handdator

Visa fullständig version : Går du till tandläkaren?


wintersnowdrift
2007-06-07, 21:52
Idag känner jag att jag har äntrat vuxenlivet på riktigt, iom att farbror staten tagit sin hand från min tandhälsa och nu låter mig pröjsa den själv. Jag var med andra ord hos tandläkaren för första gången sedan jag fyllt 20. Inga hål hade jag (tack och lov!), men för två röntgenplåtar och en undersökning som tog femton minuter fick jag vackert hala upp 616 spänn.

Nåväl, det är trots allt en summa som de flesta kan stå ut med (och jag tycker redan att jag betalar ofantliga summor i skatt på min skruttlön så där vill jag ju helst inte behöva dra av mer heller) - men har man riktiga problem med sina gaddar förstår jag att det suger i plånboken. Nu kan jag inte regelverket för tandvård särskilt bra heller; det här är ju ändå välfärdsstaden Sverige så jag antar att det finns någon form av högkostnadsskydd?

För spänningens skull slänger jag in en pollfråga: brukar du gå till tandläkaren eller är det något du bortprioriterar? Då tänker jag främst av kostnadsmässiga skäl. (Nästa år är jag student istället för löntagare och då kommer det kanske vara frestande att lägga pengarna på något mer vettigt som typ... eh, kurslitteratur och öl?).

//Kristin

grisbil3n
2007-06-07, 21:54
Har varit där i år, hade faktiskt ett hål men kom undan jävligt billigt.

rikke_B
2007-06-07, 21:58
Har faktiskt tecknat en tandvårdsförsäkring. Gäller tre år och de fixar allt som går sönder under den tiden för en fast kostnad.

Johan_P
2007-06-07, 22:00
Jepp, jag går alltid. Aldrig haft hål eller något annat tandrelaterat problem.

Jax
2007-06-07, 22:00
Nja, hade väl ett litet uppehåll när jag var student, men det var mer för att jag inte tänkte på att gå. Nu är planen att gå varannat år, det torde räcka. Ska nog gå snart igen, gäller att passa på när arbetsgivaren betalar.

Larsson
2007-06-07, 22:01
Jag går till tandläkaren regelbundet. Var senast på kontroll förra våren, så snart är det väl dags igen. Tycker man det är dyrt ska man leta reda på en högskola som har tandhygenist utbildning, där brukar man kunna bli undersökt för en liten summa pengar.

Kwon
2007-06-07, 22:01
Bortprioriterade förr, dock aldrig mer :)

Tandläkaren är viktig, ju längre du väntar alt skjuter upp, desto dyrare blir det! ;)

Har du riktig otur får du punga ut ett gäng tusen för en rotfyllning etc

Bell@
2007-06-07, 22:01
Har faktiskt tecknat en tandvårdsförsäkring. Gäller tre år och de fixar allt som går sönder under den tiden för en fast kostnad.


Låter nice... mer info, tack!

Btw så jag har så sjukt ont i käften så jag kan knappt äte godis... Och det är illa! Anar oro... Tänder på G.

Kurash
2007-06-07, 22:03
9 år sen jag va hos tandläkaren. Hade inga hål de första 20 åren i mitt liv, och nu sköter jag tänderna bättre, så jag hoppas på turen.

larre
2007-06-07, 22:04
Har aldrig haft ett hål och har inte varit till tandläkaren sedan staten slutade betala för mig(3 år sedan). Ska nog tyvärr dit snart och slita ut några visdomständer innan jag får hål i kinden. Mitt arma sparkonto *cry*

Dnepr
2007-06-07, 22:04
Fan vad lik Kate Moss trådskaparen är på sin avatar.

Jag går till tandläkaren när jag har problem med tänderna. Då brukar det inte finnas nån annan som kan hjälpa mig.

Noodles
2007-06-07, 22:06
Jag går vartannat år. Har aldrig haft några hål eller andra problem med mina tänder så det känns ju onekligen lite dumt att hala upp pengarna. Å andra sidan skulle jag inte vilja chansa och strunta i att gå.

Arf Pingvin
2007-06-07, 22:12
Jag går när de kallar mig, vet inte hur ofta det har blivit. Inte varje år, dock två år i rad nu. Klarade mig från åtgärd senast men det var inte helt 100, fixade flourskölj och hoppas det går över till nästa kontroll.

wintersnowdrift
2007-06-07, 22:13
Fan vad lik Kate Moss trådskaparen är på sin avatar.

:laugh:

We'we both got the cocaine-look?

http://www.septicisle.info/uploaded_images/0,,2006101077-712694.jpg

//Kristin

rikke_B
2007-06-07, 22:23
Låter nice... mer info, tack!

Btw så jag har så sjukt ont i käften så jag kan knappt äte godis... Och det är illa! Anar oro... Tänder på G.


Here it comes. Turk-tandläkaren på folktandvården sålde på mig en.
Han gjorde en riskbedömning och klassificerade mig. Betalar drygt 700 å då skulle jag få prioritet före alla andra och bli kallad årsvis för undersökning.

Räknade ut att om jag har mer än ett hål under perioden skulle det löna sig. Hade typ tre hål på g. Hoppas jag får flera hål, typ *rolleyes* :)

L-Sami
2007-06-07, 22:26
Japp! Brukar gå dit. Sist fick jag pröjsa 6000-7000kr, de ville inte laga mina hål när jag var 19år, så jag fick laga och betala dem själv den här gången *grr* Tror också att kärringen lurade mig en del, först sa hon att jag hade fyra hål som skulle lagas och efter vi kollade på röntgenbilderna som jag fattade noll av sa hon att jag hade 8 hål som skulle lagas. Jag för väl skylla mig själv ändå att jag hade misskött borstningen. Jag var inte så flitig med det i lumpen. Nästa gång ska jag gå till folktandvården och inte till nån som försöker lura mig på pengar *mini*

sissa
2007-06-07, 22:29
Jag har gått hos tandläkaren som fan. Jag var tvungen då det var riktigt illa med tänderna. Jag gick hos en "vanlig" tandläkare först och betalade men fick en remiss till sjukhustandvården och de har varit helt underbara. Är evigt tacksam,både för det rent fysiska(att de lagade mina tänder)men även för den psykiska biten. Under en period fick jag det betalt pga tandvårdsrädsla. Det blev dock bättre och bättre och nu är jag så härdad och är lugn som en filbunke, somnar nästan när de borrar. :)

Ska dit om ett halvår och sen vet jag inte hur ofta jag ska gå och kolla. En gång om året kanske.


För mig är det typ på en sån nivå att jag är glad att tänderna sitter kvar i käften och att jag inte har löständer, för så illa trodde jag det var.

Three pigs
2007-06-07, 22:55
Självklart, betalar ju inget för det.

Kabuto
2007-06-08, 00:09
Dåliga alternativ ;/

Mr. Moose
2007-06-08, 00:13
En gång om året ungefär men så kostar det inte så mycket här. Har bitit isönder en tand och måste fixa en krona på den, ringde min tandläkare för o kolla vad det skulle kosta, ca 1.600 kr. Inte så illa. Blir nästa vecka skulle jag tro, väntar på en försenad lön.

Hur är väntetiderna i Sverige? När jag frågade om hur långt innan jag var tvungen att boka sa hon "två-tre dar innan du kommer, det räcker".

Ska ni göra nåtot större kostsamt jobb kan ni ta "semester" och göra det här i Thailand, det blir en gratis semester. Glasögon är också billigt men det har inget med tråden att göra. 600 Kr och klara på tre kvart var mina!

Yankeee
2007-06-08, 05:08
Går varje år och har alltid gjort.

Osten80
2007-06-08, 05:13
Går varje år och har alltid gjort.

+1

King Grub
2007-06-08, 05:43
En gång om året. Den som inte går till tandläkaren (trots att han eller hon egentligen har råd) kommer att få ångra det. Det är inte bara karies att tänka på.

newb123
2007-06-08, 06:30
Fan vad lik Kate Moss trådskaparen är på sin avatar.

Skulle kunna vara en syster till Matt Damon tycker jag. Eller nåt. *kissass*

JustinCredible
2007-06-08, 06:36
Nej, bara om jag skulle verkligen behöva det. Tror aldrig jag haft hål i tänderna och jag tar hand om mina tänder på alla sätt möjliga morgon och kväll.

Jag misstänker även att tandläkare snackar en massa skit. Dom borde göra ett tandläkar avsnitt i Insider som dom gjorde med bilverkstäder. Tror ett par tandläkare skulle säga att man har en massa som måste fixas medan några andra skulle säga att allt ser bra ut.

Fast jag är lite paranoid.

Niclaaas
2007-06-08, 07:20
försöker gå regelbundet men visst har det hänt att man skippat något besök.

Glasögon är också billigt men det har inget med tråden att göra. 600 Kr och klara på tre kvart var mina!

OT: vad kostar linser? ska till thailand i november och tänkte bunkra upp lite dygnet-runt-linser om det finns till bra pris.

Überbiffen
2007-06-08, 07:28
Ja. Trodde det var en självklarhet.

eleni
2007-06-08, 07:51
Varit hos tandläkaren en gång sen jag fyllde 20 (hade som tur var inga hål). Ska börja gå en gång om året nu när jag börjar jobba. Det får kosta vad det kostar, jag vill ha kvar mina egna tänder så länge jag lever.

h1tman
2007-06-08, 08:16
opererade ut en visdomstand igår - 2735kr - de vill operera ut den andra också men den har jag inte ont av så jag vette fan...

jag kan inte äta kotlett i sommarvädret...om jag inte kör den i mixern först...buhu

Ironwoman
2007-06-08, 08:21
Jag har inte haft ett enda hål innan jag blev 18, så efter det har jag bara gått en gång, fick som vanligt höra "fina tänder, hej då". Nu är jag 25. Funderar på ett besök till, har funderat i ett år...

Sköter annars tänderna rätt bra och småäter inte.

JJ
2007-06-08, 08:42
Ja, ungefär vart 18 månad (men nu var det länge sen). Har inte haft några problem de senaste 13 åren, så de kallar mig inte så ofta. Haft samma tandläkare sen jag var barn.
Har ni några tandläkartips i Sthlm så tipsa gärna, gärna snygga tjejer.

Bell@
2007-06-08, 08:46
opererade ut en visdomstand igår - 2735kr - de vill operera ut den andra också men den har jag inte ont av så jag vette fan...

jag kan inte äta kotlett i sommarvädret...om jag inte kör den i mixern först...buhu

För mig handlar det icke om priset... Att det gör ont få mig backa undan! Har också några som ska dras ut och jag lär få mixa allt jag å tills jag hamnar på akuten:(

chidde
2007-06-08, 08:54
vilket sammanträffande att den här tråden dök upp just nu

fick precis en kallelse, och den ska jag INTE glömma
gjorde det förra året och det kostade mig många hundralappar, 5 st om jag inte minns fel *cry*

kelk
2007-06-08, 09:39
Försöker göra det varje år men det har blivit att man hoppat över/skjutit upp.

h1tman
2007-06-08, 09:59
För mig handlar det icke om priset... Att det gör ont få mig backa undan! Har också några som ska dras ut och jag lär få mixa allt jag å tills jag hamnar på akuten:(

att dra ut tanden känns inte alls, det behöver du inte vara rädd för, borren låter förskräckligt men inte gör det ont

då jag inte äter är det ganska ok, det är bara ätandet som är drygt

Har du inte haft ont av någon av dem någongång? - efter feber, diarré och ONT är det inget svårt val

jag har bara haft ont av den ena men tandläkaren tycker att jag borde ta bort båda - veckorna framöver kommer nog ge mig ett beslutsunderlag
:)

Arnesson
2007-06-08, 11:02
Jag går en gång om året. Kostar ju trotsallt inga stora summor med bara undersökning.

Känns tryggt att veta att tänderna är okej.

Mr. Moose
2007-06-08, 11:05
OT: vad kostar linser? ska till thailand i november och tänkte bunkra upp lite dygnet-runt-linser om det finns till bra pris.

Kommer inte ihåg men det var så billigt att jag köpte linser samtidigt med glasögonen.

machine gun
2007-06-08, 11:09
Jag var inte där på 3 år efter att jag fyllt 20 :em: Men jag lyckades faktiskt inte skaffa mig nåt hål på den tiden. Däremot hade jag ett nu i höstas...

Jag går nu hos ett ställe med studentrabatt. Undersökning inkl röntgen och puts kostar då bara 200 kr. När jag fick laga ett hål nu senast blev det totalt 550 kr. Helt ok tycker jag.

Högkostnadsskydd finns det däremot inte (har säkert någon skrivit redan, men jag orkar inte läsa hela tråden).

EDIT: Har man specialbehov av tandvård fastställt av läkare får man däremot tandvård på vanliga högkostnadsskyddet för sjukvård. Tror även pensionärer har billigare tandvård än övriga.

LadyG
2007-06-08, 11:11
Jag går plikttroget trots att jag finner hela inrättningen avskyvärd och motbjudande. Hellre småsummor nu än en fetingräkning när käften förfallit.