handdator

Visa fullständig version : Explosivitet ett måste?


Lars-Börje
2007-06-07, 22:11
Jag undrar om man ibland måste träna explosivt? Jag kan tro att detta är bra, men jag undrar om man msåte lägga in det? I vissa övningar som i bänkpress jag sänker stången långsamt för det känns säkrare. Men oftast jag brukar köra med ganska myckte fart och kraft i den positiva fasen och inte överdrivet långsamt i den negativa fasen.

Men det skrivs ibland om explosva övningar. Man måste ta bort väldigt mycket vikt då om man ska få mer fart på vikterna. jag träna ungefär som Max-OT, där det itne står något speciellt om explosiva övningar. Kan jag slappna av och inte bry mig om det, eller är det ett måste att ibland träna det?

Timme
2007-06-07, 22:22
Det är mest styrkelyftare och tyngdlyftare som tjänar på det. De flesta byggare brukar nog mer kötta på. Eller vad säger du Pirre? Brukar du köra supersnabba och explosiva reps på 60% av 1rm?

Edit: Nej det är inget måste. Det är bra som du kör i bänken nu. En kontrollerad negativ fas med en explosiv och så snabb som möjligt positiv fas. Det är bra. Försök alltid att pressa stången så fort som vikterna tillåter dig att göra.

Absinteh
2007-06-07, 22:25
Bara du pressar explosivt skulle jag säga. Om du vill pressa på den negativa fasen också tror jag inte är något negativt förutom att du kommer tappa energi till den positiva och explosiva fasen.

Edit: 1000 posts zomg *snyft*

Lars-Börje
2007-06-07, 22:32
Det är mest styrkelyftare och tyngdlyftare som tjänar på det. De flesta byggare brukar nog mer kötta på. Eller vad säger du Pirre? Brukar du köra supersnabba och explosiva reps på 60% av 1rm?

Edit: Nej det är inget måste. Det är bra som du kör i bänken nu. En kontrollerad negativ fas med en explosiv och så snabb som möjligt positiv fas. Det är bra. Försök alltid att pressa stången så fort som vikterna tillåter dig att göra.

Okej, bra. För jag kör inget extra just för explosiviteten. Men det är samma om jag kör chin eller bicepscurl, jag kör den positiva fasen med rätt ordentlig fart, ändå kontrollerta. Jag har inte hittat någon anledning till att köra så långsamt. Jag vet inte, jag är säkert ute och cyklar men...Lite snabbare/explosivare=Koppla på mer muskelmassa, eller muskelfibrer samtidigt eller hur man ska säger....Som ger effektivare träning. Äh jag vet inte hur jag ska förklara.

Bänkpress blir lite långsammare enbart på grund av säkerheten.

Lars-Börje
2007-06-07, 22:32
Bara du pressar explosivt skulle jag säga. Om du vill pressa på den negativa fasen också tror jag inte är något negativt förutom att du kommer tappa energi till den positiva och explosiva fasen.

Edit: 1000 posts zomg *snyft*

Men det är bra. Då kan jag skippa det där med att man msåte lägga in speciella övningar för explosiviteten då.

zeusden1
2007-06-07, 22:38
Jag tror att man ska variera, en del stunder explosivt, andra inte.

Rahf
2007-06-07, 22:46
Tränar man för explosivitet så gör man övningarna explosivt och med TRÖCK. Tränar man inte explosivitet specifikt så spelar det ingen roll. Svårare än så är det inte.

Lars-Börje
2007-06-07, 23:01
Men ska man lägga in ltie perioder då och då och dra av lite på vikterna och köra explosivare och med rejält jävla tryck då? Hur ofta i så fall?

nutz
2007-06-08, 07:28
Om du känner för det, ja. För övrigt kan det nog vara gynsamt för din utveckling överlag, ja, att periodisera och variera med t.ex. explosivitetsträning.

Absinteh
2007-06-09, 16:19
Det är ju skillnad på explosivitet i kroppen och i vissa muskler.
Tex tränar du bänkpress explosivt/tungt så blir du ju explosiv i bröst/tricep osv.
Men för den saken skull så blir inte DU explosiv. Ska du vara explosiv i din sport så räcker det nog inte bara med att köra explosiva böj, att lägga in någon helkroppsövning är nog bra. Exempel på det är väl vändningar, ryck, hängvändning osv osv.

Allan
2007-06-09, 16:24
Jag undrar om man ibland måste träna explosivt?

Det behöver man inte göra de första två åren. Ungefär

Rahf
2007-06-09, 16:30
Vill man bli explosiv i sin sport så ska styrketräning vara ett komplement, sporten i sig ska komma i första hand. Att fokusera på skrotlyftning i 8 månader för att förbättra sina resultat inom sporten kommer nog inte funka så bra när man kommer tillbaka och tränar den. Fritt individuellt tänkande här, slå mig icke :D

Absinteh
2007-06-09, 18:03
Rahf, jag är brottar (shootfighting) och det har funkat för mig :P