handdator

Visa fullständig version : Bänkpress vs Hantelpress


prime^
2007-06-06, 19:07
Snackade med min polare för ett tag sen om styrketräning och berättade att mina bröstmuskler inte ens i närheten utvecklar sig i den takt som mina andra muskler när jag tränar. Han sa att han hade samma problem när han började träna och att det berodde på att triceps/axlar tar det mesta av jobbet i bänkpress. Så sa han att jag borde byta ut bänken helt ett tag och byta mot plan hantelpress.

Själv tyckte jag d lät konstigt att ta bort en basövning, men om man utgår från hur han ser ut nu o hur han påstår såg ut innan så verkar d funka.

Men tänkte höra om ni på kolo har samma åsikter eller vad ni tror/rekomenderar om bänkpressen aldrig får samma kontakt i träningen som andra muskler får i sina övningar?

Thaiboxarn
2007-06-06, 19:16
Kör hantelpress ett tag om du vill de, inget fel att byta övningar ibland, annars kan du försöka hålla stången med bredare grepp i bänkpressen, samt att du spänner upp bröstet när du kör den så ska du se att det tar mer på bröstet:thumbup:

champion
2007-06-06, 19:22
Varför inte köra båda övningarna? Behöver inte utesluta en övning för du ej tycker du växer som hus.
Du kanske har svårare att bygga bröstmuskler än dom andra delarna. Hört många som har problem med vissa muskler och får piska på dom extra mycket.
Byt övningar oftare då kanske det börjar gå bättre?

prime^
2007-06-06, 19:24
Kör hantelpress ett tag om du vill de, inget fel att byta övningar ibland, annars kan du försöka hålla stången med bredare grepp i bänkpressen, samt att du spänner upp bröstet när du kör den så ska du se att det tar mer på bröstet:thumbup:

Jo jag ska prova d, men undrar hur folk här ställer sig i frågan att ta bort en basövning helt ett tag?

Det här med att hålla brett har jag tänkt på o provat, men tycker det blir en halväcklig onaturlig rörelse på nått sätt. E d möjligt att det kan vara mindre bra för musklerna/muskelfästena osv att hålla för långt ut? Inte för jag tror d, men värt att fråga :)

Thaiboxarn
2007-06-06, 19:29
Håll händerna så brett så att de bildar ett "L" ungefär, det gör jag alltid, får grymt tryck i bröst av bänkpressen:thumbup:

GymTT
2007-06-06, 19:54
Variera dem båda tror jag starkt på. Båda är tunga övningar.

130kg finsk sisu
2007-06-06, 20:04
Du skall se bänken som en byggningsövning för hela överkroppen. Om du sen vill pricka tuttarna bättre finns det andra övningar. OCh visst kan man träna bröstet bra med bänken oxå, men då skall du kunna utföra bänken på ett sånt vis att du tränar bröstet i första hand...

Liten Men Fet
2007-06-06, 20:05
Jag har börjat köra bänkpress på ett sätt som jag hoppas ska ta mer på bröst och mindre på axlar och triceps. Jag håller inte så brett, lillfingrarna på ringarna, sen tar jag ner stången precis under nyckelbenet så ganska högt. Minskad svank för att få längre rörelsebana. Testat att lyfta upp fötterna men det blir ju lite ostadigare.

Jag känner att bröstmusklerna får arbeta mer, får "pump" i dom på ett sätt som jag aldrig fått innan.
Men jag vet inte om dom växer mer, jag har aldrig varit någon påhejare för "pump" men jag ska testa nu. Det är inte säkert det här är rätt men du kan ju testa.

Jag tror inte på att ta bort bänkpressen för att få bröstet att växa mer, bätttre att ändr utförandet så det tar mer på bröst. Sen kan man köra hantelpress efter eller innan eller variera mellan passen.

JohnRick
2007-06-06, 20:05
Hantelpress kommer säkert att hjälpa. Kontraktionen kan bli intensivare och rörelsebanan är större då varje lem arbetar individuellt. Bättre kontakt, to put it simply.

prime^
2007-06-06, 20:30
Variera dem båda tror jag starkt på. Båda är tunga övningar.

Du skall se bänken som en byggningsövning för hela överkroppen. Om du sen vill pricka tuttarna bättre finns det andra övningar. OCh visst kan man träna bröstet bra med bänken oxå, men då skall du kunna utföra bänken på ett sånt vis att du tränar bröstet i första hand...

Okej. Skulle ni rekomendera att köra hantelpress först för att ta ut brösten innan man hoppar på bänkpress för att senare ta ut överkroppen?


Jag har börjat köra bänkpress på ett sätt som jag hoppas ska ta mer på bröst och mindre på axlar och triceps. Jag håller inte så brett, lillfingrarna på ringarna, sen tar jag ner stången precis under nyckelbenet så ganska högt. Minskad svank för att få längre rörelsebana. Testat att lyfta upp fötterna men det blir ju lite ostadigare.

Jag känner att bröstmusklerna får arbeta mer, får "pump" i dom på ett sätt som jag aldrig fått innan.
Men jag vet inte om dom växer mer, jag har aldrig varit någon påhejare för "pump" men jag ska testa nu. Det är inte säkert det här är rätt men du kan ju testa.

Jag tror inte på att ta bort bänkpressen för att få bröstet att växa mer, bätttre att ändr utförandet så det tar mer på bröst. Sen kan man köra hantelpress efter eller innan eller variera mellan passen.

Jag har alltid kört som du säger förutom att jag kör stången mitt på bröstet, men har inte kännt att brösten utvecklats.. Jag vet att bröstet e min sämsta muskelgrupp, men det går till och med för sakta för att vara mina absolut sämsta muskelgrupp tycker jag..


Ny fråga, låter det som en idé att lägga in hantelpress vart annat/vart tredje pass för att att få in extra träning på brösten?

Sir Klabbe
2007-06-06, 21:09
Snackade med min polare för ett tag sen om styrketräning och berättade att mina bröstmuskler inte ens i närheten utvecklar sig i den takt som mina andra muskler när jag tränar. Han sa att han hade samma problem när han började träna och att det berodde på att triceps/axlar tar det mesta av jobbet i bänkpress. Så sa han att jag borde byta ut bänken helt ett tag och byta mot plan hantelpress.

Själv tyckte jag d lät konstigt att ta bort en basövning, men om man utgår från hur han ser ut nu o hur han påstår såg ut innan så verkar d funka.

Men tänkte höra om ni på kolo har samma åsikter eller vad ni tror/rekomenderar om bänkpressen aldrig får samma kontakt i träningen som andra muskler får i sina övningar?

Kör båda ...?

major Pectoralis
2007-06-06, 21:21
Om det är bänkpress vs. hantelpress så skulle jag tveklöst valt bänkpressen. Emelllertid behöver man inte nödvändigtvis välja. Kör en period bänkpress och byt sedan till en period med hantelpress eller kör båda samtidigt i samma träningsupplägg/pass.
Personligen anser jag för övrigt hantelpress vara en av de potentiellt "farligaste" övningarna. Inte för övningen i sig utan för momentet då man "tar sig till och från övningen". Hur farligt det blir beror på hur stora hantlar man använder....

Njabbesh
2007-06-06, 21:24
Om det är bänkpress vs. hantelpress så skulle jag tveklöst valt bänkpressen.

Varför majoris? Förklara

major Pectoralis
2007-06-06, 21:35
Varför majoris? Förklara

Som jag ser det har bänkpressen bara fördelar, framförallt:

1) den är långt säkrare av flera anledningar
2) man kan använda sig av tyngre vikter/högre belastning
3) den är häftigare och därmed mer motiverande, vilket inte alls är oviktigt eftersom större motivation leder till att man lyfter tyngre.

Hantelpressen eventuella fördel: att man kan få "bättre sträck" är ytterst tveksamt i normala fall. Möjligen kan det vara av intresse om man har 1-2dm lyftväg i skivstångspressen, annars inte. I sitt absoluta bottenläget arbetar bröstmusklerna inte alls effektivt. Där är det mest elastiska komponenter som sträcks, dvs. inget att sträva efter om det är muskler man vill bygga.
Möjligen skulle man även kunna säga att hantelpress är mera "funktionell" eftersom den ställer större krav på stabilitet men funktionalitet är inget självändamål om man inte förbereder sig inför en idrott eller motsvarande.

Liten Men Fet
2007-06-06, 21:36
Okej. Skulle ni rekomendera att köra hantelpress först för att ta ut brösten innan man hoppar på bänkpress för att senare ta ut överkroppen?




Jag har alltid kört som du säger förutom att jag kör stången mitt på bröstet, men har inte kännt att brösten utvecklats.. Jag vet att bröstet e min sämsta muskelgrupp, men det går till och med för sakta för att vara mina absolut sämsta muskelgrupp tycker jag..


Ny fråga, låter det som en idé att lägga in hantelpress vart annat/vart tredje pass för att att få in extra träning på brösten?

Det är just den lilla skillnaden som gör all kontakt för mig, att flytta nertaget på stången från mitten av bröstet till stället där halsen slutar.
Du kan ju testa ett pass att köra högre upp, lite varsamthet är väl på sin plats när man ändrar så. Sänk vikterna en hel del och stega upp så man inte bli överrumplad och får lägga ner stången nära halsen.
Testa och kör hantelpress och bänkpress på samma pass, du får testa vad du tycker känns bäst bänkpressen först eller hantelpressen. Jag föredrar bänkpress först men variation är ju bra.

tigerofsweden
2007-06-06, 21:40
Jag körde bänk när jag började träna men de ger inte mig lika mkt som hantelpress om man tänker på den pumpen jag får. Jag kommer aldrig gå tillbaka till bänk igen, tycker hantelpress är grymt :)

major Pectoralis
2007-06-06, 21:45
Jag förstår inte hur man kan misslyckas med bänkpress.....:confused:
Uppenbarligen är det många som gjort det och för dem kanske hantelpress kan vara det bästa alternativet. Det kan man tillägga till min förra post i denna tråd.

JohnRick
2007-06-06, 22:15
Möjligen skulle man även kunna säga att hantelpress är mera "funktionell" eftersom den ställer större krav på stabilitet men funktionalitet är inget självändamål om man inte förbereder sig inför en idrott eller motsvarande.


Funktionalitet är väl visst ett självändamål? Finns väldigt många som tränar av just den anledningen. Sedan vad gäller att bänkpress är säkrare - hantlarna kan du släppa rakt av om det skulle knipa. På bänk kan du behöva en spotter om du kör tungt, såvida du inte kör i Smith, men det är ju inte att rekommendera.

megadavor
2007-06-07, 01:27
Dips gav mina boobis boost.

ramagoen
2007-06-07, 08:24
Kör hantelpress ett tag om du vill de, inget fel att byta övningar ibland, annars kan du försöka hålla stången med bredare grepp i bänkpressen, samt att du spänner upp bröstet när du kör den så ska du se att det tar mer på bröstet:thumbup:

Bredare grepp innebär kortare ROM. Om man vill ha mer "bröstkontakt" ska man hålla tätare. :)

Timme
2007-06-07, 08:56
Bredare grepp innebär kortare ROM. Om man vill ha mer "bröstkontakt" ska man hålla tätare. :)

Inte i alla lägen. I ett axelbrett grepp får man längst ROM och ändå så är det mest triceps som piskas. Ett riktigt brett grepp tar faktiskt mer på brsötet trots kortare ROM.

major Pectoralis
2007-06-07, 09:37
Funktionalitet är väl visst ett självändamål? Finns väldigt många som tränar av just den anledningen. Sedan vad gäller att bänkpress är säkrare - hantlarna kan du släppa rakt av om det skulle knipa. På bänk kan du behöva en spotter om du kör tungt, såvida du inte kör i Smith, men det är ju inte att rekommendera.

Funktionalitet kan absolut vara ett mycket sunt självändamål. Frågan är dock om man får mer "funktionalitet" genom instabil träning men det är en annan fråga.

Bänkpress är säkrare för att:
1) Man slipper momentet när man skall lägga sig med hantlarna. I det momentet kan mycket gå fel. Detta moment är egentligen det värsta.
2) Det är svårt att knipa skuldrorna när man lägger sig med hantlar, dvs. det är svårare att hitta en bra grundposition.
3) Jag har varit med ett antal gånger när folk har tapppat hantlarna. Turligen har de träffat i bröstkorgen och inte i huvudet. Jag har hittils aldrig sett någon tappa en skivstång - förutom en gång på film.

En passare kan behövas i bänkpress men det är ingen nackdel eftersom man ofta bli mer motiverad och lyfter tyngre om någon övervakar en.

Diggler
2007-06-07, 12:07
Som jag ser det har bänkpressen bara fördelar, framförallt:


3) den är häftigare och därmed mer motiverande, vilket inte alls är oviktigt eftersom större motivation leder till att man lyfter tyngre.

.

Eller så sätter det griller i huvudet på mer "omogna" gymbesökare. Allt för att få en liten extra kaka på stången, rövlyft, hjälp varenda rep, halvpress, studs etc. Har man såna tendenser är hantlarna bättre, för att det just är lägre prestige, då kan man koncentrera sig på att bli starkare istället för hur man skall göra för att låtsas vara starkare.

men det är sant som du säger iaf.

Berguven
2007-06-07, 16:17
Bredare grepp innebär kortare ROM. Om man vill ha mer "bröstkontakt" ska man hålla tätare. :)

Det finns en viss risk att det förekommer ett fundamentalt fel i mitt resonemang, men ett bredare grepp borde ge större hävstångseffekt för bröstet, samtidigt som triceps avbelastas pga en kortare rörelselängd.

Timme
2007-06-07, 16:35
Det finns en viss risk att det förekommer ett fundamentalt fel i mitt resonemang, men ett bredare grepp borde ge större hävstångseffekt för bröstet, samtidigt som triceps avbelastas pga en kortare rörelselängd.

Helt rätt.

NiklasAhlqvist
2007-06-07, 16:36
Kör båda övningarna sen även någon annan övning för brösten. Jag har hört att peck deck ska vara en bra övning om man vill ha form på sina bröst. Men bänken kan man inte svika :D

Arne Persson
2007-06-07, 17:02
Djupa tunga flyes är ej att förglömma!

http://www.youtube.com/watch?v=yLopBjcS_Fw

prime^
2007-06-07, 22:00
tackar för alla svar!
blir till att köra rotatorcuffarna först på mitt bröst pass, sen gå över till plan hantelpress. efter kör jag lutande, vidare till flyes för att avsluta med bänk.

mitt upplägg blir så för att jag först o främst vill prova min polares idé om att lägga prio på hantelpress. många här tyckte inte jag skulle skita i bänken helt så lägger in den sist. flyesen kör jag för det ska vara bra istället för pec dec.

det blir väl inte för många övningar, eftersom bröstet är en stor muskelgrupp? eller?

NiklasAhlqvist
2007-06-07, 22:03
4 stycken bröstövningar är bra. Jag gör detsamma och det funkar för mig än så länge. jag kör då 2 bänkövningar, rak och lutad neråt samt hantelpress och pec dec. Det kommer gå suveränt för dig med tror jag

Ectomorph
2007-06-07, 23:21
Djupa tunga flyes är ej att förglömma!

http://www.youtube.com/watch?v=yLopBjcS_Fw


Samt bröstdips, om jag får bestämma!

major Pectoralis
2007-06-08, 09:01
tackar för alla svar!
blir till att köra rotatorcuffarna först på mitt bröst pass, sen gå över till plan hantelpress. efter kör jag lutande, vidare till flyes för att avsluta med bänk.

mitt upplägg blir så för att jag först o främst vill prova min polares idé om att lägga prio på hantelpress. många här tyckte inte jag skulle skita i bänken helt så lägger in den sist. flyesen kör jag för det ska vara bra istället för pec dec.

det blir väl inte för många övningar, eftersom bröstet är en stor muskelgrupp? eller?

Nej, bröst skulle jag inte säga är en stor muskelgrupp. Fyra övningar kan dock absolut fungera i ett bröstpass. Det viktiga är bara att man tränar baksidan minst lika mycket så att man inte blir framåtroterad som ett skohorn. Denna överprioritering av bröst är en mycket vanlig brist i många träningsupplägg och kan i förlängningen leda till skador.

Deceiver85
2007-06-08, 09:22
Det viktiga är bara att man tränar baksidan minst lika mycket så att man inte blir framåtroterad som ett skohorn..

Bästa liknelsen jag har hört på länge :D

major Pectoralis
2007-06-08, 09:36
Bästa liknelsen jag har hört på länge :D

:D en klassiker....

prime^
2007-06-08, 11:18
Nej, bröst skulle jag inte säga är en stor muskelgrupp. Fyra övningar kan dock absolut fungera i ett bröstpass. Det viktiga är bara att man tränar baksidan minst lika mycket så att man inte blir framåtroterad som ett skohorn. Denna överprioritering av bröst är en mycket vanlig brist i många träningsupplägg och kan i förlängningen leda till skador.

Nej d vet jag. Jag lägger inte bröst framför andra muskelgrupper, jag tränar alla lika mkt. Tack tack.