg kroppsvikt före och 0.8 efter. Du kan ta 1 g/kg totalt och ta hälften före/hälften efter. Till exempel.

TheDoe
2007-06-19, 09:06
ok tack så mycket, då ska jag prova mig fram så får jag se vad som känns bäst.