handdator

Visa fullständig version : Mera träning när man blir äldre?


Slartibartfast
2007-06-08, 09:33
Måste man öka träningsvolymen/intensiteten allt eftersom man blir äldre/går framåt för att öka/behålla muskler?

Den träningsvolym som jag byggt upp mig på tycks inte vara tillräckligt för att behålla den massan som den byggt upp. Låter lite paradoxalt, men så verkar det vara. Måste man hela tiden öka träningsmängden?

Ryska_raketen
2007-06-08, 09:34
Nej, men däremot är det svårt att öka i vikt och styrka när man äter som en 13årig datakille.

Torsk_ole
2007-06-08, 09:36
Jag är nybörjare, men det är väl klart att det blir svårare att bygga med tiden. Du är väl inte så gammal, men har väl ändå tränat ett tag. Annars håller jag med RR, ät mer och öka mer.

Slartibartfast
2007-06-08, 09:37
Nej, men däremot är det svårt att öka i vikt och styrka när man äter som en 13årig datakille.

Jag ligger inte på underskott mer än ett par månader i året.

Slartibartfast
2007-06-08, 09:38
Nu handlar det inte så mycket om att öka utan mera om att behålla.

Officer
2007-06-08, 09:38
Nej, men däremot är det svårt att öka i vikt och styrka när man äter som en 13årig datakille.

+1

Detta gäller dig Slarti !

Slartibartfast
2007-06-08, 09:40
+1

Detta gäller dig Slarti !

Ni verkar hänga upp er på dethär.

Ligger man på energibalans borde man rimligtvis äta tillräckligt för att behålla muskelmassa.

Hur vet ni vad och hur mycket jag äter förresten?

Ryska_raketen
2007-06-08, 09:41
Kan det vara för att vi någongång lyckats läsa en av dina 248 trådar om kost och dess like ? Du vet själv med dig att du äter för dåligt, så säkerligen vet du undermedvetet om varför du inte ökar/behåller det som sig bör. Sen kanske du ska börja träna lite hårdare med?

King Grub
2007-06-08, 09:42
Måste man öka träningsvolymen/intensiteten allt eftersom man blir äldre/går framåt för att öka/behålla muskler?

Den träningsvolym som jag byggt upp mig på tycks inte vara tillräckligt för att behålla den massan som den byggt upp. Låter lite paradoxalt, men så verkar det vara. Måste man hela tiden öka träningsmängden?

Nej, det krävs väldigt liten mängd träning för att behålla muskelmassa, förutsatt att intensiteten är hög. Något set per muskel/vecka. Undantag säkert om man redan är 120 kilo hård. ;)

major Pectoralis
2007-06-08, 09:42
Blir man "gammal" skall man dra ner på intensitet och volym.
För att utvecklas kontinuerligt så måste man ha en progression på träningen. Därför är det viktigt att inte gå ut för hårt. Istället skall man aldrig träna hårdare än nöden kräver för att utvecklas.
För att underhålla styrka krävs inte mycket träning. För att underhålla muskelmassa krävs ännu mindre träning. Troligen är kosten en viktigare faktor här. Jag skulle utan vidare kunna bibehålla/underhålla min kapacitet med ett helkroppspass i veckan där jag kör 1-2 maximala set a´5-10RM i de stora basövningarna (mark, böj, press, ryck, rodd, bänk, chins). Vissa behöver dock mer träning för att underhålla. Träningsbakgrund, dvs. hur länge och hur hårt man tränat spelar här in.

Jay-Z
2007-06-08, 09:44
Nej, det krävs väldigt liten mängd träning för att behålla muskelmassa, förutsatt att intensiteten är hög. Något set per muskel/vecka.

På kaloribalans förmodar jag?

Slartibartfast
2007-06-08, 09:45
Du vet själv med dig att du äter för dåligt,

Jag äter absolut inte dåligt. Jag äter väldigt bra. Både sett ur näringssynpunkt och mängden kalorier.

Slartibartfast
2007-06-08, 09:46
Tack Grub och Major Pectoralis för de sakliga svaren.

King Grub
2007-06-08, 09:52
Och du har inte nått åldern som krävs för att platsa bland deltagare i gruppen "young" i studier på proteinsyntes, ålder och proteinintag, så du kan säkert vara lugn i minst 40 år till, hur som helst. Vid 50 nås en kritisk ålder, men regelbunden styrketräning motverkar muskelförlust långt över den åldern.

Slartibartfast
2007-06-08, 09:55
Aha. Det låter ju betryggande.

Timme
2007-06-08, 10:34
Slarti: Har du provat att höja vikterna och sänka repsantalet till 3-5?

Har du provat att inte träna tills du bommar varje gång?

Har du provat att köra

5*Xkg
5*Xkg
5*Xkg
5*Xkg

Alltså att du har vilat tillräckligt länge för att orkar 5 reps i alla set på samma vikt.

Skulle du inte kunna prova att börja om totalt i träning? Ta tex bänk. Du börjar med 75% av 1rm första veckan och 3 set 5 reps på den vikten. Sedan höjer du 2.5kg varje vecka och fortfarande kör 3 set och 5 reps. När du har höjt i så pass många veckor att du tror att du inte längre klarar av en 2.5kg höjning så sänker du antalet reps till 3 och fortsätter höja 2.5kg varje vecka. Tillslut så tror jag att du kommer att reppa på ditt 1RM.

Som Majoren skrev. Jag tror att du behöver progression i din träning.

Diggler
2007-06-08, 11:10
Jag anser att de där studierna om att man kan behålla väldigt mycket av styrkan med väldigt lite träning är bs. Talar man om styrkan i ett enda set, så kan man säkert behålla en hel del med lite träning, men det skulle vara rätt intressant att se vad som händer med styrkan efter tex tio set, studierna hade visat väldigt annorlunda då.


Dessutom är du kanske van vid att träna tex. 40set i veckan och på det stå still eller öka litegrann etappvis i långsam fart, då säger iaf min logik att 20set istället för 40 kommer att få dig att tappa, fast tappa långsammare än om du hade lagt av helt.

Slartibartfast
2007-06-08, 11:15
Slarti: Har du provat att höja vikterna och sänka repsantalet till 3-5?

Ja.

Har du provat att inte träna tills du bommar varje gång?

Ja.

Har du provat att köra

5*Xkg
5*Xkg
5*Xkg
5*Xkg

Ja.

Skulle du inte kunna prova att börja om totalt i träning? Ta tex bänk. Du börjar med 75% av 1rm första veckan och 3 set 5 reps på den vikten. Sedan höjer du 2.5kg varje vecka och fortfarande kör 3 set och 5 reps. När du har höjt i så pass många veckor att du tror att du inte längre klarar av en 2.5kg höjning så sänker du antalet reps till 3 och fortsätter höja 2.5kg varje vecka. Tillslut så tror jag att du kommer att reppa på ditt 1RM.

Det vore en idé. :thumbup:

Som Majoren skrev. Jag tror att du behöver progression i din träning.

Ja, det är ju grundförutsättningen för att man ska gå framåt.

major Pectoralis
2007-06-08, 11:22
Jag anser att de där studierna om att man kan behålla väldigt mycket av styrkan med väldigt lite träning är bs. Talar man om styrkan i ett enda set, så kan man säkert behålla en hel del med lite träning, men det skulle vara rätt intressant att se vad som händer med styrkan efter tex tio set, studierna hade visat väldigt annorlunda då.


Dessutom är du kanske van vid att träna tex. 40set i veckan och på det stå still eller öka litegrann etappvis i långsam fart, då säger iaf min logik att 20set istället för 40 kommer att få dig att tappa, fast tappa långsammare än om du hade lagt av helt.

I det här fallet refererade jag till vad som fungerat för mig och inte till diverse avhandlingar. Dock upplever jag att du har rätt i det du skriver: att det främst gäller styrkan i ett set. Det har jag har aldrig tänkt på det tidigare men nu när du säger det så stämmer det överens med mina upplevelser. "Man blir bra på det man tränar" är en gammal devis som verkar gälla även här. I vilket fall så är det någom form av uthållighet man i så fall tappar och LK är betydligt svårare att underhålla/lättare att tappa än muskler men är å andra sidan betydligt lättare att återuppträna.

melancoolio
2007-06-08, 13:37
Och du har inte nått åldern som krävs för att platsa bland deltagare i gruppen "young" i studier på proteinsyntes, ålder och proteinintag, så du kan säkert vara lugn i minst 40 år till, hur som helst. Vid 50 nås en kritisk ålder, men regelbunden styrketräning motverkar muskelförlust långt över den åldern.

Om man ska ta det på allvar som du skrev nu så kan man alltså pressa kroppen lika hårt på gymmet som 68-åring som man gjorde som 18-åring?

Eller menar du något helt annat?

King Grub
2007-06-08, 14:06
Du verkar inte ha förstått innebörden alls, nej. Jag förstår inte att någon kan tolka texten så.

melancoolio
2007-06-08, 14:12
Du verkar inte ha förstått innebörden alls, nej. Jag förstår inte att någon kan tolka texten så.

Tänkte mest på vad tråden handlade om. Jag tolkade det så:D

tjabon
2007-06-08, 14:54
Jag är 40+ och tränar som satan.
styrka 3ggr i veckan och löpning 3x12km i veckan.

Styrketränat har jag gjort till & från i 18 år.
För ca: 2 år sedan började jag en målmedveten satsning
på att bli starkare utan att öka allför mycket i vikt, och
jag ökar fortfarande i styrka!

det gäller dock att träna smart när man blir äldre.
det tar lite längre tid att värma upp och detta har man
inte råd att slarva med, eftersom skador tar längre tid
att repa sej från.

melancoolio
2007-06-08, 15:15
Vad man ska tänka på också är ju att kroppen svarar bättre i början när man är otränad. När man tränat ett tag så kräver kroppen att man anpassar träningen för att den ska fortsätta utvecklas.

Fast att man helt plötsligt börjar tappa muskelmassa och styrka om man inte exempelvis går in i en hård diet tycker jag är lite skumt.

Karl_alfred
2007-06-08, 15:39
Jag är 40+ och tränar som satan.
styrka 3ggr i veckan och löpning 3x12km i veckan.

Styrketränat har jag gjort till & från i 18 år.
För ca: 2 år sedan började jag en målmedveten satsning
på att bli starkare utan att öka allför mycket i vikt, och
jag ökar fortfarande i styrka!

det gäller dock att träna smart när man blir äldre.
det tar lite längre tid att värma upp och detta har man
inte råd att slarva med, eftersom skador tar längre tid
att repa sej från.
Var väll knappast att träna som satan? Eller tänker du på hur hårt du tränar?

tjabon
2007-06-08, 16:49
Var väll knappast att träna som satan? Eller tänker du på hur hårt du tränar?

Jo, jag kör hårt och målmedvetet.
Får väl klassa mej som avancerad amatör som
kör ca: 75 minuter 6ggr i veckan med heltidsarbete m.m.

Arne Persson
2007-06-08, 17:16
Jag ligger inte på underskott mer än ett par månader i året.

Badsäsongen?*whistle*

regus
2007-06-08, 17:30
Badsäsongen?*whistle*

Ja, hö hö hö.. Har man inte en fettprocent över 20 är man ingen riktig man. Hö he hö, lukta svett och motorolja mmmm...

Arne Persson
2007-06-08, 20:17
Ja, hö hö hö.. Har man inte en fettprocent över 20 är man ingen riktig man. Hö he hö, lukta svett och motorolja mmmm...

Hmmm, tycker personligen att en god hygien är en dygd!:)