handdator

Visa fullständig version : Egen kaffekopp på jobbet?


Slartibartfast
2007-06-07, 11:06
Jag har tråkit på jobbet.

Men jag har ingen egen kaffekopp. Har ni det?

Här är det begränsat med stora koppar i kafferummet och om man inte går dit i tid så hamnar man ta en kopp som är som nåt ur en dockservis. *gah!*

Viktor_Balck
2007-06-07, 11:07
Jag har tråkit på jobbet.

Men jag har ingen egen kaffekopp. Har ni det?

Här är det begränsat med stora koppar i kafferummet och om man inte går dit i tid så hamnar man ta en kopp som är som nåt ur en dockservis. *gah!*

Jag hade egen kopp när jag jobbade, du borde styra upp en också slarti.

Slartibartfast
2007-06-07, 11:10
Jag hade egen kopp när jag jobbade, du borde styra upp en också slarti.

Jag funderar hårt på det faktiskt. Det vore soft med en egen fet kopp, så kunde man komma dit sist av alla och ändå få sig en rejäl kaffeslurk. Om inte kaffet tagit slut då. ;)

jwzrd
2007-06-07, 11:14
Jag funderar hårt på det faktiskt. Det vore soft med en egen fet kopp, så kunde man komma dit sist av alla och ändå få sig en rejäl kaffeslurk. Om inte kaffet tagit slut då. ;)

Du kan bli skurken som tar något för mycket ur termosen så att någon måste brygga nytt strax efter dig! Jag ser det framför mig:

- PffSLURK (ljudet när termospumpen går bet på kaffet)
"Kekek!"
- Aber lol, termosmarodör :\
"Egd, kanske skaffa stor mugg (håll upp din, flina minpenisärgigantisk-flinet)"

Greg
2007-06-07, 11:17
Det underlättar. När jag sommarjobbar så har jag en egen kaffekopp.

Ghostbusters :thumbup:

Kurash
2007-06-07, 11:18
Jag tar alltid en av de små muggarna, får då kan man hämta kaffe många gånger. Nu sitter jag iofs bara 4 meter från kaffebryggaren, men ändå.

Snafu
2007-06-07, 11:20
Jag gillar att dom inte har något som helst miljötänk i England, det är engångskoppar för hela slanten. Sen har vi ingen kaffebryggare här heller utan en alldeles egen barrista (läs lågavlönad obildad överviktig rökande chaver) som gör kaffe åt oss. Fördelen med låga minimilöner, det finns folk till allt!

Greg
2007-06-07, 11:21
Något för dig Slarti?

http://cgi.ebay.com/Brad-Pitt-Mug-From-Signed-Photo-2S_W0QQitemZ230139113284QQcmdZViewItem

Kurash
2007-06-07, 11:22
Sverige har ingen minimilön alls, jag ska fan anställa en egen barrista. Nån som vill tjäna en hundring i veckan?

Snafu
2007-06-07, 11:24
Sverige har ingen minimilön alls, jag ska fan anställa en egen barrista. Nån som vill tjäna en hundring i veckan?

Men allt sån skit regleras väl genom kollektivavtal ändå så egentligen finns det väl en typ av minimilön.

NiXPhoenix
2007-06-07, 11:27
Jag gillar att dom inte har något som helst miljötänk i England, det är engångskoppar för hela slanten. Sen har vi ingen kaffebryggare här heller utan en alldeles egen barrista (läs lågavlönad obildad överviktig rökande chaver) som gör kaffe åt oss. Fördelen med låga minimilöner, det finns folk till allt!



:D :D

Vad är en "chaver"?

Arnesson
2007-06-07, 11:29
Vi har massor av sjysta koppar som dessutom står på värming, så de inte kyler ner kaffet. Även en vettig helautomatiskmaskin som gör helt okej kaffe/espresso.

Dock så borde de skaffa en barista som kan göra underbara espressos!

Snafu
2007-06-07, 11:30
:D :D

Vad är en "chaver"?

Typ den obildade underklassen. Om du googlar på chaver får du nog upp en hel del.

www.chavscum.co.uk
en.wikipedia.org/wiki/Chav

NiXPhoenix
2007-06-07, 11:33
Typ den obildade underklassen. Om du googlar på chaver får du nog upp en hel del.

www.chavscum.co.uk
en.wikipedia.org/wiki/Chav



Okej. Jo, gjorde en sökning men såg mest olika judiska träffar.

mini
2007-06-07, 11:48
Såklart egen mugg! Jag har en i vitt med guldmönster för att befästa vem som står högst i rang. Dessutom ger dig mig tillfällen att rioda på den ovetande extrapersonalen som StjÄl min MUGG!!!!11 *mini*

Slartibartfast
2007-06-07, 11:50
Grejen är att jag behöver inte så mycket kaffe i min kopp, men jag måste få hålla i en stor kopp. Jag klarar inte de små kopparna. Lillfingret börjar automatiskt spreta. :krampus

Trance
2007-06-07, 11:50
Jag gillar inte att ha en egen mugg, jag gillar att ta en på morgonen och sedan ställa ner i diskmaskinen på eftermiddagen.

Slartibartfast
2007-06-07, 11:52
ovetande extrapersonalen som StjÄl min MUGG!!!!11 *mini*

Det är jag också rädd för. Tänk om nån oventande stjäl min mugg. Jag vet inte om jag vågar roida lös och hojta "vem fakkin vare!?".

Lexidos
2007-06-07, 12:04
Det är jag också rädd för. Tänk om nån oventande stjäl min mugg. Jag vet inte om jag vågar roida lös och hojta "vem fakkin vare!?".

Kan du inte bara specialbeställa en mugg med eget tryck. Typ stor bild på dig när du flexar o text "Rör o jag roidar!" ;)

pragmatist
2007-06-07, 12:54
Jag brukar gå runt med en mugg som det står London School of Economics på, för att få lite auktoritetspoäng. :thumbup:

mela
2007-06-07, 13:33
Det finns ruggigt stora men billiga koppar på Indiska :D

Typ en sån här som jag nästan kan trycka ner mitt ansikte i, pris 40kronor (eh 4euro :D) :
http://indiska.com/data/product/images/65320073318111448609222_L.jpg

Jag har själv 2 stycken. Väldigt manliga ;)



Jag dricker inte kaffe på jobbet nu, hinkar massor av vatten istället. När jag jobbade som telefonförsäljare körde jag med små glas eftersom jag drack espresso.

Empe
2007-06-07, 13:34
Alltid egen mugg. På praktiken, på sommarjobben, överallt.

http://rockzone.jetshop.se/pub_images/original/574878_1_12434.jpg

Dock är min lite slitnare av all användning och diskning. :smash:

Slartibartfast
2007-06-07, 14:01
Jag har själv 2 stycken. Väldigt manliga ;)


Nja, riktigt stora koppar blir feminina igen. Det är bara inom ett visst storleksintervall som koppar är manliga.

bertbert
2007-06-07, 14:18
Jag gillar stora muggar.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/sv/e/e6/Offentlig_toalett.jpg

Snafu
2007-06-07, 14:19
Nja, riktigt stora koppar blir feminina igen. Det är bara inom ett visst storleksintervall som koppar är manliga.

Det är fan sant.

m1kael
2007-06-07, 14:24
En sådan här (http://www.tradera.com/Mugg_med_seriefigurer_pa_fran_jultidningsforlaget-auktion-43568007) surplar jag kaffe ur. Har haft den i 24 år... :hbang:

Empe
2007-06-07, 18:35
Vad ni än kommer med för koppar/muggar så kommer min dwarfa era.

Greg
2007-06-07, 18:51
Vad ni än kommer med för koppar/muggar så kommer min dwarfa era.

Ghostbusters

Alf

Så dwarfad du blev.

Yes
2007-06-07, 18:58
Jag gillar stora muggar.

[.IMG]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/sv/e/e6/Offentlig_toalett.jpg[/IMG]
Pssst! Det där du tror är kaffe är egentligen något helt annat... ;)

The Auditor
2007-06-07, 19:12
Körde pappmuggar till kaffemaskinen i början, gick över till egen kopp sedan.

n1tro
2007-06-07, 19:36
fan va nice att du kan sitta på kollo på jobbet :thumbup:

Slartibartfast
2007-06-07, 19:46
fan va nice att du kan sitta på kollo på jobbet :thumbup:

Skulle aldrig ta ett jobb där jag inte kunde det. :Virro

Löjtnant Blank
2007-06-07, 20:18
Körde pappmuggar till kaffemaskinen i början, gick över till egen kopp sedan.
Intressant! Hur kändes det? Var det ovant i början?

Empe
2007-06-07, 20:20
Ghostbusters

Alf

Så dwarfad du blev.

Bildbevis krävs. Annars är det som att säga att man väger 120 hård.

shut teh face
2007-06-07, 20:27
Vi har automater med kaffe. mjölk, cappuchino, cafe late, espresso, med tre olika varianter av de sistnämnda, varm choklad, varm gräddchoklad.

Men ingen KOPPJEFEL!!!!111111 :(

bluelight
2007-06-07, 20:54
Klart man har egen kopp, men kruxet är att allas är likadana iom att man får dom genom jobbet (små, iofs små kulörskillnader på endel koppar) så man tar varandras ändå.

jakke
2007-06-07, 21:05
Vi får en stor mugg från jobbet. Dessutom gratis med kaffe

L-Sami
2007-06-07, 21:08
Vi har engångsmuggar.

Ryska_raketen
2007-06-07, 21:11
Intressant! Hur kändes det? Var det ovant i början?

Haha, så jävla lågt :D

ArcTiC
2007-06-07, 21:12
Har en svart mugg med en groda som skuttar omkring som motiv. Übermanligt? javisst!

Ryska_raketen
2007-06-07, 21:13
På tal om kaffekoppar/muggar! Jag funderar på om ja ska tatuera in en kopp som går runt armen, så tänkte jag även ha att det kokar bubblor ur den. Vore fett! Låter detta som en bra ide?

Löjtnant Blank
2007-06-07, 21:32
På tal om kaffekoppar/muggar! Jag funderar på om ja ska tatuera in en kopp som går runt armen, så tänkte jag även ha att det kokar bubblor ur den. Vore fett! Låter detta som en bra ide?
Kaffekopp på överarmen är så jävla nittiofem.

Kurash
2007-06-07, 21:37
Vi får en stor mugg från jobbet. Dessutom gratis med kaffe

+1. Och gratis gillekakor. Chokladdrömmar...mmmmmm.

Ryska_raketen
2007-06-07, 21:40
Kaffekopp på överarmen är så jävla nittiofem.

Med kokande bubblor då!! Torde inte det vara framtiden? Typ 2012 ?

rikke_B
2007-06-07, 21:44
Pssst! Det där du tror är kaffe är egentligen något helt annat... ;)

Äh Nescafe kan visst bli klumpigt. *slap*

Cilia
2007-06-07, 22:05
nej, jag har inte egen kopp. Dricker inte kaffe men brukar ändå sluta med alla muggar och glas inne på mitt rum innan det brukar skrikas om att porslinet är slut.

Skedar är iofs min specialitet

Slartibartfast
2007-06-27, 08:24
Vill bara meddela att så många nu påbörjat sin semester att möjligheterna att få tag i en stor kopp fast man kommer sent till kaffet har ökat avsevärt.

Blev ingen egen kopp.

Sofia4_4
2007-06-27, 08:30
Gör som en vännina - hon hade en stor temugg som hon bara skjölde men diskade aldrig. Det resulterade i att hennes mugg såg inte så fräsch ut och ingen ville sno den. Perfekt.

Larsson
2007-06-27, 10:18
Gör som en vännina - hon hade en stor temugg som hon bara skjölde men diskade aldrig. Det resulterade i att hennes mugg såg inte så fräsch ut och ingen ville sno den. Perfekt.

Min kaffemugg diskar jag en gång i månanden ungefär. Är garanterat ingen som tar en odiskad kaffemugg.

Baha
2007-06-27, 10:42
kör alltid engångs muggar på jobbet,då får man alltid en egen ren ny kopp plus att man slipper diska(hemma har jag en vanlig kopp men då diskar tjejen).

skönt

Slartibartfast
2008-01-24, 13:27
Nu har jag varit tre veckor på mitt nya jobb och funderar på att ta med en egen kaffekopp. Jag har inte gjort det ännu för jag har inget eget kontor ännu, och har mest flyttat omkring till lediga bord hittills. Fr.o.m. nästa vecka har jag dock ett eget skrivbord en månad framåt och inom den tiden har jag antagligen fått ett kontor också. Så då behöver jag en kaffekopp.

Jag har sett att vissa har egen kopp och det är bra att ha när man hämtar kaffe ur automaten. De små plastmuggarna som man får från automaten blir så fulla att det är svårt att gå den långa vägen från automaten till kontoret utan att spilla på vägen. Dessutom värnar man om miljön om man inte tar en ny kopp hela tiden (hittills har jag iofs haft samma kaffeautomatskopp i tre veckor som jag druckit kaffe och vatten ur).

Jag vet inte hur det är med kaffevagnstanten som kommer några gånger om dagen. Hon häller upp i pappersmuggar, så jag vet inte om hon gärna fyller en egen medhavd kopp, då hon kanske inte har lika lätt att uppskatta mängden kaffe som går åt. Jag vill inte göra kaffevagnstanten besvärad, så jag måste försöka snappa upp vad som gäller.

Återkommer med rapport.

747
2008-01-24, 13:35
Spännande!

Piranha
2008-01-24, 13:36
Japps en sån här har jag.

http://www.batcavetoys.com/images/DRINKWARE/733966769614.jpg

bubbe
2008-01-24, 13:39
Jag hade en fin Compaq mugg, den var unik på stället (bara IBM annars). Tyvärr gav jag bort den till en säljare i ett svagt ögonblick och nu ligger det 10 år upplagrat kaffe i muggen *gah!*

Torwald
2008-01-24, 13:44
Här på firman har vi enhetligt porslin, det passar sig inte med egen kopp då ;)

z_bumbi
2008-01-24, 14:00
Här på firman har vi enhetligt porslin, det passar sig inte med egen kopp då ;)

För att citera en inaktiv medlem "Be a freak!"

Timme
2008-01-24, 14:09
Japps en sån här har jag.

http://www.batcavetoys.com/images/DRINKWARE/733966769614.jpg

Opti! Grymt snygg.

Slartibartfast
2008-01-24, 14:52
Finns det inga Kolozzeum-muggar att köpa?

Pirres mugg var opti.

Ondskapelsen
2008-01-24, 15:31
Vad arbetar du mde Slarti?

Slartibartfast
2008-01-24, 15:53
Vad arbetar du mde Slarti?

Jag är project controller på ett stort företag.

Löjtnant Blank
2008-01-24, 15:55
Jag är project controller på ett stort företag.
Vad arbetar du med, Slarti?

JJ
2008-01-24, 15:57
Vad arbetar du med, Slarti?

Kafferutiner.

Mental
2008-01-24, 16:00
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/kaffe.jpg

Min mugg, vi studenter behöver svart energi för att prestera.

Slartibartfast
2008-01-24, 17:18
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/kaffe.jpg

Min mugg, vi studenter behöver svart energi för att prestera.

Dendär är snygg och jag har en liknande som jag tänkte ta till jobbet, men jag skulle egentligen vilja ha en med bredare bas. Så den står stabilare.

joriice
2008-01-24, 17:32
Du kan bli skurken som tar något för mycket ur termosen så att någon måste brygga nytt strax efter dig! Jag ser det framför mig:

- PffSLURK (ljudet när termospumpen går bet på kaffet)
"Kekek!"
- Aber lol, termosmarodör :\
"Egd, kanske skaffa stor mugg (håll upp din, flina minpenisärgigantisk-flinet)"

:laugh: :laugh:

ASroma83
2008-01-24, 22:49
har kopp men inget kaffe:/

Slartibartfast
2008-02-01, 09:44
*uppdate* *uppdate*

Nu har jag fixat en egen kopp till jobbet. Det blev en ARABIA 24H. Fin finsk design.

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/kaffekopp.jpg

Egentligen hade jag föredragit en uddakopp (Jag har resten av ett halvdussin av denna kopp hemma), men det funkar tillsvidare.

Annat värt att notera:

1. Kaffevagnstanten tar samma betalt för en egen kopp kaffe som för en pappersmugg kaffe, dvs, mera kaffe för samma pengar. :thumbup:

2. Kaffevagnstanten har dock höjt priset med 10 cent till 60 cent fr.o.m. idag. *gah!*

3. Automatkaffe kostar mig veterligen fortfarande 20 cent. (Jag rapporterar eventuella förändringar)

JJ
2008-02-01, 09:52
*uppdate* *uppdate*

Nu har jag fixat en egen kopp till jobbet. Det blev en ARABIA 24H. Fin finsk design.

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/kaffekopp.jpg

Egentligen hade jag föredragit en uddakopp (Jag har resten av ett halvdussin av denna kopp hemma), men det funkar tillsvidare.

Annat värt att notera:

1. Kaffevagnstanten tar samma betalt för en egen kopp kaffe som för en pappersmugg kaffe, dvs, mera kaffe för samma pengar. :thumbup:

2. Kaffevagnstanten har dock höjt priset med 10 cent till 60 cent fr.o.m. idag. *gah!*

3. Automatkaffe kostar mig veterligen fortfarande 20 cent. (Jag rapporterar eventuella förändringar)


Jag har aldrig varit på en arbetsplats (och då har jag ändå suttit på rätt många ställen), där jag varit tvungen att betala för kaffet. Är det vanligare i Finland kanske?
Igår morse var faktiskt kaffekopparna slut här, så jag överväger också att skaffa egen mugg.

Kwon
2008-02-01, 09:54
Okej. Jo, gjorde en sökning men såg mest olika judiska träffar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chav

Slartibartfast
2008-02-01, 10:06
Jag har aldrig varit på en arbetsplats (och då har jag ändå suttit på rätt många ställen), där jag varit tvungen att betala för kaffet. Är det vanligare i Finland kanske?


Jag vet faktiskt inte hur det är. Detta är i alla fall första arbetsplatsen som man betalar kontant för varje kopp. Det är ganska svagt att man inte får gratis kaffe faktiskt, men pengar till kaffet måste ju komma någonstans ifrån, och eftersom kanske inte alla dricker kaffe så kanske dessa personer skulle protestera mot hur kaffeinköpen skulle budgeteras.

Langster
2008-02-01, 10:09
Jag har aldrig varit på en arbetsplats (och då har jag ändå suttit på rätt många ställen), där jag varit tvungen att betala för kaffet. Är det vanligare i Finland kanske?
Igår morse var faktiskt kaffekopparna slut här, så jag överväger också att skaffa egen mugg.

Det slog mig också som rätt märkligt! Kaffekassa ja, men att obligatoriskt betala verkar rätt lustigt.

Vi kör bara med just Arabia-koppar på jobbet, samma färg som Slartis. :D

tenchi
2008-02-01, 10:12
jag tog med en egen mugg och var stolt över den. En med Star Wars loggan på. Den ramlade i golvet och sprack. Gissar att det inte är menat att jag ska ha en egen mugg. Nu använder jag de som finns i fikarummet.

tenchi
2008-02-01, 10:15
Det slog mig också som rätt märkligt! Kaffekassa ja, men att obligatoriskt betala verkar rätt lustigt.



betalar man självkostnadspris på kaffe och fika på arbetsplatsen så slipper företaget betala någon av alla dessa avgifter, skatter och vad som nu finns mer att betala om det räknas som förmån. Det är vad jag HÖRT. Har ingen källa på det. Så gör vi iaf.

;)

Snafu
2008-02-01, 10:26
Vi får gratis kaffe från maskinerna. Sen har vi någon form av "barristas", vilket är personer som helt enkelt inte kan hitta andra jobba och jobbar för minimum wage. Sen förstår man inte vad dom säger heller. Det måste man dock betala för, 10 spänn typ. För kaffet alltså.

Snafu
2008-02-01, 10:27
Slarti: hur känns det att jobba nu då? Rent..själsligt alltså.

Slartibartfast
2008-02-01, 10:58
Slarti: hur känns det att jobba nu då? Rent..själsligt alltså.

Jaeh, det är väl sådär. Det går bättre än väntat. Ingen stor själslig ångest. Imorse var det dock faktiskt ganska tungt att stiga upp.

Ontopic så har jag upptäckt ett kafferum där det finns förutom en automat också två kaffekokare som uppenbarligen tillhör två separata kaffebolag. Det står uttryckligen att man hamnar i helvetet om man tar av det kaffet. :krampus

JJ
2008-02-01, 10:59
Det står uttryckligen att man hamnar i helvetet om man tar av det kaffet. :krampus

Översätt till finska är du snäll.

Slartibartfast
2008-02-01, 11:32
Översätt till finska är du snäll.

Det är ett intenationellt företag, så det var på engelska.

Cilia
2008-02-01, 11:38
Ontopic så har jag upptäckt ett kafferum där det finns förutom en automat också två kaffekokare som uppenbarligen tillhör två separata kaffebolag. Det står uttryckligen att man hamnar i helvetet om man tar av det kaffet. :krampus
Jag förstår inte?
Är det 2 andra företag i samma byggnad som äger dom kaffekokarna eller är det era men som man inte får använda?

Slartibartfast
2008-02-01, 12:51
Jag förstår inte?
Är det 2 andra företag i samma byggnad som äger dom kaffekokarna eller är det era men som man inte får använda?

Det är alltså två kaffebolag. Har ni inte såna i Sverige?

Ett kaffebolag är en grupp människor på kanske 10 st som gaddar ihop sig och tar med en kaffekokare till jobbet. De köper tillsammans eget kaffe till kokaren som alltid är igång. Det är bara de som är med i kaffebolaget som får dricka från den kokaren. Den som tar sista koppen brygger en ny panna. Ett kaffebolag är helt självförsörjande.

JJ
2008-02-01, 12:58
Det är ett intenationellt företag, så det var på engelska.

Jag vill veta hur man säger:
Tar du mitt kaffe så hamnar du i helvetet!
på finska. Jag känner att det kan komma till användning.

Snafu
2008-02-01, 13:01
Det är alltså två kaffebolag. Har ni inte såna i Sverige?

Ett kaffebolag är en grupp människor på kanske 10 st som gaddar ihop sig och tar med en kaffekokare till jobbet. De köper tillsammans eget kaffe till kokaren som alltid är igång. Det är bara de som är med i kaffebolaget som får dricka från den kokaren. Den som tar sista koppen brygger en ny panna. Ett kaffebolag är helt självförsörjande.

Det känner jag inte riktigt igen i Sverige. Definitivt inte termen kaffebolag iaf.

mini
2008-02-01, 13:04
Det känner jag inte riktigt igen i Sverige. Definitivt inte termen kaffebolag iaf.

Aldrig varit med om. Underbar idé.

bertbert
2008-02-01, 13:30
Jag vill veta hur man säger:
Tar du mitt kaffe så hamnar du i helvetet!
på finska. Jag känner att det kan komma till användning.

Med minst 10 olika formuleringar dessutom, för att demonstrera finskans mångsidighet och uttryckskraft! :D

Cilia
2008-02-01, 13:44
Ett kaffebolag är en grupp människor på kanske 10 st som gaddar ihop sig och tar med en kaffekokare till jobbet. De köper tillsammans eget kaffe till kokaren som alltid är igång. Det är bara de som är med i kaffebolaget som får dricka från den kokaren. Den som tar sista koppen brygger en ny panna. Ett kaffebolag är helt självförsörjande.
aldrig hört talas om, jätteroligt.
här har vi en kaffemaskin där det är avgiftsfritt kaffe, gillar inte ordet gratis eftersom det ljuger.
på jobbet innan var det kaffekassa men jag dricker aldrig kaffe så det blev inget tjafs om det som det kan bli på andra ställen

Nitrometan
2008-02-01, 14:44
Med minst 10 olika formuleringar dessutom, för att demonstrera finskans mångsidighet och uttryckskraft! :D
Men är det inte tvärtom? Finskan är så precis i sitt sätt att uttryckas att det bara finns ett sätt att säga precis det du vill säga. De andra nio formuleringarna innebär att du hamnar i helvetet på andra sätt, alternativt på andra ställen i helvetet eller att du dricker kaffet på annat sätt. Om jag fattade språkdiskussionen rätt.

Nitrometan
2008-02-01, 14:45
Det är alltså två kaffebolag. Har ni inte såna i Sverige?

Ett kaffebolag är en grupp människor på kanske 10 st som gaddar ihop sig och tar med en kaffekokare till jobbet. De köper tillsammans eget kaffe till kokaren som alltid är igång. Det är bara de som är med i kaffebolaget som får dricka från den kokaren. Den som tar sista koppen brygger en ny panna. Ett kaffebolag är helt självförsörjande.
Nej. Har aldrig hört talas om nåt sånt i Sverige.

Slartibartfast
2008-02-01, 14:46
Jag vill veta hur man säger:
Tar du mitt kaffe så hamnar du i helvetet!
på finska. Jag känner att det kan komma till användning.

Ordagrann översättning:

"Jos otat mun kahvit, sä joudut helvettiin"

Slartibartfast
2009-09-14, 12:22
Ok, börjar vara dags för en liten update.

Jag har nu jobbat snart två år på samma ställe. Vi har flyttat till en ny kontorsbyggnad. Jag har egen kaffekopp.

ARABIA-koppen som jag visade tidigare åkte i golvet för ungefär ett år sedan, och jag kör nu med en billig kopp för typ 1,5 €. Den är svart och vit.

Jag kör med snabbkaffe. Har en burk stående på mitt skrivbord. På detta sätt sparar jag 20 cent om dagen (det är vad en kopp automatkaffe kostar). Iofs köper jag med min egen mjölk som jag har i kylskåpet i kafferummet. Men det handlar också om det jag tog upp i denna tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3125869#post3125869).

Tricce
2009-09-14, 12:46
Det är viktigt att det är en "mysig" kopp :)
Tex den som Charlie har i 2½ men är drömkoppen hehe.

http://workbench.cadenhead.org/images/two-and-a-half-men-coffee-mug.png

Nitrometan
2009-09-14, 12:49
Tack för update.

Snabbkaffe är ett ondskans påfund.

Är du en ond människa, Slarti?


Edit: iofs, om alternativet är hemskt automatkaffe... Så är det antagligen inte värre. ;)

Tricce
2009-09-14, 12:49
Tack för update.

Snabbkaffe är ett ondskans påfund.

Är du en ond människa, Slarti?

Det sägs att snabbkaffe är gjort av den finaste kaffebönan för att det överhuvudtaget ska gå att dricka just snabbkaffe :D

Nitrometan
2009-09-14, 12:51
Det sägs att snabbkaffe är gjort av den finaste kaffebönan för att det överhuvudtaget ska gå att dricka just snabbkaffe :D
Ytterligare ett bevis. Om man tar den finaste bönan och gör snabbkaffe av den måste man vara en ondskans hantlangare.

Slartibartfast
2009-09-14, 13:25
Jag tycker snabbkaffe är helt ok. *popcorn*