handdator

Visa fullständig version : Mitt träningsschema!

-xR-
2002-04-28, 17:39
Hejsan. Jag har just kombinerat ett träningsschema som jag skulle vilja ha synpunkter på. Jag är 16 år i September, 177cm, 69kg och har tränat ca ett halv år.

Träningsdag 1:
Bröst, axlar & triceps (3set, 8 reps)

Bröst
Lutande bänkpress med hantlar.
Neråtlutande bänkpress med skivstång.
Rakbänkpress med skivstång.

Axlar
Stående framåtböjda hantellyft
Militärpress med skivstång
Sittande framåtböjda hantellyft

Triceps
Liggande triceps press
Push Downs

Träningsdag 2:
Rygg, Biceps & underarmar (3set, 8 reps)

Rygg
Latsdrag
Sittande rodd med kabel
Skivstångsrodd
Hypersträck (ryggresningar)
Marklyft

Biceps
Rak skivstångscurl
Hammer curls
Växlande hantelcurl

Underarmar
Handledscurl med hantlar

Träningsdag 2:
Ben, mage & trapz (3set, 8 reps)

Ben
Knäböj i smithmaskin
Benpress

Lårcurl för hamstring
Sittande lårcurl

Stående vadpress i maskin
Sittande vadpress

Mage
Benlyft
Crunches
Twists

Trapz
Skivstångsshrughs

That's it... Frågan är bara ifall jag hinner med alla övningar. Lämna gärna synpunkter.

Tack. :rolleyes:

Petrus
2002-04-28, 18:43
Du skrev det själv. ;) Frågan är om inte passen kommer att bli aningen långa...
Kanske ska fundera på att öka till 4 träningsdagar istället för 3. ;)
Vänligen,

Petrus

Viveqa
2002-04-28, 18:48
Hur har du tränat innan?
Med vilka resultat?

-xR-
2002-04-28, 19:53
tidigare har jag kört igenom hela kroppen 2-3ggr i veckan vilket ökade risk för överträning så jag skall börja med nytt schema tänkte jag. Jag har dessutom deffat, eller snarare fått bort lite fett sedan Februari så jag har nog inte växt särskillt mycket under den tiden.

Toya
2002-04-28, 20:29
Xr> Jag tycker du ska köra mer än 3ggr i veckan och köra mindre muskelgrupper per pass!!!
Jag själv tränar 6-7ggr i veckan det är inge måste men jag tycker det är skönt men dom flesta sägar 4-5ggr i veckan och det tycker jag att du borde börja med
Min Träning
dag 1
Mina Bröst övningar:
dumbbell press
hantel flyes
cable flyes
cable crossover
bänkpress
sned bänkpress
pec-deck
m.m
dag 2
biceps:
double cable curls
liggande cable curls
dumbell curls sittande
scottcurls
hammer curls
m.m
dag 3
axlar:
dumbell press
press bakom nacken
cable pulley
m.m
dag 4
bröst:
några av dom från dag1
dag 5
rygg:
sittande enarmsrodd
chins
v-handle pulldown
pulldown
rodd
t-bars
marklyft
knäböj
m.m
Dag 6
ben och vader:
Dag 7
Bröst:
några av dom från dag 1
Brukar köra magen också 3ggr i veckan.

Varje muskel kör jag 4-5övningar varje gång fast olika övningar från pass till pass.
Tjatar kanske men mycket viktigt är att köra hårt med lite vila för att få ett bra pass :D
"Hög intensitet" :D

Mvh/Toya

Danne S
2002-04-28, 20:39
Alla är ju olika såklart men om jag skulle träna 6 eller 7 dagar i vekcan så skulle jag bli övertränad direkt alltså. Jag tvivlar också på att man kan klara att köra högintensivt om man tränar 7 ggr per vecka.

Toya
2002-04-29, 21:17
Danne s> Det blir ju inte hög intensitet på alla 7 så klart men ja trodde du fattade att ja inte menade alla dagarna :) Kör nog 4-5 av passen i veckan hög intensitet. "Du borde prova ;) "

Mvh/Toya

Mia
2002-04-29, 21:36
Toya>
Varför blir ett pass bättre om man vilar mindre?

Toya
2002-04-30, 19:13
Mia>
Varför ett pass blir bättre!!! Jo du Mia det blir bättre bara för att det känns bättre, känns som det tar mer. Inget konstigt med det! Tycker jag iallafall! Du borde pröva själv ;)
"Hög intensitet"

Mvh/Toya

Kjellstroem
2002-05-01, 17:15
Toya om jag läste rätt ovan så tränar du ben 1 gång i veckan och bröst 3 gånger??

*host*disco*host*

Toya
2002-05-01, 20:10
Kjellstroem>
Ja det stämmer oftast!

PK
2002-05-02, 12:15
ta hänsyn till de här grundprinciperna

kör de tyngsta övningarna först i veckan
kör de största muskelgrupperna med de tyngsta övningarna först i passet(kör alltså marklyft före alla isolationsövningar för latzen)

träna inte knäböj i smithmaskinen, i synnerhet inte om du är nybörgare, då om nånsin behöver du lära dig att träna basövningarna korrekt. KB i smithen är inte säkrare än fria KB. tvärtom.

kör tex inte latera rises för axlarna före militärprässarna.

:eek:

PK
2002-05-02, 12:17
ta hänsyn till de här grundprinciperna

kör de tyngsta övningarna först i veckan
kör de största muskelgrupperna med de tyngsta övningarna först i passet(kör alltså marklyft före alla isolationsövningar för latzen)

träna inte knäböj i smithmaskinen, i synnerhet inte om du är nybörgare, då om nånsin behöver du lära dig att träna basövningarna korrekt. KB i smithen är inte säkrare än fria KB. tvärtom.

kör tex inte latera rises för axlarna före militärprässarna.

:eek:

Åse Columbus
2002-05-02, 12:52
HHHMMMM

Helt rätt ..förutom en sak ..personligen tycker jag att man kan lägga den muskelgrupp som man har problem med (svaga länken, etc)..först den dagen man ska träna den...eller åtminstone varva

tex
om jag kör rygg o axlar tillsammans...
och min svaga del är axlar...
så kör jag axlarna före rygg (även om den är störst) , ett tag tills jag känner att mina axlar svarar..sedan varvar jag de så att rygg o axlar får vara först varannan gång

vad tycks?

Åse :cool:

Viveqa
2002-05-02, 15:03
I stort sett bra råd, även om det som sagt inte alltid behöver gälla och det finns mycket annat grundläggande att tänka på +klyshan att alltid utgå ifrån sig själv och alla sina unika förutsättningar...

Att köra de tyngsta övningarna i börja utav veckan förstår jag inte meningen med, snare köra mark och knäböj i varsin ända utav veckan.