handdator

Visa fullständig version : Sockersuget!


Klassresa
2007-06-07, 22:08
Tjenare


jag behöver hjälp med sockersuget. Jag ska på lördag börja ordentligt med min deff, det menas att den ska vara as strikt etc.

Aja jag dricker inte läsk det är inget problem. 18 maj -07 var det ett år sen jag drack läsk.

Men Godis och marabou är as svårt, Vad kan jag göra åt detta samt vad KAN jag ersätta med

Ryska_raketen
2007-06-07, 22:09
Du kan äta med jämna mellanrum.

Klassresa
2007-06-07, 22:11
Det gör jag redan, men jag blir fortfarande sugen på choklad.

Eddie Vedder
2007-06-07, 22:15
Mitt tips om du är en chokladälskare är att köpa kakaopulver och blanda en egen chokladdryck, blanda i gröt o.s.v.

Jag har kakao i maten ofta, chokladgröt med keso och 1msk kakao är nog favoriten. Naturell yoghurt med kakao och banan är heller inga fel.*drool*

Ekologisk kakao är bara 11% fett och finns på ICA, mycket god och inte lika stark som exempelvis ögonkakao.:thumbup:

Sir Klabbe
2007-06-07, 22:15
Tjenare


jag behöver hjälp med sockersuget. Jag ska på lördag börja ordentligt med min deff, det menas att den ska vara as strikt etc.

Aja jag dricker inte läsk det är inget problem. 18 maj -07 var det ett år sen jag drack läsk.

Men Godis och marabou är as svårt, Vad kan jag göra åt detta samt vad KAN jag ersätta med

När du deffar så kommer du konstant vara sugen på godis och marabou ... det är vi alla.

Men ett förslag är väl typ ... en påse viktväktargodis i veckan + sjuka mängder lightläsk.

Eddie Vedder
2007-06-07, 22:18
Här har du kakaon jag pratar om, tillsammans med all min ekologiska och rättvisemärkta mat::D

39612

Klassresa
2007-06-07, 22:19
Dricker inte light läsk. Men viktväktar godis ja ..
men kan man äta godis någon gång ibland?
som du säger en i veckan

Alltså jag ska försöka hålla mig borta från allt synligt socker .

tntballe
2007-06-07, 22:26
Själv har jag fått i mig 1-10 godisar några gånger i veckan under min deff, allt har gått efter planering ändå.
1 tsk oboy i kesellan är suveränt.

Klassresa
2007-06-07, 22:28
ja jag ser dina resultat och grymt avedsjuk! :D gief :)
tack för alla svar

TylerDurden84
2007-06-07, 22:33
Mitt tips om du är en chokladälskare är att köpa kakaopulver och blanda en egen chokladdryck, blanda i gröt o.s.v.

Jag har kakao i maten ofta, chokladgröt med keso och 1msk kakao är nog favoriten. Naturell yoghurt med kakao och banan är heller inga fel.*drool*

Ekologisk kakao är bara 11% fett och finns på ICA, mycket god och inte lika stark som exempelvis ögonkakao.:thumbup:

+1

Kakao och sötningsmedel i havregynsgröten får den att smaka som chokladpudding om den får kyla ner sig lite!

Saikyou
2007-06-08, 00:07
Äter du godis ibland kommer du bara bli ännu mer suge, tro mig :P Äppelcidervinäger, snus, hinkvis med vatten, som eddie sa kakao, frukt osv funkar. Bästa är nog ändå snus, sänker både mitt sötsug och mina hungerkänslor drastiskt xD

tntballe
2007-06-08, 09:54
tyler, är avataren från när du ligger på 7%bf?
Kakao i havregrynen låter som något jag måste testa =)
Hur stor e skillnaden på oboy o kakao?
Kanske inte spelar nån roll med tanke på att man bara använder det max 10 tsk i veckan?

Eddie Vedder
2007-06-08, 09:58
Kakao i havregrynen låter som något jag måste testa =)
Hur stor e skillnaden på oboy o kakao?


Smakmässigt är det samma skillnad som mellan ljus och mörk choklad skulle jag säga. Näringsmässigt är det milsvid skillnad vågar jag påstå, kakao är grymt nyttigt.

Men som du säger har man ju båda i så liten mängd att det knappast gör nån skillnad.:) Men kakao är helt klart godare tycker iaf jag.:thumbup:

tntballe
2007-06-08, 10:46
Då är det dax för mig att växa upp o släppa taget om oboyen =)

Klassresa
2007-06-08, 12:45
Ja börja snusa har jag ej nå tankar om >.<
17 år ^^

Three pigs
2007-06-08, 13:53
Äter du godis ibland kommer du bara bli ännu mer suge, tro mig :P Äppelcidervinäger, snus, hinkvis med vatten, som eddie sa kakao, frukt osv funkar. Bästa är nog ändå snus, sänker både mitt sötsug och mina hungerkänslor drastiskt xD

+1 på allt du sa.

tntballe
2007-06-08, 14:29
Äter du godis ibland kommer du bara bli ännu mer suge, tro mig :P Äppelcidervinäger, snus, hinkvis med vatten, som eddie sa kakao, frukt osv funkar. Bästa är nog ändå snus, sänker både mitt sötsug och mina hungerkänslor drastiskt xD

Är äppelcidervinäger till för att dämpa sötsuget? Blev rekommenderad det förut, så jag testa utan att märka nån skillnad alls.

Snus e väl ändå en ganska onödig grej att stoppa i sig, än värre om man inte är nikotinberoende.

Carrol87
2007-06-08, 14:36
jag har oxå värsta sockersuget rätt ofta, speciellt efter jobbet. ifall jag inte e hemma så e det ju lugnt.. för jag har som regel att aldrig köpa mitt egna godis så den delen e enkel.
men e jag hemma så brukar jag faktiskt ta en brustablett med c-vitamin..vet inte varför men det hjälper iaf mig :)
o sen e det en bra regel att faktiskt alltid tacka nej. för ett ja blir snabbt till flera ja..

mela
2007-06-08, 14:59
Suget avtar när man minskar på grejerna och sköter kosten i allmänhet. Det är bara att stå emot ;)

champion
2007-06-08, 15:02
Jag brukar äta oliver så tappar ja suget efter socker.

Johan_P
2007-06-08, 15:04
Suget avtar när man minskar på grejerna och sköter kosten i allmänhet. Det är bara att stå emot ;)

+1

Några veckor in i deffen försvinner suget helt. Blir mer sug efter havregryn, tonfisk och kesella då :hbang:

coxie
2007-06-08, 15:07
Frukt och litervis med fun light peach passion håller mig borta från allt godis.

champion
2007-06-08, 15:12
Varför inte köpa naturgodis om ni är sugen på godis?
Varför inte mummsa på lite nötter?
Det finns alltid något att byta ut. Slå en hammare på tummen då jäklar tänker ni inte på godis på några minuter ;)

Diana
2007-06-08, 15:33
Jag brukade knarka enorma mängder aspartam förr på deff i sötsugseliminerarsyfte men märkte sedan på senaste att man (jag) faen mår bättre utan det. Kan ju inte hjälpa att ett visst beroende av dessa sliskiga substanser uppstår efter en tid vilket ju gör sitt till för ekonomin dessutom :Virro

Nej det definitivt bästa är i mitt tycke att plåga sej igenom den där första avvänjningsperioden i början av deffen. För det blir ju lite bättre efter ett tag, aningen uthärdligare iaf :D



Jag har kakao i maten ofta, chokladgröt med keso och 1msk kakao är nog favoriten. Naturell yoghurt med kakao och banan är heller inga fel.*drool*
:

Sounds like a winner *popcorn*

Eddie Vedder
2007-06-08, 15:39
Sounds like a winner *popcorn*

It is!:thumbup:

formula4shape
2007-06-08, 16:05
Hade jag varit du hade jag på en lördag gått och köpt en chokladkaka om du nu verkligen är sugen. Du får räkna in den som alla övriga kalorier och nej det kommer inte förstöra din deff. Jag tror man psykiskt mår bättre av att kunna göra så när man dietar och det kanske till och med gynnar slutresultatet.

Alexton
2007-06-08, 16:08
förut hade jag seriösa socker problem, åt godis och skit varje dag. Fick huvudvärk om jag inte åt en viss mängd varje dag (socker narkoman). Jag bestämde mig för att göra en cold turkey. Nu har jag inte ätit godis eller druckit läsk (bara som groggvirke någon gång ibland) på 5 år och får aldrig något sug efter godis.
Om det inte fungerar att sluta tvärt kan du alltid köra "lördags godis" som man hade när man var en pydd :)

mela
2007-06-08, 16:39
Varför inte köpa naturgodis om ni är sugen på godis?
Varför inte mummsa på lite nötter?
Det finns alltid något att byta ut. Slå en hammare på tummen då jäklar tänker ni inte på godis på några minuter ;)

För att det är sjuuuukt energirikt och inte så bra att "mumsa" om man ska ligga på kcalminus? *screwy*

TylerDurden84
2007-06-08, 21:38
tyler, är avataren från när du ligger på 7%bf?
Kakao i havregrynen låter som något jag måste testa =)
Hur stor e skillnaden på oboy o kakao?
Kanske inte spelar nån roll med tanke på att man bara använder det max 10 tsk i veckan?

Ja, ca 7 %.

Skulle personligen slänga i lite sötningsmedel i gröten med. Det funkar bra tillsammans med kakao