handdator

Visa fullständig version : Val av löp-skor.


Mr. Moose
2007-06-07, 07:57
Har börjat så smått att spring för att få upp min fruktansvärt dåliga kondition. Det går sakta men säkert framåt men jag måste skaffa bättre skor. Mina Chuck Taylor är perfekta för gymet men att springa i dom.......inte att rekomendera såvida du inte är masochist!

Så, vad skulle ni rekomendera för sko till en som väger 105-110 Kg och som sliter sina löpskor på utsidan av hälen/sidan. Det var för mååånga år sen, har inte sprungit på ca 15 år men tror inte att jag har ändrat mig rent löptekniskt?

Ingen ide' att fråga butikspersonalen, dom vet mindre än mig och är bara intresserade av att sälja och bryr sig inte om om det är en passande sko eller ej.

mini
2007-06-07, 08:03
Ingen ide' att fråga butikspersonalen, dom vet mindre än mig och är bara intresserade av att sälja och bryr sig inte om om det är en passande sko eller ej.

Nja, det beror lite på vart du går. Se till att gå på en bra butik.

Jax
2007-06-07, 08:07
Gå till en bättre butik!

Att du sliter skon på utsidan av hälen är ganska ointressant, det gör i stort sett alla. Det som är intressant är hur du sliter skon över framfoten.

Johan O
2007-06-07, 08:12
Gå till en bättre butik!


Nu har dom väl kanske inte Löplabbet etc. i Koh Samui?:)

Men det hade ju varit en fördel om Moose åtminstone visste om han pronerar tex. Då är det lättare att välja sko på egen hand.

Johan_P
2007-06-07, 08:12
Hur mycket bör man lägga för att få en bra löparsko?

Johan O
2007-06-07, 08:17
Hur mycket bör man lägga för att få en bra löparsko?

Jag har svårt att hitta bra skor under tusenlappen. Ibland på reor kan fina skor säljas billigare, men även för skor gäller uttrycket "Du får vad du betalar för..."

champion
2007-06-07, 08:17
Åk till en butik som heter löplabbet dom är otroligt duktiga. Dom kollar hur du sliter och hur du springer och tar fram en sko som passar dig.

Mr. Moose
2007-06-07, 08:22
Nu har dom väl kanske inte Löplabbet etc. i Koh Samui?:)

Men det hade ju varit en fördel om Moose åtminstone visste om han pronerar tex. Då är det lättare att välja sko på egen hand.

Löplabbet på Koh Samui?? I wish. :laugh: Skulle nog inte göra någon skillnad, för att få jobb i en specialbutik här behöver du inte kunna någonting om produkten de säljer! Faktiskt, vet du inte själv vad du vill ha/behöver så räkna inte med att få något vettigt svar av personalen. Tyvärr är det så.

Pronera eller supinera...Jag slet skorna på utsidan av hälen med om jag minns rätt så slets de ganska jämt frampå.

Mr. Moose
2007-06-07, 08:24
Åk till en butik som heter löplabbet dom är otroligt duktiga. Dom kollar hur du sliter och hur du springer och tar fram en sko som passar dig.

Blir lite dyrt om jag ska tillbaks till Sverige för att köpa nya skor.:em:

Bor i Thailand. :hbang:

edvin
2007-06-07, 08:38
Men jag det är ide att kolla in löplabbets hemsida. Dom har delat in de skor dom har i sortimentet efter vikt kön och hur man sätter i foten. Jag tror i alla fall det funkar för att skapa sig en liten bild över vilka märken och modeller som är aktuella. Det är ju i vilket fall en början.

machine gun
2007-06-07, 08:47
Pronera eller supinera...Jag slet skorna på utsidan av hälen med om jag minns rätt så slets de ganska jämt frampå.

Låter som att du supinerar.

Kan inte tipsa om någon specifik modell, men det kan säkert någon annan här. Jax till exempel, han är väl kolos löpskoexpert. Känn efter ordentligt hur skon känns på foten och knata omkring en del inne i butiken och småjogga lite på stället och känn på dämpning, stabilitet etc innan du bestämmer dig.

Lite skoköparråd: http://www.loplabbet.se/system/content/book.asp?bid=6

Mr. Moose
2007-06-07, 08:52
Men jag det är ide att kolla in löplabbets hemsida. Dom har delat in de skor dom har i sortimentet efter vikt kön och hur man sätter i foten. Jag tror i alla fall det funkar för att skapa sig en liten bild över vilka märken och modeller som är aktuella. Det är ju i vilket fall en början.

Har kollat och kom fram till att dom rekomenderade 4 skomodeller.

Adidas: Supernova cushion
Asics: Eagletrail gore-tex och Gel nimbus VIII
New Balance: 1061 D-vidd

Postade här för att se om någon hade mer personlig erfarenhet av någon passande sko.

Kanske lite "paralysis by analysis" men ska man lägga ut en massa pengar vill man köpa rätt direkt. Den billigaste modellen som labbet rekomenderade kostar motsvarande en Thailändsk månadslön !!

Jax
2007-06-07, 09:08
Har kollat och kom fram till att dom rekomenderade 4 skomodeller.

Adidas: Supernova cushion
Asics: Eagletrail gore-tex och Gel nimbus VIII
New Balance: 1061 D-vidd

Postade här för att se om någon hade mer personlig erfarenhet av någon passande sko.

Kanske lite "paralysis by analysis" men ska man lägga ut en massa pengar vill man köpa rätt direkt. Den billigaste modellen som labbet rekomenderade kostar motsvarande en Thailändsk månadslön !!
Om du nu sliter skon jämt över framfoten, dvs har ett neutralt löpsteg så låter det där som utmärkta modeller. Kan vara värt att testa dem för att se om någon känns bra på foten. Några snabba kommentarer om skorna.

Supernova cushion - passar lite smalare fötter och sitter oftast som en smäck i hälen
Eagletrail - en lite kraftigare sko för terräng. Vattentät som namnet antyder och därmed lite tyngre och inget för en ren asfaltslöpare.
Nimbus - min stora kärlek!
1061 - något hård för min smak och jag har aldrig gillat NB:s passform, men för det betydet inte att den inte kan sitta bra på dig. Bra sko annars.

För tips om hur skon bör kännas när du testar den så titta i Angels tråd i den här avdelningen om vad man bör tänka på när man börjar springa. Jag skrev ett inlägg där så sent som igår om ämnet.

Mr. Moose
2007-06-07, 09:45
Om du nu sliter skon jämt över framfoten, dvs har ett neutralt löpsteg så låter det där som utmärkta modeller. Kan vara värt att testa dem för att se om någon känns bra på foten. Några snabba kommentarer om skorna.

Supernova cushion - passar lite smalare fötter och sitter oftast som en smäck i hälen
Eagletrail - en lite kraftigare sko för terräng. Vattentät som namnet antyder och därmed lite tyngre och inget för en ren asfaltslöpare.
Nimbus - min stora kärlek!
1061 - något hård för min smak och jag har aldrig gillat NB:s passform, men för det betydet inte att den inte kan sitta bra på dig. Bra sko annars.

För tips om hur skon bör kännas när du testar den så titta i Angels tråd i den här avdelningen om vad man bör tänka på när man börjar springa. Jag skrev ett inlägg där så sent som igår om ämnet.

Tack för att du tog dig tid.

Har en hyfsad ide' om hur skon ska kännas, är ju gammal friidrottare (sprinter) så man har sprungit ganska mycket i sina dar.

Har kollat de olika modellerna och fastnade för nimbus, du gillar inte 1061 pga att den är för hård, kanske den passar mig pga min vikt? Vad är det för "fel" på passformen? Har själv breda fötter så vem vet, kanske den passar mig?

F'låt, mycket frågor. :em:

JJ
2007-06-07, 09:48
Tack för att du tog dig tid.

Har en hyfsad ide' om hur skon ska kännas, är ju gammal friidrottare (sprinter) så man har sprungit ganska mycket i sina dar.

Har kollat de olika modellerna och fastnade för nimbus, du gillar inte 1061 pga att den är för hård, kanske den passar mig pga min vikt? Vad är det för "fel" på passformen? Har själv breda fötter så vem vet, kanske den passar mig?

F'låt, mycket frågor. :em:

Du måste ju prova skorna själv, sitter de bra så sitter de bra. Relativt meningslöst att diskutera passformen mellan olika individer. Du ska ha en stabil sko med bra dämpning, men det har du nog listat ut själv.

Mr. Moose
2007-06-07, 10:07
Du måste ju prova skorna själv, sitter de bra så sitter de bra. Relativt meningslöst att diskutera passformen mellan olika individer. Du ska ha en stabil sko med bra dämpning, men det har du nog listat ut själv.

Vill mest ha ide'er om skor som passar en som är lite tyngre, kan jag dra ner antalet interesanta skor till ett haldussin sparar jag enormt med tid jämfört med om jag skulle prova mig fram i butiken, vi talar om 100 tals skor i de större sportbutikerna här, o som sagt är inte personalen till någon hjälp. *gah!*

Ang. passformen, kanske tyckte Jax att den var för bred för honom och då kanske den passat mig bra?

Tack för hjälpen alla som svarat. :bow:

Noodles
2007-06-07, 10:15
Hur mycket bör man lägga för att få en bra löparsko?

Jag tycker det är svårt att hitta bra skor under tusenlappen. Om du går till en butik a'la Löplabbet där de provar ut skorna åt dig får du nog räkna med minst tusen kronor. Mina skor brukar hamna runt 1200 kr. Dyrare än så brukar inte göra någon skillnad om man springer på min nivå.

Jax
2007-06-07, 10:16
Nja, jag tycker inte att den är för bred utan NB känns bara allmänt konstig i framfoten på mig, men det är som sagt en smaksak.

Finns en sko för bred fot och tyngre löpare som heter Asics Gel Foundation. Det är förvisso en sko med kraftigt pronationsstöd, men jag har testat den två gånger på löpband med tyngre löpare som supinerar och löpsteget har faktiskt sett rakt ut och det kändes bra för båda. En av dem hörde jag faktiskt av senare när han kom och köpte samma modell. Han var mycket nöjd.

Nu är det en liten chansning om du inte har chansen att kontrollera ditt steg med den skon, men det är som sagt ett alternativ.

Om du gillar NB men tycker att 1061 D är lite smal så kan du höra i butiken om de har 2E som är lite bredare. Bokstäverna efter stor för hur bred lästen är. B, D, 2E, 4E har jag för mig att det är. Damer har även A som är smalast.

machine gun
2007-06-07, 10:23
Jag tycker det är svårt att hitta bra skor under tusenlappen. Om du går till en butik a'la Löplabbet där de provar ut skorna åt dig får du nog räkna med minst tusen kronor. Mina skor brukar hamna runt 1200 kr. Dyrare än så brukar inte göra någon skillnad om man springer på min nivå.

Mina senaste kostade 1300 kr. Enligt försäljaren fanns det ingen poäng med att gå upp en prisnivå för min del, eftersom skillnaden mot de dyrare modellerna (>1600 kr) är ganska liten. Iaf för en lätt löpare. Han menade på att om jag hade vägt närmare 100 så hade det kunnat göra en viss skillnad. Så är man lite tyngre antar jag att man bör sondera terrängen lite extra.

Mr. Moose
2007-06-07, 10:46
Tack ska du ha Jax, nu är det bara att vänta på att lönen ska komma. ;) Sen ska man ut och våndas, tar tid att komma igång igen, man börjar ju bli gammal!

Hade tänkt använda mig av 14 veckors programmet från maraton.se för att komma igång, verkar va vettig upplagt.

Jax
2007-06-07, 11:01
Kan du inte skriva en recention på det programmet sen när du har provat? Många som frågar om nybörjarprogram och jag, med andra, brukar hänvisa till marathon.se men jag vet egentligen inte hur bra det fungerar.

Mr. Moose
2007-06-07, 11:58
Kan du inte skriva en recention på det programmet sen när du har provat? Många som frågar om nybörjarprogram och jag, med andra, brukar hänvisa till marathon.se men jag vet egentligen inte hur bra det fungerar.

Kan jag väl göra. Ser ut att va anpassat efter en totalt försoffad person så det passar mig utmärkt.

Hoppas mina knän håller, har varit problem med dom förr när jag har försökt komma igång med löpningen. Knäna har dock uppfört sig väl sen jag började med fiskolja, inga problem vid knäböj etc.

Håller tummarna att det går väl och det gäller att lyssna noggrannt på kroppen, man börjar ju bli gammal. Två år till och man är ett halvt sekel!

Lexidos
2007-06-07, 12:00
Kan jag väl göra. Ser ut att va anpassat efter en totalt försoffad person så det passar mig utmärkt.

Hoppas mina knän håller, har varit problem med dom förr när jag har försökt komma igång med löpningen. Knäna har dock uppfört sig väl sen jag började med fiskolja, inga problem vid knäböj etc.

Håller tummarna att det går väl och det gäller att lyssna noggrannt på kroppen, man börjar ju bli gammal. Två år till och man är ett halvt sekel!

Kommer nog gå kanon ska du se. Lungt ibörjan bara :)
Ska bli intressant att höra om resultat fram över.
Kör hårt :thumbup:

machine gun
2007-06-07, 12:47
Är det detta program? http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=294

Palm
2007-06-07, 14:55
Kan jag väl göra. Ser ut att va anpassat efter en totalt försoffad person så det passar mig utmärkt.

Hoppas mina knän håller, har varit problem med dom förr när jag har försökt komma igång med löpningen. Knäna har dock uppfört sig väl sen jag började med fiskolja, inga problem vid knäböj etc.

Håller tummarna att det går väl och det gäller att lyssna noggrannt på kroppen, man börjar ju bli gammal. Två år till och man är ett halvt sekel!

Fiskolja? Det hade jag ingen aning om. Har själv haft problem med knäna och blir smått paranoid för minsta känning varje gång jag springer. Ska man ta en sked om dagen, eller hur funkar det?

Mr. Moose
2007-06-07, 15:32
Är det detta program? http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=294

Stämmer alldeles utmärkt.

Vad tycker du om det? För en tonåring kanske det går lite långsamt framåt men med tanke på min usla form (och ålder) tror jag det ska passa mig.

Mr. Moose
2007-06-07, 15:42
Fiskolja? Det hade jag ingen aning om. Har själv haft problem med knäna och blir smått paranoid för minsta känning varje gång jag springer. Ska man ta en sked om dagen, eller hur funkar det?

Jag köpte kapslar, 1 gram olja per kapsel med 30% Omega-3, jag tar 10 kapslar om dan, 2 x 5 för annars rapar jag bara fisk ett bra tag om jag skulle ta alla på en gång.

Jag hade ont i 6-8 månader, när det var som värst var jag tvungen att hjälpa till med armarna för att kunna resa mig när jag suttit på huk. Ca 10 dar med fiskolja och smärtorna var borta, tillfällighet? Kanske men jag tror på fiskoljan. Det är det ända tillskott jag tagit där jag faktiskt har märkt någon skillnad!

Bra som belöning vid hunddressyr också, min hund älskar dom o tigger som en galning var gång jag tar fram burken.;)

Palm
2007-06-07, 16:20
Jag köpte kapslar, 1 gram olja per kapsel med 30% Omega-3, jag tar 10 kapslar om dan, 2 x 5 för annars rapar jag bara fisk ett bra tag om jag skulle ta alla på en gång.

Jag hade ont i 6-8 månader, när det var som värst var jag tvungen att hjälpa till med armarna för att kunna resa mig när jag suttit på huk. Ca 10 dar med fiskolja och smärtorna var borta, tillfällighet? Kanske men jag tror på fiskoljan. Det är det ända tillskott jag tagit där jag faktiskt har märkt någon skillnad!

Bra som belöning vid hunddressyr också, min hund älskar dom o tigger som en galning var gång jag tar fram burken.;)

Det där ska jag prova. Männen i min släkt har en tendens att bli ganska stela. Lika bra att försöka skjuta upp det några år.

Johan O
2007-06-08, 08:10
Är i behov av nya skor jag med och prylmongo som man är så har jag dreglat över Asics' nya Kinsei-sko ett tag. Dyr och grymt snygg, men frågan är om den är värd pengarna... Åsikter? 2000kr kostar dom.

Johan O
2007-06-08, 08:13
Asics Gel Nimbus VIII verkar också vara en grym sko!
Gillar lätta löparskor. Har ett par Brooks idag som är lätta och goa, men tänkte ge Asics en chans denna gången.

Jax
2007-06-08, 08:16
Har provat Kinsei och måste säga att det var det skönaste jag har haft på foten. Gick i och för sig bara runt i butiken i en halvtimme eller så (när jag jobbade alltså, jag provar inte skor så länge). Är lite sugen på att köpa ett par, men jag ska vänta till höstens Nimbus kommer och ta beslutet då.

Värt pengarna är relativt, knappast den mest prisvärda skon. Å andra sidan så har inte det hindrat en från att köpa dyra saker tidigare.

Johan O
2007-06-08, 08:21
Har provat Kinsei och måste säga att det var det skönaste jag har haft på foten. Gick i och för sig bara runt i butiken i en halvtimme eller så (när jag jobbade alltså, jag provar inte skor så länge). Är lite sugen på att köpa ett par, men jag ska vänta till höstens Nimbus kommer och ta beslutet då.

Värt pengarna är relativt, knappast den mest prisvärda skon. Å andra sidan så har inte det hindrat en från att köpa dyra saker tidigare.

Det stod nånstans att dom skulle vara "Asics mest dämpade sko" och det låter ju onekligen som dom är mjuka och sköna. Vet dock inte riktigt om jag behöver det. Ligger inte direkt och harvar asfalt i flera mil. Men somsagt, pryldåren i mig känner ett visst begär...
Men jag ska ge mig av och prova både Nimbusen och Kinsein nån dag.

Jax
2007-06-08, 08:29
På tal om att du gillar lätta skor så är jag lite bitter över att Speedstar inte säljs länge. Mig veterligen fanns de bara en säsong. Neutralsko på 250 gram som är helt underbart skön att springa i. Som det ser ut nu har Asics ingen lättviktssko vilket är lite surt.

Om man ändå hade pronerat lite lätt så kunde man provat Gel-Noosa Tri 2. Ful som stryk men verkar riktigt nice.

http://www.i-run.fr/photos/109.jpg