handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång i vatten?


tomccc
2007-06-08, 06:28
Jag har haft en viktuppgång på 5 kg över ca 15 veckor nu, första månaden gick det lite upp och ned men sedan har jag ökat med 0,5 kg i veckan vilket har varit mitt mål. Jag väger mig varje fredag på morgonen efter toalettbesök, de tre senaste veckorna har dock vågen stått stilla. Mitt kcal intag ligger på 2800-3000 kcal konstant och har inte ändrats. Kan det betyda att dessa 5 kg är vatten?

King Grub
2007-06-08, 06:36
En del är säkert vatten.

Men om du äter mer energi än du gör av med, sker en viss anpassning till överskottet, och din viloenergiomsättning kan öka med runt 10-15% över tidsperioden du beskriver. Så det som var ett överskott för ett par månader sedan, behöver inte längre vara det.

TylerDurden84
2007-06-08, 09:44
Finns det några riktlinjer om hur energiförbrukningen reagerar på ca 500 kcal +/- i ett par månader. Bör man sänka/höja intaget med 500 kcal YTTERLIGARE efter en månad (???) för att uppnå fortsatt effekt?

Eddie Vedder
2007-06-08, 09:52
Finns det några riktlinjer om hur energiförbrukningen reagerar på ca 500 kcal +/- i ett par månader. Bör man sänka/höja intaget med 500 kcal YTTERLIGARE efter en månad (???) för att uppnå fortsatt effekt?

Det handlar ju om ökad energiförbrukning p.g.a. ökad vikt oxå, ligger du på ett förhållandevis litet överskott som 500kcal per dag och sen ligger på samma kaloriintag fortfarande trots att du gått upp fyra kg så kommer ju inte längre det intaget innebära 500kcal överskott.

Så det är inte bara det att kroppen ställer in sig på en högre TEF, att man i regelr får högre *NEAT-effekt av mer mat o.s.v. utan att man helt enkelt blir tyngre och en tyngre kropp kostar mer.

Kolla exempelvis H&B-ekvationen för en person på 70kg jämfört med 74 på samma aktivitetsnivå, samma längd och samma ålder så skiljer det en del.

*NEAT = Non-exercise Activity Thermogenesis

King Grub
2007-06-08, 09:53
ADAPTATIONS OF ENERGY METABOLISM TO LEVEL OF ENERGY INTAKE. Joint FAO/WHO/UNU Expert Consultation on Energy and Protein Requirements. (http://www.fao.org/DOCREP/MEETING/004/M2997E/M2997E00.HTM)

tomccc
2007-06-08, 10:28
En del är säkert vatten.

Men om du äter mer energi än du gör av med, sker en viss anpassning till överskottet, och din viloenergiomsättning kan öka med runt 10-15% över tidsperioden du beskriver. Så det som var ett överskott för ett par månader sedan, behöver inte längre vara det.
Inser att det är mycket som spelar in i form av föda osv men går det att estimera hur mycket av en viktuppgång på 5 kg som kan vara vatten om vi förutsätter att individen inte tränat regelbundet innan?

Det handlar ju om ökad energiförbrukning p.g.a. ökad vikt oxå, ligger du på ett förhållandevis litet överskott som 500kcal per dag och sen ligger på samma kaloriintag fortfarande trots att du gått upp fyra kg så kommer ju inte längre det intaget innebära 500kcal överskott.

Så det är inte bara det att kroppen ställer in sig på en högre TEF, att man i regelr får högre *NEAT-effekt av mer mat o.s.v. utan att man helt enkelt blir tyngre och en tyngre kropp kostar mer.

Kolla exempelvis H&B-ekvationen för en person på 70kg jämfört med 74 på samma aktivitetsnivå, samma längd och samma ålder så skiljer det en del.


Så tänkte jag först också, men efter lite räkning så kom jag fram till att 5 kg är en alltför liten viktuppgång för att det ska bli så stor skillnad. (0,5kg till 0kg per vecka). För att ta ditt exempel så skiljer det bara 70 kcal på en man 70 kg respektive 74 kg på 190cm med aktivitetsnivå 1.3.

Eddie Vedder
2007-06-08, 10:35
Så tänkte jag först också, men efter lite räkning så kom jag fram till att 5 kg är en alltför liten viktuppgång för att det ska bli så stor skillnad. (0,5kg till 0kg per vecka). För att ta ditt exempel så skiljer det bara 70 kcal på en man 70 kg respektive 74 kg på 190cm med aktivitetsnivå 1.3.

Jag gjorde en beräkning på mej själv om jag nu skulle gå upp 5kg och då blev det ca. 100kcal extra på ett dygn med 1.5 i aktivitetsfaktor och sen utöver det får du addera dom metabola faktorer som Grub redan nämnt samt att du troligtvis ökat en del i vätska.

Jag menade aldrig att energiförbrukningen p.g.a. ökad vikt var den enda involverade faktorn utan lade bara till det eftersom Grub redan nämnt andra delar.

Så en kombination av faktorer helt enkelt.:)