handdator

Visa fullständig version : Hyra bil med dubbelkommando i Uppsala?


FreCKo
2007-06-06, 20:26
Jag ska övningsköra med farsan under slutet av Juni, men såklart så har han ingen egen bil längre *gah!* Dock så vet jag att man kan hyra en bil med dubbelkommando för att just övningsköra i... Är det någon som vet VART man kan hyra dom här? Gärna i Uppsala också, om det nu finns.

Handcuff
2007-06-06, 20:27
Vem övningskör med dubbelkomando? Förrutom då på körskolan.... :confused:

FreCKo
2007-06-06, 20:30
Vem övningskör med dubbelkomando? Förrutom då på körskolan.... :confused:

Om jag förstått allting rätt så måste man ha en egen bil som man anmäler att man ska övningsköra i... Dock så har vissa uthyrningsfirmor bilar med dubbelkommando dom hyr ut för just övningskörning, och då är det lite andra försäkringar och sånt som gäller. Dessutom så tror jag inte att man kan hyra en vanlig bil för att övningsköra med.

Pez
2007-06-06, 20:31
Jag ska övningsköra med farsan under slutet av Juni, men såklart så har han ingen egen bil längre *gah!* Dock så vet jag att man kan hyra en bil med dubbelkommando för att just övningsköra i... Är det någon som vet VART man kan hyra dom här? Gärna i Uppsala också, om det nu finns.
Uthyrning av bil med dubbelkommando är nog tänkt för de som vill göra uppkörningen i samma bilmodell dom kört med på körskolan.
Vid uppkörning krävs en bil med just dubbelkommando.
Övningskörning duger vilken bil som helst till.

FreCKo
2007-06-06, 20:38
Uthyrning av bil med dubbelkommando är nog tänkt för de som vill göra uppkörningen i samma bilmodell dom kört med på körskolan.
Vid uppkörning krävs en bil med just dubbelkommando.
Övningskörning duger vilken bil som helst till.

Men kan man hyra vilken bil som helst för övningskörning privat? :confused: Jag har hört annat nämligen, därför jag frågar.

rememberence
2007-06-06, 20:43
Men kan man hyra vilken bil som helst för övningskörning privat? :confused: Jag har hört annat nämligen, därför jag frågar.

http://www.vv.se/templates/page3____230.aspx

mela
2007-06-06, 20:50
Men kan man hyra vilken bil som helst för övningskörning privat? :confused: Jag har hört annat nämligen, därför jag frågar.

Du får säkert för VV men inte för biluthyraren :D

FreCKo
2007-06-06, 20:56
Du får säkert för VV men inte för biluthyraren :D

Just därför vissa firmor också ser en chans att tjäna stålar på att hyra ut bilar med dubbelkommando :smash:

Morsan hyrde en sån här bil för två år sen när brorsan skulle köra upp och behövde köra lite extra veckan innan för övrigt.

jontet
2007-06-06, 21:17
vad är det för fel på att köpa en bil då?

FreCKo
2007-06-06, 21:31
vad är det för fel på att köpa en bil då?

Varför ska dom köpa en bil om dom inte vill ha en?

Liten Men Fet
2007-06-06, 22:02
Jag skulle köpa en gammal bil för 2000, med enda kravet att den fungera och är besiktigad. Då kommer man billigt undan, eleven behöver inte vara rädd för att ha sönder en dyr bil och läraren behöver inte tänka på att självrisken ligger på typ 15 lök.
Billigt och lugnare.

Nalfaren
2007-06-06, 22:17
Varför ska dom köpa en bil om dom inte vill ha en?

Vill inte du ha en bil då?
Att hyra för att övningsköra låter dyrt, du kommer nog billigare
undan att köpa typ en 2000 kr bil som är besiktad å skattad.
Har du inte råd med skatt å försäkring därefter så kan du alltid
försöka sälja den igen. Hursomhelst så lär hyrkostnaden kosta.

jontet
2007-06-07, 15:50
Varför ska dom köpa en bil om dom inte vill ha en?

tanken var väl att du skulle köpa den. så att du sparar tid, pengar samt får lite mer frihet att kunna köra när det passar

Garnax
2007-06-07, 16:00
Låna vilken bil som helst av någon och övningskör i...

Bara att den du övningskör MED måste vara godkänd av vägverket

egge
2007-06-07, 16:20
Har aldrig hyrt bil själv men jag tvivlar på att de frågar vad du ska använda bilen till.
"Jaha, vad hade du tänkt göra med bilen nu då?"
"ÖÖÖhhh, köra typ?"

PowPow
2007-06-07, 16:53
Har aldrig hyrt bil själv men jag tvivlar på att de frågar vad du ska använda bilen till.
"Jaha, vad hade du tänkt göra med bilen nu då?"
"ÖÖÖhhh, köra typ?"

De gånger jag har hyrt bil så har de bett att få se mitt körkort innan jag fick bilen. Är det någon annan som ska köra bilen så måste man (då jag hyrt iaf) anmäla flera förare. Jag antar att en förutsättning för att man ska få lov att stå som förare på en hyrbil är att man har körkort. Men jag vet inte säkert.

z_bumbi
2007-06-07, 18:16
De gånger jag har hyrt bil så har de bett att få se mitt körkort innan jag fick bilen. Är det någon annan som ska köra bilen så måste man (då jag hyrt iaf) anmäla flera förare. Jag antar att en förutsättning för att man ska få lov att stå som förare på en hyrbil är att man har körkort. Men jag vet inte säkert.

Jag har inte anmält någon extra förarare när jag hyrt bil så det kan nog variera.

Sen undrar jag var man hittar en skattad och besiktigad bil för 2000 kr? Nu när skrotningspremien är borta så kanske det är möjligt men inte sjutton är det något man springer på varje dag.

PowPow
2007-06-07, 18:28
Jag har inte anmält någon extra förarare när jag hyrt bil så det kan nog variera.


Gällde försäkringen om någon annan än den som hyrt bilen körde den då?
Jag har aldrig anmält någon extra förare, men det brukar finnas ett sådant fält, och enligt utsago så ska inte försäkringen gälla om det är någon annan än den som hyrt bilen (och de eventuella "extra förarna") som kör.