handdator

Visa fullständig version : Stark på kort tid.


splizer
2007-06-07, 11:08
Tjena!

Jag behöver bli stark. Jävligt stark, på kortast möjliga tid. Hur gör jag? Skiter totalt i mitt utseende, om musklerna är snygga osv. Jag behöver maximal styrka på kortast möjliga tid i främst rygg och armar.

Jag har hur mycket tid som helst, kan träna hela dagarna om det skulle behövas. Dock har jag mindre än ett år på mig, så jag vill utnyttja tiden maximalt. Även ekonomiska resurser finns det ganska gott om, men jag vill inte köpa ett helt hemmagym. Helst vill jag arbeta utan redskap, med undantag av hantlar och mindre redskap

För att träna upp min kondition så springer jag 7 dagar i veckan ca 1 mil.

Vad har ni för råd?

Handcuff
2007-06-07, 11:09
LOL...vad ska du göra om ett år :confused:

King Grub
2007-06-07, 11:10
Skall du bli stark skall du nog dra ner kraftigt på löpningen och koncentera dig på tung styrketräning kombinerat rejält med mat och vila.

Rahf
2007-06-07, 11:11
En anledning till varför du också har denna panikartade begäran att bli stark vore på sin plats.

Ironwoman
2007-06-07, 11:15
Överdriv inte, ett år är ändå ganska gott om tid, kan du undvika att bli skadad/sjuk hinner du få ganska bra resultat.

Prioritera träningen före allt annat. Alltså när du inte tränar sover, vilar och äter du.

Läs på ordentligt till att börja med.

Springa samma distans varje dag. Varför? Ska du bli stark ska du träna styrka, visst underlättar bra kondition att orka styrkepassen och förbättrar återhämtningen. Men då behöver programmet varieras. Typ 2 distanspass, 2 intervall/snabbdistans, 1 långpass.

King Grub
2007-06-07, 11:18
En anledning till varför du också har denna panikartade begäran att bli stark vore på sin plats.

Nej, vi har inga krav på att man skall "förklara" sina mål med träningen på Kolozzeum.

splizer
2007-06-07, 11:19
Tack för snabba svar. Varför jag ska bli stark är för att jag ska genomgå ett fysiskt test till en utbildning. Jag vill vara säker på att jag klarar av det, därför är det här mycket viktigt för mig.

I testet ingår även konditionstest, vilket jag har hört ska vara tuffare än styrketestet. Därför vågar jag inte dra ner på konditionsträningen.

Dav0d
2007-06-07, 11:21
Lät ett tag som du skulle börja gymnasiet :P

splizer
2007-06-07, 11:24
Lät ett tag som du skulle börja gymnasiet :P

Hehe, nejdå.

Vad jag funderar mest på är frågor som hur mycket jag ska öka för att jobba effektivt, hur mycket jag ska lägga på återhämtning, vilka övningar som är bra osv.

Mr. Moose
2007-06-07, 11:30
Tack för snabba svar. Varför jag ska bli stark är för att jag ska genomgå ett fysiskt test till en utbildning. Jag vill vara säker på att jag klarar av det, därför är det här mycket viktigt för mig.

I testet ingår även konditionstest, vilket jag har hört ska vara tuffare än styrketestet. Därför vågar jag inte dra ner på konditionsträningen.

Om det "bara" är för att klara ett fys-test kunde det va bra att veta vilka övningar du ska bli testad i.

Alltid bra att lägga lite extra tid på dessa momenten.

Glöm inte benen. *whistle* och som sagt, att springa 7 dar i veckan är långt ifrån optimalt om du ska prioritera styrka. Spcialträna distansen ni blir testade på.

Nimille
2007-06-07, 11:30
__

splizer
2007-06-07, 11:32
Styrkan tränas med en såndär Isokai man har vid mönstringen. Konditionen tränas på cykel, så jag var och köpte en egen motionscykel igår. Behöver jag mer benträning än den jag får från cykeln och löpningen tror ni?

tp_88
2007-06-07, 11:44
Styrkan tränas med en såndär Isokai man har vid mönstringen. Konditionen tränas på cykel, så jag var och köpte en egen motionscykel igår. Behöver jag mer benträning än den jag får från cykeln och löpningen tror ni?
Börja träna på gym istället. Dra ner på konditionsträningen. Ät mer om det behövs.

splizer
2007-06-07, 11:45
Visst, men jag har inget i närheten där jag bor + att jag tror att jag hinner mer om jag tränar hemma. Sen är det ju lite svårt att veta vad för muskelgrupper jag ska träna, vilka övningar osv.

tp_88
2007-06-07, 11:48
Visst, men jag har inget i närheten där jag bor + att jag tror att jag hinner mer om jag tränar hemma. Sen är det ju lite svårt att veta vad för muskelgrupper jag ska träna, vilka övningar osv.
Hinner inte? Nyss hade du väl obegränsat med tid?

Nej, det tycker jag inte. Du ska träna ALLA muskelgrupper, övningar finns t.ex. HÄR. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071)

regus
2007-06-07, 11:56
Låter som mönstring är på gång, i så fall, var inte speciellt nervös inför styrketestet. Så länge man är någorlunda tränad så klarar man minimistyrkan för de flesta (alla?) utbildningar.

Lexidos
2007-06-07, 11:58
Om det inte är träning inför mönstringen så är jag väldigt nyfiken på vad det kan vara annars :)

Johan_P
2007-06-07, 15:23
1. Lägg av med löpningen (om du inte måste ha bra kondition också)
2. Ät mer
3. Träna tung styrketräning med låga reps

Så kan man väl sammanfatta det :thumbup:

Och ja, du måste träna på gym om du ska bli stark. (alternativt styrkelokal eller bära stenar etc...)

Ironwoman
2007-06-07, 15:43
Ett tips, du får vettigare tips om du skriver ned ungefär vad du klarar nu tid på milen och vad du ska klara milen på, lika styrkan, hur mycket orkar du och vad är ditt mål.

NiklasAhlqvist
2007-06-07, 16:14
Springa behöver du inte göra mer än 2 ggr i veckan. Det ger väldigt bra resultat det med. Om det är mönstringen du oroar dig över så är det inte så svårt som det verkar vad jag hört iaf. Gym är nästan ett måste för då har du tillgång till alla sorters övningar. annars kan jag säga att du ska göra precis som Johan_P sa, tunga vikter få reps.

pragmatist
2007-06-07, 17:10
Är det en militär utbildning vi talar om så är kondition mycket viktigare än råstyrka, i de flesta fall. Det krävs sällan några makalösa resultat för att klara de styrkekrav som finns, det brukar handla om typ 10 chins och si-och-så många pushups etc. Armén (både den svenska och utländska) är mycket mer intresserad av folk som kan bära halvtunga saker långa sträckor och lösa uppgifter när de kommer fram än någon som kan marklyfta eller knäböja hundratals kilo.

Över huvud taget känner jag inte till några utbildningar som kräver att man är särskilt råstark i den mening som vi brukar prata om på det här forumet.

NiklasAhlqvist
2007-06-07, 23:41
Över huvud taget känner jag inte till några utbildningar som kräver att man är särskilt råstark i den mening som vi brukar prata om på det här forumet.

Så sant som det är skrevit. Då borde du kanske köra uthållighet istället, men det är inget som jag personligen tycker om:Virro

Simson
2007-06-08, 22:29
Om det är mönstring så är det ju rätt väldefinierat hur du kommer att bli testad. Jag tror rätt mycket på den gamla klyshan "Man blir bra på vand man tränar" och enligt det så bör du ligga och nöta den tiden/distansen på tränings cykeln och köra styrke övningen som dom testar med en del. Det är nog inte så konstruktivt och jag skulle inte själv göra det, det kan ev leda till en rätt vriden träning. håller med tidigare inlägg att du bör dra ner på konditonen & börja träna på ett gym. Men om det är cykling dom testar så träna det och inte löpning. Cyklister har trots allt en rätt annorlunda fysik än löpare.