handdator

Visa fullständig version : Våldtäktstråden


Modde
2007-06-07, 09:36
Jag fick nyligen höra att en bekant till mig blivit våldtagen samma dag. Men hon vill inte anmäla, något som känns igen?

Jag är uppriktigt sagt osäker på vad jag skall göra, skall jag försöka få henne att anmäla fast hon inte vill?

Jag vill ivf att världen skall veta att det skett ytterligare en våldtäkt där rättvisa förmodligen aldrig kommer skipas.

Handcuff
2007-06-07, 09:43
Givetvis ska hon anmäla. Försök så gott du kan. Även om hon inte vill och tänker att skadan redan är skedd så är det synd om nästa tjej som blir våldtagen av idioten *grr*

Lövbiffen
2007-06-07, 09:45
Jag har en nära vän som också blev våldtagen, fast då för några år sen.
Hon ville inte anmäla, iom att hon inte ville folk skulle få reda på det.
Jag vet ärligt talat inte hur man ska försöka gå till väga. Jag kände inte vännen i fråga, då brottet begicks. Då hade man väl antagligen blivit väldigt väldigt förbannad och försökt få henne att anmäla.

krilleh
2007-06-07, 09:49
En tjej i min klass sa att hon hade blivit våldtagen. Vettefan vad jag ska tro faktiskt.

Sundsarn
2007-06-07, 09:58
När jag gick i nian var det en bekant som blev våldtagen av hennes dåvarande pojkvän som var flera år äldre. Vi var inte vänner direkt på så vis men vi pratade en del ganska öppet så jag var en av de få förutom familjen som hon ville prata med om det här.
Hon var livrädd för att anmäla först pga hans familj. (Nu låter det här lite fördomsfullt jag vet men det kan inte hjälpas) Han var 4-5 år äldre och var uppväxt med en annan kultur och hans familj ansåg att hon "tillhörde" honom. Om det berodde på att han tagit hennes oskuld eller om det var pga något annat låter jag vara osagt. I vilket fall var hon fruktansvärt rädd för att anmäla, till och med fast berättat för hennes föräldrar och anhöriga. Efter ett år kanske, (inte helt säker för jag vet inte hur lång tid efter som hon började prata med mig om det), beslöt hon sig att gå till polisen.

Hur man övertalar någon som blivit våldtagen att gå till polisen tror jag inte det finns något klart svar på. Många drar alla som råkat ut för det över en och samma kant. Något som jag tror är helt omöjligt, då det kan vara helt olika från person till person och situation. För den här tjejen tror jag själv att få prata med någon utomstående (utan att vara någon psykolog etc) kan ha hjälpt henne att själv ta beslutet. Jag kan säga så här i efterhand att ajg är glad att familjen lät henne ta beslutet.

NU blev det kanske lite onödigt långt :smash:

Modde
2007-06-07, 10:05
När jag gick i nian var det en bekant som blev våldtagen av hennes dåvarande pojkvän som var flera år äldre. Vi var inte vänner direkt på så vis men vi pratade en del ganska öppet så jag var en av de få förutom familjen som hon ville prata med om det här.
Hon var livrädd för att anmäla först pga hans familj. (Nu låter det här lite fördomsfullt jag vet men det kan inte hjälpas) Han var 4-5 år äldre och var uppväxt med en annan kultur och hans familj ansåg att hon "tillhörde" honom. Om det berodde på att han tagit hennes oskuld eller om det var pga något annat låter jag vara osagt. I vilket fall var hon fruktansvärt rädd för att anmäla, till och med fast berättat för hennes föräldrar och anhöriga. Efter ett år kanske, (inte helt säker för jag vet inte hur lång tid efter som hon började prata med mig om det), beslöt hon sig att gå till polisen.

Hur man övertalar någon som blivit våldtagen att gå till polisen tror jag inte det finns något klart svar på. Många drar alla som råkat ut för det över en och samma kant. Något som jag tror är helt omöjligt, då det kan vara helt olika från person till person och situation. För den här tjejen tror jag själv att få prata med någon utomstående (utan att vara någon psykolog etc) kan ha hjälpt henne att själv ta beslutet. Jag kan säga så här i efterhand att ajg är glad att familjen lät henne ta beslutet.

NU blev det kanske lite onödigt långt :smash:

Hur gick det med anmälan? Åkte idioten dit?

JJ
2007-06-07, 10:06
Hur gick det med anmälan? Åkte idioten dit?

Anmäler man så långt efteråt är det nog väldigt stor chans att han klarar sig tyvärr.

Dumleman
2007-06-07, 10:14
De som påstår sig blivit våldtagna kan ju också ljuga... Kanske ljög hon (antar jag) för att få uppmärksamhet, sympatier osv. och när hon vet att hon ljuger så är det väl klart att hon inte vill anmäla.

Greg
2007-06-07, 10:14
En familjemedlem blev våldtagen på toaletten på en klubb i en stad i södra Sverige. När gärningsmannen försökte sticka därifrån fick vakterna tag på honom.

De var inte nådiga.

Försök att övertala henne. Hon måste anmäla.

psirus
2007-06-07, 10:17
Gör allt i din väg för att få henne att anmäla.

Baan
2007-06-07, 10:25
Om en tjej blir våldtagen så är det klart att hon ska anmäla.

Är det så oviktigt för en att man blivit våldtagen och att man känner att man inte pallar anmäla (låter ju galet för mig men om man läser tråden så..) pga att man inte vill komma ut med det så ser jag ingen annan lösning än att man glömmer händelsen. Nu tror jag iofs att för dom flesta så är det bättre att anmäla än att inte göra det...

Sundsarn
2007-06-07, 10:46
Hur gick det med anmälan? Åkte idioten dit?

Han blev fälld 2-2,5 år efter själva våldtäkten. Hur länge han fick sitta vet jag inte men kan tänka mig att det blev ett tag. Då hon inte fyllt 15 vid tillfället heller. familjen lever inte kvar men vet inte om de lämnat Sverige eller ej.

Modde
2007-06-07, 10:52
Gör allt i din väg för att få henne att anmäla.

Hon vet inte att jag vet, vi satt på en uteservering; jag, min flickvän och hon, då min flickvän visade mig sin telefon där hon skrivit typ, "hon blev precis våldtagen, låsas som ingenting"

Modde
2007-06-07, 10:54
Han blev fälld 2-2,5 år efter själva våldtäkten. Hur länge han fick sitta vet jag inte men kan tänka mig att det blev ett tag. Då hon inte fyllt 15 vid tillfället heller. familjen lever inte kvar men vet inte om de lämnat Sverige eller ej.

Skönt att veta att han åkte dit ivf. Även om inte straffet aldrig blir så långt som man vill så är det nog inte kul att ha en våldtäkt i sitt polisregister.
Synd bara att vi inte har offentlig skampåle för dom.

Hemi
2007-06-07, 11:14
Jag känner också ett par tjejer som blivit våldtagna och ingen av dem har anmält på grund av att de är säkra på att inget kommer att hända ändå. Kanske är det så, vet ej, men man kan ju ha tur. Anmäl. Mitt ex råkade ut för ett eventuellt våldtäktsförsök eller nån grov antastning i en hiss men hon slog och sparkade både honom och hissväggarna utav bara h-e och klarade sig. Vi gjorde en anmälan och polisen hade ett namn men inget hände.

Lexidos
2007-06-07, 12:09
Anmäla ska man ju givetvis göra. Sen om polisen inte gör något är det vell bara o hämta ett basebollträ o hälsa på

Modde
2007-06-07, 12:17
Asså det är så sjukt mycket saker hela tiden, när min tjej åkte hem efter sin studentfest så tag taxikillen henne på låren och frågade om hon hade rakat dom och om han kunde få en puss.

Vi tänker anmäla det, för det måste till någon slags nolltolerans mot svineriet.

Whistler
2007-06-07, 12:20
Mitt band gjorde en låt på det här ämnet, som vi släppte för några dagar sedan... Finns på www.screaming-silence.com, bläddra i listan tills ni hittar "Violence For Love".

När jag skrev texten hade jag precis fått reda på att en nära tjejkompis till mig blivit tvingad av fyra killar på en klassfest när hon var 14. I samma veva lämnade en annan tjejkompis sin "pojkvän" för att han slagit henne. Var mycket sådant på en gång, så texten är bland det ärligaste jag skrivit.

Nina L
2007-06-07, 12:25
Jag fick nyligen höra att en bekant till mig blivit våldtagen samma dag. Men hon vill inte anmäla, något som känns igen?Been there, done that.

Finns det någon chans att få honom dömd så anmäl, annars skit i det. Visst borde alla anmäla, i en perfekt värld, men faktum är att det är tungt för offret. Jag kan ångra mitt beslut när jag tänker på alla som råkat illa ut efter mig, men samtigt vet jag att de dels inte hade kunnat få honom fälld, och att rädslan för hans eventuella hämnd hade knäckt mig.

Men du... Se till att hon får någon att prata med. Det fick jag aldrig, och jag undrar fortfarande varför. Landstinget har psykoterapeuter som går på högkostnadskortet och hon behöver kristerapi.

Caixa**
2007-06-07, 12:31
Ur allmän synvinkel: Självklart ska hon anmäla! Det är en förutsättning för att vårt rättsamhälle ska fungera på ett bra sätt.

Ur hennes egen personliga synvinkel: Vetifan om hon ska anmäla.. Beror helt på hur mycket skinn hon har på näsan. Pallar hon bli påhoppad och kränkt av en försvarsadvokat under en rättegång? Tvingas svara på högst personliga (och oväsentliga) frågor såsom hur ofta hon har sex, hur många killar hon dejtat, när hon förlorade oskulden, om hon var full, vad hon hade på sig osv.. Riskera att bli kallad lögnerska om han inte blir fälld pga brist på bevis.

Oddsen är inte särskilt goda, om man ser rent statistiskt hur många som anmäler och hur många som faktiskt blir fällda. Å andra sidan, kan man någonsin helt gå vidare om man inte gjort ett uppriktigt försök till att få upprättelse?

pragmatist
2007-06-07, 12:51
Förra året dömdes (enligt BRÅ) 186 personer till fängelse för våldtäkt i Sverige. 4208 våldtäkter anmäldes till polisen. Statistiskt sett är alltså chansen att någon hamnar i fängelse när du anmäler en våldtäkt 4.4%.

Slutsats: du måste ha rejält på fötterna, helst klara fysiska bevis, för att det ska vara värt besväret att gå igenom en rättegångsprocess. Om man inte har det är det bättre att söka upprättelse på något annat sätt istället (använd fantasin).

Modde
2007-06-07, 12:54
Ur allmän synvinkel: Självklart ska hon anmäla! Det är en förutsättning för att vårt rättsamhälle ska fungera på ett bra sätt.

Ur hennes egen personliga synvinkel: Vetifan om hon ska anmäla.. Beror helt på hur mycket skinn hon har på näsan. Pallar hon bli påhoppad och kränkt av en försvarsadvokat under en rättegång? Tvingas svara på högst personliga (och oväsentliga) frågor såsom hur ofta hon har sex, hur många killar hon dejtat, när hon förlorade oskulden, om hon var full, vad hon hade på sig osv.. Riskera att bli kallad lögnerska om han inte blir fälld pga brist på bevis.

Oddsen är inte särskilt goda, om man ser rent statistiskt hur många som anmäler och hur många som faktiskt blir fällda. Å andra sidan, kan man någonsin helt gå vidare om man inte gjort ett uppriktigt försök till att få upprättelse?

Hon måste ju gå till ungdomsmotagningen för att kolla upp diverse saker, men kanske även prata med någon psykolog. Vet inte om hon tänker göra det ens...

Lexidos
2007-06-07, 12:54
Förra året dömdes (enligt BRÅ) 186 personer till fängelse för våldtäkt i Sverige. 4208 våldtäkter anmäldes till polisen. Statistiskt sett är alltså chansen att någon hamnar i fängelse när du anmäler en våldtäkt 4.4%.

Slutsats: du måste ha rejält på fötterna, helst klara fysiska bevis, för att det ska vara värt besväret att gå igenom en rättegångsprocess. Om man inte har det är det bättre att söka upprättelse på något annat sätt istället (använd fantasin).

Sök i valfri järnhandel/sportaffär.

Caixa**
2007-06-07, 13:04
Hon måste ju gå till ungdomsmotagningen för att kolla upp diverse saker, men kanske även prata med någon psykolog. Vet inte om hon tänker göra det ens...

Det borde hon absolut göra! De är ju till för att hjälpa..inte skada henne. Eftersom hon redan berättat vad som hänt för någon kompis är det uppenbart att hon söker hjälp. Ni som vänner får stötta henne så hon vågar

Nina L
2007-06-07, 13:09
Det borde hon absolut göra!Inte borde. Måste. Att snacka med ett proffs är en helt annan sak än att prata med vänner om saken. Min gissning är att hon har en del skuldkänslor, skamkänslor och självförakt som behöver bearbetas asap.

Deceiver85
2007-06-07, 13:21
Anmäla, fort som fan medan det fortfarande kan finnas spår kvar som leder till ett gripande.

Modde
2007-06-07, 13:57
Anmäla, fort som fan medan det fortfarande kan finnas spår kvar som leder till ett gripande.

Ja, tack. Jag skall försöka få henne att göra det omgående. Annars blir det ju ord mot ord där man inte ens kan bevisa själva samlaget.

Jay-Z
2007-06-07, 14:14
Om man inte har det är det bättre att söka upprättelse på något annat sätt istället (använd fantasin).

Kalla mig barbar men jag håller med...

mini
2007-06-07, 14:28
Jag tror det är svårt och kanske till och med negativt att försöka övertala henne. Däremot tycker jag att du ska stötta, visa henne att du finns där och hjälper, ha starka argument om att den här kille förtjänar att ställas inför rätta, att han inte ska få göra om det osv. Ta det varligt med din vän och ta bara på dig så mycket arbete med det här som du orkar bära.

champion
2007-06-07, 14:35
Ta bilder på kroppen ifall skador finns på henne innan bevisen försvinner och tvätta inte kläder ifall det finns sperma på.
Försök få henne att förstå att sådan person inte ska gå lös på gatorna då det finns stor risk att han gör det igen.
Bättre att han sitter bakom murarna och blir en stjärtgosse.

champion
2007-06-07, 14:37
Asså det är så sjukt mycket saker hela tiden, när min tjej åkte hem efter sin studentfest så tag taxikillen henne på låren och frågade om hon hade rakat dom och om han kunde få en puss.

Vi tänker anmäla det, för det måste till någon slags nolltolerans mot svineriet.


Anmäl svinet!! En tjej ska aldrig gå eller åka taxi ensam. Man vet aldrig vad det sitter för svin och väntar.

mini
2007-06-07, 14:39
Anmäl svinet!! En tjej ska aldrig gå eller åka taxi ensam. Man vet aldrig vad det sitter för svin och väntar.

Och vad ska vi tjejer som inte har barnvakt göra då? Sitta hemma?

Trance
2007-06-07, 14:41
Och vad ska vi tjejer som inte har barnvakt göra då? Sitta hemma?

Har du ingen bror som kan valla dig om du nödvändigtvis måste gå ut?

mini
2007-06-07, 14:42
Har du ingen bror som kan valla dig om du nödvändigtvis måste gå ut?

Kan du adoptera mig?

Trance
2007-06-07, 14:48
Kan du adoptera mig?

Verkar inte vara värt mödan, klarar inte av rebeller till kvinnor som får för sig att gå ut och ha sig.


Angående ämnet så vet jag inte riktigt men du har ju fått rätt bra råd hittills. Att vara stöd utan att pressa känns väl som en bra grej, att personen blir straffad gör ju inte att våldtäkten försvinner.

champion
2007-06-07, 14:52
Och vad ska vi tjejer som inte har barnvakt göra då? Sitta hemma?


Du får gå ut ensam om du vill. *screwy* *screwy*

mini
2007-06-07, 14:54
Du får gå ut ensam om du vill. *screwy* *screwy*

Ah, jag tog En tjej ska aldrig gå ensam som ett konstaterande och faktum.

Daniiiel
2007-06-07, 15:02
Ah, jag tog En tjej ska aldrig gå ensam som ett konstaterande och faktum.

Vill ni inte bli våldtagna så är det ofta ett faktum, det är en sjuk värld vi lever i.

skyler
2007-06-07, 15:04
I bara 5 av 100 anmälda våldtäkter åker gärningsmannen dit. Sett till den statistiken och det faktum hur offret behandlas av det svenka rättsystemet kan ni på allvar inte anse att en kvinna "måste" anmäla en våldtäkt. Personligen hade jag förmodligen avrått en vän att anmäla, snarare en tvärt om. Själv skulle jag inte anmäla en våldtäkt så länge det inte var en överfallsvåldtäkt. Endast då (med vissa undantag) kan man få upprättelse i en domstol.
Och argumentet att om kvinnan anmäler, slipper kanske andra bli våldtagna av samma person håller inte. Kolla statistiken igen eller läs på om våldtäktslagar i praktiken först innan ni utalar er om vad som bör göras i såna här fall.

Dumleman
2007-06-07, 15:08
Det är det stora elaka rättsamhällets fel. Det är feta elaka gubbar som sitter där och skrattar åt alla som blir våldtagna, så är det. Inte är det brist på bevis. Men ni föreslår kanske att små detaljer som bevis bör bortses ifrån när det gäller just våldtäkt eftersom kvinnor är så oskyldiga och ärliga av naturen till skillnad från elaka män?

von huff
2007-06-07, 15:10
Sterilisering är väl ett bra straff till de som våldtar!!

Daniiiel
2007-06-07, 15:11
Sterilisering är väl ett bra straff till de som våldtar!!

Jobbigt för de som blir oskyldigt anmälda för våldtäkt. Finns ju en del tjejer som roligt nog ångrar sig efter fyllan och anmäler för våldtäkt.

Deceiver85
2007-06-07, 15:52
Sterilisering är väl ett bra straff till de som våldtar!!
Finns i vissa länder som valbara alternativ för återfallssexualförbrytare

Rambo
2007-06-07, 15:55
jag hatar dom som våldtar andra så mycket att jag kan inte ens läsa tråden.
*spy*

Handcuff
2007-06-07, 15:58
Icke att förglömma är skadeståndet som ett våldtäktsoffer är berättigad till...faktum är att det största skadeståndet som utbetalats i Sverige är till en kvinna som blev utsatt för en synnerligen grov våldtäkt. Ca 400 000kr.

Minsta beloppet är ett sk. schablonbelopp på 10 000kr. Är gärningsmannen ej känd kan brottsoffermyndigheten ändå betala ut ersättning och då minst 10 000kr. Om t ex gärningsmannen blir frikänd vid rättegången trots faktum kvarstår att kvinnan blivit våldtagen (m a o "okänd gärningsman") går också brottoffermyndigheten in i vissa fall...

Icke att förglömma. Så även om gärningsmannen "ändå inte får något straff" så finns det möjligheter att offret kompenseras ändå. Att man dessutom skyddar framtida offer från våldtäktsmannen är ju också en vinst i sig...

Dumleman
2007-06-07, 16:02
jag hatar dom som våldtar andra så mycket att jag kan inte ens läsa tråden.
*spy*
Ja de som våldtar sig själva hatar jag inte fullt lika mycket.

Rambo
2007-06-07, 16:08
Ja de som våldtar sig själva hatar jag inte fullt lika mycket.

:thumbup:

Toel
2007-06-07, 16:37
Min förra flickvän påstod att hon blivit våldtagen. Jag pushade henne som fan att göra en polisanmälan men hon ville inte. Och det var inte så konstigt när jag typ en vecka, efter att den påstådda åldtäckten skulle ägt rum, fick reda på att det inte alls var någon våldtäckt. Hon hade sugit av en kille och fått dåligt samvete och skyllt på våldtäckt.

Pratar inte med denna tjej längre.

Dissector
2007-06-07, 16:55
Min förra flickvän påstod att hon blivit våldtagen. Jag pushade henne som fan att göra en polisanmälan men hon ville inte. Och det var inte så konstigt när jag typ en vecka, efter att den påstådda åldtäckten skulle ägt rum, fick reda på att det inte alls var någon våldtäckt. Hon hade sugit av en kille och fått dåligt samvete och skyllt på våldtäckt.

Pratar inte med denna tjej längre.

Att ljuga om en sån sak är enligt mig lika illa som en våldtäkt.
Jag känner en person vars bekant blev mördad av ett argt gäng då han oskyldigt anklagats för att ha våldtagit en tjej som rörde sig bland lite skumt folk.

Även om det inte går så illa varje gång så kan en sån anklagelse förstöra som fan, särskilt socialt om det läcker ut.
Dessutom är det få som har mage att ifrågasätta en våldtäkt, och eftersom folk inte alltid väntar sig klara och tydliga bevis verkar det vara förhållandevis enkelt att anklaga och få någon dömd, om inte rättsligt, så åtminstone socialt.

Handcuff
2007-06-07, 16:57
Utgångspunkten bör givetvis vara att flickan talar sanning alltid..allt annat är undantag - fruktansvärda undantag dock och skall givetvis sanktioneras ordentligt *grr*

Dumleman
2007-06-07, 17:03
Utgångspunkten bör givetvis vara att flickan talar sanning alltid..allt annat är undantag - fruktansvärda undantag dock och skall givetvis sanktioneras ordentligt *grr*
Oskyldig tills motsatsen är bevisad heter det, inte skyldig tills motsatsen är bevisad.

LeftRight
2007-06-07, 17:20
När jag läste en grundkurs i genusvetenskap påstod läraren att mäns våld mot kvinnor är norm i samhället.

Jag var självklart emot det o sa att vi vanliga män inte kan sättas i samma fack som våldtäktsmän. De är säkert psykiskt instabila personer från arbetarklassen med dåligt självförtroende och med agg mot allt och alla (kvinnohatare + rasister + homofober och hela registret)

Min bild har ändrats sen dess. Det är fan så jävla vanligt med mäns våld mot kvinnor och det är "vanliga" killar, ur ens normala kompiskrets, sociala, och högutbildade. Jag får det fortfarande inte att gå ihop, men det är verkligheten.

Dumleman
2007-06-07, 17:35
Jag får det fortfarande inte att gå ihop, men det är verkligheten.
Tack för att du upplyser oss om verkligheten.

Handcuff
2007-06-07, 21:33
Oskyldig tills motsatsen är bevisad heter det, inte skyldig tills motsatsen är bevisad.

Anar vilken typ av kille du är...

EDIT: Bäst jag editerar! Missuppfatta mig inte...

Frantic
2007-06-07, 21:41
Utgångspunkten bör givetvis vara att flickan talar sanning alltid..allt annat är undantag - fruktansvärda undantag dock och skall givetvis sanktioneras ordentligt *grr*

Gäller det alla brott eller bara våldtäkter?

Handcuff
2007-06-07, 21:42
När anmälan görs om våldtäkt eller annat kränkande/våldsamt övergrepp ska givetvis du som polis utgå ifrån att denne talar sanning.

Att sedan fastsälla hurvida personen som eventuellt är angiven som gärningsman är oskyldig eller inte avgörs i rätten - med utgångsläget att denne är oskyldig tills motsatsen är bevisad (olika krav på bevisning beroende på typ av brott). Ett slags motsatsförhållande alltså. Men utgångsläget är aldrig att brottsoffret talar osanning.

Trance
2007-06-07, 21:44
När jag läste en grundkurs i genusvetenskap påstod läraren att mäns våld mot kvinnor är norm i samhället.


Intressant utgångsläge för en kurs.

Dissector
2007-06-07, 23:05
När anmälan görs om våldtäkt eller annat kränkande/våldsamt övergrepp ska givetvis du som polis utgå ifrån att denne talar sanning.

Att sedan fastsälla hurvida personen som eventuellt är angiven som gärningsman är oskyldig eller inte avgörs i rätten - med utgångsläget att denne är oskyldig tills motsatsen är bevisad (olika krav på bevisning beroende på typ av brott). Ett slags motsatsförhållande alltså. Men utgångsläget är aldrig att brottsoffret talar osanning.

Men här kommer man väl inte speciellt långt, för vad är alternativet? Att utgå ifrån att offret ljuger och sedan försöka bevisa det? Är det NÅGON som tycker så? Om du hade menat att efter anklagan så är det upp till den anklagade att motbevisa så hade du ju kommit med en ståndpunkt som kunde diskuteras, men om du nu bara menar att man ska utgå ifrån att offret talar sanning enbart i den mening att man tar kontakt med den anklagade och letar bevis så är väl allt som vanligt. Så tycker väl de flesta? :D

Eller missuppfattade jag nåt här?

Handcuff
2007-06-08, 08:56
Men här kommer man väl inte speciellt långt, för vad är alternativet? Att utgå ifrån att offret ljuger och sedan försöka bevisa det? Är det NÅGON som tycker så? Om du hade menat att efter anklagan så är det upp till den anklagade att motbevisa så hade du ju kommit med en ståndpunkt som kunde diskuteras, men om du nu bara menar att man ska utgå ifrån att offret talar sanning enbart i den mening att man tar kontakt med den anklagade och letar bevis så är väl allt som vanligt. Så tycker väl de flesta? :D

Eller missuppfattade jag nåt här?

Började ploppa upp många inlägg om där tjejer ljugit om att de blivit våldtagna. Flickor som blivit våldtagna blir ofta ifrågasatta av framförallt killar. "ja men hon verkade rätt på tidigare på festen" "hon vill bara ha uppmärksamhet" "hon hade ju tidigare legat med den killen" osv

Konstigt att många låter bli att anmäla + att våldtäkterna ökar (framförallt tror man att mörkertalet ökad rejält eftersom få anmäler).

paddanboy
2007-06-08, 09:39
Utgångspunkten ska alltid vara att personen talar sanning. Det ska det vara ända in i slutet, bevisas detta fel är det personen som ljugit som får dra den stora skammen över sig och straffas för det. Och om det inte gör det, trots lögn, kommer denne troligen ha inbördes problem hela livet på grund av sina tidigare lögner.


Man ska heller inte diskutera olika omständigheter, en flicka har möjligheten, eller i alla fall ska ha möjligheten, att göra "utsvävningar" utan att detta tolkas som provokation och orsaker till att denne senare våldtas. Det är ju personen som våldtar som gör sig skyldig till ett brott.

Dumleman
2007-06-08, 09:56
Utgångspunkten ska alltid vara att personen talar sanning. Det ska det vara ända in i slutet, bevisas detta fel är det personen som ljugit som får dra den stora skammen över sig och straffas för det. Och om det inte gör det, trots lögn, kommer denne troligen ha inbördes problem hela livet på grund av sina tidigare lögner.
Jag är inte så insatt i hur det går till men även om man inte kan bevisa att det påstådda offret ljuger så går den påstådda gärningsmannen fri pga. brist på bevis? Möjligheter att hitta bevis ökar väl hela tiden så detta glapp minskas förhoppningsvis i framtiden.

Handcuff
2007-06-08, 10:10
Jag är inte så insatt i hur det går till men även om man inte kan bevisa att det påstådda offret ljuger så går den påstådda gärningsmannen fri pga. brist på bevis? Möjligheter att hitta bevis ökar väl hela tiden så detta glapp minskas förhoppningsvis i framtiden.

Brist på bevis är inte helt ovanligt. Men som jag tidigare nämt så räcker ofta med att det står fastställt att personen i fråga faktiskt har blivit våldtagen, för att kunna få ut skadestånd. Fast då via brottsoffermyndigheten och inte från gärningsmannen (som då anses vara "okänd").

Anmäl ALLTID övergrepp! (givetvis anmäler man alla brott som man blir utsatt för/vittne till) :thumbup:

Dumleman
2007-06-08, 10:15
Anmäl ALLTID övergrepp! (givetvis anmäler man alla brott som man blir utsatt för/vittne till) :thumbup:
Ja precis det är det som känns så dumt. Om någon är väldigt emot att anmäla det så kan man väl rimligtvis börja undra om denne verkligen har blivit utsatta för något brott.

Yes
2007-06-08, 10:21
Utgångspunkten ska alltid vara att personen talar sanning. Det ska det vara ända in i slutet, bevisas detta fel är det personen som ljugit som får dra den stora skammen över sig och straffas för det. Och om det inte gör det, trots lögn, kommer denne troligen ha inbördes problem hela livet på grund av sina tidigare lögner.

Så, skyldig tills motsatsen bevisats?

Handcuff
2007-06-08, 10:30
Ja precis det är det som känns så dumt. Om någon är väldigt emot att anmäla det så kan man väl rimligtvis börja undra om denne verkligen har blivit utsatta för något brott.

Kanske är rädd att bli misstrodd och anklagad för att hitta på?

Inte orkar gå igenom händelsen åter igen i en rättsal där även gärningsmannen sitter och stirrar på en?

Vill kanske inte att alla ska få veta det (skam) ?

Inte vågar?

Finns många orsaker till varför flickor inte anmäler våldtäkter. Särskilt om det sker i en nära relation.

Dumleman
2007-06-08, 10:49
Kanske är rädd att bli misstrodd och anklagad för att hitta på?
Nog är risken att bli misstrodd större om hon inte anmäler.

Vill kanske inte att alla ska få veta det (skam) ?
Varför har hon då berättat det överhuvudtaget?

paddanboy
2007-06-08, 11:14
Så, skyldig tills motsatsen bevisats?

Nej givetvis inte. Den påstådda gärningsmannen är ju oskyldig till att annat bevisats, glömde nämna detta. Vilket är självklart inom rättsväsendet, men det behövs läggas mer betoning på det.

Oftast är det ju under svåra förhållanden våldtäkter ägt rum, för bevis alltså. Det är ju typ överfallsvåldtäkter och dylikt det finns skador och en mer täckande bild. Jämför det med våldtäkt i hem där två personer varit i ett förhållande i flera å och där något går snett...

Mantus
2007-06-08, 12:45
I bara 5 av 100 anmälda våldtäkter åker gärningsmannen dit. Sett till den statistiken och det faktum hur offret behandlas av det svenka rättsystemet kan ni på allvar inte anse att en kvinna "måste" anmäla en våldtäkt. Personligen hade jag förmodligen avrått en vän att anmäla, snarare en tvärt om. Själv skulle jag inte anmäla en våldtäkt så länge det inte var en överfallsvåldtäkt. Endast då (med vissa undantag) kan man få upprättelse i en domstol.
Och argumentet att om kvinnan anmäler, slipper kanske andra bli våldtagna av samma person håller inte. Kolla statistiken igen eller läs på om våldtäktslagar i praktiken först innan ni utalar er om vad som bör göras i såna här fall.


Även fast det svenska domstolssystemet är långt ifrån perfekt i alla avseenden så är det oftast inte där det brister utan att våldtäkt är ett svårupptäckt brott. Oftast blir tjejen paralyserad och gör inte särskilt mycket motstånd(vid våldtäkt av pojkvän el dyl.), hon tvättar sig själv och kläderna efteråt och hon anmäler sent. I många fall står ord mot ord och om gärningsmannen inte ger ett dåligt intryck dvs försäger sig eller inte kan förklara olika händelser på ett adekvat sätt så kan domstolen inte döma för våldtäkt. Att så få fall döms för jämte anmälningarna som kommer in är oftast för att bevisen är minimala och att inget våld som lämnat märken efter sig förekommit.

In dubio pro reo som det heter.